Algemene Loopthread

Ai. Voor mij werkte het wel top. Alleen wel een half uur erover gedaan om vanaf het vijfde verdiep de parkeergarage te kunnen verlaten.

Ook de weg naar daar zag er anders uit dan voorzien. Gigantische massa aan de tramhalte, dus maar besloten om die 2.5km te wandelen 🙂
De trip terug was bij ons dan weer wel vlotjes :)
Zo zie je maar dat het altijd momentopnames zijn…

Al bij al goede namiddag gehad en blij met de prestatie! Ze gaan me er nog terugzien

Conclusie van een first-timer: blij dat ik er vanaf ben! 😅.
Gezien ik echt een slechte voorbereiding heb gehad (trainingsweken van rond de 20km wisselde steeds af met weken zonder te lopen of met amper 5km te lopen).
Begin april dan nog een verkoudheid (die nog steeds niet 100% weg is) en de week daarna nog wat buikgriep… 🥴.

De weg heen en terug was ook een ramp! Te voet van het station via de voetgangerstunnel en daar toch elke keer heel lang moeten aanschuiven .

Had ik alle trainingen gedaan, zou ik volgens Trenara 1u31 halen. Uiteindelijk binnengekomen op 1:38:45. Meer zat er echt niet in!

Proficiat allen.

Zelf vrij slecht gelopen, 1:15:nogiets. Had gehoopt op 1:10 maar al heel snel aan 180+ HR gaan lopen. Gemiddeld 183 met max van 188, max 4 boven wat ik ook al haalde met intervals edm. Dan weet je het wel: serieuze positive splits en op wat karakter tot de meet. Waren hopeloos te laat voor wave 1 start en dan al lopende naar startbox en daar direct aangezet aan hartslag van 160. Zit al twee weken met redelijk wat stress, vnl familiale aangelegenheden, en dat heeft mij ook genekt denk ik.

Op training liep ik in februari met een hartslag die 25 tellen lager lag makkelijk even snel en dacht ik er vandaag wel even wat minuten af te scheren... Tussen toen en nu enkele kilo's bijgekomen, amper gefietst (dus te weinig lange cardiosessies) en die stress erbovenop, dus ik zag de bui wel al hangen.

Toffe eerste wedstrijdervaring en nu komend jaar vooral veel meer km's malen, want met 1000-1200 per jaar toch te krap om echt te beteren. Een kilo of 5, laat staan 10, mag er ook wel af om scherp te staan.

Het zit er weer op voor dit jaar!

Heel tevreden met mijn tijd, maar niet zo euforisch als ik verwacht had. Ik was weggegaan voor een PR, 1:25 was al bijna binnen op KOTK, dus haalbaar. Alleen had ik stilletjes gehoopt op (sub) 1:20, ook omdat enkele voorspellingen dat aangaven. En dan begin je erin te geloven :D

Twee raceplannen gemaakt, een vlakke op Peters Pacer van 1u25 en een PacePro van 1:20:50 met negatieve split. En dan zien wat ik zou doen.

Ik was vroeg daar en stond al wat te genieten en rond te kijken voor het startvak. En toen hoorde ik dat Eniac aan het bedrijvenpark was, dus impromptu beslist ff los te lopen langs daar. Big mistake. Eniac niet gevonden, en toen ik terug aan het startvak kwam, stond ik verder terug dan daarvoor én waren de hekken al open. Ik stond een 70m voor het startvak… de start was om 13u55 en om 14u09 ging ik pas over de streep, links zag ik de eerste van W3 starten.

Ik weet niet of het dat was, of gewoon de extra inschrijvingen dit jaar, maar het volk was echt crazy. Het is altijd druk, maar dit… zeker in de binnenstad inderdaad, dat stuk aan de universiteit was belachelijk. En de 3 passages aan het MAS, wie heeft er beslist om daar maar 1/4 van de baan te laten gebruiken voor de lopers? Op die plaatsen aan 6:00 of erger moeten gaan.

