Algemene Loopthread

Ik had mezelf ook voorgenomen om enkel nog deel te nemen als ik onder het uur kon duiken. 😅 Het is in ieder geval nu m'n voornaamste doel voor volgend jaar.

Gisteren liep ik btw voor een goed doel, met een inschrijving geregeld door de werkgever, dus dan vind ik het nog oké.
 
Laatst bewerkt:
Als ge 10 miles van Antwerpen loopt weet ge toch op voorhand dat ge het vooral voor de sfeer doet? Die sfeer op het parcours geeft me altijd een geweldige boost. Als er plots (on)bekenden je naam roepen. Figuurlijke duw in de rug, elke keer weer. Kan ik echt van genieten :D
En met het inschrijven kan je je richttijd ingeven. Dan word je normaal gezien toch perfect ingedeeld? Nu 3e editie op rij dat ik Wave1 en/of Startbox start omdat ik telkens 1u15 of minder (dit jaar 1u10) had ingevuld. En als je dan je doelstelling haalt en bij de eerste 1250 eindigt, dan kan je het jaar nadien met 100% zekerheid in de startbox starten.
Dus eigenlijk kan je ook gewoon wat cheaten om in Wave1 terecht te komen en gewoon een tijd sub1u20 invullen. Ook al loop je bv maar 1u25, maar dan kan je wel vrij rondlopen, zonder dat latere waves je hinderen :]
 
Laatst bewerkt:
Dat vond ik eigenlijk niet. Sowieso wel liever het weer van gisteren dan veel te warm, maar ik heb (door mijn gezapig) tempo toch ook paar keer goed koud gehad tijdens het lopen. De momenten dat de wind vol op uw natgeregend en bezweet lijf staat 🥶

Ik warm wel goed op tijdens het lopen dus daar heb ik gelukkig geen last van.
Nu goed, ik sta nog wel wat kilo's te zwaar eigenlijk, dus misschien daarom. :)

Ook achteraf snel wat afgedroogd en droge kleren aangedaan, maar door het lange wachten heel koud gehad met paarse lippen tot gevolg…

Dat was wel aangenaam met de inschrijving via bedrijf. Die hadden een comfortabele booth met 5 kleedhokjes ofzo, eigen toilet, ... Paar minuutjes wachten en ik kon me omkleden.

En daarom is de Antwerp 10 Miles het grootste kut evenement dat er is. Tenzij ge vooraan in Wave1/startbox start moet ge zelfs niet hopen op een PR. Ik snap niet dat mensen 32 (!!) euro betalen voor een loopwedstrijd waar het totaal niet om de loper draait. Er zijn zoveel kleinere atletiek verenigingen die lokaal wedstrijden organiseren en die amper 10 euro vragen. Steun die in plaats van uw geld aan de Golazo's van deze wereld te doneren.

Ja, ik was via bedrijf ingeschreven. Geen idee hoeveel dat kost/kostte. Maar ik kan genieten van de sfeer en ambiance hoor, ook al moet je uit uw doppen kijken om niet op het volk te lopen. Dat neem ik er maar bij :)
Lokale loopwedstrijden, aan mijn tempo's, ik vrees een beetje dat ik daar weinig te zoeken heb...

En met het inschrijven kan je je richttijd ingeven. Dan word je normaal gezien toch perfect ingedeeld? Nu 3e editie op rij dat ik Wave1 en/of Startbox start omdat ik telkens 1u15 of minder (dit jaar 1u10) had ingevuld. En als je dan je doelstelling haalt en bij de eerste 1250 eindigt, dan kan je het jaar voordien met 100% zekerheid in de startbox starten.
Dus eigenlijk kan je ook gewoon wat cheaten om in Wave1 terecht te komen en gewoon een tijd sub1u20 invullen. Ook al loop je bv maar 1u25, maar dan kan je wel vrij rondlopen, zonder dat latere waves je hinderen :]

Dat blijkt dan weer het nadeel aan de groepsinschrijving via bedrijf. Ik denk dat iedereen bij ons in Wave 4 zat, ongeacht de eindtijd.
 
