Algemene Loopthread

Iemand tips voor gellekes met een hersluitbare dop? Ik kocht altijd de Aptonia G-easy (long distance) bij Decathlon, maar deze zijn blijkbaar uit hun gamma gehaald.

Misschien vrij basic voor sommigen hier, maar ik vond het toch nuttig.
Sowieso dat ik quasi altijd te hard loop :unsure: Mijn garmin klaagt ook vaak ('unproductive' runs)

Is gewoon vervelend om trager te lopen dan uw natuurlijk tempo, met de rem op dus. Maar ik ga het misschien toch eens terug moeten beginnen doen af en toe...

Nee, normaal geen probleem. Binnen 7 weken moet ik dit 3x5k doen en kort erna 42km lang (@ 4min/km). De basissnelheid is er, maar het is wel al van oktober geleden dat ik nog dit type interval-/temposessie gedaan heb in de voorbereiding op m'n vorige marathon. In december/januari niet zo veel gelopen door voetproblemen en meer gericht op core stability en functionele kracht.

Het interessante is dat het schema bijna hetzelfde is als vorige keer, dus ik kan de snelheden (en hartslag in mindere mate) vergelijken om te kijken of ik vooruitgang geboekt heb.

T'is gisteren wéér mislukt om 21km te lopen. :coolbrows: Ik had een goeie dag en ik kon zelfs in de modder langs de netevallei vrij gemakkelijk 11km/u lopen zonder al te véél moeite te doen (waarbij ik constant uitschoof, en soms gewoon stilstond en opnieuw moest optrekken). Sneller lopen ging daar ook gewoon niet, zonder dat het gevaarlijk begon te worden.

Maar na +-14km had ik de indruk dat mijn voet die ik recent geblesseerd had, het niet meer verder aan kon en ik neem het zekere voor het onzekere, dus ik ben naar huis gelopen. Ik voel nu vandaag een dag later, helemaal niks in die voet, maar ... bon beter safe than sorry ..

---
Ik opteer nu eerder voor méér volume per week te lopen dan echt de lange afstanden te lopen voor KOTK (waar ik 30km zal lopen).
Ik heb donderdag, vrijdag, zaterdag, maandag, woensdag én vrijdag nu gelopen (6x op 9 dagen!). En morgen loop ik weer opnieuw. :tongue:
Met een voldoende groot volume, kan ik éénmalig tijdens KOTK zeker op een rustig tempo die 30 km lopen. Dat is momenteel de veiligste optie.

Laatst bewerkt:
Deze morgen gaan lopen, met keelpijn en snot. Keer traag traag gelopen aan 6:30.
Maar gestopt aan 7, kon wel nog meer maar niet pushen.
Wel gemerkt hoe trager ik loop hoe meer ik last heb aan het begin van de kuiten.
Gewenning? Verkeerd aan het lopen?

Ivm met men ITBS, voor de geïnteresseerden...
Ondertussen 3 x kine geweest en vandaag op aanraden van de kine langs de podoloog geweest.

Het verdict:
Rechterkant perfecte voetlanding/loophouding.

Linkerkant is bovenbeen 1,5cm smaller. Dus iets minder spiermassa, maar zou geen probleem mogen geven. De heup zakt iets te veel door waardoor de ITB bij elke stap onder spanning staat.
En bij de terugkomfase van de linkervoet is iets te laat waardoor mijn voet te hard naar binnenklikt (ofzoiets). Zou ook een kleine oorzaak kunnen zijn maar niet persé erg. Hier valt spijtig genoeg niets aan te doen tenzij een steunzool.

Ik heb blijkbaar toch nog platvoeten, maar dat maakt volgens podoloog niets uit.

Dus nu verder kine doen voor stabilisatie en kracht aan de linkerheup wat de hoofdreden zou zijn. Als het binnen 2/3 maanden niet beter zou zijn dan kan er naar een steunzool gekeken worden, maar dat mijdt de podoloog liever momenteel.

Er was best wel veel wind tegen, dus ben al bij al wel blij met de training. Uit ervaring merk ik dat ik vanaf week 6-7 wel sneller word.

screenshot_20220212-1fbjre.jpg

Zelf naast het lopen ben ik een fervent wandelaar.
Heb me ingeschreven voor de 100 km te wandelen einde van het jaar.
Als je loopconditie en afstanden verder en beter gaan geld dat dan ook voor het wandelen,of staat dit los van mekaar ?

Vandaag eens hoogtetraining gedaan. Moest er stilaan eens mee beginnen en een kleine voorbereiding op het BG weekend.
Heuvel van 75m @ 25% op wandelen, zachtjes af lopen.
Kort maar toch wel stevig. Beetje harder dan verwacht. De kuiten mochten nog eens werken.

Totaal 7km wat rond de 850 hoogtemeters zou moeten zijn, volgens Strava zit het rond de 400. Runalyze 150.

Bizar dat die waarden zo afwijken. Misschien te kort segment? Maakt in principe weinig uit maar was wel fijn geweest voor de stats.

Als uw horloge de hoogtemeters niet meet. Berekenen de apps dat zelf.

Er is ook een verschil tussen positieve en negatieve hoogtemeters.

Terug
Bovenaan