Wat maakt dat ik eigenlijk heel weinig op mijn klok heb gekeken en gewoon een opwarm-km heb gelopen, en vanaf km 8 heb gedacht: nu niet meer onder de 4:50 waar ik kan. En bijtrekken als nodig. Inderdaad laveren, inhouden. En da’s opletten geblazen, veel tijd om na te denken of te strategieën heb je dan niet :D

De Konijnenpijp was wel echt mijn stuk :D Ben daar aan 4:20 naar beneden gekletst, en aan 4:40 omhoog. Nergens doodgegaan, altijd beheerst, maar een eindspurt zat er niet meer in. Laatste 2km aan 4:30, maar sneller kwam er gewoon niet meer uit. En een eindtijd van 1:20:00 rond. Én een 10k voor het eerst onder de 50min :D

Zonder volk had er nog een half minuutje af gekund. Maar wat een gevoel blijft die 10M, een draak van een topevenement 😍. Volgend jaar weer, graag, en dan 1sec sneller zodat ik sub 1:20 word :D

Hier toch ook maar matig enthousiast.
Had een nummer voor wave 1, maar ben met vriendin vooraan in wave 3 gestart. Wat ik iedereen in feite kan afraden.
Al vanaf kilometer 1 stropt heel den boel op, dan kom je aan die eerste bevoorrading en beslist den helft dat ze drinken nodig hebben. Mensen hebben ook niet door dat de je buitenranden vrij moet laten zodat lopers kunnen voorbijsteken.
Dan kom aan de oprit naar de Kennedy en zie je de eerste stappers al die aan de buitenranden gaan stappen. En dan loop je naar de Kennedy en begint het te regenen om niet meer te stoppen.
De binnenstad is dan een verschrikking omdat de straten zo smal zijn en mensen zodanig dicht staan dat je niet voorbij kan steken.
Dan beslist er iemand van 90kg om vol op mijn voet te gaan staan, wat niet bevorderlijk is. Loopt er nen dwaas zodanig krom dat hij met zijn zwengel naar achter tegen mijn scheen sjot…
Dat helpt dus allemaal niet echt.
Op geen enkel ogenblik eigenlijk iets van vrije baan gehad en nooit langer dan 1min mijn tempo kunnen lopen.

Een wedstrijdje laveren, roepen, strompelen, frustratie en nat worden is geëindigd op 1u12.
We zullen het ermee moeten doen. :P

Eerste keer dat ik op het nieuwe parcours loop en echt een vooruitgang is het toch niet.
Ook heel de organisatie is niet echt een vooruitgang te noemen.
In feite echt een klotewedstrijd. :P

Loopt er nen dwaas zodanig krom dat hij met zijn zwengel naar achter tegen mijn scheen sjot…
Hier iets gelijkaardig meegemaakt aan km 12, vlak voor de tunnel.

Bij de voorlaatste U-bocht liep iemand schuin achter mij plots vol tegen mij. Ik kon gelukkig recht blijven. Ik keek om, maakte plaats en gebaarde dat die door mocht omdat die sneller liep. Die persoon reageerde er totaal niet op en bleef daarna schuin achter mij lopen. Toen al hoorde ik dat die ademhaling niet echt gezond klonk, op z'n zachtst uitgedrukt. Bij de volgende U-bocht pakte die de balustrade vast om de bocht snel te kunnen nemen, maar dat lukte ook niet meer en die smakte keihard tegen de grond om plat te blijven liggen. 😑

Doel gehaald, 1u20 was target en op 1:15:40 gefinished. Laatste 2km na konijnenpijp nog wat doorgetrokken aan 4:10, gevoelsmatig zat het heel goed. Had enkel wat te veel water gedronken en iets te vroeg naar de start gegaan, waardoor ik op 1,5km al direct opzij kon om te gaan pissen in de bosjes :unsure: Was wel niet de enige precies.

Wave 1 gestart en was een positieve ervaring voor mij, als ik het hier zo lees is dat wel een belangrijke. Kon vlot lopen op mijn eigen tempo, maar 2/3 momenten ergens rond km10 waar het wat te smal werd en ik niet vlot voorbij mensen geraakte, dus voor mij was het een succes.
Eerste keer dat ik een event doe, smaakt naar meer. Eens kijken of ik via Port of Antwerp tickets kan krijgen voor marathon zoals nu via Baloise, 85€ betalen vind ik wat van de pot gerukt tbh.
De Baloise Runners Zone was ook top, voor de race nog opt gemak wat drinken, koffietje genomen. Na de race paste met penne en kip, vlot douchen en nog iets gedronken.

Het weer vond ik wel OK trouwens. Vooraf beetje schrik voor de regen en bijhorende kledijkeuzes, maar echt hard heeft het nooit geregend dus het viel op zich goed mee. In tegendeel zelfs, veel zuurstof in de lucht, waardoor het gebrek aan zuurstof in die tunnels nog veel meer opviel.

