Algemene Loopthread

Eerste keer ooit een halve marathon gelopen (training) in 2u 9m :clap:
Conditioneel ging het prima, maar ik voelde het wel aan mijn voeten. En ‘s avonds ook wat schuurbillen :unsure:
 
Zeker proberen. Waarschijnlijk loop je nu alles op ongeveer hetzelfde tempo? Dan wordt je lichaam heel efficient in het verbranden van calorieën (als in: het verbrandt geen calorie te veel voor de inspanning die je levert). Als je heel traag lopen gaat afwisselen met heel snel lopen, raakt je lichaam in de war en gaat het meer calorieën verbranden tijdens de trage loopjes (het lichaam weet niet of het een traag loopje is of opwarming is voor een heel snel loopje) - en zo eindig je vaak ook met meer energie na je traag loopje dan er voor ;)
Als je over bro science spreekt....

Door traag te lopen wordt je lichaam beter in vetverbranding. Het raakt niet in de war. Je wil net zo weinig mogelijk energie verbranden op gelijk welk tempo om een betere loper te worden. Maar alle energie die je gebruikt liefst wel uit de vetreserves want daar heeft iedereen er veel van.
 
Als je over bro science spreekt....

Door traag te lopen wordt je lichaam beter in vetverbranding. Het raakt niet in de war. Je wil net zo weinig mogelijk energie verbranden op gelijk welk tempo om een betere loper te worden. Maar alle energie die je gebruikt liefst wel uit de vetreserves want daar heeft iedereen er veel van.
Niet alle calorieën zitten in vet (dus ik denk dat we naast elkaar spreken).
 
Laatst bewerkt:
Niet alle calorieën zitten in vet (dus ik denk dat we naast elkaar spreken).
Nee we spreken niet naast elkaar. Uw statements kloppen niet. Het lichaam is niet verward en gaat niet meer calorieen verbranden. De energie komt uit vet, glucose en eiwitten. Door traag te trainen zal je meer energie uit vet halen en minder uit glucose. Eiwitten is enkel een reservevolume.
 
Nee we spreken niet naast elkaar. Uw statements kloppen niet. Het lichaam is niet verward en gaat niet meer calorieen verbranden. De energie komt uit vet, glucose en eiwitten. Door traag te trainen zal je meer energie uit vet halen en minder uit glucose. Eiwitten is enkel een reservevolume.

Lijkt dat jullie wel naast elkaar aan het praten zijn, of toch voor een deel.
Jij hebt het over één training, waar inderdaad hoe trager hoe meer energie uit vet komt.
Destel heeft het over meerdere trainingen die de energieopname efficienter kunnen maken (los waar het nu vandaan komt).

Mij werd gezegd toen ik enkel alleen lange duurtraining deed dat ik mijn lichaam lui aan het maken was en dat nieuwe prikkels verdere verbeteringen konden brengen (bij een test door energylab).
Online vind ik ook wel die info om je running economy, m.a.w. hoe efficient je energie gebruikt en omzet, kan verbeteren door interval trainingen te doen naast duurtraininigen (de bekende 80/20 wat hier al meerdere keren vermeld werd).

Wat Destel zegt over de totaal verbrande calorieen, dat volg ik ook niet helemaal. Een studie dat ik online vond, vond geen significant verschil. Wel zit je met een deel 'afterburn' bij intervaltrainingen, namelijk die glucose en eiwitten bij heel snel sprinten, die terug aangevuld moeten worden na de loop.

Maar af en toe intervallen zal dus wel helpen om later aan dezelfde tragere snelheid met een lagere hartslag te lopen dan nu.
 
Maar af en toe intervallen zal dus wel helpen om later aan dezelfde tragere snelheid met een lagere hartslag te lopen dan nu.
Ik zeg ook nergens dat dat niet zo is. Ik ontken het nut van snel trainen niet. De reden waarom die hij aangeeft en het proces is fout.

Dat je lichaam lui gaat worden van alleen duurloopjes volg ik volledig, maar de reden die hij opgeeft klopt niet. Ook zal je lichaam niet meer verbranden tijdens volgende duurloopjes, want dat wil je net vermijden.
 
Mijn favoriete trail schoen is al jaren de Lone Peak van Altra, een droom om mee te lopen, maar die schoen heeft al jaren 2 grote problemen:

1) Duurzaamheid: Na 500km zijn die steevast voor de vuilbak omdat ze langs alle kanten scheuren. Altra krijgt dit maar niet goed.

2) De zool die dramatisch slecht is op natte ondergronden. Ze gebruiken daarvoor hun Maxtrac zool en dat ding is gewoon barslecht.

Punt 1 kan ik zelf niet oplossen, maar ik heb ondertussen een oplossing voor punt 2. De referentie in zolen voor trailschoenen is Vibram, gewoon absolute top. We hebben een schoenmaker gevonden in Nederland die daarin gespecialiseerd is. We gaan een paar opsturen, hij haalt de standaard zool weg en plaatst er een Vibram zool onder. Kost €40, maar als dat lukt, gamechanger.
 
Hm, ik vind de praktische kant van de (Halve) Marathon van Antwerpen maar ambetant... Ben ik de enige?
Waarom alleen tussen 12u en 17u het startpakket afhalen op zaterdag? Doe eens van 's morgens :D Kans zit erin dat ik het niet ga kunnen afhalen op zaterdag en dus op zondag zal moeten aanschuiven. En het adres is "de Madrasstraat"... die is 1km lang?
 
Hoeveel spendeer je zo jaarlijks aan je schoenen? Ik krijg het al Spaans benauwd als ik meer dan twee paren per jaar moet kopen. :S

Geen idee eigenlijk, €800 of zo. Ook nog een paar Alphafly gekocht aan €210, met zo’n aankopen gaat het snel 😁.