Ik stond dus ook het in startvak, maar blijkbaar niet voldoende vooraan waardoor ik de eerste paar km opgehouden werd. Vooral de eerste paar honderd meter frustrerend om te moeten laveren tussen mensen die aan 10 a 12km/u aan het joggen waren. Wel een beetje vreemd dat die mensen in een startvak geraakt zijn. Eerste km daarom pas doorgekomen in 4:00/km

Lessons learned: volgend jaar vroeger naar de start gaan en helemaal drummen om in de eerste paar rijen te geraken.
 
Ik stond dus ook het in startvak, maar blijkbaar niet voldoende vooraan waardoor ik de eerste paar km opgehouden werd. Vooral de eerste paar honderd meter frustrerend om te moeten laveren tussen mensen die aan 10 a 12km/u aan het joggen waren. Wel een beetje vreemd dat die mensen in een startvak geraakt zijn. Eerste km daarom pas doorgekomen in 4:00/km

Lessons learned: volgend jaar vroeger naar de start gaan en helemaal drummen om in de eerste paar rijen te geraken.
12km/u vind ik nu wel geen joggen meer. Zelfs bij gemiddelde weekkilometers van +-80km (2017) - kon ik met moeite 13km/u lopen.
Voor veel goeie lopers is dat misschien joggen, maar zo voelt dat bij mij niet aan.

Jammer genoeg heb ik 'zero' talent. :headshake:

Maar mee akkoord, dat die mensen niet vooraan in een startvak moeten staan.
 
Als ge 10 miles van Antwerpen loopt weet ge toch op voorhand dat ge het vooral voor de sfeer doet? Die sfeer op het parcours geeft me altijd een geweldige boost. Als er plots (on)bekenden je naam roepen. Figuurlijke duw in de rug, elke keer weer. Kan ik echt van genieten :D
En met het inschrijven kan je je richttijd ingeven. Dan word je normaal gezien toch perfect ingedeeld? Nu 3e editie op rij dat ik Wave1 en/of Startbox start omdat ik telkens 1u15 of minder (dit jaar 1u10) had ingevuld. En als je dan je doelstelling haalt en bij de eerste 1250 eindigt, dan kan je het jaar nadien met 100% zekerheid in de startbox starten.
Dus eigenlijk kan je ook gewoon wat cheaten om in Wave1 terecht te komen en gewoon een tijd sub1u20 invullen. Ook al loop je bv maar 1u25, maar dan kan je wel vrij rondlopen, zonder dat latere waves je hinderen :]
Is die startbox enkel voor de 1250 eerste finishers van vorig jaar, of kom je daar ook in terecht als je een snelle richttijd (sub 1 uur) opgeeft zonder dat je het jaar voordien hebt meegedaan? Ik zou wel willen meedoen en kan vlot onder het uur lopen, maar heb echt geen zin om aan de start te staan met meer dan 1250 man voor mij in het startvak.
 
Als je je PR wil scherper stellen, zullen er inderdaad betere alternatieven zijn.
Maar om het nu als een kutevenement te gaan omschrijven... Het is maar wat je verwacht van zo'n evenement natuurlijk.

In mijn geval inschrijving betaald door de werkgever. Ook enkele vrienden konden mee op kosten van mijn werk.
Dus voor iedereen een leuk doel en toffe namiddag : uitlopen + achteraf eentje drinken en iets eten.

Als ik de tshirts bekeek denk ik dat het merendeel daar op kosten van zijn werkgever rondloopt trouwens
Dat is ook het grote probleem, de werkgever betaalt het dus ik zal mij maar inschrijven.
Kan jij die afstand lopen Veronique?
Baneet! Maar het kost mij geen drol dus doe ik het!

Pas op er zijn ook gewoon nog voldoende mensen die betalen om mee te lopen hoor.
Maar als je 25 of 32€ neerlegt dan zorg je toch dat je getraind bent.
Nu natuurlijk veel mensen onderschatten het ook gewoon zwaar. Kunnen wel 12km vlak lopen, dus die 4km extra kan wel op karakter!
Ja nee die 4km is best wel nog een heel eind, en het parcours is ook niet echt vlak.

En daar blijven plakken is ook niet echt aangenaam op een dag als gisteren.