Doel gehaald, 1u20 was target en op 1:15:40 gefinished. Laatste 2km na konijnenpijp nog wat doorgetrokken aan 4:10, gevoelsmatig zat het heel goed. Had enkel wat te veel water gedronken en iets te vroeg naar de start gegaan, waardoor ik op 1,5km al direct opzij kon om te gaan pissen in de bosjes :unsure: Was wel niet de enige precies.

Wave 1 gestart en was een positieve ervaring voor mij, als ik het hier zo lees is dat wel een belangrijke. Kon vlot lopen op mijn eigen tempo, maar 2/3 momenten ergens rond km10 waar het wat te smal werd en ik niet vlot voorbij mensen geraakte, dus voor mij was het een succes.
Eerste keer dat ik een event doe, smaakt naar meer. Eens kijken of ik via Port of Antwerp tickets kan krijgen voor marathon zoals nu via Baloise, 85€ betalen vind ik wat van de pot gerukt tbh.
De Baloise Runners Zone was ook top, voor de race nog opt gemak wat drinken, koffietje genomen. Na de race paste met penne en kip, vlot douchen en nog iets gedronken.
Ah gij waart dat. :D

Kort verslag van mijn eerste marathon:

Woensdag al aangekomen in Wenen, want ik wilde graag de stad verkennen zonder spierpijn. Het enige nadeel hiervan is natuurlijk dat je elke dag redelijk wat aan het wandelen bent. Zaterdag nog wat losgelopen, 4km aan 5:05 en de de rest van de dag opgelet om niet meer te veel te wandelen. Uiteraard ook de nodige carb-loading gedaan, de Sachertorte en al het ander lekkers dat de stad te bieden heeft zal moeten wachten…

Gelukkig amper stress gehad dus ook heel goed geslapen. Voor race day een plan uitgewerkt met mijn vrouw dat ik ze elke 10km zou zien en ze drank en gels kon aangeven, wat perfect verlopen is. Ik loop niet graag met rugzak of riem oid dus dit was zeer belangrijk voor mij, ook mentaal zou blijken.

De dag zelf om 6u30 ontbeten, dan redelijk vroeg naar de start met de metro. Om 7u30 was ik al ter plaatse en was het nog rustig, de zon scheen volop dus dat was genieten. Het volk begon dan echt toe te stromen en dan plaatsgenomen in startvak 3u20-3u30 waarvoor ik ingeschreven was. Na de gewoonlijke opwarmers van de speaker werd om 9u de start gegeven en konden we met 40.000 lopers, waarvan 9000 marathoners, over de Reichsbrücke de eerste hoogtemeters maken.
De eerste 10km verliepen zeer vlot, hoewel het al goed warm was. Maar aangezien je een groot stuk door een park Oost van Wenen loopt viel dat toen nog mee. Na 9km kom je de eerste keer door de Inner Stadt waar een massa volk stond te supporteren, machtig.
Ook de eerste ontmoeting met mijn vrouw voor bevoorrading perfect volgens plan verlopen.
Dan gaat het richting Schönbrunn, waarbij je toch wat hoogtemeters maakt. Hier kwam ook sneller dan verwacht een mentaal zeer zwaar moment. Het zal ondertussen al een goede 18 graden geweest zijn en nog amper schaduw of wind. Mijn hartslag lag meteen een slag of 10 hoger dan wat ik ervoor constant kon lopen, dus het tempo wat laten zakken en eens voorbij Schönbrunn ging het gelukkig beter: de zon zat even verscholen achter wolken, er was wat meer wind, ik voelde me een stuk frisser en kon uitkijken naar de volgende ontmoeting met mijn vrouw op km 20, dewelke ook perfect verliep en me mentaal heel veel kracht gaf.

Bij de splitsing met de halve marathon voelde ik me super, ik kon makkelijk mijn doeltempo van 4:50 lopen en nog steeds een massa volk dat voor extra motivatie en afleiding zorgt. Maar de marathon zou de marathon niet zijn als er nog een moeilijk moment zou komen, maar ik verbaas mij er altijd over hoe snel je gemoedstoestand kan veranderen tijdens het lopen. De warmte bleef me parten spelen en op km 25 even gewandeld bij de waterbevoorrading, wat een risico was aangezien ik niet wist hoe mijn benen hierop zouden reageren. Maar ik kon vlot opnieuw vertrekken en dan was het opnieuw uitkijken naar de laatste ontmoeting met mijn vrouw op km 30.

