Algemene Loopthread

Dit is het plan idd :)
De intervallen in mijn Trenara marathonprogramma waren eerder lang (op een 2-3 keer 200m intervallen na denk ik) en minder echt superintens.

Ik verwacht idd meer echt korte, "explosieve" arbeid in een 10K programma.



Op de marathon ben ik vrij zeker dat ik niet sneller kon, het feit dat ik mijn pace tot het einde kon houden maar er ook geen greintje van een eindsprint meer uitkreeg doet me wel denken dat mijn indeling quasi perfect was :)
Het is dat die hele mindset om mijn energie over 42K te leren spreiden erin lijkt geresulteerd te hebben dat ik het moeilijk heb om die energie ook helemaal te legen in een 10 miles of korter. Ik had echt wel nog een serieuze cartouche over in de laatste anderhalve kilometer en kon op gevoel nog wel even doorlopen aan hoger tempo.

Die hartslag is eerder een manier om dat gevoel ook te onderbouwen :)
Qua training: zeker doen. Het is gezond om zo'n brede-basis-doel af te wisselen met een korter-snelheidsdoel. In theorie zal je uiteindelijke marathon in het najaar er ook beter van worden (als je je niet blesseert, dus niet té intens gaan, intensere intervallen zijn meteen veel belastender), plus het geeft afwisseling en eens iets totaal anders om te doen. Toch de Stadsloop in Gent dan? :p

Qua Trenara zou ik het wel niet via een tussentijds doel doen, als de 10km toch nog voor eind juni valt. Eind juni begint je specifieke marathonvoorbereiding ongeveer, dus ik zou gewoon een nieuw 10k-doel maken, dat halen en nadien een nieuw doel instellen voor je marathon. Die tussentijdse doelen zorgen gewoon dat die 10km erin past, en geeft volgens mij zelfs helemaal geen aangepaste training daarvoor.
 
Qua training: zeker doen. Het is gezond om zo'n brede-basis-doel af te wisselen met een korter-snelheidsdoel. In theorie zal je uiteindelijke marathon in het najaar er ook beter van worden (als je je niet blesseert, dus niet té intens gaan, intensere intervallen zijn meteen veel belastender), plus het geeft afwisseling en eens iets totaal anders om te doen. Toch de Stadsloop in Gent dan? :p

Nee, Gent komt te vroeg om al een deftig trainingsblok te voorzien voor een 10K. Die laat ik dit jaar passeren.

Qua Trenara zou ik het wel niet via een tussentijds doel doen, als de 10km toch nog voor eind juni valt. Eind juni begint je specifieke marathonvoorbereiding ongeveer, dus ik zou gewoon een nieuw 10k-doel maken, dat halen en nadien een nieuw doel instellen voor je marathon. Die tussentijdse doelen zorgen gewoon dat die 10km erin past, en geeft volgens mij zelfs helemaal geen aangepaste training daarvoor.

Alright, thx voor de tip.
 
Veel mensen de 10miles gelopen, proficiat iedereen voor zijn/haar pr of om gewoon al weer die luie zetel uit te komen en te gaan lopen :)
Niet vergeten te genieten van het lopen zelf ipv enkel de tijd bestuderen.

Hier 2 trail marathons op het programma als training:
de meerdaalwoud marathon en heuvelland wijnmarathon

Gisteren me dan toch ingeschreven voor de Antwerp Backyard Ultra. Nog 9.5 weken te gaan!
Wat meer wandelen, uithouding onderhouden, wat extra core en me mentaal beter voorbereiden en wie weet loop ik weer wat verder :)
 
op de backyard misschien hé

Misschien in december wel de bello volledig doen.
dit of volgend jaar is daar wel het moment voor denk ik
 
Lel, wat een teleurstelling was dit. Trager dan de vorige keer, en toen liep ik de maanden voor de ten miles 2 keer per week (20km in totaal), nu heb ik 2 maanden van 4-5 trainingen met in totaal 60km gemiddeld per week achter de rug. :laugh: Kon gewoon echt niet diep gaan vandaag, ik voel me ook nog veel te fris om net een uur voluit gelopen te hebben. Misschien de volgende keer toch eens wat meer tempo's doen ipv enkel LSD's en reps van een paar 100 meter.

Ben wel benieuwd naar m'n finishbeelden. Ik heb in de laatste rechte lijn net niet het wereldrecord op de 300 meter gebroken, of zo voelde het toch. :laugh:
Gezien ik zondag niet al te diep ben gegaan, heb ik vandaag toch maar de intervaltraining meegedaan op de club ipv een snipperdag te nemen. Mijn benen waren zowaar een stuk beter dan afgelopen zondag. 😅

Ik ben serieus aan het twijfelen om de 20 van Brussel te lopen.
 
Gezien ik zondag niet al te diep ben gegaan, heb ik vandaag toch maar de intervaltraining meegedaan op de club ipv een snipperdag te nemen. Mijn benen waren zowaar een stuk beter dan afgelopen zondag. 😅

Ik ben serieus aan het twijfelen om de 20 van Brussel te lopen.

Als je er daar een tempotraining van hebt gemaakt en nu al een goeie interval kon, zou ik het zeker durven. Alles hangt wat af van hoe diep je bent gegaan, lijkt mij.

