Algemene Loopthread

Post-corona is het toch niet meer zo evident om de weekly mileage snel op te krikken. Elke week wel een paar avonden iets te doen.
 
Eindelijk nog eens afwisseling in de training. 7 keer 10s aan 3min/km en 3 min rust.

Wel pas na 4 keer door dat wandelen tussenin nodig was om dat tempo te halen.
 
Eindelijk nog eens afwisseling in de training. 7 keer 10s aan 3min/km en 3 min rust.

Wel pas na 4 keer door dat wandelen tussenin nodig was om dat tempo te halen.
Jij was de Garmin suggested workouts aan het volgen zeker he? Volg je ze exact? Wat vind je er van?
 
Ik heb me enkele weken geleden een FR955 aangeschaft maar vraag me nu toch af welke hartslag aan mijn trainingen worden gekoppeld.
Ik draag altijd een HRM-pro en op het scherm om de activiteit op te slaan staat HR downloaden. Ik heb al gemerkt dat er een verschil is tussen de hartslag voor de download en de hartslag na de download.
Hier iemand een idee?
 
Jij was de Garmin suggested workouts aan het volgen zeker he? Volg je ze exact? Wat vind je er van?
Idd, ik volg die redelijk exact.

Totnutoe vind ik het goed om terug het lopen te hervatten. Hoop wel dat ik meer variatie krijg. Enkel de duur van de loopjes is de afgelopen weken opgebouwd.
 
Ik ga vijf weekjes op 70km blijven lopen en daarna begin ik m'n marathonschema met als doel sub 2u45 in oktober in Brugge. Ik ga proberen een max weekvolume van 120km te halen.
 
Ik ben nog eens buiten geraakt! Ik was steendood voor ik vertrok maar nu vol energie.

Nu terug naar iets opbouwen want na 8 weken te nietsen schiet er weinig tot niets conditie over.
 
Mevrouw Parabellum dringt aan om mij eens sportmedisch te laten keuren en zo’n lactaattest te laten uitvoeren. Niet onverstandig als je ultras loopt maar nog nooit naar je hart hebt laten kijken.

Maar nu vroeg ik mij, specifiek voor zo’n inspanningstest die je zones gaat bepalen, kunnen ze daar eigenlijk uitfilteren of je een goede of slechte dag hebt? Daarmee bedoel ik: iedereen kent het wel, zelf al ben je goed in vorm, soms heb je gewoon een dag waarop je je hartslag moeilijk onder controle krijgt, waarop je het tempo niet naar boven krijgt, enfin gewoon slechte benen dus. Als je op zo’n dag een test doet, gaan je zones dan nog accuraat zijn of niet?
 
COVID ondertussen meer dan 2 maand geleden. Nog geen beterschap in zicht, integendeel, precies van kwaad naar erger.

Op een goede dag lukt 10-13km nog wel.
Vandaag een slechte dag: afgebroken na 5.5 kilometer aan slakkengang.

Ik blijf proberen maar dit is enorm demotiverend. :(
Ik had eind januari dit jaar mijn eerste COVID besmetting en daar ook weken last van gehad (toch zeker 1,5 maand niet goed kunnen lopen).
Nu sinds begin vorige week mijn tweede COVID besmetting en nauwelijks ergens last van, deze avond terug 22 km gelopen.
Impact valt moeilijk te voorspellen.
 
Mevrouw Parabellum dringt aan om mij eens sportmedisch te laten keuren en zo’n lactaattest te laten uitvoeren. Niet onverstandig als je ultras loopt maar nog nooit naar je hart hebt laten kijken.

Maar nu vroeg ik mij, specifiek voor zo’n inspanningstest die je zones gaat bepalen, kunnen ze daar eigenlijk uitfilteren of je een goede of slechte dag hebt? Daarmee bedoel ik: iedereen kent het wel, zelf al ben je goed in vorm, soms heb je gewoon een dag waarop je je hartslag moeilijk onder controle krijgt, waarop je het tempo niet naar boven krijgt, enfin gewoon slechte benen dus. Als je op zo’n dag een test doet, gaan je zones dan nog accuraat zijn of niet?
Goede of slechte dag denk ik niet dat eruit gehaald kan worden. Maar als je echt wilt weten wat je topprestatie is en hoe die evolueert, zul je sowieso verschillende keren moeten gaan. Mijn sportarts sprak van 2 à 3x per jaar, maar dat is wel alleen voor wie er quasi-professioneel voor wil gaan. Als je dat niet ambieert, zit je met ongeveer al snel meer dan goed genoeg.

Ik ben om twee redenen gegaan: ik ben genetisch belast, en wilde daar het zekere voor het onzekere nemen, en als ik dan toch ging, wilde ik ook wel ineens mijn zones en weet-ik-veel kennen. Dus daarom toch beslist. Ik vond het redelijk kostelijk, maar ook wel heel nuttig. En om te bewijzen dat ongeveer meer dan goed genoeg is: Bij mij is er geen max-HR gemeten, omdat de loopband stilviel net voor het einde. De arts zei "lang had je het toch niet meer volgehouden zeker". Ik was toch niet heel blij, omdat ik het toch liever precies had, maar utieindelijk maakt dat allemaal niet uit. Je krijgt twee omslagpunten en van daaruit kun je alles berekenen wat je wilt.