Mijn hoofd zat nog fris, ben goed blijven eten en drinken maar na km 32 begon ik de eerste spierpijn te voelen. Het park waar ik 28km eerder zo van kon genieten is nu een saai en pijnlijk stuk. Het enige voordeel is dat je nu echt kan aftellen en bij elke afstand kan zeggen: bij mijn training was het nu nog maar van plaats x tot thuis. Pijn doet het sowieso, dus blijven lopen en aftellen.

De laatste kilometers waren nog heel zwaar, licht stijgend en die warmte… maar je weet dat je niet meer gaat opgeven en met de finish in zicht wordt het een echte rollercoaster van emoties.

De officiële eindtijd: 3u31’43” waar ik enkel trots op kan zijn. Zoals hier eerder gezegd heeft een overbelaste knie op toerski in Maart een enorm trainingsvolume weggenomen (max training was 27km) en ik was anderhalve week voor de marathon pas zeker dat ik hem zou lopen… Misschien had ik sneller gekund, maar ik ben vooral blij dat ik zo fris heb kunnen lopen, blijven eten en drinken en goed ingedeeld heb.

Na de finish enorm spierpijn gehad, mijn knie voel ik ook weer. Vandaag gaat het gelukkig al beter.
Totaal geen idee of ik dit nog wil doen, maar het is een heel speciale ervaring. Mijn respect voor de marathon is er alleen maar groter op geworden.

Een dikke proficiat aan alle lopers hier. Goede tijden ook zo te zien.

Deze morgen was het hier een hondenweer maar toch besloten om buiten te gaan.
Opnieuw 6 kilometer gelopen. Tegenover de vorige keren 25 seconden per kilometer sneller gelopen en dus 5:33 gehaald.
177 gemiddeld hartslag met een piek van 194 :unsure: . Op de één of andere manier kan ik zo hoog in hartslag blijven lopen zonder echt mij leeg te voelen. Ook na het lopen moet ik een minuut bekomen en is eigenlijk de grote vermoeidheid al gepasseerd.

Dit weekend mezelf eens dwingen om rond de 6:10 te lopen en terug naar die 10km te werken.

antwerpmarathon.png

Daar gaan we weer :)

Het weer vond ik wel OK trouwens. Vooraf beetje schrik voor de regen en bijhorende kledijkeuzes, maar echt hard heeft het nooit geregend dus het viel op zich goed mee. In tegendeel zelfs, veel zuurstof in de lucht, waardoor het gebrek aan zuurstof in die tunnels nog veel meer opviel.
In de smalle straten na de grote markt kon je toch ook even zuurstofgebrek merken. Persoonlijk geen niet te veel last van gehad, ook in de tunnel niet.

@Zorba leuk om een verslag te lezen over de marathon van Wenen. gisteren toch ook weer veel marathons (London, Wenen, Hamburg....) wel altijd 'gevaarlijk' want eind april toch altijd kans op zonnig en warm weer..

Over de 10 miles, ik had dit jaar een laag nummer en dus aparte startbox, ik stond dus letterlijk vijf meter van de startstreep, geen last dus van de drukt en in de stad zelfs momenten gehad dat je 'alleen' liep. Op dat vlak dus wel okay, maar ik weet niet of de komende jaren nog veel ga meedoen, het blijft toch duur en als ik de kans niet zie om onder het uur te duiken hoeft het voor mij ook niet. Soit de komende weken mijn 'metatarsalgie' proberen op te lossen, want ik blijf er toch last van hebben.

Leuke verhalen hier de afgelopen dagen te lezen. Proficiat allemaal.

Na een megablaar door de steunzolen toch stilaan verder aan het opbouwen naar +10 km per sessie.

Doelen stel ik voorlopig niet. Misschien eens kijken om ergens in mijn verlof een trail mee te pikken van rond de 20 km.

Dat vond ik eigenlijk niet. Sowieso wel liever het weer van gisteren dan veel te warm, maar ik heb (door mijn gezapig) tempo toch ook paar keer goed koud gehad tijdens het lopen. De momenten dat de wind vol op uw natgeregend en bezweet lijf staat 🥶
Ook achteraf snel wat afgedroogd en droge kleren aangedaan, maar door het lange wachten heel koud gehad met paarse lippen tot gevolg…

Ik heb het wel onderschat dat het soms echt moeilijk was constant iedereen voorbij te gaan. Wave 3 gestart..

Starten in wave 4 is hier de boosdoener. Had me ingeschreven via het werk, dus had ik geen invloed op. Vanaf ik het stad in ging liep het volledig strop en kwam ik wave 3 tegen. Sommige straten waren echt te smal voor zo'n hoeveelheid mensen. Heb op gegeven momenten meer lateraal gelopen om gaten te vinden dan gewoon vooruit. Dikwijls ook vast gezeten en dan ff aan jog tempo moeten blijven hangen. Maar bon, een massa event is natuurlijk niet de beste omstandigheid om het beste van jezelf naar boven te halen.

