Algemene Loopthread

Ik heb een domme vraag :D Ik ben bezig met die overgang naar zero drop-schoen. Op zich valt dat heel goed mee, ik wandel sowieso al heel veel op blote voeten en in een zerodrop Nike, maar lopen nog niet. Nu ben ik ze aan het inwandelen, maar mijn intervalloopje (het kortste) ermee doen, was geen goed idee vorige week. Dat waren maar een paar km doortrekken, maar het waren er toch 5 in totaal en dat merkte ik wel.

Nu was ik aan het denken om die mee te nemen om onderweg te wisselen... Nog iemand die dat doet? Het probleem is ze bijhouden, en daarna de andere natuurlijk :D
 
Ofwel ergens rondjes lopen en ze daar ergens in een struik verstoppen, ofwel ffkes naar huis teruglopen. Bv warmup en cooldown ermee doen.
 
Ofwel ergens rondjes lopen en ze daar ergens in een struik verstoppen, ofwel ffkes naar huis teruglopen. Bv warmup en cooldown ermee doen.
Ja, true. Maar ik zie me al dingen verstoppen in de struiken in het Stadspark :D Dat kan onverwachte ervaringen opleveren!
Bij mij in de brievenbus steken en dan een rondje doen, had ik ook gedacht. Maar dat is net het ellendigste stuk met wat rode lichten. Dat zal het wrs wel worden!
 
Ik ben sinds een paar weken voor mijn verlof naast mijn krachttraining eindelijk eens terug begonnen met cardiotraining (eerst wat op de fiets in de gym), maar dan eind juli overgeschakeld op lopen.
Nu ben ik na mijn verlof net een keer of 3 a 4 gaan lopen en merk nu pijn aan de rechterbuitenkant van de wreef van m'n rechtervoet. Nu, ik heb mijn gewone "sportschoenen" en geen echte loopschoenen. Zouden loopschoenen kunnen helpen?

Ik loop trouwens nog maar 3 a 4km per keer.
 
Iemand aanraders qua running belt met name een licht model voor tijdens wedstrijden (kleine flesjes, gelhouder)? Ik heb er momenteel wel eentje , maar is meer geschikt voor training.
Ik heb een gordel gehaald bij Runner's Lab met gewoon wat lusjes aan en 4 lintjes om het nummer aan te hangen. Flesjes kunnen er niet aan en het nummer hang ik er niet aan, was puur voor de gelletjes :D En dat ging vlot! De eerste keer had ik ze in de hand gehouden, en die was zo lauwwarm geworden.

Ik loop nog niet snel genoeg om "snelle" schoenen te kunnen gebruiken. Maar ik zou geen nieuwe schoenen gebruiken op wedstrijd. Het plan is om mezelf er wel cadeau te doen al is het maar voor het mentale. Maar die ook wel te gebruiken voor m'n intervallen of tempoblokken. Ik ben niet zo'n fan van support in de schoenen, of correctie voor overpronatie 😬 maar ik zou dat niet zonder overgangsfase ff los in een wedstrijd gebruiken.

Ik ben sinds een paar weken voor mijn verlof naast mijn krachttraining eindelijk eens terug begonnen met cardiotraining (eerst wat op de fiets in de gym), maar dan eind juli overgeschakeld op lopen.
Nu ben ik na mijn verlof net een keer of 3 a 4 gaan lopen en merk nu pijn aan de rechterbuitenkant van de wreef van m'n rechtervoet. Nu, ik heb mijn gewone "sportschoenen" en geen echte loopschoenen. Zouden loopschoenen kunnen helpen?

Ik loop trouwens nog maar 3 a 4km per keer.
Dat denk ik wel, ja. Ik ben van schoenen van de Aldi gegaan naar echte loopschoenen en dat is een verademing. Echt zo'n hoop kleine klachtjes die verdwijnen, en als je ineens goeie kiest/laat aanmeten, vermijd je ook grotere klachten na verloop van tijd.
 
