Algemene Loopthread

Ik ben beginnend loper, net couch to 5k afgerond en een paar x nu 5km gelopen. Doel is om ooit een halve marathon te lopen.
Iemand tips om mijn hartslag omlaag te krijgen? Ik had ergens gelezen om te trainen met de MAF methode maar dan ik beter gewoon gaan wandelen want ik krijg mijn hr onmogelijk al lopend onder 140 🙈
Waarom je hartslag onder de 140 proberen krijgen? Waarom net dat cijfer? Heb je een inspanningstest gedaan en ken je je max hartslag?
Gewoon veel en lang traag lopen helpt.

De MAF methode gaat uit van 180 - leeftijd, vandaar die 140.

Ik weet niet of mijn fysiek typisch is, maar ik ben (bijna) 2 jaar geleden beginnen lopen - toen ook met een Start to Run programma naar 5K - en pas nu tijdens het trainen voor m'n tweede marathon heb ik een hartslag die over langere tijd stabiel onder de 140 kan blijven bij LSD's (15-20km). Dat is dus aan zeer rustig tempo. En zoals hierboven aangegeven: ik denk dat het grootste verschil voor mij nu is dat ik Trenara volg en die mij redelijk wat kilometers laat doen die een stuk trager zijn dan ik voorheen ooit trainde.

Ook niet onbelangrijk: ik ben 39, word er 40 dit jaar.

De MAF methode gaat uit van 180 - leeftijd, vandaar die 140.
Ik ben het eens met Destel: Ik denk dat gewoon volume lopen op lage snelheid al voldoende zal zijn.
Àls je echter toch op hartslag wilt lopen, moet je wel op de juiste hartslagen lopen. Dat kan door een inspanningstest (duur en waaay overkill op dit moment), of door het zelf te testen met je max-HR.

De beste methode vind ik deze: https://www.trainingpeaks.com/learn/articles/running-with-power-how-to-find-your-run-ftp/
Dat is een halfuur voluit gaan. Zo hard als je kunt, maar wel het halfuur volmaken. En dan achteraf kijken naar je gemiddelde hartslag van de laatste 20 minuten van dat halfuur. Dat komt normaal wel heel goed overeen met een lactaattest. En dan kun je van daaruit je zones gaan berekenen (of laten berekenen door die lactaatdrempel in te geven in je Garmin/Polar).

Die x - leeftijd is een algemene regel, en als hij klopt, is het eerder puur toevallig. Je kunt niet op hartslag trainen en niet je max-HR en/of je lactaatdrempel weten. De vraag is echter zoals Destel zegt: hoef je die te weten? Gewoon traag volume met hier en daar een snel loopje is prima zat.

Gisteren voor't goede doel gaan lopen in Meerdaalwoud. Ik had precies het tijdslot gekozen tussen 2 gigantische buien in. Hoewel regen die valt nog het minste is als ik zag hoe het woud er zelf bij lag :D Meeste paadjes waren gewoon kolkende rivieren. Ik denk dat het grondwaterpeil meer dan ok is momenteel :unsure:
Wel super leuk in de modder lopen, maar m'n heupen voelen het vandaag wel.

Bedankt voor de antwoorden, ik ga dan gewoon op gevoel trainen. Ik ga geen wedstrijden lopen ofzo dus zo belangrijk is snelheid nie voor mij maar 10km/u zou ik toch wel zonder problemen willen lopen.
Ik ben ook 40j en heb nooit in mijn leven gelopen, nooit gedacht dat het zo verslavend kon zijn 😁

Ik hier een pijnlijke knie na gisteren.
De voorbije maanden ook wel af en toe es last van gehad bij langere loopjes, het trekt zowat aan de zijkant naar de achterkant.
De voorbije keren voelde ik dat enkel in mijn recup loopje en de dagen erna wat, nu voel ik het eigenlijk zowat constant.

De voorbije maanden ook wel af en toe es last van gehad bij langere loopjes, het trekt zowat aan de zijkant naar de achterkant.
De voorbije keren voelde ik dat enkel in mijn recup loopje en de dagen erna wat, nu voel ik het eigenlijk zowat constant.
Beetje rust en stretchen zal niet slecht zijn. Je hebt net een halve achter de rug waarbij je toch redelijk had doorgetrokken? Dan zou ik sowieso een weekje rust pakken, zelfs als het niet voluit was. Natuurlijk niet als het maar een gewone training was, ik weet niet hoe jouw trainingen eruitzien :D

Ik heb dan altijd schrik voor ITB, wegens vorige ervaringen. En dan ga ik rap een trap af en op, dan weet ik het zeker.

Beetje rust en stretchen zal niet slecht zijn. Je hebt net een halve achter de rug waarbij je toch redelijk had doorgetrokken? Dan zou ik sowieso een weekje rust pakken, zelfs als het niet voluit was. Natuurlijk niet als het maar een gewone training was, ik weet niet hoe jouw trainingen eruitzien :D

Ik heb dan altijd schrik voor ITB, wegens vorige ervaringen. En dan ga ik rap een trap af en op, dan weet ik het zeker.

Ja tis moeilijk te zeggen. Door corona is 't wat in de war gegooid allemaal.
3 weken terug zat ik aan lopen van 28km om het andere weekend en aan het opbouwen met 2km per 2 weken. Dus ja de lange loop zal er dit weekend niet inzetten.

Heb je uw schoenen bij een speciaalzaak gehaald of gewoon standaard loop/sportschoenen?

Heb je uw schoenen bij een speciaalzaak gehaald of gewoon standaard loop/sportschoenen?

Runnerslab, daar ligt het zeker ook niet aan. Want sinds ik ze daar haal heb ik nog zelden problemen.
Misschien na corona, relatieve rust, te snel opgebouwd ofzo.

Paar keer 8km gelopen terug aan heel traag tempo, dan es 10km geprobeerd aan snel tempo en gefaald. Paar dagen geleden rustige 12km en dat ging goed.

Bedankt voor de antwoorden, ik ga dan gewoon op gevoel trainen. Ik ga geen wedstrijden lopen ofzo dus zo belangrijk is snelheid nie voor mij maar 10km/u zou ik toch wel zonder problemen willen lopen.

Gewoon rustig opbouwen en dat komt vanzelf wel hoor.
Ik ben na de 0-5K direct begonnen met de 5-10K, en direct daarna dan weer een programma gestart voor de HM. Ik denk dat ik mijn eerste 10K aan sneller tempo deed dan mijn eerste 5K, en mijn eerste HM dan weer aan sneller tempo dan mijn eerste 10K.

Maar doe het vooral op eigen tempo, geen probleem om eerst wat rond de 5K te blijven hangen vooraleer je gaat doordoen. Doen wat goed voelt!

Ik ben ook 40j en heb nooit in mijn leven gelopen, nooit gedacht dat het zo verslavend kon zijn 😁

Klinkt bekend :)

Welkom alvast. Goed advies en steun is hier altijd aanwezig.

Naar de arts/kine gaan.
Maar ik zou al beginnen met stretchen van de quadriceps en wat kracht oefeningen:

Morgen een mooie dag.

Afspraak gemaakt om schoenen te kopen.

En dat koppelen aan een halve marathon (lsd).

It's gonna be good.

Morgen een mooie dag.

Afspraak gemaakt om schoenen te kopen.

En dat koppelen aan een halve marathon (lsd).

It's gonna be good.

Da's wel direct een serieuze afstand voor nieuwe schoenen :)

Veel plezier alvast! Voor mij absoluut mijn grootste genot in het lopen, die LSD's.

Vandaag eens gelleke van Etixx geprobeerd. De double carb met bosbessensmaak. Blokske op de maag zeg. Maar na goed 18min wel Power in de benen. Mss volgende keer half gelleke per keer doen, want m'n maag voelt nog zwaar aan 😅
Ineens ook m'n schoenen gekoppeld met m'n smartphone om m'n cadans, staplengte, en voetlanding te analyseren. Toch interessant. Qua cadans zit ik goed denk ik, zowel m'n horloge als m'n schoen zelf gaven 172 rpm aan voor goed 5'07"/km. En ik ben blijkbaar een middenvoetlander, met gemiddeld een hoek van 8°.
Volgens de analyse die de app (MapMyRun van Under Armour) maakte, zit dat allemaal redelijk goed. Cadans mocht nog iets hoger.

Ik zit met een ander probleem: Ik krijg mijn hartslag niet meer omhoog :D
Het is te zeggen: Op zich gaat hij vlot omhoog en ik recupereer ook telkens snel. Maar het is nu al een paar maanden dat ik totaal niet meer aan mijn max-HR kom. Paar jaar geleden was dat 196, maar vandaag ook: 10x200m interval met 200m rust, echt all out op een paar stukken. En mijn max is 180!

Overtraining heb ik al ooit gehad, en zo voelt het totaal niet. Dus ik ga er niet vanuit dat het dat is. Vermoeidheid ook niet echt, want ik had het ook na een korte taper. Oké, daar viel het beter mee: In de laatste km van een 10k-race was het 188.

Ik ben in die periode wel gewisseld van horloge, maar ik gebruik nog altijd dezelfde polar H10 borstmeting. Komen jullie bij intervallen dichter bij je max-HR? Of moet ik het toch echt elders zoeken (leeftijd -> lagere max HR :( )

Vandaag eens gelleke van Etixx geprobeerd. De double carb met bosbessensmaak. Blokske op de maag zeg. Maar na goed 18min wel Power in de benen. Mss volgende keer half gelleke per keer doen, want m'n maag voelt nog zwaar aan 😅
Ineens ook m'n schoenen gekoppeld met m'n smartphone om m'n cadans, staplengte, en voetlanding te analyseren. Toch interessant. Qua cadans zit ik goed denk ik, zowel m'n horloge als m'n schoen zelf gaven 172 rpm aan voor goed 5'07"/km. En ik ben blijkbaar een middenvoetlander, met gemiddeld een hoek van 8°.
Volgens de analyse die de app (MapMyRun van Under Armour) maakte, zit dat allemaal redelijk goed. Cadans mocht nog iets hoger.
Hoe koppelt ge uw schoenen aan uw smartphone? met een footpod?

Terug
Bovenaan