Vraagje voor de kenners: juist gaan lopen, ter afwisseling van het fietsen en gebrek aan tijd ( de madam), maar gemerkt dat de benen precies een hoger tempo dan 5:30 aankunnen maar de HR en longen niet mee willen.

Continu in rood en opt einde rond max HR (200)
Beginnen lopen aan 100 HR. Na minuutje loswandelen wel direct naar beneden.

Ligt dat aan mijn loopbasis of te weinig regelmaat? Of andere oorzaak?
Bij fietsen geen last.

Moeilijk om zo te zeggen, maar 9/10 is het een gebrek aan loopbasis en een te hoog tempo.

Hartslagzones op de fiets zijn ook niet dezelfde als die bij het lopen. Ik zou het tempo vooral enorm drukken en dan niet te veel ineens doen. Want fietsconditie vertaalt zich niet altijd in loopconditie, en vooral dan belastbaarheid van pezen en spieren. Dat kan blessures opleveren.
 
Vandaag op het gemak 15 km kunnen afwerken.

Mijn voet is niet gaan schuren over de grond. Ik probeer over te stappen om mid/voorvoet te landen.

Wel zit de angst erin dat mijn hamstring weer njet gaat zeggen. Ook al was het absoluut geen intensieve training.

Minste speldeprikje dat ik voel, ben ik bang dat ik prijs heb.
 
Vraagje voor de kenners: juist gaan lopen, ter afwisseling van het fietsen en gebrek aan tijd ( de madam), maar gemerkt dat de benen precies een hoger tempo dan 5:30 aankunnen maar de HR en longen niet mee willen.

Continu in rood en opt einde rond max HR (200)
Beginnen lopen aan 100 HR. Na minuutje loswandelen wel direct naar beneden.

Ligt dat aan mijn loopbasis of te weinig regelmaat? Of andere oorzaak?
Bij fietsen geen last.
Ik heb tot in 2021 ook veel lopen gecombineerd met fietsen en kan me aansluiten bij Loser, hartslagzones waren (toch ook in mijn geval) een beetje hoger bij het lopen. Ik vond prestaties van het lopen altijd heel moeilijk te vergelijken met die op de fiets. Als je rustig genoeg opbouwt en er wat regelmaat insteekt komt dat allemaal wel snor.

Als ik het lopen terug ga oppikken gaat dat traag opbouwen mij ook serieus parten spelen, intrinsiek is mijn algemene fysiek zelden zo goed geweest als nu, maar besef maar al te goed dat mijn tijden van 10km < 40min en casual 20~30km duurlopen ver verloren zijn :cry:
 
Twee YouTubers die ik volg ook al vrij snel uit de race (utmb 100miles) gestapt. Sage Canaday en Ben Parkes. Vooral van die Sage toch meer verwacht, gezien zijn palmares.
 
Twee YouTubers die ik volg ook al vrij snel uit de race (utmb 100miles) gestapt. Sage Canaday en Ben Parkes. Vooral van die Sage toch meer verwacht, gezien zijn palmares.

Sage is echt een schim van zichzelf, heeft zware problemen gehad met zijn gezondheid en komt van heel ver terug. Het was echt utopisch voor hem om hier iets neer te zetten om eerlijk te zijn.

Bij Ben Parkes is het volgens mij eerder een mentaal probleem, heeft mentale issues gehad (spreekt daar ook openlijk over, respect voor hem daarvoor), maar volgens mij was hij niet klaar voor de mentale strijd. Heeft de pech gehad om al redelijk vroeg te vallen, medisch personeel heeft hem gezegd dat hij verder mocht/moet gaan, maar volgens mij heeft hij toen al de knop omgedraaid. Best jammer.

Ik volg beiden overigens ook.

Toch ook even een monsterlijke Belgische prestatie onder de aandacht brengen: Guillaume Deneffe is als 15e!!!! aangekomen in 22u40 of zoiets, complete waanzin.
 
och ook even een monsterlijke Belgische prestatie onder de aandacht brengen: Guillaume Deneffe is als 15e!!!! aangekomen in 22u40 of zoiets, complete waanzin

Ik heb nog nooit van deze man gehoord maar zeer knappe prestatie.

Hopelijk mag hij nu ook opdraven in alle TV programma's over ultra lopers :laugh:

Jij geen UTMB ambities meer @Karry98 ? Dat nieuwe quali systeem maakt het precies wel zeer omslachtig om een deelname te garanderen.
 
hmm running stones verzamelen om dat in te zetten bij de loting.. ;)

Vandaag een nieuw stukje 'offroad' ontdekt op de grens Edegem/kontich "park zandberg' best nog tof en groter dan ik dacht met wat trails en korte hellingen, een zeldzaamheid in Antwerpen ;)
 
Mijn vrouw wil graag een loopband kopen. (zou ik dan ook gebruiken).
Niveau: we lopen vlot meer dan 10 km.
Zijn gisteren gepasseerd bij fitnessking te Dendermonde, volgende toestellen werden ons aangeraden en liepen wel goed:
Dc performance 5.0 & Bh f8.
De merken zijn moeilijk vindbaar online alsook online reviews zijn zeldzaam
Waar moeten we op letten en wat is jullie advies? Bvb kettler ken ik van naam.
 
Laatst bewerkt:
Iemand al problemen gehad met Garmin borstband?
Band connecteert niet meer met horloge. Batterij vervangen, ....
Blijft geen band detecteren. Band zal zo een 3 jaar oud zijn.
Versleten, of zijn er nog andere test mogelijkheden?
 
Ik heb nog nooit van deze man gehoord maar zeer knappe prestatie.

Hopelijk mag hij nu ook opdraven in alle TV programma's over ultra lopers :laugh:

Jij geen UTMB ambities meer @Karry98 ? Dat nieuwe quali systeem maakt het precies wel zeer omslachtig om een deelname te garanderen.


Kameraad van mij wordt ook gesponsord door Trakks en kent hem wat, super nederige gast en ontzettend joviaal.

Ik erger mij er trouwens mateloos aan dat de UTMB zelfs geen artikel krijgt op bijvoorbeeld Sporza. Als onze tandarts had meegedaan en Sporza weer had gecontacteerd hadden ze er vermoedelijk wel over geschreven, maar nu helemaal niets. De Waalse pers schrijft er overigens wel redelijk veel over (DH Sports, RTBF,…). En niet alleen omdat Guillaume Deneffe iets zeer strafs heeft gedaan, ik ben er nog niet goed van.

Ik heb sowieso geen ambities meer om de komende jaren die echte ultra’s aan te vatten. Er komt gewoon te veel bij kijken en ik vind het eigenlijk niet leuk.

Losstaand daarvan zie je aan alles dat UTMB een lastig verhaal wordt, ze dwingen u eigenlijk om deel te nemen aan andere wedstrijden van hen. Binnen x jaren doe ik vermoedelijk wel eens iets soortgelijks, maar van een andere organisatie.

EDIT: Ik denk dat Sage het foute type activiteit heeft gekozen, of Chamonix moest ineens zijn omgetoverd in een meer 🤣.

69-DE93-FD-6-A0-F-40-B0-9-EC9-E0-C378-AC1-EDE.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik loop nu zo'n 3 a 4km. Is het raadzaam om dat gewoon te blijven doen en te mikken op een sneller tempo te ontwikkelen, of eerder richting 5km te werken?
Ik loop puur als cardio aanvulling op krachttraining, dus niet om ooit 10km, 10miles of wat dan ook te lopen. 5km ergens gaan lopen wil ik misschien wel eens doen.
 
Ik loop nu zo'n 3 a 4km. Is het raadzaam om dat gewoon te blijven doen en te mikken op een sneller tempo te ontwikkelen, of eerder richting 5km te werken?
Ik loop puur als cardio aanvulling op krachttraining, dus niet om ooit 10km, 10miles of wat dan ook te lopen. 5km ergens gaan lopen wil ik misschien wel eens doen.
Ik zou altijd zeggen raadzaam om eerder kilometers op te trekken dan aan tempo te werken.
Die hogere tempo's zorgen automatisch voor meer stress op het gestel. Als het toch is voor puur cardio, heb je weinig aan die extra stress, want voor vetverbranding hoeft je hartslag niet zo hoog te liggen. Niet dat je bij hogere hartslag plots geen vet meer verbrandt, maar de kans is groot dat je het langer zult volhouden en minder snel blessures krijgt als je het tempo lager houdt.

Per week 10% stijgen is wat aangeraden wordt. En veel houden vast aan de 80-20 regel tegenwoordig (of 70-30). Van elke 100 km die je maakt, "horen" er 80 traag te zijn en 20 snel. Dat is gepolariseerd trainen. Gewoon om een bredere basis te krijgen en de belastbaarheid van je gestel op te bouwen voor dat de echte belasting opgebouwd wordt. Je zult trouwens zien dat het tempo vanzelf hoger komt te liggen bij gelijkaardige hartslagen naarmate je het volume optrekt, niet zozeer naarmate je het tempo optrekt.
 
