Algemene Loopthread

Eens de conditie een beetje terug is, misschien ook eens laten doen. Nu zou het wat een verspilling zijn want de conclusie zal toch zijn "het is triestig gesteld met uw conditie meneer" :unsure:
Dan zie je wel meer progressie 😂
Het fijne aan regelmatige test, 2/3/4x per jaar is dat je in die lactaatwaardes ook je progressie mooi ziet (en waar je extra moet bijsturen). I.p.v. enkel de gelopen PR's.
 
Tis niet dat mevrouw Parabellum ooit het woord lactaattest in de mond heeft genomen.
Verbatim zal het eerder iets zijn à la "gierigaard, laat u toch is nakijken want straks valt ge dood tijdens zo'n ultra"
Zij doelt dus vooral op een test om te zien dat ik gezond genoeg ben om zo ver te lopen. En ik zou tegelijkertijd dan graag eens zien hoe het zit met mijn conditie/toch eens hartslagzones laten bepalen.
Ik heb zo'n sportkeuring laten doen bij een erkend arts en uit die ekg bleek dat ik een (te) dikke hartspier heb. Hij raadde aan om me aan m'n huidige volumes te houden (dus gemiddeld 30-40k per week) en niet te zot te beginnen doen genre marathon of meer proberen te lopen. Als ik het op een halve hield of iets meer was er niets aan't handje.
 
Ik heb zo'n sportkeuring laten doen bij een erkend arts en uit die ekg bleek dat ik een (te) dikke hartspier heb. Hij raadde aan om me aan m'n huidige volumes te houden (dus gemiddeld 30-40k per week) en niet te zot te beginnen doen genre marathon of meer proberen te lopen. Als ik het op een halve hield of iets meer was er niets aan't handje.

Ik heb dat ook als aanrader meegekregen van cardioloog wegens bradycardie. Hartslag in rust sub-40, met tijdens 24u monitoring dips naar 31-32.

Maar dat zal dan misschien mijn koppig hoofd zijn: ik kan me daar niet aan houden. Deel van de fun voor mij, en als ik dat achterwege moet laten zie ik mezelf er nog mee stoppen ook en terug vervallen in mijn oude passieve levensstijl. En dat geeft ook genoeg gezondheidsrisico's...
 
Ik heb zo'n sportkeuring laten doen bij een erkend arts en uit die ekg bleek dat ik een (te) dikke hartspier heb. Hij raadde aan om me aan m'n huidige volumes te houden (dus gemiddeld 30-40k per week) en niet te zot te beginnen doen genre marathon of meer proberen te lopen. Als ik het op een halve hield of iets meer was er niets aan't handje.

Ik ken die verhalen. Een van m'n vrienden hier was een redelijk fanatiek loper (en van een deftig niveau, genre halve marathon tegen 15 per uur) tot hij tijdens corona opeens volledig gestopt was. Toen ik hem een paar maand later tegenkwam zei ik dat dat nogal een hardnekkige blessure moest zijn die hij opgelopen had. Maar hij zei dat de cardioloog hem had gezegd dat hij niet meer in het rood mocht gaan en enkel nog aan lage hartslag mocht joggen. Waardoor hij compleet z'n motivatie verloren was. Heb hem nu al twee keer zien 'heropstarten' om dan na een paar weken weer volledig te stoppen met lopen.
 
Ik heb zo'n sportkeuring laten doen bij een erkend arts en uit die ekg bleek dat ik een (te) dikke hartspier heb. Hij raadde aan om me aan m'n huidige volumes te houden (dus gemiddeld 30-40k per week) en niet te zot te beginnen doen genre marathon of meer proberen te lopen. Als ik het op een halve hield of iets meer was er niets aan't handje.
Das toch echt een raar verhaal... Een halve marathon mag je lopen en een volledige niet?
 
Das toch echt een raar verhaal... Een halve marathon mag je lopen en een volledige niet?
Ik snap dat wel. Het is mij gezegd dat dat ook één van de mogelijke uitkomsten was voor mij.
Het gaat niet zozeer om dat je geen marathon zou mogen lopen, maar het gaat erom dat 30-40km/week geen probleem is. Maar dat je hart bij 80/100km/week wel veel meer belast wordt, en het dan mogelijk fout kan aflopen. En ik denk dat er niet veel dokters zijn die een marathon aanraden met een weekvolume van 30 à 40km, dan stoot je weer tegen andere dingen :)
 
Das toch echt een raar verhaal... Een halve marathon mag je lopen en een volledige niet?
Hetgeen Loser dus zegt. Weekvolumes van 30-40k geen probleem, maar hij raadde me af om meer te trainen naar langere wedstrijden. Dan moet er mss verder onderzoek gebeuren om te achterhalen wat de oorzaak is (genetisch of gewoon door training) van de dikkere hartspier. Maar mijn doelen liggen niet bij marathons, dus is verder onderzoek momenteel niet nodig.
Indien ik toch intenser zou gaan trainen, raadde hij me dus wel extra onderzoek aan.

Hij heeft me trouwens niet afgeraden om soms heel diep te gaan, want er was geen reden toe om dat niet te doen.
 
Laatst bewerkt:
In sommige delen van Nederland betekent lopen - wandelen hé ;)

Zo zei een Nederlander op het werk vroeger steeds dat hij dagelijks 5 km ging lopen.
Ik zei toen op een dag: OK ik ga mee. Dat was dus gewoon 5 km wandelen. :unsure:

Hij noemde lopen, dan 'rennen' of 'hardlopen'.
Zijn jullie ook samen gaan poepen? (Op zen Nederlands dan) :unsure:
 
Nog eens een snelle update, mijn COVID perikelen lijken nu echt wel achter de rug.

Gisteren met @Semi ezn tochtje van 49km gedaan in de Ardennen, nog eens bedankt voor het gezelschap trouwens.

Vandaag nog 25km gelopen met op het einde 6 x 4min tempo bergop als eerste prikkel. Het gevoel is terug goed, nergens last meer van. Nog 1 week aan lage intensiteit en 100 à 110km zoals de afgelopen 2 weken en dan beginnen we aan het serieuzere werk.
 
Zeg @Karry98 ivm lopen met stokken. Int naar boven gaan, zet ge ze afwisselend links rechts voor u of samen of...?

De theorie zegt dat je het afwisselend links en rechts doet (om de 3 stappen als ik mij niet vergis). Zoals @Vlitser zegt, bij zeer steile hellingen zet je ze alle 2 samen voor u om er zo meer kracht op te zetten. Je moet maar eens ergens een steile helling uitzoeken om dat te testen, het zal snel duidelijk worden. Oefening baart kunst.

Heb je poles met “lussen” aan het handvat of van die stokken van Leki met een handschoen? Als uw stokken een lus hebben, is het belangrijk om die effectief te gebruiken. Je mag bij het gebruik van uw stokken eigenlijk het handvat niet “vastknijpen”, maar uw pols als het ware in de lus laten rusten en bij het naar boven gaan zo kracht zetten. Anders verbruik je veel te veel energie bij het knijpen in dat handvat.

In onderstaand filmpje leggen ze het deftig uit.


Je moet het vooral wat gewoon worden. Als je vragen hebt, shoot!
 
Ja met lussen. Aan de hand van dat Salomon filmpje was ik wat aant testen geslagen. Dan zal het binnen 2 weken in La Roche wel duidelijk worden op de steile hellingen 🤣
 
Ja met lussen. Aan de hand van dat Salomon filmpje was ik wat aant testen geslagen. Dan zal het binnen 2 weken in La Roche wel duidelijk worden op de steile hellingen 🤣

Top, veel succes in ieder geval! Nog een laatste tip: Als je uw stokken gewoon in de hand zou houden bij de stukken dat je echt loopt, let dan wat op de mensen achter u. Heb het ondertussen al een paar keer voor gehad dat iemand voor mij niet oplet en mij een tik verkoopt met een stok. Af te raden, zeker bij stalen tippen van uw stokken 😁.
 
Na een week te hebben stilgezeten en vrijdagavond uren op café te hebben gezeten, heb ik mij op zaterdagochtend toch herpakt. Op nuchtere maag 30 km gelopen (vorig maximum was 25 km). Het deed goed, maar nu wel overal spierpijn. Volgende week ga ik terug 15 en 20km runs doen, de 30 laat ik nu nog even achterwege. De marathon is ook pas gepland voor oktober.
 
Terug
Bovenaan