Qua training: zeker doen. Het is gezond om zo'n brede-basis-doel af te wisselen met een korter-snelheidsdoel. In theorie zal je uiteindelijke marathon in het najaar er ook beter van worden (als je je niet blesseert, dus niet té intens gaan, intensere intervallen zijn meteen veel belastender), plus het geeft afwisseling en eens iets totaal anders om te doen. Toch de Stadsloop in Gent dan?Dit is het plan idd
De intervallen in mijn Trenara marathonprogramma waren eerder lang (op een 2-3 keer 200m intervallen na denk ik) en minder echt superintens.
Ik verwacht idd meer echt korte, "explosieve" arbeid in een 10K programma.
Op de marathon ben ik vrij zeker dat ik niet sneller kon, het feit dat ik mijn pace tot het einde kon houden maar er ook geen greintje van een eindsprint meer uitkreeg doet me wel denken dat mijn indeling quasi perfect was
Het is dat die hele mindset om mijn energie over 42K te leren spreiden erin lijkt geresulteerd te hebben dat ik het moeilijk heb om die energie ook helemaal te legen in een 10 miles of korter. Ik had echt wel nog een serieuze cartouche over in de laatste anderhalve kilometer en kon op gevoel nog wel even doorlopen aan hoger tempo.
Die hartslag is eerder een manier om dat gevoel ook te onderbouwen![]()

Qua Trenara zou ik het wel niet via een tussentijds doel doen, als de 10km toch nog voor eind juni valt. Eind juni begint je specifieke marathonvoorbereiding ongeveer, dus ik zou gewoon een nieuw 10k-doel maken, dat halen en nadien een nieuw doel instellen voor je marathon. Die tussentijdse doelen zorgen gewoon dat die 10km erin past, en geeft volgens mij zelfs helemaal geen aangepaste training daarvoor.

Kon gewoon echt niet diep gaan vandaag, ik voel me ook nog veel te fris om net een uur voluit gelopen te hebben. Misschien de volgende keer toch eens wat meer tempo's doen ipv enkel LSD's en reps van een paar 100 meter.

Deels daarom wil ik het ook proberen. Die afstand zou me op papier goed moeten liggen, dus ik ben zelf benieuwd.