Algemene Loopthread

Na een week te hebben stilgezeten en vrijdagavond uren op café te hebben gezeten, heb ik mij op zaterdagochtend toch herpakt. Op nuchtere maag 30 km gelopen (vorig maximum was 25 km). Het deed goed, maar nu wel overal spierpijn. Volgende week ga ik terug 15 en 20km runs doen, de 30 laat ik nu nog even achterwege. De marathon is ook pas gepland voor oktober.

Volg je een schema voor uw voorbereiding? Veel succes nog in ieder geval!
 
Volg je een schema voor uw voorbereiding? Veel succes nog in ieder geval!
Thanks, ik volg een 18-weken schema, maar ik heb problemen om er mij aan te houden (vooral aan die kleinere runs < 10km).
Ik probeer 2 zaken te respecteren: (1) het totale # km/week dat ik moet lopen en (2) het maximale # km. Deze week moest ik in principe 26 km hebben gelopen als langste afstand, ik heb ineens doorgedaan tot 30 km omdat het mee zat. Maar die twee runs van 6 km die op het programma staan voor volgende week ga ik vervangen door 1 run van 15 km.
Dat zwemmen was normaal een andere cardio activiteit, maar ik vind het leuk om dat te combineren met een loopschema :tongue:

 
Thanks, ik volg een 18-weken schema, maar ik heb problemen om er mij aan te houden (vooral aan die kleinere runs < 10km).
Ik probeer 2 zaken te respecteren: (1) het totale # km/week dat ik moet lopen en (2) het maximale # km. Deze week moest ik in principe 26 km hebben gelopen als langste afstand, ik heb ineens doorgedaan tot 30 km omdat het mee zat. Maar die twee runs van 6 km die op het programma staan voor volgende week ga ik vervangen door 1 run van 15 km.
Dat zwemmen was normaal een andere cardio activiteit, maar ik vind het leuk om dat te combineren met een loopschema :tongue:

Ik wil de pret niet drukken, maar deze strategie is de reden waarom velen zich blesseren bij het voorbereiden van een marathon.
De 2 zaken die jij net probeert te respecteren, zijn eigenlijk wat je absoluut zou moeten mijden…
Volume haal je uit frequentie om de belasting op het lichaam zoveel mogelijk te beperken.
 
Nog eens een snelle update, mijn COVID perikelen lijken nu echt wel achter de rug.

Gisteren met @Semi ezn tochtje van 49km gedaan in de Ardennen, nog eens bedankt voor het gezelschap trouwens.

Vandaag nog 25km gelopen met op het einde 6 x 4min tempo bergop als eerste prikkel. Het gevoel is terug goed, nergens last meer van. Nog 1 week aan lage intensiteit en 100 à 110km zoals de afgelopen 2 weken en dan beginnen we aan het serieuzere werk.
Ik mis de koeien op Strava :(
 
Ik mis de koeien op Strava :(

Nog een weekje en vanaf zaterdag (dan zit ik weer in de Ardennen) deel ik mijn activiteiten weer op Strava. Wilde nu even in alle rust terug opbouwen.

Het is momenteel trouwens echt angstaanjagend hoe droog alles erbij ligt in de Ardennen. Op een groot deel van de paden ligt nu gewoon een laag stof van een centimeter of 2. Het water van de Ourthe staat echt absurd laag.

Zaterdag tijdens mijn loopje met @Semi een wei gezien met een tiental koeien waarbij hun waterkuip leeg was. ‘s avonds aan onze buren (ook boeren) gevraagd of zij weten van wie die zijn, wat uiteraard zo was. Dan maar even bij de eigenaar gaan aanbellen om dat te melden. Hij ging ‘s avonds nog gaan bijvullen… Gewoon vergeten ja, de smeerlap!
 
als overweight middle aged male voor de zoveelste keer herbegonnen met joggen/lopen. Blijkbaar deed ik het de vorige keren altijd verkeerd, probeerde ik zo telkens zo lang en zo ver mogelijk te lopen en zo.

nu probeer ik op de hartslag te letten, dwz. dat ik regelmatig (bergop altijd) moet wandelen, anders ga ik direct in t oranje en donkerrood.

't is natuurlijk een heel stuk minder vermoeiend zo :cool:

Doel is om in 't najaar ne keer de woon-werk afstand (15-16km) al joggend & wandelend af te leggen, ook al doe ik er heel lang over.
 
als overweight middle aged male voor de zoveelste keer herbegonnen met joggen/lopen. Blijkbaar deed ik het de vorige keren altijd verkeerd, probeerde ik zo telkens zo lang en zo ver mogelijk te lopen en zo.

nu probeer ik op de hartslag te letten, dwz. dat ik regelmatig (bergop altijd) moet wandelen, anders ga ik direct in t oranje en donkerrood.

't is natuurlijk een heel stuk minder vermoeiend zo :cool:

Doel is om in 't najaar ne keer de woon-werk afstand (15-16km) al joggend & wandelend af te leggen, ook al doe ik er heel lang over.

Zeker gezien uw leeftijd en overgewicht (al heb je natuurlijk overgewicht en “overgewicht”), is dat zeker een goed idee. Zeer lage intensiteit en er is niets mis met af en toe wat stappen. Denk er ook nog aan dat de impact op uw gewrichten e.d. ook aanzienlijk is. Dus zelfs als je merkt dat uw conditie fel verbetert, blijf rustig opbouwen om blessures te vermijden.
 
