Alle Wegen Leiden Naar...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gavin

Well-known member
Omdat @Archaos er hier al over begon en Vandenbempt Peter er nu ook op Sporza een volledige boom zonder enige onderbouwing, zoals het een echte Sporzaverhandeling betaamt, over opzet, wil ik toch even wat cijfers of noteringen in de mengeling gooien over ons traject op het WK 2018 en de discussie daarover. Zodat we niet weer dezelfde fout maken met onze gouden generatie moest de gelegenheid zich voordoen.

WK 2018 noteringen:
België-Japan: 1,4/4,8/9,5 --- kwalificeren: 1,2/5
België-Brazilië: 3,75/3,5/2,1 --- kwalificeren: 2,5/1,6
België-Frankrijk: 3,1/3,1/2,6 --- kwalificeren: 2/1,8

Engeland-Colombia: 2,14/3,1/4,2 --- kwalificeren: 1,5/2,55
Engeland-Zweden: 1,85/3,4/5,2 --- kwalificeren: 1,35/3
Engeland-Kroatië: 2,3/3/3,9 --- kwalificeren: 1,65/2,2

België reguliere speeltijd: 16,25 = 6% --- kwalificeren: 6 =16,6%
Engeland reguliere speeltijd: 9,1 = 11% --- kwalificeren: 3,35 = 30%

Zonder enige zweem van chauvinisme en geruggesteund door twee overwinningen ertegen op datzelfde WK, durf ik stellen dat onze ploeg aardig beter is dan dat bijeengeraapt atletengroepje uit de EPL met een keeper met T-rexarmpjes in doel. Onze kansen hadden dus eerder richting 40% gegaan voor kwalificatie, meer dan dubbel zo gunstig als het traject dat Januzaj op zijn eentje voor ons land heeft uitgestippeld.

"Ja maar Gaviiiiiiiin, we hebben Brazilië toch over het knietje gelegd, een herinnering voor het leven man!" Dat is waar, maar we waren niet in Rusland om een kwartfinale te winnen en dan de halve finale te verliezen. Als Barcelonafan durf ik soms denken aan de 6-1 comeback tegen PSG: een nog steeds heuglijk moment bij elke kijkbeurt op Youtube, maar ook eentje dat uiteindelijk tot niets diende want Barcelona lag er de volgende ronde gewoon uit. Ik kijk dan liever naar de gewonnen finales van Barcelona, iets van echte betekenis, ook al weet ik de tegenstanders in de kwartfinales daar niet meer.
"Ja maar Gaviiiiiiiin, we lagen er toch bijna uit tegen Japan ondanks die gunstige noteringen?" Dat is waar, maar zo werkt sport nu eenmaal. Het punt is dat die match in negen van de tien gevallen gewonnen wordt door ons en die tegen Brazilië in zeven van de tien niet. Daarom kiest ge voor de weg van de minste weerstand ook al leidt die in praktijk niet altijd naar succes. De andere ploegen hun percenten tellen ook he.
"Ja maar Gaviiiiiiiin, we zijn toch ook uitgeschakeld tegen Wales vorig EK?" Eén woord: Wilmots.

Als je de ambitie hebt om kampioen te worden, moet je geen enkele ploeg uit te weg proberen gaan.
Dit is een denkfout. Eentje vanuit de romantiek van de supporter, denk ik. Het is niet omdat ge als ploeg die kampioen wil spelen elke sterke ploeg moet durven bekampen, dat ge dat ook moet doen om kampioen te spelen, en al zeker niet de sterkste vóór de finale als ge de keuze hebt. Het enige dat telt is de titel, en als uw kans verdubbelt door een bepaalde match niet te winnen, is dat een aangeraden tactiek. Eerst de anderen hun bord leegeten, om het in wielertermen uit te drukken, als ge de keuze hebt.

In het tennis, waar deze keuze niet aanwezig is, is deze discussie er niet al te zelden, ook zowel direct na de loting als na de aftocht van enkele favorieten in een bepaald deel van de loting. En eveneens niet al te zelden wint er iemand een tornooi zonder tegen de grootste spelers te hebben gespeeld. Zoals in het JPL topic laten enkele zure appels zich dan de zin "dit is me toch geen verdiende kampioen" ontvallen, maar op Wiki en andere collectieve geheugens zijn die titels evenveel waard na afloop van het tornooi. Waar wij de ons nog optrekken uit smart aan de reisweg omdat we door eigen toedoen de bestemming niet gehaald hebben en dus niets anders hebben om ons goed te doen voelen, telt eigenlijk enkel de bestemming. Zeker in een tornooi dat maar om de vier jaar plaatsvindt en wij nooit een ploeg hadden om dit te winnen, buiten drie jaar terug.

Nu dat onze Kosovaar met mentaliteitsproblemen achtergelaten is op een Baskische bank ondanks een selectie van 26 spelers, zie ik dit als een teken dat wij ons lesje geleerd hebben. En na corona weten we ook dat reizen niet meer is zoals vroeger en dat het lichtjes anders moet willen we toch nog ergens geraken.
 
Mooi verhaal.

De vraag die tijdens de radiouitzending is gesteld blijft dan open: hoe zouden ze het dan aanpakken in deze groep om de weg van de minste weerstand te bewandelen?

