Algemene Loopthread

Ik volg je redenering wel hoor en mijn blessure (ITB) is allicht toe te wijzen aan wat overbelasting maar hoe ga je bepalen wanneer iemand genoeg ervaring heeft? Blessure kwam er echt pas in de taper-week dus wel veel volume gedaan zonder problemen.
Ik heb zelden loopblessures. Maar meestal als ik er ééntje had, tijdens een marathonschema dan was dit net tijdens de 'rustige weken'.
(wel gelukkig altijd lichte blessures, dus ik stond dan niet echt aan de zijlijn)

Precies alsof je lichaaam na een zware week zegt: Nu heb ik eindelijk de tijd om tegen Makila te zeggen: Hey dat was wat véél se.

Dus dat kan wel hoor. Soms merk je de impact van een zware training pas achteraf ..

Snel even door mijn data gegaan en voor 4u15 liep ik tussen 40-75km per week, er waren slechts twee weken waar ik aan meer dan 70km kwam en dat waren telkens de weken met een LSD van 28km (max afstand in het schema).

Ik kan dus wel volgen dat afstanden van 80-90km/week niet echt noodzakelijk zijn om te finishen binnen de 4u-4u30.
Ja ik had achteraf bezien voor mijn eerste marathon ook gewoon voor 4u15 moeten gaan.

Dat had ik vlotjes gehaald, maar ik ging vol voor 3u45 (niet gehaald). Dat was echter niet realistisch.
4u was wel realistisch maar ik heb toen toch sterretjes gezien.
 
Laatst bewerkt:
Interessante info.

Als je dan toch wilt trainen voor een eerste marathon, wat is jullie ervaring met verschillende trainingsplanning?
Uiteindelijk lijkt dat wat vergelijkbaar met de verschillende fitnessplannen.

Zolang je consistent blijft en iedere week het volume langzaam optrekt, zal het wel goedkomen?
Sommige plannen doen bijvoorbeeld amper iets van intervaltrainingen.
 
Bij de meeste mensen duurt het jaren vooraleer je lichaam zich echt aangepast heeft. Iedereen kent zijn eigen lichaam het beste maar tis des mensen om zichzelf te overschatten en kleine pijntjes te negeren. Zeker als ze dan op een forum zouden lezen dat ze best 70-90 kilometer per week lopen voor hun marathon. Dat soort afstanden zijn volgens mij, voor een marathon op recreatief tempo, niet nodig. En voor mensen die nieuw zijn in de loopsport brengen dat soort trainingsafstanden, wederom volgens mij, meer risico dan voordeel met zich mee.



Laat ons een kat een kat noemen he. Tenzij hij over de voeten van de loper voor hem is gestruikeld en plat op z'n gezicht is gegaan, gaat z'n blessure te maken hebben gehad met overbelasting.
Kan ik niet meer op zeggen dan dat dit echt wel alle waarheid bevat.

Ik ga het nog eens herhalen, mijn stokpaardje, maar ook dit is weer een voortvloeisel van de marathonhype. Iedereen aan de marathon.
Zeggen dat je nog niet ervaren bent om veel volume te trainen is zelf het antwoord geven, je bent niet klaar om een marathon te lopen.
Klaar en duidelijk gewoon eh.

Iedereen is anders en iedereen heeft limieten. Maar van couch potato naar een marathon lopen dat doe je niet op 2 jaar eh. Die belastbaarheid kweek je door voor veel langere tijd uw lichaam te belasten. Een blessure aan de ITB, meer aan de basis van overbelasting kan je niet zitten. Dat kan ook iemand met massa’s ervaring overkomen, maar dan spreken we wel over andere omstandigheden.
 
Kan ik niet meer op zeggen dan dat dit echt wel alle waarheid bevat.

Ik ga het nog eens herhalen, mijn stokpaardje, maar ook dit is weer een voortvloeisel van de marathonhype. Iedereen aan de marathon.
Zeggen dat je nog niet ervaren bent om veel volume te trainen is zelf het antwoord geven, je bent niet klaar om een marathon te lopen.
Klaar en duidelijk gewoon eh.

Iedereen is anders en iedereen heeft limieten. Maar van couch potato naar een marathon lopen dat doe je niet op 2 jaar eh. Die belastbaarheid kweek je door voor veel langere tijd uw lichaam te belasten. Een blessure aan de ITB, meer aan de basis van overbelasting kan je niet zitten. Dat kan ook iemand met massa’s ervaring overkomen, maar dan spreken we wel over andere omstandigheden.

Iedereen zou moeten weten dat met een marathon starten zonder (of heel weinig) loop ervaring een slecht idee is en dat 70km weken niet nodig zijn, kan ik zeker ook inkomen.

