Algemene Loopthread

Ik zit met een ander probleem: Ik krijg mijn hartslag niet meer omhoog :D
Het is te zeggen: Op zich gaat hij vlot omhoog en ik recupereer ook telkens snel. Maar het is nu al een paar maanden dat ik totaal niet meer aan mijn max-HR kom. Paar jaar geleden was dat 196, maar vandaag ook: 10x200m interval met 200m rust, echt all out op een paar stukken. En mijn max is 180!

Overtraining heb ik al ooit gehad, en zo voelt het totaal niet. Dus ik ga er niet vanuit dat het dat is. Vermoeidheid ook niet echt, want ik had het ook na een korte taper. Oké, daar viel het beter mee: In de laatste km van een 10k-race was het 188.

Ik ben in die periode wel gewisseld van horloge, maar ik gebruik nog altijd dezelfde polar H10 borstmeting. Komen jullie bij intervallen dichter bij je max-HR? Of moet ik het toch echt elders zoeken (leeftijd -> lagere max HR :( )
Heeft te maken met 1) leeftijd en 2) conditie.
Een gebrek aan conditie zorgt er voor dat uw lichaam veel harder moet werken om bepaalde inspanningen te doen. Uw hart is hier niet veel gewoon en moet onmiddellijk hard werken voor een inspanning. Naarmate je meer traint verbetert jouw conditie en zal je die inspanningen gemakkelijker, beter en langer kunnen volhouden. Uw hart wordt sterker en kan zwaardere belasting aan. Wil je nu je maximale hartslag halen ga je veel harder en langer moeten werken. Met 200m gaat ge er niet komen, probeer eerder 1.5km all out.

Als ge u goed voelt op dit moment zou ik mij niet te veel van die maximale hartslag aantrekken.

Laatst bewerkt:
Heeft te maken met 1) leeftijd en 2) conditie.
Een gebrek aan conditie zorgt er voor dat uw lichaam veel harder moet werken om bepaalde inspanningen te doen. Uw hart is hier niet veel gewoon en moet onmiddellijk hard werken voor een inspanning. Naarmate je meer traint verbetert jouw conditie en zal je die inspanningen gemakkelijker, beter en langer kunnen volhouden. Uw hart wordt sterker en kan zwaardere belasting aan. Wil je nu je maximale hartslag halen ga je veel harder en langer moeten werken. Met 200m gaat ge er niet komen, probeer eerder 1.5km all out.

Als ge u goed voelt op dit moment zou ik mij niet te veel van die maximale hartslag aantrekken.
Oké. Ik zit maar te denken dat mijn Garmin horloge minder goed kom kan met mijn H10, of de leeftijd idd... maar dat zou straf zijn op een jaar tijd :D De aftakeling is begonnen!!

Maar ik zal het houden op "te goed getraind", da's altijd mooier :D Klinkt inderdaad logisch dat je bij beter getraind te zijn ook minder snel in overdrive moet gaan. Raar dat ik er zo nog niet over had nagedacht.

Vandaag verslapen voor mijn afspraak voor schoenen. Allez, kwart voor 2 schoot ik weer wakker na het alarm van 1h.

Afspraak afgebeld en maar zo goed als nuchter op een kop koffie met suiker na vertrokken voor 21 km.

Het is er 20,3 geworden. Teveel verval op het einde en teveel bergop om thuis te geraken.

Ook ene keer op mijn gezicht gegaan op een modderig bospaadje. Voet niet hoog genoeg en blijven steken in de modder.

Conclusie: het was super maar 4h slaap en een lege maag is toch niet zo aangewezen. Ook verslechterde mijn loopvorm na de 15 km teveel. Waarschijnlijk gewoon leeg.

Oké. Ik zit maar te denken dat mijn Garmin horloge minder goed kom kan met mijn H10, of de leeftijd idd... maar dat zou straf zijn op een jaar tijd :D De aftakeling is begonnen!!

Maar ik zal het houden op "te goed getraind", da's altijd mooier :D Klinkt inderdaad logisch dat je bij beter getraind te zijn ook minder snel in overdrive moet gaan. Raar dat ik er zo nog niet over had nagedacht.
Moest ge een goeie helling in de buurt hebben, probeer eens 5-10 minuten op te warmen en dan helemaal los gaan op de helling. Dan zult ge wel in de buurt van uw max HR komen. En probeer de kots binnen te houden. 😅

Sinds zondag was pijn in de kuit weg, dus ik was al licht euforisch voor een snel herstel en toch meevallende blessure. Kiné gaf go op rustig te beginnen lopen.
Met goede moed vertrokken, na 3 km was het al gedaan met lachen 😔. Geen mirakels deze keer helaas. Dat wordt voorlopig fietsen en cross trainer als alternatief. Bummer

Sinds zondag was pijn in de kuit weg, dus ik was al licht euforisch voor een snel herstel en toch meevallende blessure. Kiné gaf go op rustig te beginnen lopen.
Met goede moed vertrokken, na 3 km was het al gedaan met lachen 😔. Geen mirakels deze keer helaas. Dat wordt voorlopig fietsen en cross trainer als alternatief. Bummer
22 januari had ik hetzelfde voor als jij Blub. Met goede moed vertrokken nadat ik mij eerder die week, blesseerde, na exact 3 km was het hier ook gedaan met lachen 😔 en de week meteen geëindigd (25 km) en dan bijna 5 dagen helemaal niet gelopen.

