Ik heb zelden loopblessures. Maar meestal als ik er ééntje had, tijdens een marathonschema dan was dit net tijdens de 'rustige weken'.Ik volg je redenering wel hoor en mijn blessure (ITB) is allicht toe te wijzen aan wat overbelasting maar hoe ga je bepalen wanneer iemand genoeg ervaring heeft? Blessure kwam er echt pas in de taper-week dus wel veel volume gedaan zonder problemen.
(wel gelukkig altijd lichte blessures, dus ik stond dan niet echt aan de zijlijn)
Precies alsof je lichaaam na een zware week zegt: Nu heb ik eindelijk de tijd om tegen Makila te zeggen: Hey dat was wat véél se.
Dus dat kan wel hoor. Soms merk je de impact van een zware training pas achteraf ..
Ja ik had achteraf bezien voor mijn eerste marathon ook gewoon voor 4u15 moeten gaan.Snel even door mijn data gegaan en voor 4u15 liep ik tussen 40-75km per week, er waren slechts twee weken waar ik aan meer dan 70km kwam en dat waren telkens de weken met een LSD van 28km (max afstand in het schema).
Ik kan dus wel volgen dat afstanden van 80-90km/week niet echt noodzakelijk zijn om te finishen binnen de 4u-4u30.
Dat had ik vlotjes gehaald, maar ik ging vol voor 3u45 (niet gehaald). Dat was echter niet realistisch.
4u was wel realistisch maar ik heb toen toch sterretjes gezien.
Laatst bewerkt:
Maar er zijn sportcoaches die met niks anders bezig zijn, met de belastbaarheid van een atleet opzoeken en te stoppen net voor ze bij overbelasting komen. Dat is een vak op zich. En met die horloges en data en alles wat we zelf kunnen bekijken, lijkt het soms alsof we dat zelf evengoed kunnen. Maar ik denk eigenlijk van niet. En dàn het uiterste opzoeken, dat kan al makkelijk "gevaarlijk" worden. En een marathon is nog altijd een uiterste opzoeken in mijn ogen.
(5:37 en 5:22 in het bos en 5:20 op de asfalt)
Maar daarom niet onbestaande.
Oké, wat is een leuke halve marathon in het najaar