Maar wat is dan een waardemeter om te bepalen of iemand zich al dan niet aan de marathon moet wagen? Spreken over "jaren ervaring noodzakelijk" is ook maar een vage aanduiding niet?
 
Dus heel zijn voorbereiding had hij niets van blessures en omdat hij tijdens de wedstrijd een blessure krijgt leg jij meteen de oorzaak bij te veel trainingskm's? :unsure:
Ja. ITB is altijd overbelasting.

Er is niks zo gevaarlijk om blessures op te lopen dan conditioneel beter zijn dan je belastbaarheid is. Dat zie je bij fervente andere-sporters die eens gaan lopen. Dat gaat conditioneel veel te goed en te makkelijk, waardoor een start to run onnozel lijkt en ze bijna meteen naar langer en sneller gaan. En dan komt de overbelasting.

De belastbaarheid is de eerste trap van de piramide, daarop staat alles. Daarboven komt de conditie. En dan pas het snelheidswerk.

Iedereen zou moeten weten dat met een marathon starten zonder (of heel weinig) loop ervaring een slecht idee is en dat 70km weken niet nodig zijn, kan ik zeker ook inkomen.

Maar wat is dan een waardemeter om te bepalen of iemand zich al dan niet aan de marathon moet wagen? Spreken over "jaren ervaring noodzakelijk" is ook maar een vage aanduiding niet?
Bwa, "mogen". Je mag ook tegen je grenzen aanlopen en eens een blessure oplopen, toch :) Maar er zijn sportcoaches die met niks anders bezig zijn, met de belastbaarheid van een atleet opzoeken en te stoppen net voor ze bij overbelasting komen. Dat is een vak op zich. En met die horloges en data en alles wat we zelf kunnen bekijken, lijkt het soms alsof we dat zelf evengoed kunnen. Maar ik denk eigenlijk van niet. En dàn het uiterste opzoeken, dat kan al makkelijk "gevaarlijk" worden. En een marathon is nog altijd een uiterste opzoeken in mijn ogen.
 
Iedereen zou moeten weten dat met een marathon starten zonder (of heel weinig) loop ervaring een slecht idee is en dat 70km weken niet nodig zijn, kan ik zeker ook inkomen.

Maar wat is dan een waardemeter om te bepalen of iemand zich al dan niet aan de marathon moet wagen? Spreken over "jaren ervaring noodzakelijk" is ook maar een vage aanduiding niet?
Dat is dan ook een lastig gegeven om daar een eenduidig antwoord op te geven.
Maar voor mij persoonlijk zou ik zeggen meerdere 5, 10, 16 en 21km’s op de teller en daar fantastische tijden gelopen hebben, maar ook al verdomd hard op uw bek gegaan zijn.
Al wat allerlei trainingen gedaan hebben en verschillende opbouwen gekend hebben. Al gepiekt en gedaald hebben.

Gewoon al wat ervaring op de teller hebben. Uw lichaam wat kennen, weten hoe ver je kan gaan en ook al eens over de schreef zijn gegaan.
Geblesseerd raken of zijn is geen schande. Maar je moet weten waarom, en iets eraan doen om het te voorkomen.
 
Dat is dan ook een lastig gegeven om daar een eenduidig antwoord op te geven.
Maar voor mij persoonlijk zou ik zeggen meerdere 5, 10, 16 en 21km’s op de teller en daar fantastische tijden gelopen hebben, maar ook al verdomd hard op uw bek gegaan zijn.
Al wat allerlei trainingen gedaan hebben en verschillende opbouwen gekend hebben. Al gepiekt en gedaald hebben.

Gewoon al wat ervaring op de teller hebben. Uw lichaam wat kennen, weten hoe ver je kan gaan en ook al eens over de schreef zijn gegaan.
Geblesseerd raken of zijn is geen schande. Maar je moet weten waarom, en iets eraan doen om het te voorkomen.

Er is zeker geen eenduidig antwoord, ik denk dat je vooral pas kan starten wanneer je je eigen lichaam hebt leren kennen door inderdaad vele afstanden afgewerkt te hebben en inderdaad mindere trainingen/wedstrijden geven ook waardevolle inzichten maar waar ik het niet mee eens ben, zijn die 'fantastische tijden '. Ik weet nu niet wat je in gedachten hebt maar snelle tijden op die afstanden lijken mij niet relevant te zijn, tenzij je ze koppelt aan de vele trainingen die nodig zijn om sneller te worden?
 
Maar wat is dan een waardemeter om te bepalen of iemand zich al dan niet aan de marathon moet wagen? Spreken over "jaren ervaring noodzakelijk" is ook maar een vage aanduiding niet?