Afhankelijk van de prestaties van de toplanden beslissen om te verliezen van Finland? En hoe pak je dat aan?
 
Dit is een denkfout. Eentje vanuit de romantiek van de supporter, denk ik. Het is niet omdat ge als ploeg die kampioen wil spelen elke sterke ploeg moet durven bekampen, dat ge dat ook moet doen om kampioen te spelen, en al zeker niet de sterkste vóór de finale als ge de keuze hebt. Het enige dat telt is de titel, en als uw kans verdubbelt door een bepaalde match niet te winnen, is dat een aangeraden tactiek. Eerst de anderen hun bord leegeten, om het in wielertermen uit te drukken, als ge de keuze hebt.
Mooi betoog, Gavin ;)

Uiteraard bekijk ik het zeer romantisch. Ik zou niet liever hebben dan dat ze nu een parcours afleggen tegen Duitsland, Italië en Frankrijk, om dan de finale te winnen tegen Spanje :p

Ik zie het wederom niet gebeuren. België gaat los deze groep winnen. Op het WK was het eigenlijk nog makkelijk om gewoon 0-0 tegen Engeland te spelen. Daar had geen haan naar gekraaid. Nu zouden ze al een uitschuiver moeten maken tegen Denemarken, want in de laatste wedstrijd tegen Finland winnen ze zelfs met hun B-elftal zonder veel moeite te moeten doen.
 
Als Barcelonafan durf ik soms denken aan de 6-1 comeback tegen PSG: een nog steeds heuglijk moment bij elke kijkbeurt op Youtube

Enkel jammer dat de uitslag-op-bestelling-geur voor altijd ook rond die wedstrijd zal blijven hangen.

* Ah, nog steeds met verwondering terugblikkend op het 'tijdperk' der bepaald schaamteloze, want ronduit opzichtige, remontada's :crazy: *
 
knipoog.jpg
 
Wilmots geef ik je gelijk in. Gemakkelijk de slechtste coach ooit.

En... ja. Enige wat ik me nog herinner van de laatste 10 jaar in de CL is toch wel die 6-1 comeback van Barca. Niet hun gewonnen finales.
 
Nu dat onze Kosovaar met mentaliteitsproblemen achtergelaten is op een Baskische bank ondanks een selectie van 26 spelers, zie ik dit als een teken dat wij ons lesje geleerd hebben. En na corona weten we ook dat reizen niet meer is zoals vroeger en dat het lichtjes anders moet willen we toch nog ergens geraken.
Mooie steek naar Januzaj.
Al begrijp ik allerminst waarom.
 
Akkoord, maar gezien 4 van de 6 beste derdes ook doorgaan (wat een belachelijk systeem is dat trouwens?), is het heel moeilijk te voorspellen (zeker nu 1 volledige speelronde nog niet afgewerkt is) tegen welke ploeg je gaat uitkomen.
1e worden in de groep kan evengoed het ideale scenario zijn en de makkelijkste weg naar de finale opbrengen.
 
Akkoord, maar gezien 4 van de 6 beste derdes ook doorgaan (wat een belachelijk systeem is dat trouwens?)
Hoe zouden ze het dan anders moeten doen met 24 ploegen?
Met 16 ploegen of 32 ploegen is het allemaal eenvoudig, maar met 24 ploegen moet je wel wat schuifelen.
 
De 24 ploegen IS het belachelijke systeem :p

Maar nu kan je idd niet anders. Zelfde systeem als vroeger op het WK (tot 1994).

Hoe langer ik erover denk, hoe liever ik toch tegen Duitsland zou uitkomen. Blijkbaar is het 40 jaar geleden dat we niet verloren in een wedstrijd tegen Duitsland (vriendschappelijk dan nog). In een wedstrijd mét inzet hebben we zelfs nog nooit een punt tegen hen gehaald als ik het goed heb. Het is de ideale moment om ze ooit eens uit een toernooi te knikkeren.

En dan daarna Frankrijk nog uiteraard :p
 
Hoe zouden ze het dan anders moeten doen met 24 ploegen?
Met 16 ploegen of 32 ploegen is het allemaal eenvoudig, maar met 24 ploegen moet je wel wat schuifelen.
Gewoon 16 ploegen ja.

Het is leuk om mindere ploegen ook eens te zien op een EK (vnl. dan die met een opvallende supportersschare zoals Schotland), maar voor het niveau is deze opzet bedenkelijk. Nu heb je wel meer matchen, maar van een lager niveau.

Met 16 ploegen had je misschien in poules:
- Zwitserland, Italië, België, Denemarken
- Engeland, Kroatië, Nederland, Oostenrijk
- Spanje, Zweden, Polen, Portugal,
- Frankrijk, Duitsland, Rusland, Turkije
 
Ik ben toch blij met 24 ploegen, des te meer wedstrijden op een EK/WK, des te leuker :coolbrows:
En gewoon al voor de toekomst ben ik blij. Met deze generatie zijn we sowieso altijd bij de laatste 16, maar na deze generatie gaan we misschien blij mogen zijn dat er 24 ploegen naar het EK kunnen gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan