Algemene Loopthread

Knap! geen last van de wind vandaag? snel parkoers en juiste afstand? ik was van plan om eventueel ook mee te doen vandaag, maar deze week beslist om niet af te komen, toch net te ver om even naar Hasselt te rijden voor 10km, bovendien dit weekend ook last van mijn keel en neus. Wel vandaag de week afgerond met een weektotaal van 90km, maar echt prettig ging het vandaag niet;

Ik kan hem niet maar de fiertelmeers is 12%?
Alles vanaf 20% is heen en terug 100m voor 1 km.
Genoeg heuvels boven de 20% denk ik.
Was la tharee van karry geen 40% ofzo?

Net gezien op strava dat er een segment is van mijn miniheuvel van 16% waarvan de helft ongeveer vlak is dus de 25% zal wel kloppen.
Juist nageteld, had het 48 keer op en af gelopen. Benen zijn wel volledig prut vandaag.

Pure wiskunde: De tangens van een bepaalde hoek (de overstaande zijde geleeld door de aanliggende zijde) wordt met 100 vermenigvuldigd, voorzien van een %-tekentje en zo heb je je hellingspercentage.

100% zou dus een hoek van 45 graden zijn (want dan zijn de overstaande en de aanliggende zijde gelijk aan elkaar en dus is het quotient 1 (100%).

Loodrecht omhoog is niet uit te drukken in getallen: Bij een hoek van 90% geldt dat de overliggende zijde een bepaalde lengte heeft, en de aanliggende zijde 0. En delen door 0 kan niet.

Knap! geen last van de wind vandaag? snel parkoers en juiste afstand? ik was van plan om eventueel ook mee te doen vandaag, maar deze week beslist om niet af te komen, toch net te ver om even naar Hasselt te rijden voor 10km, bovendien dit weekend ook last van mijn keel en neus. Wel vandaag de week afgerond met een weektotaal van 90km, maar echt prettig ging het vandaag niet;
Ge loopt heel de tijd tussen de bomen dus van de wind hadden we meestal geen last. Dat heeft wel als effect dat ge gps'en iets minder accuraat zijn Mijn gpx file zegt 9,9 km terwijl ik bij andere 10,x heb gezien. Dus denk dat de afstand wel redelijk correct was.
Het parkoers was plat en op 1km na geasfalteerd. Dus redelijk snel wel.

Groen? Ik ga altijd voor blauw bij een trage loop (ook een Garmin). En dat is ook wat ik versta onder een natuurlijk tempo, lopen zonder echt noemenswaardige inspanning.
Weet je wat je max hartslag is? Want dat bepaalt of je hartslag te hoog of te laag is.

Ja in vgl. met @eniac hierboven zijn mijn waardes toch helemaal anders.

Ongeveer een jaar geleden eens geprobeerd om tijdens een run zo hard mogelijk te lopen tijdens een steile klim, om mijn max hartslag te bepalen. Dat was toen 195 bpm. Heb trouwens ook vaak een zeer lage hartslag in rust (rond de 45-50 bpm).

Dus mijn garmin rekent op basis daarvan uit:
zone 1 (niks) 98-117 bpm
zone 2 (blauw) 117-137 bpm
zone 3 (groen) 137-156 bpm
zone 4 (oranje) 156-176 bpm
zone 5 (rood) 176-195 bpm

Ik zit meestal na 5 à 10 minuten lopen (natuurlijk tempo dus zonder na te denken) in de oranje zone.
Ik besef dat dat heel waarschijnlijk niet goed is 😅 Maar bon, deze zomer een serieuze wandelvakantie gepland, dus ik ga in de lente daar wat aan proberen te werken (in het weekend, wanneer ik tijd heb dus, tragere maar langere runs doen).

Natuurlijk kan die Garmin dat ook niet juist weten, dat is gewoon gebaseerd op percentages van het maximum (50%, 60%...). Daarvoor moet ge waarschijnlijk een test doen...

Trouwens, ge kunt via Garmin Connect ook zelf exact ingeven wat uw zones zijn, maar dan moet ge het wel weten uiteraard :p

Zijn er plaatsen waar ge u kunt laten testen uit nieuwsgierigheid? En wat kost dat? :)

Trouwens, ge kunt via Garmin Connect ook zelf exact ingeven wat uw zones zijn, maar dan moet ge het wel weten uiteraard :p

Zijn er plaatsen waar ge u kunt laten testen uit nieuwsgierigheid? En wat kost dat? :)

EnergyLab is de bekendste denk ik, zal rond de 200€ zijn.

Soms lig ik plots wakker van wat m’n HR is maar de conclusie is meestal dat wanneer het niet wetenschappelijk bepaald is wat je maximale waarden zijn, je best niet te veel conclusies trekt :p

Ja in vgl. met @eniac hierboven zijn mijn waardes toch helemaal anders.

Ongeveer een jaar geleden eens geprobeerd om tijdens een run zo hard mogelijk te lopen tijdens een steile klim, om mijn max hartslag te bepalen. Dat was toen 195 bpm. Heb trouwens ook vaak een zeer lage hartslag in rust (rond de 45-50 bpm).

Mijn maximum is 182, dat heb ik 1 of 2 keer gehaald in de laatste 2 jaar.
Mijn hartslag in rust is zo'n 38-40 😅

Ik heb nooit een test gedaan, heb het berekend op Trainingpeaks. Is idd niet direct wetenschappelijk vastgesteld, maar ik gebruik ze op zich ook niet om specifiek op te trainen.

Maar wat wel interessant is, is dat enerzijds de zones wel vrij goed overeen lijken te komen met mijn gevoel en inspanningen. En de snelheden die Trenara me laat lopen voor verschillende types loopjes gebaseerd op mijn snelste 5K kloppen dan ook weer best goed met de zones waarin je die verschillende loopjes zou moeten doen.

Dus good enough for me, denk ik dan. Ik ben ook geen topsporter voor wie het echt allemaal juist moet zitten :)

Maar wat wel interessant is, is dat enerzijds de zones wel vrij goed overeen lijken te komen met mijn gevoel en inspanningen.

Ja dat heb ik meestal ook wel min of meer.
Al denk ik toch dat mijn Garmin mijn groene zone net iets te laag inschat, want als ik loop rond de 160 bpm heb ik absoluut niet het gevoel dat ik aan het doorduwen ben ofzo.

Ik ben sinds september quasi volledig mijn focus aan het leggen op wielrennen, maar probeer toch elke week 5 a 10km te lopen om het niet helemaal te verleren ;) De vorige twee weken wel beetje laten hangen, dus ga het sinds vandaag weer oppikken.

Zorgt wel voor echt hilarische inschattingen van die Polar Running Index, toont aan dat die tools wel echt heel gemakkelijk te misleiden zijn :p Ik weet wel dat de meesten hier dat wel weten om die met een korrel zout te nemen, maar het blijft toch grappig om dit te zien:
6h2In6n.png

na een loopje van 7 km (HR 124, pace 5:09 min/km) :scream:
De vraag is: staan uw hartslagzones correct ingesteld en op welke manier hebt ge uw hartslag gemeten? Polsslagmeting geeft al eens een totaal vertekend beeld, uit ervaring 😁

De vraag is: staan uw hartslagzones correct ingesteld en op welke manier hebt ge uw hartslag gemeten? Polsslagmeting geeft al eens een totaal vertekend beeld, uit ervaring 😁
Nog nooit een horloge met polsmeting gehad, dus altijd band :)
Maar idd, mijn zones staan redelijk random op het gevoel, heb nog nooit een inspanningstest of dergelijke gedaan, dus 't is inderdaad garbage in = garbage out :p