Zelfde ervaring als hierboven; veel straatjes die wat te smal waren voor de massa om vlot te kunnen doorlopen.

Ook de P+R op linkeroever was een ramp; systeem voor nummerplaten werkte niet…Hierdoor veel tijd verloren en helemaal achter W3 beland om te starten.

Zelfs aan mijn niet al te rappe tempo toch heel veel moeten laveren door het volk van wave 4 en na een tijdje ook wave 3. 1 keer bijna op mijn gezicht toen een dame er geen issues in zag om zonder kijken vanaf het midden van de weg naar de zijkant te duiken om een bekertje water te nemen.

Ik weet niet of het dat was, of gewoon de extra inschrijvingen dit jaar, maar het volk was echt crazy. Het is altijd druk, maar dit… zeker in de binnenstad inderdaad, dat stuk aan de universiteit was belachelijk. En de 3 passages aan het MAS, wie heeft er beslist om daar maar 1/4 van de baan te laten gebruiken voor de lopers? Op die plaatsen aan 6:00 of erger moeten gaan.

Had een nummer voor wave 1, maar ben met vriendin vooraan in wave 3 gestart. Wat ik iedereen in feite kan afraden.
Al vanaf kilometer 1 stropt heel den boel op, dan kom je aan die eerste bevoorrading en beslist den helft dat ze drinken nodig hebben. Mensen hebben ook niet door dat de je buitenranden vrij moet laten zodat lopers kunnen voorbijsteken.
Dan kom aan de oprit naar de Kennedy en zie je de eerste stappers al die aan de buitenranden gaan stappen. En dan loop je naar de Kennedy en begint het te regenen om niet meer te stoppen.
De binnenstad is dan een verschrikking omdat de straten zo smal zijn en mensen zodanig dicht staan dat je niet voorbij kan steken.
Dan beslist er iemand van 90kg om vol op mijn voet te gaan staan, wat niet bevorderlijk is. Loopt er nen dwaas zodanig krom dat hij met zijn zwengel naar achter tegen mijn scheen sjot…
Dat helpt dus allemaal niet echt.
Op geen enkel ogenblik eigenlijk iets van vrije baan gehad en nooit langer dan 1min mijn tempo kunnen lopen.

Een wedstrijdje laveren, roepen, strompelen, frustratie en nat worden is geëindigd op 1u12.
We zullen het ermee moeten doen. :p

Eerste keer dat ik op het nieuwe parcours loop en echt een vooruitgang is het toch niet.
Ook heel de organisatie is niet echt een vooruitgang te noemen.
In feite echt een klotewedstrijd. :p
En daarom is de Antwerp 10 Miles het grootste kut evenement dat er is. Tenzij ge vooraan in Wave1/startbox start moet ge zelfs niet hopen op een PR. Ik snap niet dat mensen 32 (!!) euro betalen voor een loopwedstrijd waar het totaal niet om de loper draait. Er zijn zoveel kleinere atletiek verenigingen die lokaal wedstrijden organiseren en die amper 10 euro vragen. Steun die in plaats van uw geld aan de Golazo's van deze wereld te doneren.

En daarom is de Antwerp 10 Miles het grootste kut evenement dat er is. Tenzij ge vooraan in Wave1/startbox start moet ge zelfs niet hopen op een PR. Ik snap niet dat mensen 32 (!!) euro betalen voor een loopwedstrijd waar het totaal niet om de loper draait. Er zijn zoveel kleinere atletiek verenigingen die lokaal wedstrijden organiseren en die amper 10 euro vragen. Steun die in plaats van uw geld aan de Golazo's van deze wereld te doneren.
Als je je PR wil scherper stellen, zullen er inderdaad betere alternatieven zijn.
Maar om het nu als een kutevenement te gaan omschrijven... Het is maar wat je verwacht van zo'n evenement natuurlijk.

In mijn geval inschrijving betaald door de werkgever. Ook enkele vrienden konden mee op kosten van mijn werk.
Dus voor iedereen een leuk doel en toffe namiddag : uitlopen + achteraf eentje drinken en iets eten.

Als ik de tshirts bekeek denk ik dat het merendeel daar op kosten van zijn werkgever rondloopt trouwens

Terug
Bovenaan