Algemene Loopthread

Ik had het niet over lopers vs wandelaars maar vooral over de geoefende wandelaar die weet waar hij mee bezig is tegen over de casuals die mogelijk geen goeie inschatting kunnen maken of ze dit aankunnen in de hitte.

Voila, dat is het hele probleem, die laatste groep moet er gewoon uit.

Ik had het niet over lopers vs wandelaars maar vooral over de geoefende wandelaar die weet waar hij mee bezig is tegen over de casuals die mogelijk geen goeie inschatting kunnen maken of ze dit aankunnen in de hitte.
ah ok, uit eigen ervaring -> zo'n 2 à 3000 zijn toch echt wel niet of nauwelijks getrainde wandelaars.

Er worden geen resultaten met tijden gepubliceerd dus is moeilijk na te gaan, maar de goeie stappers komen in de namiddag toe dus zelfs goeie stappers gaan een goed pak uren in de volle zon moeten stappen, en op dat parcours is zeer weinig schaduw, vooral die laatste 10 km is echt volle zon dus ik snap de beslissing wel.

Lange tijd geleden dat ik hier nog heb gepost. In oktober vorig jaar corona gekregen. Op zich had ik daar niet veel last van, ik was één dag echt ziek en dan drie dagen moe en verkouden. Ik heb toen wel twee weken niet gesport om terug echt op peil te komen en niets te riskeren. De shin splints die ik toen had waren genezen door de rust, maar de conditie was volledig gewiped. Mijn lichaam is gewoon instant gezakt naar mijn conditie van jaren terug. Sinds februari kon ik terug redelijk sporten en vanaf april draaien we weer zoals voordien qua frequentie en eind april heb ik besloten om elke dag te sporten. De ene dag krachttraining, volgende dag lopen of fietsen. En nu zijn we terug op pre-corona conditie en misschien zelfs iets scherper inmiddels.

In de hitte 25:28 gelopen op 5km, mijn tweede beste tijd. Heb ook vorige week 58:28 gelopen op 10km. In beide gevallen was er nog marge aan mijn hartslag te zien, maar ik hou het liever ietwat rustig.

Geen pijntjes tot nu toe, enkel af en toe eens een ongemakje. Ergens in de komende maanden eens een momentje zoeken om 16km en 20km af te leggen. Maar die langere afstanden zijn eigenlijk niets voor mij om vaker te doen. Ik wil het wel eens een keertje gedaan hebben. Voor de rest blijf ik 5-12km lopen met af en toe eens een uitsteker en dan tegen de twee uur lang lopen op het gemakje.

In Frankrijk korten ze ook La Marmotte niet in omwille van de hitte. Maar daar moet je wel een medisch attest voorleggen van je huisarts dat je geschikt bevonden bent om deel te nemen. Zo'n attest is dan geldig gedurende dat jaar.

Ze hebben onlangs wel een andere cyclo ingekort, de Granfondo Vosges. Was vorig jaar denk ik, omwille van slecht weer. Die tocht ging toen door in september en het was toen zeer koud (neerslag bij temperaturen die 's morgens tegen het vriespunt aanzaten).

Ik heb gisteren nog eens 8km gelopen, 10km moet ook wel lukken. In het najaar/winter zal ik terug meer gaan lopen, want ik poets niet graag mijn fiets :)

Laatst bewerkt:
Zouden er niet veel gewoon op eigen houtje de 100k volbregen. Stippel gewoon bij de finish van 65k nog een extra lus uit van 35k. Camelbag op na 65k, nog wat extra bevoorrading meenemen, eventueel nog iemand optrommelen die halverwege die 35k je nog kan bevoorraden, en gewoon op eigen initiatief tot de 100 gaan.

Momenteel heel tevreden van garmin suggested workout.

Sinds ik op hartslag train ben ik aan mijn eerste 14 dagen streak bezig ooit.

De afwisseling zit er goed in en ik loop zelfs op de warme dagen die we nu kennen.

Op hoop van zegen om blessurevrij te blijven.

De afstanden gaan voorlopig wel nog niet over de 9 km.