Ist eigenlijk ok als je met corrigerende schoenen (overpronatie) loopt, dat je tijdens wedstrijden snellere schoenen zonder extra support draagt?
Want ik heb zo het gevoel dat mijn schoenen wat zwaar zijn om echt snel mee te lopen?
Er is eigenlijk amper wetenschappelijk bewijs dat schoenen tegen overpronatie helpen. Stack height en heel drop maken een verschil maar ook daar gaat het lichaam zich eigenlijk vrij snel aanpassen. Pronatie als een middel om blessures te voorspellen is gewoon een oude en foute veronderstelling. Al is het nog altijd minder schadelijk dan het "ondersteunen" van de voetboog :crazy:

Ik zou dus vooral kijken naar stack height (de hoogte van je zool) en heel drop (hoe hoog is je hiel tov je voorvoet) en daar niet teveel verschil in steken (wedstrijdschoen specifiek). Tenzij je op voorhand genoeg met die andere/wedstrijd schoen traint.

Ik loop nog niet snel genoeg om "snelle" schoenen te kunnen gebruiken. Maar ik zou geen nieuwe schoenen gebruiken op wedstrijd. Het plan is om mezelf er wel cadeau te doen al is het maar voor het mentale. Maar die ook wel te gebruiken voor m'n intervallen of tempoblokken. Ik ben niet zo'n fan van support in de schoenen, of correctie voor overpronatie 😬 maar ik zou dat niet zonder overgangsfase ff los in een wedstrijd gebruiken.
Dit is de meer gematigde uitleg, maar fully agree :biglaugh:
 
Ist eigenlijk ok als je met corrigerende schoenen (overpronatie) loopt, dat je tijdens wedstrijden snellere schoenen zonder extra support draagt?
Want ik heb zo het gevoel dat mijn schoenen wat zwaar zijn om echt snel mee te lopen?

Er is eigenlijk amper wetenschappelijk bewijs dat schoenen tegen overpronatie helpen. Stack height en heel drop maken een verschil maar ook daar gaat het lichaam zich eigenlijk vrij snel aanpassen. Pronatie als een middel om blessures te voorspellen is gewoon een oude en foute veronderstelling. Al is het nog altijd minder schadelijk dan het "ondersteunen" van de voetboog :crazy:

Ik zou dus vooral kijken naar stack height (de hoogte van je zool) en heel drop (hoe hoog is je hiel tov je voorvoet) en daar niet teveel verschil in steken (wedstrijdschoen specifiek). Tenzij je op voorhand genoeg met die andere/wedstrijd schoen traint.


Dit is de meer gematigde uitleg, maar fully agree :biglaugh:

Ik heb mij die vraag zelf ook al gesteld.

Tis zo dat ik tijdens trainingen de Saucony Omni draag welk een overpronatie schoen is.

Maar sommige snelle trainingen en mijn wedstrijden loop ik op de Saucony Endorphin. Wat een neutrale schoen.
Bij gebrek aan wedstrijdschoenen die corrigeren.

Zelf ondervind ik daar geen last van.
 
Ik heb hier en op 9lives steeds mijn mooie momenten tijdens het lopen gedeeld, maar ook de tegenslagen.

Vandaag is een zeer sombere dag die mogelijks het einde betekent van mijn trail carrière.

Op 100m van mijn deur is er namelijk een wasserette waar ik steeds mijn door modder en vuil doordrongen kleren ging wassen om mijn eigen wasmachine te sparen. Vandaag heb ik vernomen dat die op 1 september sluit.

De wereld is helemaal naar de kloten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier en op 9lives steeds mijn mooie momenten tijdens het lopen gedeeld, maar ook de tegenslagen.

Vandaag is een zeer sombere dag die mogelijks het einde betekent van mijn trail carrière.

Op 100m van mijn deur is er namelijk een wasserette waar ik steeds mijn door modder en vuil doordrongen kleren ging wassen om mijn eigen wasmachine te sparen. Vandaag heb ik vernomen dat die op 1 september sluit.

De wereld is helemaal naar de kloten.
Wasserette overnemen?
 
Ik heb hier en op 9lives steeds mijn mooie momenten tijdens het lopen gedeeld, maar ook de tegenslagen.

Vandaag is een zeer sombere dag die mogelijks het einde betekent van mijn trail carrière.

Op 100m van mijn deur is er namelijk een wasserette waar ik steeds mijn door modder en vuil doordrongen kleren ging wassen om mijn eigen wasmachine te sparen. Vandaag heb ik vernomen dat die op 1 september sluit.

De wereld is helemaal naar de kloten.
Hahaha, ge had mij wel goed bij de ***** met die eerste twee zinnen.
 
Ik heb hier en op 9lives steeds mijn mooie momenten tijdens het lopen gedeeld, maar ook de tegenslagen.

Vandaag is een zeer sombere dag die mogelijks het einde betekent van mijn trail carrière.
Hier dacht ik: "oh god, die heeft een zwaar ongeval gehad ofzo"
Op 100m van mijn deur is er namelijk een wasserette waar ik steeds mijn door modder en vuil doordrongen kleren ging wassen om mijn eigen wasmachine te sparen. Vandaag heb ik vernomen dat die op 1 september sluit.

De wereld is helemaal naar de kloten.
I'm confused :unsure:
 
Ist eigenlijk ok als je met corrigerende schoenen (overpronatie) loopt, dat je tijdens wedstrijden snellere schoenen zonder extra support draagt?
Want ik heb zo het gevoel dat mijn schoenen wat zwaar zijn om echt snel mee te lopen?
Maakt niks uit. Ik loop mijn wedstrijden altijd zonder steunzolen. Terwijl ik die tijdens mijn training altijd draag.
 
Nog een 3 weken voor The Great Escape.

2 weken geleden domweg met de fiets hard op mijn knie gevallen. Resultaat: knie gehecht en een slijmbeursontsteking.
Onsteking is jammer genoeg nog steeds aanwezig. Ben gisteren voor eerste keer weer een half uur traag kunnen gaan lopen zonder dat de knie moeilijk begon te doen. Nadien ook niet meer last dan anders. Knie volledig plooien blijft natuurlijk wel een probleem.

Ik hoop dat ik binnen 3 weken weer zonder probleem hellingen op en af kan lopen of ik zal de wedstrijd niet kunnen meedoen.
Fingers crossed!
 
Nog een 3 weken voor The Great Escape.

2 weken geleden domweg met de fiets hard op mijn knie gevallen. Resultaat: knie gehecht en een slijmbeursontsteking.
Onsteking is jammer genoeg nog steeds aanwezig. Ben gisteren voor eerste keer weer een half uur traag kunnen gaan lopen zonder dat de knie moeilijk begon te doen. Nadien ook niet meer last dan anders. Knie volledig plooien blijft natuurlijk wel een probleem.

Ik hoop dat ik binnen 3 weken weer zonder probleem hellingen op en af kan lopen of ik zal de wedstrijd niet kunnen meedoen.
Fingers crossed!

Ik duim mee voor u, maar pas daar toch serieus mee op. Je hebt dit jaar al een 100 mijl trail tot een goed einde gebracht, dat pakken ze u niet meer af. Bij de minste twijfel zou ik echt passen, als er ook nog maar een restant van die ontsteking overblijft, kan je op die afstand serieus wat schade aanrichten.

Ik hoop uiteraard dat je gewoon pijnvrij kan starten, maar het is toch iets om niet te licht over te gaan.
 
Anekdotisch: Één keer iets te ver gaan met een beginnende slijmbeursontsteking (ook na een domme val) heeft me volgens mij maanden aan extra revalidatie gekost, en bijna twee jaar na datum heb ik nog steeds geen 100% vertrouwen in die knie.

You do you, want ik weet natuurlijk niet wat je voelt. Voor hetzelfde geld zou ik ook overwegen hem te lopen als ik hetzelfde gevoel had als jij nu. 🤷🏻‍♂️


Dat gezegd zijnde: ik ga me inschrijven bij een club om middellange afstand te doen. Zitten hier toevallig nog mensen die dat doen, of wordt hier uitsluitend voor ultra's getraind? 😅
 
Terug
Bovenaan