Algemene Loopthread

Volgens mij heeft @eniac het vervolgprogramma van die Start to run gedaan via Garmin Coach (naar 10k dus) en was die daar best wel content van iirc. Ik denk als je nu nog steeds 5k op het gemak kan lopen dat je vandaar wel hieraan kan starten.
 
Ik heb het Garmin Start to run 5K programma uitgelopen ergens eind april, maar sindsdien onbreekt elke motivatie :shutup:
Ik was eerst van plan 3x per week 5km te lopen en dit stelselmatig op te bouwen,m aar het komt niet echt van de grond.

Mijn gemiddelde ligt nu op 2x lopen per maand :headshake:
Hetzelfde probleem als hierboven beschreven --> couch potato

Enige tips hoe ik het best verder kan gaan van hieruit? Beginnen met de Start to run 10k, start to run 5k deels opnieuw doen of een andere trainingsmethode via de garmin watch (trainingschschemas of andere?)?

Mijn doel: lopen als vorm van beweging om mijn gewicht op peil te houden en ook om er van te genieten uiteraard. Dit alles blessurevrij hopelijk. Dus geen wedstrijden oid.

Alvast bedankt voor de hulp!
Probeer de suggested workouts eens.

Laagdrempelig en veel variatie als je de training Doet zoals ze voorschrijven uiteraard.
 
Enige tips hoe ik het best verder kan gaan van hieruit? Beginnen met de Start to run 10k, start to run 5k deels opnieuw doen of een andere trainingsmethode via de garmin watch (trainingschschemas of andere?)?
Volgens mij heeft @eniac het vervolgprogramma van die Start to run gedaan via Garmin Coach (naar 10k dus) en was die daar best wel content van iirc. Ik denk als je nu nog steeds 5k op het gemak kan lopen dat je vandaar wel hieraan kan starten.

Van 5K naar 10K heb ik nog met Start to run gedaan en dat werkte goed voor mij. Denk dat dit ook een tiental weken in beslag neemt en dat was zeker ok.

Verdere stappen naar HM en M met Garmin Coach en Trenara gedaan. Die bieden dan iets meer structuur voor wat toch al stevigere afstanden zijn.
 
Achillespees blessure is al tijdje onder controle, maar nu sukkel ik al ruime tijd met kuitblessure.🙄 op scans, echo niets te zien en al meerdere kinesiste doorlopen met steeds iets andere aanpak.
Nu zijn we op mijn zenuwen aan het werken.

Soms loop ik 5, 10,... km zonder probleem, gisteren weer moeten stoppen na 2 km.
De pijn schiet er altijd ineens in.

Jammer dat ik lopen leuker vind als fietsen, maar telkens met blessures lopen haalt de fun er echt wel snel uit.
 
Achillespees blessure is al tijdje onder controle, maar nu sukkel ik al ruime tijd met kuitblessure.🙄 op scans, echo niets te zien en al meerdere kinesiste doorlopen met steeds iets andere aanpak.
Nu zijn we op mijn zenuwen aan het werken.

Soms loop ik 5, 10,... km zonder probleem, gisteren weer moeten stoppen na 2 km.
De pijn schiet er altijd ineens in.

Jammer dat ik lopen leuker vind als fietsen, maar telkens met blessures lopen haalt de fun er echt wel snel uit.
Hebt ge al eens geprobeerd uw kuiten uit te rollen?


Ik rol regelmatig mijn kuiten uit door een stok en bal te klemmen tussen mijn hamstrings en mijn kuiten zoals in bovenstaand filmpje. Doet best wel pijn de eerste keren dat ge dat doet maar het helpt enorm.
 
Hebt ge al eens geprobeerd uw kuiten uit te rollen?


Ik rol regelmatig mijn kuiten uit door een stok en bal te klemmen tussen mijn hamstrings en mijn kuiten zoals in bovenstaand filmpje. Doet best wel pijn de eerste keren dat ge dat doet maar het helpt enorm.
Nog niet gedaan, merci voor de tip.
Wel bijna elke dag met de foamroller maar dit doet precies niet veel.
 
4-tal weken ver nu. Zit deze week in een rustweek en ik moet me inhouden om niet toch te gaan lopen.
Paar weken in Italië gezeten en daar weekvolumes van 35+ km gelopen. Het is een goed begin vind ik zelf. Langs en rond meren gelopen, wat ook wel voor een fijne omgeving zorgt! De zwaartekracht is wel nog niet mijn beste vriend :smurf:
 
Het bewijs dat minder intensief trainen, leidt tot meer progressie.

Werd hier uiteraard al vaak gezegd maar nu zie ik het zelf ook eens.

Ik had lopen op hartslag meer moeten omarmen maar was teveel gefocusd op presteren/sneller lopen. Nu hopelijk een solide basis bouwen aan de hand van hartslag en pas als ik echt een doel heb, misschien terug trainen op tempo.
 

Bijlagen

  • C84I3949.gif
    C84I3949.gif
    3,7 KB · Weergaven: 9
Dan heeft u collega geluk gehad. Meer valt daar niet over te zeggen.
Bij mij zal het ook wel zo gaan, de hele week nauwelijks kunnen lopen door de hitte (mijn hartslag vliegt dan onmiddellijk omhoog).
Vanavond nog eens 20 km proberen, maar dat is het dan voor deze week.

Het nut van 30 km nuchter te lopen ontgaat mij ook compleet.
Als ik s'morgens ga lopen is het altijd op nuchtere maag, ik ben daar redelijk gevoelig voor en met het minste dat ik eet klotst het allemaal op mijn maag. Ik was op voorhand niet van plan om 30km te doen, eerder 15-17km, maar omdat het zo vlot ging gewoon doorgelopen. Op zich geen problemen mee gehad.
 
Gisteren 18km lange duurloop, was sinds de marathon van Rotterdam terug de langste afstand, de motor slaat de zomer nog niet echt aan om veel te lopen. Na de marathon enkele weken rust genomen, dan zeer rustig terug begonnen en afgewisseld met vakantie weken waardoor ik soms 1 of 2 weken niet liep. Had ook wat schrik voor mijn heup/bil blessure, maar daar heb ik tijdens het lopen ook geen last meer van gehad, wel af en toe wat 'steken', dat is volledig willekeurig, alleszins niet tijdens het lopen, de laaste weken ook amper tot geen. Dus cava.
 
Ik merk dat ik telkens beter en sneller herstel na een marathon. Ik heb bijgevolg ook redelijk consistent kunnen doortrainen de afgelopen maanden. Ik heb nu een betere basis gelegd voor de start van de specifieke marathontrainingen. Volgende week een rustig weekje (+-40km) en daarna start ik aan de voorbereiding op de marathon van Brugge.

screenshot_20220807-1r5da3.jpg



screenshot_20220807-14si9t.jpg


screenshot_20220807-1j8i9r.jpg
 
Een gelleke nemen om 14k te lopen. Wtf denk ik dan,why o why
Omdat ik in de ochtend 0,0 gegeten had. Ik was 100% nuchter. (Uitgezonderd water voor het vertrek)

Ik ben lang blijven doormaffen, daarna het gras afgereden en dan bezweet een toerke gaan doen.
Als ik dan zonder een gelleke 14km loop op een lege maag dan bevalt mij dit persoonlijk niet zo goed.
Ik voel mij dan niet goed op het einde (na 12+ jaar lopen ken ik mijzelf al wel), dus vandaar dat gelleke. Ik wilde mij niet leeg voelen.

Geen Heistse berg? :(
Ik vind er niks van terug.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde dat die niet in je parcours zat ditmaal. 😉
En dat andere was voor je eigen privacy i.v.m. naam, achternaam en woonplaats.
Sinds KOTK weten veel mensen zowiezo mijn naam al. En strava vrienden weten die ook al wel.
Dus veel anonimiteit heb ik al even niet meer ..

En t'is nu niet dat ik rijk ben, dus kom maar af. :tongue:
De Gin Tonic staat al klaar
 
normaal gezien zaterdag de Trail des Fantomes 69km doen, maar ik twijfel wat met de warmte
Nog mensen die zullen gaan?
 
Terug
Bovenaan