Om te kijken of het een goede of een slechte dag was, zou je bijvoorbeeld de test van Joel Friel eens herhalen. Bij mij komt die altijd redelijk-tot-heel correct uit: 30 minuten zo snel lopen als je kunt. De 30 rond maken. En dan de gemiddelde HR nemen van de laatste 20 minuten. Grote kans dat dat gaat overeenkkomen :)
 
Mevrouw Parabellum dringt aan om mij eens sportmedisch te laten keuren en zo’n lactaattest te laten uitvoeren. Niet onverstandig als je ultras loopt maar nog nooit naar je hart hebt laten kijken.

Maar nu vroeg ik mij, specifiek voor zo’n inspanningstest die je zones gaat bepalen, kunnen ze daar eigenlijk uitfilteren of je een goede of slechte dag hebt? Daarmee bedoel ik: iedereen kent het wel, zelf al ben je goed in vorm, soms heb je gewoon een dag waarop je je hartslag moeilijk onder controle krijgt, waarop je het tempo niet naar boven krijgt, enfin gewoon slechte benen dus. Als je op zo’n dag een test doet, gaan je zones dan nog accuraat zijn of niet?
Mevrouw parabellum laat je beter een sportcardiologische inspanningstest doen, een gewone lactaattest zegt vrij weinig over je gezonheid. Bedoeling van lactaattest is dat je de dag/dagen afhankelijk van je niveau geen zware trainingen doet en dus "een beetje tapert" Daarmee is het risico op een slechte dag wel een stuk kleiner. Ik heb effectief ooit een week later opnieuw een test moeten doen omdat die heel slecht was en ik 's avonds ziek werd. Maar die kans is vrij klein.
 
Tis niet dat mevrouw Parabellum ooit het woord lactaattest in de mond heeft genomen.
Verbatim zal het eerder iets zijn à la "gierigaard, laat u toch is nakijken want straks valt ge dood tijdens zo'n ultra"
Zij doelt dus vooral op een test om te zien dat ik gezond genoeg ben om zo ver te lopen. En ik zou tegelijkertijd dan graag eens zien hoe het zit met mijn conditie/toch eens hartslagzones laten bepalen.
 
Afgelopen 2 weken 10 dagen aan een stuk te weinig geslapen, te veel gezopen en gerookt als een schoorsteen op de Gentse Feesten. Tussendoor 2 heel easy runs gedaan. Zondag op maandag nachtje door gedaan, maandag op dinsdag nauwelijks slaap ingehaald (6u geslapen), en dinsdag wou ik het lopen dan toch eens hervatten want had de indruk dat mijn lichaam een wrak was en het snel tijd was om weer wat gezonder te beginnen doen.

Playlistje aan 175 bpm opgezet om synchroon aan 175 stappen/minuut te lopen, de bedoeling was om 5K net niet volop te lopen om te zien hoe het zat met de conditie. Mijn verbazing was groot toen ik zag dat ik mijn 5K PR heb verbeterd van 22:42 naar 22:05 :unsure:

Conclusie: komt volgend jaar allemaal taperen op de Gentse Feesten.
 
Verbatim zal het eerder iets zijn à la "gierigaard, laat u toch is nakijken want straks valt ge dood tijdens zo'n ultra"

Je vrouw verplicht je om je gezondheid te laten nakijken, dus maak je er gretig gebruik van om direct een lactaattest, trainingschemas en wat deftige voeding aan te kopen. My man :cool:
 
Afgelopen 2 weken 10 dagen aan een stuk te weinig geslapen, te veel gezopen en gerookt als een schoorsteen op de Gentse Feesten. Tussendoor 2 heel easy runs gedaan. Zondag op maandag nachtje door gedaan, maandag op dinsdag nauwelijks slaap ingehaald (6u geslapen), en dinsdag wou ik het lopen dan toch eens hervatten want had de indruk dat mijn lichaam een wrak was en het snel tijd was om weer wat gezonder te beginnen doen.

Playlistje aan 175 bpm opgezet om synchroon aan 175 stappen/minuut te lopen, de bedoeling was om 5K net niet volop te lopen om te zien hoe het zat met de conditie. Mijn verbazing was groot toen ik zag dat ik mijn 5K PR heb verbeterd van 22:42 naar 22:05 :unsure:

Conclusie: komt volgend jaar allemaal taperen op de Gentse Feesten.

Ik zag het op strava pittig tempo was dat! Die Gentse feesten doen hun ding :eek:
 
Mevrouw parabellum laat je beter een sportcardiologische inspanningstest doen, een gewone lactaattest zegt vrij weinig over je gezonheid. Bedoeling van lactaattest is dat je de dag/dagen afhankelijk van je niveau geen zware trainingen doet en dus "een beetje tapert" Daarmee is het risico op een slechte dag wel een stuk kleiner. Ik heb effectief ooit een week later opnieuw een test moeten doen omdat die heel slecht was en ik 's avonds ziek werd. Maar die kans is vrij klein.
Ja, dat dus :D Ik had 'n dubbele reden: Als ik mij dan toch ging laten onderzoeken, doe dan maar ineens zo'n lactaattest.
Met de huisarts besproken, en die twijfelde. Aan zo'n lactaattest gaat bij het UZA verplicht eerst een sportmedische keuring vooraf. Dan praat je eerst met een arts, en die bepaalt of verder onderzoek nodig is en of een lactaattest mag. Bij mij mocht de lactaattest, maar was daarna verder onderzoek nodig, oa een sportcardiologische inspanningstest, een mri, echo... de hele santeboetiek.

Dat was ik totaal vergeten te vermelden @parabellum, merci EmP.
 
Terug
Bovenaan