Ik ben eigenlijk op zoek naar nog één pre-zomerwedstrijd, denk ik. Iets rond begin juni en niet te ver van Antwerpen. En ik denk best niet langer dan een 10M. Nog inspiratie te halen bij dingen die jullie op de planning hebben staan? Ik vind al die verschillende loopkalenders zo onoverzichtelijk, hè :D
 
Laatst bewerkt:
Ik vind al die verschillende loopkalenders zo onoverzichtelijk, hè :D

Elk weekend kan je wel ergens in het land lopen :p
Keuze genoeg dus.

Maar het zal afhangen of je een klein wedstrijdje wilt lopen of een groot evenement. Een klein wedstrijdje is vaak wel een snel wedstrijdje.
Maar alles begint bij de afstand die je wilt doen. 5 en 10km is makkelijker te vinden dan 10miles of halve marathon.

En als je iet of wat getraind bent kan je wel 2 wedstrijden op een maand lopen hoor :P
Maandag loop ik 10km en 7 mei dwars door Brugge 15km.
 
Elk weekend kan je wel ergens in het land lopen :p
Keuze genoeg dus.

Maar het zal afhangen of je een klein wedstrijdje wilt lopen of een groot evenement. Een klein wedstrijdje is vaak wel een snel wedstrijdje.
Maar alles begint bij de afstand die je wilt doen. 5 en 10km is makkelijker te vinden dan 10miles of halve marathon.

En als je iet of wat getraind bent kan je wel 2 wedstrijden op een maand lopen hoor :p
Maandag loop ik 10km en 7 mei dwars door Brugge 15km.
Waar loop je maandag?
 
Dat overbelastingscijfertje op mijn GSP horloge is echt niet accuraat. Ik heb sinds zondag niet meer gelopen en nu zegt mijn GSP dat mijn overbelasting nog verder gestegen is. :support:

OK ik heb toen mij overbelast (het was ook een testwedstrijd), maar dat klopt toch echt niet.
Al de rest lijkt accuraat, maar dat dus niet.
 
Als je er daar een tempotraining van hebt gemaakt en nu al een goeie interval kon, zou ik het zeker durven. Alles hangt wat af van hoe diep je bent gegaan, lijkt mij.
Ik ga het uiteindelijk zo laten en bij m'n oorspronkelijke planning blijven:
- anderhalve week relatieve rust
- twee maanden aan snelheid en kracht werken, met als einddoel een 800m op de piste
- in de zomer vooral veel uren maken en genieten van het mooie weer, met eens wat afwisseling. Offroad lopen en nieuwe wegen ontdekken, fietsen, mogelijk zelfs skeeleren of zwemmen, ...

Ik ben eigenlijk op zoek naar nog één pre-zomerwedstrijd, denk ik. Iets rond begin juni en niet te ver van Antwerpen. En ik denk best niet langer dan een 10M. Nog inspiratie te halen bij dingen die jullie op de planning hebben staan? Ik vind al die verschillende loopkalenders zo onoverzichtelijk, hè :D
Zondag 14 mei Kalmthoutse stratenloop (5 en 10km)
Zaterdag 20 mei 5km jogging en 10km Corrida in Kontich
 
Ik ga het uiteindelijk zo laten en bij m'n oorspronkelijke planning blijven:
- anderhalve week relatieve rust
- twee maanden aan snelheid en kracht werken, met als einddoel een 800m op de piste
- in de zomer vooral veel uren maken en genieten van het mooie weer, met eens wat afwisseling. Offroad lopen en nieuwe wegen ontdekken, fietsen, mogelijk zelfs skeeleren of zwemmen, ...


Zondag 14 mei Kalmthoutse stratenloop (5 en 10km)
Zaterdag 20 mei 5km jogging en 10km Corrida in Kontich
Hm, die zijn nog redelijk perfect! Merci iedereen :)

Voor mij had ik er ook nog de You Race We Pace in Beauvechain opstaan op 5 juni als mogelijke kanshebber. Maar het zou kunnen dat het willens nillens de Stadsloop in Gent zal moeten worden, wegens anderen, anders komt Roosendaal er ook nog bij, en deze corrida, denk ik. Maar wat een raar parcours is dat :D 1 straat op en af!
 
Deze ochtend de eerste echte test voor mezelf gehad. Als doel 10km aan maximaal 6:20. Het ging puur om de afstand en niet zo zeer het tempo. Richttijd van 1:03:00 ongeveer.

Beginnen lopen en dat viel eigenlijk de eerste 2 kilometer heel goed mee. Ik zat aan dat tempo (6:20) maar voelde dat er een beetje meer in de motor zat.
Vanaf het tweede deel van de loop dan toch een tandje proberen bij te steken en dat lukte. Op het einde mijzelf lichtjes geforceerd om er alles uit te halen. Slim niet, plezant wel.

Long story short: 10k aan 5:49 gemiddeld. Quasi een evenaring van hoe snel ik 10k liep in 2017 waar ik dus zes jaar jonger was, er nog geen kind rondliep en er nog een 2 vooraan mijn leeftijd stond. Me happy :D.

Volgende weken terug kortere lopen doen om mijn tempo op die afstanden dichter en dichter bij de 5:00 te krijgen.
 
Mijn volgend groot doel zal de marathon van Brugge zijn in oktober met sub2u50 als eindtijd.

Net voor mijn reis naar Ijsland ga ik trachten te kijken voor een lactaat test. Dan zullen we ook meer weten.
 
Terug
Bovenaan