Ik zie juist de beelden van de aankomst van de dodentocht, wordt daar die pocketloper geïnterviewd die ik ook al bij de marathon van Rotterdam en de halve van Lier tegen het lijf liep ;) die doet precies ook mee aan elke wedstrijd die er te lopen valt.
Ik kan wel zeggen dat ik rapper was dan hem in Lier :cool:

Trail des Fântomes zit er alweer op zie. Ik ben wel geen fan van een massastart op zo'n event. En al zeker niet als je na verloop van tijd de 1u later vertrokken 14km lopers tegenkomt die eigenlijk voor een wandeling van 14km gekozen hadden ipv een trailrun.
Afgelopen 2 jaren was het met een vrije start verspreid over meerdere dagen en dat was toch eigenlijk een veel leukere ervaring dan nu en masse met 350 te starten. Niemand gaat ook opzij als ze merken dat lopers achter hen sneller zijn. Enkel als je met aandrang roept, zoals de Hollandse waar ik bij liep, gingen ze uiteindelijk wel opzij.
Enfin, wel een heel tof parcours de 25km. Ik denk niet dat ze het daar rond dat landgoed zwaarder kunnen maken 😁 en als ge dan ff kunt 'uitrusten' langs de Ourthe is het zo technisch dat ge toch weer fameus aan't zweten zijt.
Net niet onder de 4u kunnen finishen, wat spijtig is, maar dat steek ik graag op de collega op wie ik 2x gewacht heb voor in totaal 15'. 😏😏
En m'n stokken maakten op de muren van 30% wel een verschil 😍

Trail de fantomes, amai wat een beest is me dat toch.

Alles ging echt wel goed tot km35, dan begon de warmte te spelen. Vooral bij km 52 gedacht om te stoppen, lichaam had energie nodig maar kon niets meer eten of drinken. Bij iedere stijle berg ging hr heel stuk omhoog en dat voelde ik in m'n maag. Vanaf dan heel rustig geklommen.

Om dan te eindigen met 2 van die muren. Daar was het echt af zien. Op de laatste muur moest de ambulance iemand komen helpen en zag ik er verschillende met handen en voeten naar boven klauwteren.

Iets te technisch parcour voor mij. Ofwel super stijl ofwel rotsen langs de ourthe. Zojuist wakker geworden omdat m'n lichaam energie nodig heeft, nu weer verder slapen ;-)

11u50 voor de 69km (71km geregistreerd) met 2400hm.

Super, die heldhaftige verhalen! Ik lees met open mond.
Niks heroïsch hier, maar mijn New Balance 880 waren op. En de v12 is volledig vernieuwd, voornamelijk de demping. Laat dat nu net zijn wat ik zo fijn vind aan de 880. Dus maar eens gaan testen ipv blind bij te kopen, want van mijn andere paar ben ik niet zooo tevreden.
Had me daar Brooks, de NB en een Altra Paradigm aangeraden en die laatste zat het beste en liep het beste. Dus heb ik me maar over de schrik gezet van het omschakelen naar zero drop. Volgens haar was het risico ook heel klein door deze demping. En omdat ik een voorvoetlanding heb, zou het ook meevallen. Dus maar ff Achilles- en kuitstretches extra erbij doen zeker?

Zaten wel echt supergoed. Zeker geen snelle schoen, maar comfortabel. Maar lelijk, hé 🙈😆

Bijlagen

• 40C2A690-5DD5-4C8B-A9F1-C8CE460640C6.jpeg
    40C2A690-5DD5-4C8B-A9F1-C8CE460640C6.jpeg
    2,2 MB · Weergaven: 9
Iemand hier aanraders voor verlichting? Altijd alleen met een fluojasje gaan lopen, maar ik merk toch op dat het echt gevaarlijk is zonder iets van verlichting. Het is maar een kwestie van tijd of iemand gaat me eens overhoop rijden.
Nu volgende winter wil ik het veiliger aanpakken. Wat gebruiken jullie tijdens de donkere periode?

Ik gebruik de Nince LED Hardloop verlichting. Soms in combinatie met van die LED armbandjes.
Voor de gewone weg in in het lokaal bos is dat (voor mij) voldoende. Dat geeft ruim voldoende licht.

Voor traillopen zou ik inderdaad ook eerder opteren voor zoiets als Japser voorstelt.

Hier ook benieuwd voor de marathon.

Iemand aanraders qua bluetooth draadloze oortjes? deze ochtend liggen sukkelen met degene die ik hier heb (de helft doet het niet, laatste model jammer genoeg half verzopen onlangs) op zoek naar alternatief dat duurzaam is en goed blijft zitten.

Hier ook benieuwd voor de marathon.

Iemand aanraders qua bluetooth draadloze oortjes? deze ochtend liggen sukkelen met degene die ik hier heb (de helft doet het niet, laatste model jammer genoeg half verzopen onlangs) op zoek naar alternatief dat duurzaam is en goed blijft zitten.
Mijn probeersel niet zo. Xaomi MiTrue geen succes. Horloge achter mij en het hapert al, en ik denk 1,5u autonomie. En maar 1 geluid voor elke melding: contact verloren, batterij leeg…

Terug
Bovenaan