Ik zou zeggen, eerst een marathon uitwandelen (5-6km/u) zonder fysieke ongemakken tijdens of achteraf. Dan kan je je richten op een marathon in 5uur, en rustig aan verbeteren.

De "iedereen aan de marathon" vind ik as such niet problematisch, ons lichaam is in se gemaakt voor die lange afstanden - onze westerse sedentaire levensstijl dan weer niet. De veel te grote ambities zijn wel het grote probleem.

Ik heb een collega die nu ook een paar maanden heeft getraind voor een marathon en ik ben redelijk zeker dat die niet comfortabel de marathon zou kunnen uitwandelen, waar zijn we dan mee bezig?

Misschien is het bij uitstek het gebrek aan genot voor het trage. Trage kilometers zijn nochtans puur genot
 
Er is zeker geen eenduidig antwoord, ik denk dat je vooral pas kan starten wanneer je je eigen lichaam hebt leren kennen door inderdaad vele afstanden afgewerkt te hebben en inderdaad mindere trainingen/wedstrijden geven ook waardevolle inzichten maar waar ik het niet mee eens ben, zijn die 'fantastische tijden '. Ik weet nu niet wat je in gedachten hebt maar snelle tijden op die afstanden lijken mij niet relevant te zijn, tenzij je ze koppelt aan de vele trainingen die nodig zijn om sneller te worden?
Fantastische tijden voor uw eigen kunnen uiteraard.
Iedereen heeft zijn limieten, dat is nu eenmaal zo en dat is geen schande.

Maar je moet natuurlijk ook wel proberen om die grens eens op te zoeken. Voor die 10km als voorbeeld wordt er nog al snel gezegd “dat is mijn limiet, nu kan ik verder gaan naar het langere werk”. Maar is die grens wel degelijk opgezocht, is er effectief specifiek getraind om beter en sneller te worden?
Men traint wat en loopt 50-45 minuten. Het is dan de bedoeling om die tijd te nemen en daarop verder te trainen om tot 40 te geraken, en misschien kijken om onder die 40 te raken.
Dat behaal je niet met enkel duurloop, daar moet je wat specifiek voor trainen en de nodige intensiteit en volume voor trainen. Maar het leuke aan dat verhaal is dat duurlopen van 16km en meer ook gewoon op het programma zullen staan.
En ineens merk je dan dat je toch wel wat volume draait en dan is het de zaak om volume nog wat uit te breiden en langere lopen de focus te geven, zonder het snelle werk te schuwen.

En langs de andere kant, schrap is een training en ga eens fietsen en kruip is in het krachthonk.
Of beter loop is dezelfde aantal keer maar voeg is een andere sport toe op een niet-loopdag.
Je moet niet enkel maar belasting in de vorm van lopen hebben. Algemene cardiovasculaire belasting moet je hebben. En uiteraard ook belasting op de spieren los van uw benen.
 
Vorige week 14,1km asfalt (vlak) --> 5:26 (HR 164)
Deze week 15km waarvan 11km in het bos (vlak) --> 5:43 (HR 159)

Toch een redelijk groot verschil.

Als de vorm nog niet super is, dan merk ik dat ik op slechtere ondergrond erg veel tijd verlies (in verhouding).
Op asfalt kan je uw mindere vorm nog wegsteken, omdat dit wat mee geeft, in een bos moet je het zelf doen.

Maar goed, ik heb nergens de 6:00 aangetikt vandaag, dus enig verval zat er ook niet op. Dat is wel goed.
De constante zit er wel in. En dan natuurlijk om jezelf een beetje te testen / pijnigen na 12km nog even een kleine versnelling plaatsen zonder te overdrijven :tongue: (5:37 en 5:22 in het bos en 5:20 op de asfalt)
 
Laatst bewerkt:
Straks eens kijken of ik dan hopelijk nog wat verlof kan krijgen.
Dan schrijf ik me ook in :)

Niet te lang wachten, nog 20 plaatsen!
En de wedstrijd zal lang duren denk ik:
Deelnemers en hun PR
Merijn Geerts - current co-WR holder with 101 yards
Frank Gielen - 67 yards
Kevin Sneyders - 65 yards
Brecht "Jean" Vandamme - 60 yards
Mathias Pelgrims - 42 yards
Filip Germeys - 35 yards
Benoit Badot - 34 yards
Yvan De Graef - 34 yards
 
Mmm ik merk op dat als mijn nonkel mee loopt en ik loop volgens mijn GPS gemiddeld 5:45/km dan staat er bij hem 5:55/km gemiddeld. :unsure:
Bij mij staat de GPS registratie ook ingesteld op '1 sec'.

