Algemene Loopthread

Zijn er mensen die doelbewust op hun ademhaling letten tijdens het hardlopen? Ik tot voor kort alleszins niet.:unsure: Ik heb gisteren een iets langere ademhaling geprobeerd. Normaal gezien is het in- en uitademen elke drie stappen (dus 6 totaal), gisteren elke 4 stappen geprobeerd. Dat ging me goed af met een gemiddelde van 5min/km tot km 10, dan begon het wat moeilijk te worden. Dus lijkt me niet de optimale manier.

Ademhaling gebeurt altijd via de mond, als ik inadem via de neus krijg ik direct hoofdpijn.

4 stappen in, 4 stappen uit
Altijd eigenlijk... behalve als ik een spurtje trek (interval), dan moet ik daarna soms ff sneller ademen.
 
Ben je dan van plan binnen een paar weken in je eentje ook al een marathon te lopen? Want daar ben je nu effectief naartoe aan het opbouwen he.
Ik weet het, maar da is nie echt de bedoeling. Misschien eens een test of ik zo een schema aan kan. Bedoeling is eigenlijk, nu een bepaalde afstand vlot aan te kunnen, tussen door wat trails lopen, en dan in het najaar de marathon.
 
Vandaag meegedaan aan de 10km van Mechelen (gelijkaardige start als die van dwars door Mechelen). Toffe competitieve loop georganiseerd door de plaatselijk ateletiekclub. Er werd snel gestart, ik liep op begin 3min40s, en er liep nog een massa voor mij. Eerste 4Km ok, maar dan begon het gelleke of de friet speciaal en broodje caramba van gisteren was op te spelen? enfin, de laatste 5km zat de snelheid nog niet in de benen. Gefinished in 39m34s zoiets. Vandaag eerste keer mijn bib-magneetje getest en het werkte toch voor de 10Km. Volgende weekend de halve in Lier, nog iemand?
 
Om het nog even over trail runs te hebben. Hoe begin je daar eigenlijk mee? Ik kan hier in de buurt wel eens in het bos of de heide gaan lopen, maar na 2km ben je rond, en dat maakt van mij geen trailrunner.

Ben je niet bijna verplicht om richting (Vlaamse) Ardennen te trekken om daar hoogtemeters en grotere tochten te gaan doen? Veel trailevents zijn ook vooral daar te vinden, niet?
 
Om het nog even over trail runs te hebben. Hoe begin je daar eigenlijk mee? Ik kan hier in de buurt wel eens in het bos of de heide gaan lopen, maar na 2km ben je rond, en dat maakt van mij geen trailrunner.

Ben je niet bijna verplicht om richting (Vlaamse) Ardennen te trekken om daar hoogtemeters en grotere tochten te gaan doen? Veel trailevents zijn ook vooral daar te vinden, niet?
Hmmm, nie echt mee eens. Hier in limburg, regio Neeroeteren, Dilsen zijn de trailpaadjes toch talrijk. Op dat gebied ben ik met mijn gat in de boter gevallen.
2weken was hier nog Nationaal park marathon
 
Hmmm, nie echt mee eens. Hier in limburg, regio Neeroeteren, Dilsen zijn de trailpaadjes toch talrijk. Op dat gebied ben ik met mijn gat in de boter gevallen.
2weken was hier nog Nationaal park marathon
Klopt. Daar kan je ook nog je ding doen.
Heb misschien gewoon de pech om in de Zuiderkempen te wonen….
 
Om het nog even over trail runs te hebben. Hoe begin je daar eigenlijk mee? Ik kan hier in de buurt wel eens in het bos of de heide gaan lopen, maar na 2km ben je rond, en dat maakt van mij geen trailrunner.

Ben je niet bijna verplicht om richting (Vlaamse) Ardennen te trekken om daar hoogtemeters en grotere tochten te gaan doen? Veel trailevents zijn ook vooral daar te vinden, niet?
Ja ge moet wel wat chance hebben met uw locatie. Ik woon in Leuven, dus bos en trail genoeg hier in de buurt. Als ge zuiderkempen woont, zou ik eens in den buurt van Averbode/Aarschot gaan lopen als ge bosrijke paden wilt lopen? Of Kasterlee enzo?
 
Ik heb vandaag 10 miles gedaan, in 1u30 zoals ik hoopte.
Na 12,1 km zat ik een minuut achter op schema, dus ik heb dan gewoon even mijn fiets geleend, en toen is het gelukt. :tongue:
 
Ja ge moet wel wat chance hebben met uw locatie. Ik woon in Leuven, dus bos en trail genoeg hier in de buurt. Als ge zuiderkempen woont, zou ik eens in den buurt van Averbode/Aarschot gaan lopen als ge bosrijke paden wilt lopen? Of Kasterlee enzo?
Dat zou wel eens kunnen. Al zijn beiden ook al wel op > 30 min met de auto. Niet onhaalbaar maar nu ook niet om wekelijks te doen.
 
Vandaag 20km gelopen op het gevoel doch met tempo, dit laatste lag uiteindelijk rond 5:07min/km maar in de tweede helft toch wat geprobeerd die 5min/km te houden. Nogmaals de 4 stappen ademhaling geprobeerd en dat ging beter dan vorige keer. Tot mijn verbazing ook een PR gelopen op de 10 miles met 1:21:00 op de kop. Mijn vorige PR gepost op het forum was een dikke maand geleden een 1:25:46. Leuk om te zien dat er vorderingen worden geboekt. :)
 
Hierbij een klein verslagje van de KOTK loop met BG!