Is die startbox enkel voor de 1250 eerste finishers van vorig jaar, of kom je daar ook in terecht als je een snelle richttijd (sub 1 uur) opgeeft zonder dat je het jaar voordien hebt meegedaan? Ik zou wel willen meedoen en kan vlot onder het uur lopen, maar heb echt geen zin om aan de start te staan met meer dan 1250 man voor mij in het startvak.
Nee men kijkt ook naar uw opgegeven tijd en checkt ook uw historiek als je echt een heel goeie loper bent.
Allez als je nu 52min opgeeft dan gaat men dit ook verifiëren.
Voor de eerste 1250 moet je 1u8 lopen, dus wel wat marge tegenover sub 1u.

Nu is het wel zo dat je voorraan wave 1 nog sub 1u gaat kunnen lopen.
start je achteraan of in een latere wave dan gaat dat toch heel moeilijk worden.
Op geen enkel punt kon ik in feite heel lang een tempo van sub 4min lopen door te veel volk.
 
Laatst bewerkt:
Is die startbox enkel voor de 1250 eerste finishers van vorig jaar, of kom je daar ook in terecht als je een snelle richttijd (sub 1 uur) opgeeft zonder dat je het jaar voordien hebt meegedaan? Ik zou wel willen meedoen en kan vlot onder het uur lopen, maar heb echt geen zin om aan de start te staan met meer dan 1250 man voor mij in het startvak.
Ik heb vorig jaar niet meegedaan, mij dit jaar vroeg ingeschreven en dan gemaild dat ik tijd rond het uur wou lopen en had ik vervolgens een laag nummer (379).. als je dan tegen 1uur-1u10 naar de startbox gaat, sta je zo goed als op de eerste rij
 
Dat is een fabeltje dat ge uzelf wijsmaakt.

Hier de uitslag van een lokale wedstrijd die ik onlangs gelopen heb: https://uitslagen.timetorun.be/?w=20931127531681989034365087851
De eerste in 34m, de laatste in 1u17m.

Ahja, daar zou ik precies ergens 120e van de 160 mannen zijn. Duidelijk een stuk meer achteruit wel dan in zo'n massa-event, maar iets beter dan ik dacht wel 🙂
Dat is ook het grote probleem, de werkgever betaalt het dus ik zal mij maar inschrijven.
Kan jij die afstand lopen Veronique?
Baneet! Maar het kost mij geen drol dus doe ik het!

Pas op er zijn ook gewoon nog voldoende mensen die betalen om mee te lopen hoor.
Maar als je 25 of 32€ neerlegt dan zorg je toch dat je getraind bent.
Nu natuurlijk veel mensen onderschatten het ook gewoon zwaar.

Enerzijds een stukje bucket list, anderzijds "we doen het met de collega's", maar onderschatting zit er ook wel bij en gewoon niet kunnen indelen. Begint al bij het stuk Kennedytunnel uit, dat is best een stukje stijgen, minder erg dan de Waaslandtunnel maar ook al stevig. Daar gaan de eersten al scheef. En dan is de Waaslandtunnel op het einde compleet doodgaan, want velen zitten al op de limiet tegen dan en krijgen dan nog een helling van een kilometer tegen hun kezen zonder overschot.
 
Is die startbox enkel voor de 1250 eerste finishers van vorig jaar, of kom je daar ook in terecht als je een snelle richttijd (sub 1 uur) opgeeft zonder dat je het jaar voordien hebt meegedaan? Ik zou wel willen meedoen en kan vlot onder het uur lopen, maar heb echt geen zin om aan de start te staan met meer dan 1250 man voor mij in het startvak.
Ik zat met een opgegeven miktijd van 1u03 in het startvak. Je kan in het ergste geval altijd de organisatie contacteren. Er is een kleurcodesysteem met een sticker die op je nummer geplakt wordt waarmee je ook toegang tot het startvak kan krijgen. Als je er aanvankelijk niet zou bij zijn op basis van je opgegeven tijd (wat je een week op voorhand te horen krijgt), kan je dus nog steeds de organisatie contacteren om op die manier toegang te verkrijgen.
 