Ik zou altijd zeggen raadzaam om eerder kilometers op te trekken dan aan tempo te werken.
Die hogere tempo's zorgen automatisch voor meer stress op het gestel. Als het toch is voor puur cardio, heb je weinig aan die extra stress, want voor vetverbranding hoeft je hartslag niet zo hoog te liggen. Niet dat je bij hogere hartslag plots geen vet meer verbrandt, maar de kans is groot dat je het langer zult volhouden en minder snel blessures krijgt als je het tempo lager houdt.

Per week 10% stijgen is wat aangeraden wordt. En veel houden vast aan de 80-20 regel tegenwoordig (of 70-30). Van elke 100 km die je maakt, "horen" er 80 traag te zijn en 20 snel. Dat is gepolariseerd trainen. Gewoon om een bredere basis te krijgen en de belastbaarheid van je gestel op te bouwen voor dat de echte belasting opgebouwd wordt. Je zult trouwens zien dat het tempo vanzelf hoger komt te liggen bij gelijkaardige hartslagen naarmate je het volume optrekt, niet zozeer naarmate je het tempo optrekt.
Mijn hartslag schiet bij het lopen wel gigantisch snel omhoog (richting de 150bpm in de eerste km) maar vanaf dan klimt die heel geleidelijk naar 160-170 na 3 a 4km.
Ik zal mijn volgende loop eens een iets trager tempo proberen te lopen maar wel eerder iets richting de 4 a 5km afstand.
 
Mijn hartslag schiet bij het lopen wel gigantisch snel omhoog (richting de 150bpm in de eerste km) maar vanaf dan klimt die heel geleidelijk naar 160-170 na 3 a 4km.
Ik zal mijn volgende loop eens een iets trager tempo proberen te lopen maar wel eerder iets richting de 4 a 5km afstand.
Even een post van mezelf teruggezocht:

Om de hartslagzones te bepalen waarin je traint. Je hoeft die percentages natuurlijk niet te volgen, maar je drempelwaarde is toch een belangrijke als je op HR traint. Als je dat niet doet -wat dus ook echt geen must is, zeker in het begin-, kun je het ook gewoon houden op "traag genoeg om nog te kunnen babbelen", en dat dan 40min.

Ik weet niet wat je normale rust-HR of drempel-HR is, maar 170 na 4km is voor mij geen rustig duurloopje en is al aardig hard. Komt eerder in de buurt van een tempoloop.
 
Even een post van mezelf teruggezocht:

Om de hartslagzones te bepalen waarin je traint. Je hoeft die percentages natuurlijk niet te volgen, maar je drempelwaarde is toch een belangrijke als je op HR traint. Als je dat niet doet -wat dus ook echt geen must is, zeker in het begin-, kun je het ook gewoon houden op "traag genoeg om nog te kunnen babbelen", en dat dan 40min.

Ik weet niet wat je normale rust-HR of drempel-HR is, maar 170 na 4km is voor mij geen rustig duurloopje en is al aardig hard. Komt eerder in de buurt van een tempoloop.
HR in rust is rond de 60. Probleem is dat ik dan dus bewust trager ga moeten lopen om die HR te drukken, ik ga het misschien wel eens proberen. Ik zeg het, mijn ambitie is niet om lange afstanden te kunnen lopen ofzo.
 
HR in rust is rond de 60. Probleem is dat ik dan dus bewust trager ga moeten lopen om die HR te drukken, ik ga het misschien wel eens proberen. Ik zeg het, mijn ambitie is niet om lange afstanden te kunnen lopen ofzo.
Zeker proberen. Waarschijnlijk loop je nu alles op ongeveer hetzelfde tempo? Dan wordt je lichaam heel efficient in het verbranden van calorieën (als in: het verbrandt geen calorie te veel voor de inspanning die je levert). Als je heel traag lopen gaat afwisselen met heel snel lopen, raakt je lichaam in de war en gaat het meer calorieën verbranden tijdens de trage loopjes (het lichaam weet niet of het een traag loopje is of opwarming is voor een heel snel loopje) - en zo eindig je vaak ook met meer energie na je traag loopje dan er voor ;)
 
ze zoek nog pacers voor de volgende wedstrijden, mss hier iemand interesse:

1 pacer eindtijd 5:00 uur voor de Port of Antwerp Marathon op 11/09/2022

1 pacer eindtijd 2:10 uur voor de Port of Antwerp Half Marathon op 11/09/2022

1 pacer eindtijd 4:45 uur voor de IFF marathon Ieper op 18/09/2022

1 pacer eindtijd 4:45 uur voor de Athora Great Bruges Marathon op 16/10/2022
 
Terug
Bovenaan