Ik heb een Polar Grit Pro Titan (2022) en hij heeft nog de Polar M430 (2018).

Dat is toch een enorm groot verschil, ik veronderstel dat zijn GPS er dan bijna aan is? Want het verschil begint echt op te vallen. 10sec/km verschil over identiek hetzelfde traject vind ik echt extreem veel.
 
Bij de meeste mensen duurt het jaren vooraleer je lichaam zich echt aangepast heeft. Iedereen kent zijn eigen lichaam het beste maar tis des mensen om zichzelf te overschatten en kleine pijntjes te negeren. Zeker als ze dan op een forum zouden lezen dat ze best 70-90 kilometer per week lopen voor hun marathon. Dat soort afstanden zijn volgens mij, voor een marathon op recreatief tempo, niet nodig. En voor mensen die nieuw zijn in de loopsport brengen dat soort trainingsafstanden, wederom volgens mij, meer risico dan voordeel met zich mee.

Gisteren geen tijd gehad om te reageren :)

OK, ik ging misschien wel kort door de bocht, maar aan de andere kant op basis van deze reply toch nog een laatste bedenking: moet je als je nieuw bent in de loopsport/als je dat soort volumes nog niet aankan, dan per sé wel een marathon willen lopen?

Enfin, mijn achterliggend punt was eigenlijk gewoon dat je wel een redelijke tijdsinvestering nodig hebt om een marathon te gaan doen. Misschien dan fout van mij om daar een bepaald kilometeraantal of aantal uur aan vast te hangen alsof dat per sé is wat nodig is :)
 
Mmm ik merk op dat als mijn nonkel mee loopt en ik loop volgens mijn GPS gemiddeld 5:45/km dan staat er bij hem 5:55/km gemiddeld. :unsure:
Bij mij staat de GPS registratie ook ingesteld op '1 sec'.

Ik heb een Polar Grit Pro Titan (2022) en hij heeft nog de Polar M430 (2018).

Dat is toch een enorm groot verschil, ik veronderstel dat zijn GPS er dan bijna aan is? Want het verschil begint echt op te vallen. 10sec/km verschil over identiek hetzelfde traject vind ik echt extreem veel.
10s/km is echt niet zo veel, toch? Zeker afhankelijk van de instellingen, het weer en de mogelijke stoorzenders (bomen/hoge gebouwen)...
Als je constant preciezer dan dat wilt zitten, ga je toch meer naar footpods moeten kijken als Stryd. Net als met de HR is het nut daarvan relatief beperkt natuurlijk, voor onze exploten :D Maar daarom niet onbestaande.

Als je ze nu allebei om de pols hebt en het is constant 10sec verschil, is er op zich nog geen probleem: Je nonkel gebruikt die andere ijking om mee te lopen. Uiteindelijk is het toch je racetijd die telt straks, of je horloge dan sneller aangeeft of niet :D
 
Arghhh. Het zeurend "ongemak" (Want pijn is het niet echt) in mijn bovenbenen blijft zitten. Het voelt vooral tijdens het fietsen aan als een remming in kracht dat ik kan overbrengen..
Vreemd ook dat ik het aan de twee benen heb.
Weet niet goed wat ik moet doen. Misschien eens een week niet lopen? Echt wel klote.
 
Had ik geweten dat de marathon plots weer een maand verlaat is, had ik me misschien ook voor Antwerpen ingeschreven. maar nu staat Frankfurt al op de planning.

Dit weekend in Lier de halve marathon. Laatste manche van de natuurlopen, ik kijk er naar uit, wordt ook stormachtig weer, dat wordt knallen met de wind in de rug, en schuilen met de wind op kop ;)
 
Had ik geweten dat de marathon plots weer een maand verlaat is, had ik me misschien ook voor Antwerpen ingeschreven. maar nu staat Frankfurt al op de planning.

Dit weekend in Lier de halve marathon. Laatste manche van de natuurlopen, ik kijk er naar uit, wordt ook stormachtig weer, dat wordt knallen met de wind in de rug, en schuilen met de wind op kop ;)
Wat.

Godver... waarom kunnen ze nu niet gewoon eens vasthouden aan hun parcours en hun datum :D Ze willen zo wanhopig graag een traditie worden, hun naam op de kaart zetten, maar telkens alles omgooien is toch echt te gek voor woorden. Op 22/10 kan ik waarschijnlijk niet, terwijl mijn jaarplanning wel al klaar was voor 10/9... prutsers.

😭 Oké, wat is een leuke halve marathon in het najaar 😭
 
Terug
Bovenaan