Ik loop zo’n 5000km per jaar, vorige jaren zelfs richting de 6000. Kom ik toch al snel aan 6 paar per jaar aangezien er sommigen niet lang meegaan (zie Lone Peak). Dan zit je ook nog met zaken zoals Vaporfly en Alphafly waar je veel minder mee loopt.
 
Hm, ik vind de praktische kant van de (Halve) Marathon van Antwerpen maar ambetant... Ben ik de enige?
Waarom alleen tussen 12u en 17u het startpakket afhalen op zaterdag? Doe eens van 's morgens :D Kans zit erin dat ik het niet ga kunnen afhalen op zaterdag en dus op zondag zal moeten aanschuiven. En het adres is "de Madrasstraat"... die is 1km lang?
Da's ter hoogte van de start vorig jaar. Zal wel duidelijk aangeduid staan zeker? In elk geval beter dan in de waagnatie vorig jaar waar ik me nog serieus heb door moeten haasten naar de start 😁
 
De Altra Escalante zit ik nu op 705km en is nog ok. De Vanish Carbon is echt belachelijk, 15+12.5+21+18 in wedstrijd en nog eens zon 20 in training, dus rond de 86km en zitten al wat op hun tandvlees. 250 euro :sop:
 
De Altra Escalante zit ik nu op 705km en is nog ok. De Vanish Carbon is echt belachelijk, 15+12.5+21+18 in wedstrijd en nog eens zon 20 in training, dus rond de 86km en zitten al wat op hun tandvlees. 250 euro :sop:

Ik heb van de Escalante een paar van versie 1 (beste wegschoen ooit 😍), versie 2 en versie 2.5. Mijn paar van versie 2.5 zit ondertussen al tegen de 1000km, dus dik in orde, maar hun trailschoenen zijn dramatisch qua duurzaamheid, 500km max.

Echt zonde, want puur qua comfort zijn die echt onklopbaar.
 
De Altra Escalante zit ik nu op 705km en is nog ok. De Vanish Carbon is echt belachelijk, 15+12.5+21+18 in wedstrijd en nog eens zon 20 in training, dus rond de 86km en zitten al wat op hun tandvlees. 250 euro :sop:
Is dat niet zoals bij banden, hoe beter de prestaties en hoe zwaarder je de limieten opzoekt hoe minder lang ze meegaan.
Een setje banden in de racerij haalt ook geen 10.000km hoor :P
 
Is dat niet zoals bij banden, hoe beter de prestaties en hoe zwaarder je de limieten opzoekt hoe minder lang ze meegaan.
Een setje banden in de racerij haalt ook geen 10.000km hoor :p

Dat is uiteraard waar, maar als je ziet dat Altra met hun prijs hiervoor (€250) in dezelfde categorie speelt als anderen zoals Nike met hun Vaporfly is dit gewoon slecht. 86km is gewoon erbarmelijk, dat zijn 2 marathons en kaput.

Ik heb het hier al vaak herhaald, Altra is mijn favoriet merk, maar hun duurzaamheid is gewoon dramatisch voor veel modellen.

Voor hun Carbon schoen wil ik nog geloven dat ze het moeten finetunen omdat het hun eerste poging is, maar als je ziet dat sommige van hun trailschoenen al meer dan 10 versies hebben is dat gewoon onvergeeflijk.

Het is jammer dat er in die range (Zero drop, footshaped toebox) geen alternatief is met hetzelfde comfort. Topo doet bijvoorbeeld iets soortgelijks, uitstekende duurzaamheid, maar die zijn beenhard.
 
Ineens je opwarming ? :unsure:
Daar zit ik nu niet mee in, maar zet er een huisnummer en iedereen is content :D Ik vind dat pover qua organisatie. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon ambetant omdat ik op zondag mijn nummer ga moeten afhalen door het late openingsuur op zaterdag :D Ik had wel betaald voor de verzending ook anders :(
 
Dat is uiteraard waar, maar als je ziet dat Altra met hun prijs hiervoor (€250) in dezelfde categorie speelt als anderen zoals Nike met hun Vaporfly is dit gewoon slecht. 86km is gewoon erbarmelijk, dat zijn 2 marathons en kaput.

Ik heb het hier al vaak herhaald, Altra is mijn favoriet merk, maar hun duurzaamheid is gewoon dramatisch voor veel modellen.

Voor hun Carbon schoen wil ik nog geloven dat ze het moeten finetunen omdat het hun eerste poging is, maar als je ziet dat sommige van hun trailschoenen al meer dan 10 versies hebben is dat gewoon onvergeeflijk.

Het is jammer dat er in die range (Zero drop, footshaped toebox) geen alternatief is met hetzelfde comfort. Topo doet bijvoorbeeld iets soortgelijks, uitstekende duurzaamheid, maar die zijn beenhard.
Heb zelf geen ervaring met altra. Maar 86km is uiteraard belachelijk, een schande in feite.
Ik stel mij ook vragen of die open toe box echt zoveel meerwaarde heeft, maar bon ieder zijn ding.

Ik loop zelf op ON’s, ook een merk dat iets unieks heeft met hun kussen zolen. Ben daar tevreden van, maar ik stel mij vragen of de meerwaarde echt zo groot is als dat men zegt.

De grootste k*tschoenen die ik al gehad heb zijn nike’s en anderen zweren daar dan weer bij. Idem met Hoka, nooit begrepen waarom mensen met zulke plateauschoenen wilt lopen, en toch zweren mensen erbij.
 
Terug
Bovenaan