Groen? Ik ga altijd voor blauw bij een trage loop (ook een Garmin). En dat is ook wat ik versta onder een natuurlijk tempo, lopen zonder echt noemenswaardige inspanning.
Weet je wat je max hartslag is? Want dat bepaalt of je hartslag te hoog of te laag is.
Blauw is zone 2 = HR 145-162 voor mij. Groen (zone 3) loop ik "qua gemiddelde HR" maar zelden. Zelfs gisteren liep ik 162 gemiddeld maar de eerste km was mijn Gps nog onstabiel, dus in praktijk zal het eerder gemiddeld 165 geweest zijn. Dat is voor mij inderdaad al ne snelle loopsessie. Meeste loopsessies haal ik zo'n 150-155 gemiddeld. (Zone 2)

De laatste 4 km gisteren was wél zone 3, tegen zone 4 aan .. na 12km lopen is dat dan héél zwaar om nog verder op te trekken naar zone 3-4 vind ik.

Laatst bewerkt:
Om een idee te geven, mijn LSD vanmorgen zag er zo uit:

Oos1pn8.jpg

Gemiddeld 137, max 146 op een brug.

En dan heb ik idd echt niet het gevoel gehad dat ik me ferm moeten inspannen heb. Had nog meer dan genoeg energie om met de dochters te gaan schaatsen 🙂

Is dat wel gezond :unsure:. Zijn dat trouwens custom zones of degene die Garmin heeft vastgesteld? Die van mij lijken daar in de verste verte niet op (Garmin bepaald).

Nu eender hoe, in zone 1 en zone 2 heb ik volgens mij nog nooit echt veel gelopen. Laatste weken al helemaal niet, zelfs in mijn trage loopjes (6:30-7:00) gaat dat naar zone 4 en zone 5. Ik vermoed dat die zones bij mij dus voor gene meter kloppen want lopen aan 7:00 is echt geen inspanning voor mij maar kom.

Is dat wel gezond :unsure:. Zijn dat trouwens custom zones of degene die Garmin heeft vastgesteld? Die van mij lijken daar in de verste verte niet op (Garmin bepaald).

Nu eender hoe, in zone 1 en zone 2 heb ik volgens mij nog nooit echt veel gelopen. Laatste weken al helemaal niet, zelfs in mijn trage loopjes (6:30-7:00) gaat dat naar zone 4 en zone 5. Ik vermoed dat die zones bij mij dus voor gene meter kloppen want lopen aan 7:00 is echt geen inspanning voor mij maar kom.

Die lage zones zijn volgens mij zelfs het meest gezond. Gaat ook over vetverbranding (vs. suikerverbranding in de hogere zones).

Maar idem voor mij: joggen in zone 1 en 2 is quasi onmogelijk (dat is eerder snelwandelen dan). Zone 3 (groen) kan wel, maar dat is echt op het gemak (=traag) joggen dan.

Is dat wel gezond :unsure:.

Wat, dat schaatsen? Of die hartslagen? :D

Zijn dat trouwens custom zones of degene die Garmin heeft vastgesteld? Die van mij lijken daar in de verste verte niet op (Garmin bepaald).

Custom zones ja. Berekend op trainingpeaks als volgt (nadat dit me hier eens aangeraden was):

T96wEiZ.png

Zoals ik eerder al zei, neem dit zeker niet als een wetenschappelijk correcte manier om mijn zones te berekenen. Maar ik heb dit eens gedaan en dit komt op gevoel vrij goed overeen met type loopjes + in welke zone je die moet lopen + hoe ik me voel wanneer ik die loopjes doe aan de snelheden waarop ik ze zou moeten lopen.

Voelt alleszins veel correcter aan dat wat Garmin er standaard van maakt voor mij.

Custom zones ja. Berekend op trainingpeaks als volgt (nadat dit me hier eens aangeraden was):

Dat werkt hier dus niet, als ik de berekening doe op een snelle 5K van een maand geleden zou ik in Zone 1: 0 tot 152 moeten invullen en Garmin laat maar tot 132 toe, misschien is mijn conditie echt wrecked :unsure:

V1NwyQM.png

Terug
Bovenaan