Als ge 10 miles van Antwerpen loopt weet ge toch op voorhand dat ge het vooral voor de sfeer doet? Die sfeer op het parcours geeft me altijd een geweldige boost. Als er plots (on)bekenden je naam roepen. Figuurlijke duw in de rug, elke keer weer. Kan ik echt van genieten :D
Dan moet je als man een het nummer van een vrouw overnemen en daarmee lopen. Nog meer supporters! 😂😂
 
Een dikke proficiat aan alle lopers hier. Goede tijden ook zo te zien.

Deze morgen was het hier een hondenweer maar toch besloten om buiten te gaan.
Opnieuw 6 kilometer gelopen. Tegenover de vorige keren 25 seconden per kilometer sneller gelopen en dus 5:33 gehaald.
177 gemiddeld hartslag met een piek van 194 :unsure: . Op de één of andere manier kan ik zo hoog in hartslag blijven lopen zonder echt mij leeg te voelen. Ook na het lopen moet ik een minuut bekomen en is eigenlijk de grote vermoeidheid al gepasseerd.

Dit weekend mezelf eens dwingen om rond de 6:10 te lopen en terug naar die 10km te werken.
10 miles: gem hartslag 191 (gedurende 1u15min)
piek 204

Op de moment zelf niet bij stilgestaan, maar achteraf mij toch wat zorgen beginnen maken. Adrenaline rush want anders is zoiets onmogelijk.
 
Ik heb het omgekeerde, door de focus op marathonafstanden heb ik het precies moeilijker om te weten hoe ik "kortere" wedstrijden moet indelen omdat er inherent continu in mijn hoofd kruipt dat ik moet sparen, marge voorzien, etc.

Zo heb ik de hele 10 miles gelopen aan gemiddeld 155 hartslag, niet boven de 160 uitgekomen behalve de laatste 400 meter. Mijn maximum hartslag is 183... Dus ben ik wel diep genoeg gegaan, vraag ik me dan af? Kan ik diep gaan?

Vanaf volgende week ofzo ga ik tot half juni wat trainen op een snellere 10K. Misschien zo wat trainen om aan hogere hartslag te lopen.
 
@eniac Ik heb tussen mijn halve marathon en marathon ook een Trenara programma voor snelle 10km gedaan en dan heb je wel pittige intervallen waar je sowieso hoog in hartslag gaat (hoewel ik die in het marathon programma ook had hoor)

En jezelf afvragen of je sneller kon is altijd moeilijk natuurlijk, ofwel moet je op voorhand beslissen au fond te gaan maar met het risico dat je jezelf helemaal opblaast. Ik kon op de marathon misschien ook sneller maar wilde absoluut uitlopen.

@StruikGewas Heb je ooit een inspanningstest gedaan? Mijn halve marathon heb ik aan HR 183 gelopen, maar mijn anaerobe drempel ligt op 190 (en max 208, in 2018 gemeten) dus op zich kan dat geen kwaad. Sowieso kan je HR niet vergelijken en moet je enkel naar je eigen situatie kijken.
 
En daarom is de Antwerp 10 Miles het grootste kut evenement dat er is. Tenzij ge vooraan in Wave1/startbox start moet ge zelfs niet hopen op een PR. Ik snap niet dat mensen 32 (!!) euro betalen voor een loopwedstrijd waar het totaal niet om de loper draait. Er zijn zoveel kleinere atletiek verenigingen die lokaal wedstrijden organiseren en die amper 10 euro vragen. Steun die in plaats van uw geld aan de Golazo's van deze wereld te doneren.

Helemaal eens met @NemesisBE hierin. Dan is het geen kutevenement, dan is het niet jouw evenement. Dat kan.
Het is net dé dag in de stad die net volledig rond de loper draait, en rond de loopsport. Mensen die anders nooit iets hebben met lopen zouden hebben, hebben hier toch naartoe gewerkt. Het is een ervaring en een belevenis voor 37k mensen, van wie een groot stuk wel degelijk zijn PR (kan) lopen. Omdat ze hem voor het eerst lopen, omdat ze vooraan staan of net als ik: Niet alleen mijn PR op de Antwerp 10M verbroken met 17 minuten, maar mijn PR op de afstand zelfs met 6 minuten. Op hoeveel evenementen heb je zo veel volk en ambiance? Dat krijg je alleen door veel reclame en bekendheid. En dàt krijg je alleen maar door er geld tegenaan te gooien en door veel lopers te lokken. Hoeveel volk staat je nog aan te moedigen als alleen het startvak mag vertrekken?