Ik wil de pret niet drukken, maar deze strategie is de reden waarom velen zich blesseren bij het voorbereiden van een marathon.
De 2 zaken die jij net probeert te respecteren, zijn eigenlijk wat je absoluut zou moeten mijden…
Volume haal je uit frequentie om de belasting op het lichaam zoveel mogelijk te beperken.
Ik probeer me eraan te houden, maar het moet ook combineerbaar blijven met mijn andere verplichtingen. Een collega van mij heeft in maart de marathon uitgelopen en die liep daarvoor 2x per week (rond de 17-22km telkens) en hij heeft er geen blessures aan overgehouden.
Nu het zal ook ergens wel een kwestie van geluk zijn, ik heb nu al een tiental keer een halve marathon gelopen en sommigen gingen vanzelf, maar een kleine minderheid ging langs geen kanten (het zat die dag fysiek gewoon niet mee).
 
als overweight middle aged male voor de zoveelste keer herbegonnen met joggen/lopen. Blijkbaar deed ik het de vorige keren altijd verkeerd, probeerde ik zo telkens zo lang en zo ver mogelijk te lopen en zo.

nu probeer ik op de hartslag te letten, dwz. dat ik regelmatig (bergop altijd) moet wandelen, anders ga ik direct in t oranje en donkerrood.

't is natuurlijk een heel stuk minder vermoeiend zo :cool:

Doel is om in 't najaar ne keer de woon-werk afstand (15-16km) al joggend & wandelend af te leggen, ook al doe ik er heel lang over.
Start 2 Run al eens geprobeerd?
 
Ik probeer me eraan te houden, maar het moet ook combineerbaar blijven met mijn andere verplichtingen. Een collega van mij heeft in maart de marathon uitgelopen en die liep daarvoor 2x per week (rond de 17-22km telkens) en hij heeft er geen blessures aan overgehouden.
Nu het zal ook ergens wel een kwestie van geluk zijn, ik heb nu al een tiental keer een halve marathon gelopen en sommigen gingen vanzelf, maar een kleine minderheid ging langs geen kanten (het zat die dag fysiek gewoon niet mee).
Dan heeft u collega geluk gehad. Meer valt daar niet over te zeggen.

Het nut van 30 km nuchter te lopen ontgaat mij ook compleet.
 
Nadat ik vorige week ergens twee andere trainingen gesuggereerd kreeg van "Suggested workouts". Blijft het nu toch vooral basis.

Dacht dat het te beinvloeden was met een dagje extra rust maar dat lijkt niet zo te zijn.

EDIT

In Garmin connect voor hardlopen maar eens hartslagzones ingesteld. Eens zien of dat iets verandert aan de trainingen.
 
Laatst bewerkt:
Hier mijn doel nog eens bijgeschroefd gezien het weer een week of twee/drie geleden is dat ik nog iets van sport gedaan heb.
In Trenara had ik 10km ergens in Q4 als doel gezet. Probleem was dat er al redelijk snel training tussen zaten van 1h en langer.
Nu uiteindelijk terug gestart met ‘conditie opbouwen’ als doel. De eerste trainingen gaan mij beter liggen om rustig op te bouwen (30min rustig lopen etc).
Wel echt erg om opnieuw te merken hoe weinig motivatie ik heb om maar iets van sport te doen. Vaak denk ik: straks ga ik fietsen of lopen maar als het bijna zo ver is, verander ik van gedacht :headshake:
 
Wel echt erg om opnieuw te merken hoe weinig motivatie ik heb om maar iets van sport te doen. Vaak denk ik: straks ga ik fietsen of lopen maar als het bijna zo ver is, verander ik van gedacht :headshake:
Dat ken ik. En als ik de zetel aanraak is het helemaal omzeep.
 
Hier mijn doel nog eens bijgeschroefd gezien het weer een week of twee/drie geleden is dat ik nog iets van sport gedaan heb.
In Trenara had ik 10km ergens in Q4 als doel gezet. Probleem was dat er al redelijk snel training tussen zaten van 1h en langer.
Nu uiteindelijk terug gestart met ‘conditie opbouwen’ als doel. De eerste trainingen gaan mij beter liggen om rustig op te bouwen (30min rustig lopen etc).
Wel echt erg om opnieuw te merken hoe weinig motivatie ik heb om maar iets van sport te doen. Vaak denk ik: straks ga ik fietsen of lopen maar als het bijna zo ver is, verander ik van gedacht :headshake:
Dit heb ik al een jaar ofzo :unsure:
 
Ik ben erachter waarom de "Suggested workout" elke dag een basis was.

Kennelijk liep ik toch met een te hoge hartslag waardoor het loopje werd opgeslagen als "Tempo" in plaats van "Basis".

Gisteren dus mooi in het groen gebleven en vandaag krijgen we inderdaad een andere training voorgesteld nl. "Drempel".

Ik hou jullie op de hoogte wat dat doet met de conditie en het gevoel.
 
Ik heb het Garmin Start to run 5K programma uitgelopen ergens eind april, maar sindsdien onbreekt elke motivatie :shutup:
Ik was eerst van plan 3x per week 5km te lopen en dit stelselmatig op te bouwen,m aar het komt niet echt van de grond.

Mijn gemiddelde ligt nu op 2x lopen per maand :headshake:
Hetzelfde probleem als hierboven beschreven --> couch potato

Enige tips hoe ik het best verder kan gaan van hieruit? Beginnen met de Start to run 10k, start to run 5k deels opnieuw doen of een andere trainingsmethode via de garmin watch (trainingschschemas of andere?)?

Mijn doel: lopen als vorm van beweging om mijn gewicht op peil te houden en ook om er van te genieten uiteraard. Dit alles blessurevrij hopelijk. Dus geen wedstrijden oid.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Terug
Bovenaan