Momenteel gaat het terug véél beter .. heb ondertss toch wéér weken van 35 en 41km erop zitten.
Dus er is hoop voor jou :) Bij mij was het wel een pees in de voet en niet de kuit ... maar goed ..

Laatst bewerkt:
Ik zit met een ander probleem: Ik krijg mijn hartslag niet meer omhoog :D
Het is te zeggen: Op zich gaat hij vlot omhoog en ik recupereer ook telkens snel. Maar het is nu al een paar maanden dat ik totaal niet meer aan mijn max-HR kom. Paar jaar geleden was dat 196, maar vandaag ook: 10x200m interval met 200m rust, echt all out op een paar stukken. En mijn max is 180!

Overtraining heb ik al ooit gehad, en zo voelt het totaal niet. Dus ik ga er niet vanuit dat het dat is. Vermoeidheid ook niet echt, want ik had het ook na een korte taper. Oké, daar viel het beter mee: In de laatste km van een 10k-race was het 188.

Ik ben in die periode wel gewisseld van horloge, maar ik gebruik nog altijd dezelfde polar H10 borstmeting. Komen jullie bij intervallen dichter bij je max-HR? Of moet ik het toch echt elders zoeken (leeftijd -> lagere max HR :( )
Hint: Ipv een interval te doen, rijd je even met de wagen naar Heist Op Den Berg. Loop eerst enkele kilometers héél rustig ergens op het vlakke. Dan loop je richting de Heistse Berg en versnel je een beetje. Aan het pleintje, terwijl je al hijgt gelijk ne ketter (want dat is al stevig bergop) net na het pleintje, loop je dan zo hard als je kan (alles moet eruit !!!) richting die smallle en steilste straat richting de kerk en je blijft doorbeuken tot aan de kerk.

Dit zijn alvast de zwaarste stukken
+

Laat me weten of het gelukt is om met deze methode de 190 aan te tikken of niet hé :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Conclusie: het was super maar 4h slaap en een lege maag is toch niet zo aangewezen. Ook verslechterde mijn loopvorm na de 15 km teveel. Waarschijnlijk gewoon leeg.
Zeer zeker gewoon leeg ;)

Ik zou toch altijd wat koolhydraten meenemen als ge langer dan een uur gaat lopen.

Quasi nuchter + geen eten mee + halve marathon, dat speel ik ook niet klaar zonder plat te vallen denk ik...

Voor dat soort afstanden eet ik al 2-3 boterhammen met confituur een uur vooraf, en pak ik een CLIF bar en een gelleke mee.

Moest ge een goeie helling in de buurt hebben, probeer eens 5-10 minuten op te warmen en dan helemaal los gaan op de helling. Dan zult ge wel in de buurt van uw max HR komen. En probeer de kots binnen te houden. 😅
Biljlartvlak is het hier. Ik moet al bruggen (of brugjes, over het stadspark) zoeken om hoogteverschil te maken. En lang duurt dat niet.
Maar ik hou de tips van jou en @makila in het achterhoofd 😅 Voor de duidelijkheid: Het is niet mijn doel om weer bij m'n max-HR te komen. Maar vroeg me eerder af waarom dat nu niet meer ging. En nu zit ik in een rustweek, dus ik laat het maar zo :unsure:

@MaTi Hangt natuurlijk ook wat van je tempo's af, maar zelfs echt traag denk ik dat je nuchter niet veel anders kunt verwachten. Ik kan wel eens een 12km nuchter doen, maar verder dan dat liever niet. En dan voel ik dat de hele dag wel.

Ik kan er alleen maar uit leren.

Ik voel wel dat de conditie terug aan het komen is. En dat ik op een vlak parcours wel al richting de 1h50 op een halve zou kunnen gaan.

Nu was het ook deels op onverhard/midderig bos en met 170 stijgende hoogtemeters.

Ik ben heel blij met mijn stox steunkousen hé, maar de moed zinkt mij toch altijd in mijn schoenen als ik die moet aandoen.

Ik ben heel blij met mijn stox steunkousen hé, maar de moed zinkt mij toch altijd in mijn schoenen als ik die moet aandoen.
Haha, grappig. Ik heb ze dus vorige week ook gekocht, omdat ik er maar bleef over lezen.
En godverdikke! De eerste sokken waar ik een handleiding voor heb moeten zoeken om ze aan te krijgen, en ik ben nondedju buiten adem als ik ze aan heb!

Wel heel raar om ermee te lopen. In het begin lopen vooral mijn kuiten snel vol, en voelen die net snel vermoeid. Maar daarna is het wel een verschil in vermoeidheid/recuperatie.

Ik heb er ook en zou toch wat schrik hebben om ze aan te doen bij lange afstanden (genre 50+). Gewoon omdat ik denk dat ik ze zonder hulp dan misschien niet meer uitkrijg...

Terug conditie aan het opbouwen.
Loop nu terug 5 km aan 7:30 per km.
Mijn hartslag zit aan de 165.
Hoe krijg ik mijn hartslag omlaag en mijn snelheid omhoog.

Dus een tijdje dit tempo aanhouden en proberen de kms uit te breiden ?
Niet te snel proberen lopen en meer kilometers ja, maar zoals gezegd 10% per week opbouwen, meer kan risico geven op blessures.

Sneller word je vanzelf (of lagere hartslag bij dezelfde snelheid).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan