parabellum
Well-known member
Post-corona is het toch niet meer zo evident om de weekly mileage snel op te krikken. Elke week wel een paar avonden iets te doen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Jij was de Garmin suggested workouts aan het volgen zeker he? Volg je ze exact? Wat vind je er van?Eindelijk nog eens afwisseling in de training. 7 keer 10s aan 3min/km en 3 min rust.
Wel pas na 4 keer door dat wandelen tussenin nodig was om dat tempo te halen.
Idd, ik volg die redelijk exact.Jij was de Garmin suggested workouts aan het volgen zeker he? Volg je ze exact? Wat vind je er van?
Ik had eind januari dit jaar mijn eerste COVID besmetting en daar ook weken last van gehad (toch zeker 1,5 maand niet goed kunnen lopen).COVID ondertussen meer dan 2 maand geleden. Nog geen beterschap in zicht, integendeel, precies van kwaad naar erger.
Op een goede dag lukt 10-13km nog wel.
Vandaag een slechte dag: afgebroken na 5.5 kilometer aan slakkengang.
Ik blijf proberen maar dit is enorm demotiverend.![]()
Goede of slechte dag denk ik niet dat eruit gehaald kan worden. Maar als je echt wilt weten wat je topprestatie is en hoe die evolueert, zul je sowieso verschillende keren moeten gaan. Mijn sportarts sprak van 2 à 3x per jaar, maar dat is wel alleen voor wie er quasi-professioneel voor wil gaan. Als je dat niet ambieert, zit je met ongeveer al snel meer dan goed genoeg.Mevrouw Parabellum dringt aan om mij eens sportmedisch te laten keuren en zo’n lactaattest te laten uitvoeren. Niet onverstandig als je ultras loopt maar nog nooit naar je hart hebt laten kijken.
Maar nu vroeg ik mij, specifiek voor zo’n inspanningstest die je zones gaat bepalen, kunnen ze daar eigenlijk uitfilteren of je een goede of slechte dag hebt? Daarmee bedoel ik: iedereen kent het wel, zelf al ben je goed in vorm, soms heb je gewoon een dag waarop je je hartslag moeilijk onder controle krijgt, waarop je het tempo niet naar boven krijgt, enfin gewoon slechte benen dus. Als je op zo’n dag een test doet, gaan je zones dan nog accuraat zijn of niet?

Mevrouw parabellum laat je beter een sportcardiologische inspanningstest doen, een gewone lactaattest zegt vrij weinig over je gezonheid. Bedoeling van lactaattest is dat je de dag/dagen afhankelijk van je niveau geen zware trainingen doet en dus "een beetje tapert" Daarmee is het risico op een slechte dag wel een stuk kleiner. Ik heb effectief ooit een week later opnieuw een test moeten doen omdat die heel slecht was en ik 's avonds ziek werd. Maar die kans is vrij klein.Mevrouw Parabellum dringt aan om mij eens sportmedisch te laten keuren en zo’n lactaattest te laten uitvoeren. Niet onverstandig als je ultras loopt maar nog nooit naar je hart hebt laten kijken.
Maar nu vroeg ik mij, specifiek voor zo’n inspanningstest die je zones gaat bepalen, kunnen ze daar eigenlijk uitfilteren of je een goede of slechte dag hebt? Daarmee bedoel ik: iedereen kent het wel, zelf al ben je goed in vorm, soms heb je gewoon een dag waarop je je hartslag moeilijk onder controle krijgt, waarop je het tempo niet naar boven krijgt, enfin gewoon slechte benen dus. Als je op zo’n dag een test doet, gaan je zones dan nog accuraat zijn of niet?

Verbatim zal het eerder iets zijn à la "gierigaard, laat u toch is nakijken want straks valt ge dood tijdens zo'n ultra"

Afgelopen 2 weken 10 dagen aan een stuk te weinig geslapen, te veel gezopen en gerookt als een schoorsteen op de Gentse Feesten. Tussendoor 2 heel easy runs gedaan. Zondag op maandag nachtje door gedaan, maandag op dinsdag nauwelijks slaap ingehaald (6u geslapen), en dinsdag wou ik het lopen dan toch eens hervatten want had de indruk dat mijn lichaam een wrak was en het snel tijd was om weer wat gezonder te beginnen doen.
Playlistje aan 175 bpm opgezet om synchroon aan 175 stappen/minuut te lopen, de bedoeling was om 5K net niet volop te lopen om te zien hoe het zat met de conditie. Mijn verbazing was groot toen ik zag dat ik mijn 5K PR heb verbeterd van 22:42 naar 22:05
Conclusie: komt volgend jaar allemaal taperen op de Gentse Feesten.

Als je dit apart wilt kan ik deze wel aanraden voor je zones en eventueel schema erbij.En ik zou tegelijkertijd dan graag eens zien hoe het zit met mijn conditie/toch eens hartslagzones laten bepalen.
Als je dit apart wilt kan ik deze wel aanraden voor je zones en eventueel schema erbij.
![]()
Testing, coaching en opvolging | Smart Sport
Smart-Sport | Lactaattest met zone- en drempelbepaling/trainingsadviessmart-sport.be

Ja, dat dusMevrouw parabellum laat je beter een sportcardiologische inspanningstest doen, een gewone lactaattest zegt vrij weinig over je gezonheid. Bedoeling van lactaattest is dat je de dag/dagen afhankelijk van je niveau geen zware trainingen doet en dus "een beetje tapert" Daarmee is het risico op een slechte dag wel een stuk kleiner. Ik heb effectief ooit een week later opnieuw een test moeten doen omdat die heel slecht was en ik 's avonds ziek werd. Maar die kans is vrij klein.
Ik had 'n dubbele reden: Als ik mij dan toch ging laten onderzoeken, doe dan maar ineens zo'n lactaattest.