Onverwacht begon ik aan de 40km loop! Het gevoel zat direct wel goed en het tempo lag hoger dan verwacht. Ok dacht ik, na 20km zal het toch wat trager gaan met @Loser erbij. Maar niets bleek minder waar! In zijn gouden jurkje kwam hij helemaal tot zijn recht! Duidelijk dat hij de laatste tijd ook goed getraind heeft. Het tempo bleef hetzelfde en we peerden door. Juist voor we @shiftyke oppikten zag ik dat ik sneller aan het lopen was dan mijn huidige pr op de marathon.

Shiftyke had zijn marathon ook goed verteerd (buiten zijn knie) en sloot moeiteloos aan bij ons tempo! Stoppen aan 40km was geen optie meer. De laatste km's trokken me twee kompanen nog goed door tot ze me lieten gaan op 41km. (Na 40km hebben we eerst nog onze medaille opgehaald om dan door de mensen massa te gaan om nog wat te gaan lopen.) Het laatste was afzien, maar m'n pr op de marathon is verbeterd! 03:42:31

En dat eigenlijk zonder specifieke voorbereiding, vorige week nog een trail marathon gelopen en gisteren nog gewoon 14km. Ik voel me sterk en dat is ook te merken. Dat de backyard maar snel komt, ik heb zin om te knallen! :)
Maar eerst nog nagenieten van een leuke dag!
 
Ge start de eerste km aan 4min40. Na 1 km herkalibreert ge op basis van hoe ge u voelt.

Het probleem is dat 95% van de mensen te snel starten vanwege adrenaline en het is heel gemakkelijk om u de eerste kilometer te laten meesleuren met al de rest. Ik zie dat op alle niveaus zowel in stratenlopen als in veldlopen. Ik word die eerste kilometer altijd voorbij gepeerd door lopers waarvan ik weet dat ik ze 500m terug achter mij laat.

Ik had jouw advies in mijn achterhoofd, maar de adrenaline was inderdaad hoog.
De eerste kilometer ging heel vlot en mijn benen voelden fris aan, waardoor het leek alsof ik kon blijven doorgaan.

In kilometer 3 en 4 moest ik echter vertragen omdat ik duidelijk te snel gestart was.
In de laatste kilometer kon ik nog een beetje versnellen, maar veel meer zat er echt niet meer in.

Splits: 1: 4:08 2: 4:24 3: 4:32 4: 4:41 5: 4:29

Mijn uitslag was 22:12 (gemiddeld 4:26); ik ben super tevreden met deze prestatie na 3 maanden gericht trainen.
Eindelijk heb ik een idee van wat mijn 5K tempo is, mijn vooropgesteld doel was dus een serieuze misschatting.
Volgende keer wel met wat gelijkere splits proberen lopen...

Als ik nu opnieuw dezelfde motivatie vind, is mijn volgende doel om te trainen voor een marathon. Misschien die van Antwerpen eind oktober!
 
Als ik nu opnieuw dezelfde motivatie vind, is mijn volgende doel om te trainen voor een marathon. Misschien die van Antwerpen eind oktober!

Wat kan je nu aan qua loopvolume? Wat ben je gewoon, en hoeveel tijd heb je?

Weet dat je al snel volumes van 70-80km zal moeten doen per week in de piekweken voor de marathon, soms zelfs richting 90/100 afhankelijk van specifiek doel. Dus je bent al wel wat uurtjes bezig :)
Ook opletten dat je niet al te snel gaat opbouwen.
 
Allemaal sterk afhankelijk van hoe snel je loopt.
Een uur lopen is bij de 1 13km en bij de andere 9,5km. Extrapoleer dat naar 6u in de week trainen en je hebt 78km vs 57km.
Een volume uitdrukken in kilometers is ook een beetje dubbel. Beter druk je uit in tijd.

Daarin is lopen bijvoorbeeld anders dan fietsen. Bij fietsen is 6u maar een zwakkere week. Bij het lopen is 6u toch al wel deftig.
 
Wat kan je nu aan qua loopvolume? Wat ben je gewoon, en hoeveel tijd heb je?

Weet dat je al snel volumes van 70-80km zal moeten doen per week in de piekweken voor de marathon, soms zelfs richting 90/100 afhankelijk van specifiek doel. Dus je bent al wel wat uurtjes bezig :)
Ook opletten dat je niet al te snel gaat opbouwen.
Nu zat ik tussen de 35-40km, gemiddeld aan 6:00-6:15 zou ik een denken. Daarnaast ook nog uurtje zaalvoetbal en 2 uur krachttraining.

Wat meer volume kan ik op dit moment zeker aan. Het zal uiteraard ook moeten maar veel zal aan een traag tempo zijn. Voor die 5K had ik wat meer specifieke intervaltrainingen.

Vooral mijn parnter tevreden houden zal het moeilijkste zijn aangezien mijn job ook al 60 uur per week opeist ;-) Gelukkig hebben we nog geen kinderen!

Alternatief ga ik eerst trainen voor een deftige halve marathon...
 
Terug
Bovenaan