Een boel kinderen die aan het lopen worden gebracht, scholen die er specifiek op inzetten. Er zijn verenigingen die met Start To Run mikken op de Short Run. Handbikers en hun begeleiders zijn welkom en er wordt voor gecaterd. Als je bedoelt dat de "hardcore chronoloper" niet centraal staat, dan heb je gelijk. Maar verwar dat niet met "de loper", alsjeblieft :p

Absoluut, veel mensen komen (te) slecht getraind en veel lopers hebben nog nooit van etiquette gehoord. Voor sommige bedrijven is het een teambuilding. Zeker de drankposten zijn een groot probleem, en idd wandelen aan de zijkanten. Maar eerlijk: veel ergerlijker dan die lopers, zijn de "elitelopers" die toch in W3 of W4 staan en letterlijk duwen om langs die stapper te kunnen. Dan ben je minstens even blind voor het evenement.

Want net zoals jij duidelijk een probleem hebt met het recreatieve element van dit evenement, en met de Golazo's van deze wereld (wat ik zeker begrijp), durf ik ook te zeggen dat ik een probleem heb met de Stravaloper voor wie ieder parcours de snelste versie ooit moet zijn, en elke stadsmarathon zo saai mogelijke wegen moet nemen om te kunnen concurreren met Berlijn of Valencia. Fuck dat, kies een stadsmarathon die loopt door je historische centrum en hou die 30 jaar in ere. En wordt op dié manier een Grote Naam. Londen en zeker Boston doen het zo, en laat de Strava's maar klagen ;) Straks moeten de tunnels er nog uit omdat dat niet catert naar de chronolopers.
 
Hartslagen zijn puur persoonlijk. Ik heb er al één geweten die een marathon (wel in 2u20-2u30) liep aan 190, en anderzijds zijn er mensen die nauwelijks boven de 150 geraken. :p
 
Ik ben nu drie maanden terug probleemloos aan het lopen met een dikke blaar en een schaafwonde na een valpartij als enige pijntjes.

Ik heb zitten kijken voor een evenement en een doel te stellen maar alle trails in de buurt vallen in mijn werkend weekend.

Dus heb ik gekozen om te werken naar de natuurmarathon in Tessenderlo (8 oktober). Een klein half jaar om op te bouwen naar een marathonafstand. Geen tijdsdoel, gewoon uitlopen (is voor de zoveelste keer het doel).
 
@eniac Ik heb tussen mijn halve marathon en marathon ook een Trenara programma voor snelle 10km gedaan en dan heb je wel pittige intervallen waar je sowieso hoog in hartslag gaat (hoewel ik die in het marathon programma ook had hoor)

Dit is het plan idd :)
De intervallen in mijn Trenara marathonprogramma waren eerder lang (op een 2-3 keer 200m intervallen na denk ik) en minder echt superintens.

Ik verwacht idd meer echt korte, "explosieve" arbeid in een 10K programma.

En jezelf afvragen of je sneller kon is altijd moeilijk natuurlijk, ofwel moet je op voorhand beslissen au fond te gaan maar met het risico dat je jezelf helemaal opblaast. Ik kon op de marathon misschien ook sneller maar wilde absoluut uitlopen.

Op de marathon ben ik vrij zeker dat ik niet sneller kon, het feit dat ik mijn pace tot het einde kon houden maar er ook geen greintje van een eindsprint meer uitkreeg doet me wel denken dat mijn indeling quasi perfect was :)
Het is dat die hele mindset om mijn energie over 42K te leren spreiden erin lijkt geresulteerd te hebben dat ik het moeilijk heb om die energie ook helemaal te legen in een 10 miles of korter. Ik had echt wel nog een serieuze cartouche over in de laatste anderhalve kilometer en kon op gevoel nog wel even doorlopen aan hoger tempo.

Die hartslag is eerder een manier om dat gevoel ook te onderbouwen :)
 
Terug
Bovenaan