Algemene Loopthread

Volgens dokter google
Over het algemeen is de hartslag bij volwassenen in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut.

Ik denk echter dat 95% van de mensen die in deze thread posten, een gemiddelde rust HR hebben van onder de 60.

Maar dat is niet persé ongezond hé. Als je hart door sporten sterker is en daardoor minder hard moet kloppen krijgt je lichaam nog steeds voldoende zuurstof rondgepompt. Heb je van nature echter al onder de 60 zonder dat je aan enige sport doet, dan is je hart zwakker en kan een lage(re) HR 'mogelijks' wel gevaarlijk zijn.

Wat is een langzame of snelle hartslag?

En laten we wel wezen: rusthartslag onder 50 voor (relatief) jonge mensen is uitzonderlijk. Of er hier nu 5 of 10 met zo'n lage hartslagen zitten.
Onder de 50 waarschijnlijk wel ja .. onder de 60? ... in deze thread niet denk ik. Maar ja, de meesten die hier posten zijn sportief en hebben dus een lagere rust HR dan de gemiddelde bevolking hé ;)

Verschil tussen 40 en 46-47 is groot he makila. Gij komt al meer in mijn buurt (rusthartslag is rond de 52 meestal 's avonds in de zetel).
En laten we wel wezen: rusthartslag onder 50 voor (relatief) jonge mensen is uitzonderlijk. Of er hier nu 5 of 10 met zo'n lage hartslagen zitten.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat @Karry98 z'n hartslag in rust is? Of @DesorteD? Dat lijken mij hier de 2 meest sportieve mensen te zijn :D

Mijn hartslag in rust is +/- 40, soms er net onder, soms er net boven. Volgens mij is het daarom dat ik van Garmin systematisch de melding krijg dat “Mijn rustgevende dag mijn herstelperiode heeft verkort”. Al heb ik dat vooral wanneer ik op mijn werk zit 😁.

Laatst bewerkt:
Net nog eens volop een sprintje getrokken op de 'bergop' in mijn gebruikelijk parcours.
Bevestiging dat mijn max hartslag op zijn minst 195 bpm is (ik kon als ik echt wou nog wel iets langer blijven sprinten, maar ook niet veel :unsure:). En dan een paar minuten bekomen, al joggend op heel laag tempo :p

Wat fartlek is altijd plezant.

Het gaat toch eens prijs zijn. Ofwel naar het groot toilet voor een loopje ofwel geen koffie meer voor een langer loopje ofwel wcpapier meenemen.
Hahaha, ik ging vroeger soms op zondagochtend joggen (op nuchtere maag eigenlijk). Ik was dan altijd heel voorzichtig in wat ik at op zaterdagavond, want ook 1 keer voorgehad dat het Mexicaans was (bonen). De ochtend erna tijdens het lopen effectief een shortcut moeten nemen, het ging niet meer. Zelden zo moeten knijpen (en heel eventjes overwogen om gewoon ergens in de bosjes te gaan :unsure:). Maar ik heb het gehaald 😅

Net nog eens volop een sprintje getrokken op de 'bergop' in mijn gebruikelijk parcours.
Bevestiging dat mijn max hartslag op zijn minst 195 bpm is (ik kon als ik echt wou nog wel iets langer blijven sprinten, maar ook niet veel :unsure:). En dan een paar minuten bekomen, al joggend op heel laag tempo :p

Wat fartlek is altijd plezant.

Hahaha, ik ging vroeger soms op zondagochtend joggen (op nuchtere maag eigenlijk). Ik was dan altijd heel voorzichtig in wat ik at op zaterdagavond, want ook 1 keer voorgehad dat het Mexicaans was (bonen). De ochtend erna tijdens het lopen effectief een shortcut moeten nemen, het ging niet meer. Zelden zo moeten knijpen (en heel eventjes overwogen om gewoon ergens in de bosjes te gaan :unsure:). Maar ik heb het gehaald 😅

Ik twijfel niet dan ze, heb altijd wat papieren zakdoekjes bij en when nature calls… Zoals 1 van mijn beste maten altijd zegt: Als wij vlaggetjes hadden gezet overal waar we al onze behoefte hebben gedaan… Het landschap zou een pak meer kleurtjes hebben! 😁

kwam toevallig daarnet uit op de wedstrijd, halve marathon in Gent, ga ik aan meedoen, was sowieso van plan om dat weekend al een halve marathon te lopen (in Dordrecht, Nederland) maar deze ziet er interessanter uit.
hup direct ingeschreven, wel prijzig (maar heb wel korting). in de voetsporen van Abdi en dan laatste eindigen in de reeks ofzo, alhoewel met miktijd van 1u21 ofzo moet er toch iemand trager zijn? :cool:

hup direct ingeschreven, wel prijzig (maar heb wel korting). in de voetsporen van Abdi en dan laatste eindigen in de reeks ofzo, alhoewel met miktijd van 1u21 ofzo moet er toch iemand trager zijn? :cool:
Met 1u21 zou ge toch wel bij de top 20% moeten zijn in het algemene klassement. Tenzij ge u in de elite wave hebt ingeschreven... Did you? :oink:

Wereldrecord op de 1500m voor Ingebrigtsen: https://sporza.be/nl/2022/02/17/jak...rste-onder-de-3-31-op-de-1500m~1645131102310/

Doet me denken aan een enorm interessant artikel dat ik gelezen heb mbt de trainingsmethoden van de Ingebrigtsen clan en Blummenfelt (Olympisch kampioen (1/4) triatlon en wereldrecord houder op de volledig triatlon): http://www.mariusbakken.com/the-norwegian-model.html

Hun training bestaat voornamelijk uit:
  • twee threshold dagen: waar er twee trainingen worden afgewerkt net onder het omslagpunt
  • elke threshold dag wordt afgewisseld met een twee easy runs (onder de 70% max hartslag)
  • Maar 1 training per week wordt de lactaat threshold overschreden
Het voordeel van deze methode zou zijn:
  • De snelheid rond het omslag punt wordt enorm opgedreven. Zolang ge onder het omslagpunt blijft zou ge dit relatief lang moeten kunnen volhouden
  • De trainingen zijn veel beter verteerbaar dan wanneer het omslagpunt overschreven wordt.
  • Hierdoor kunnen er meer kilometers getraind worden.
Zij maken enorm veel gebruik van lactaat metingen tussen intervallen om de intensiteit van hun training te bewaken. Dat is voor recreanten onbetaalbaar. De goedkoopste lactaatmeter die ik vond was ongeveer 300 euro. Maar het zijn de strips die enorm veel geld kosten. Ongeveer 60euro voor een doosje van 25 strips. Dus het dichtste wat ge als recreant kunt doen om deze manier van trainen te benaderen is uw omslagpunt laten vast stellen tijdens een conditietest en daarop trainen.

Is een lactaattest als loper ook omgekeerd voor het fietsen? Of moet je voor beiden een aparte test afleggen?

En wanneer leg je die best af? Volledig uitgerust of in een intense trainingsperiode? Of maakt dat geen verschil?
Er is een verschil tussen lactaatdrempel voor het fietsen en het lopen. Als ik mij goed herinner dacht ik dat de zones in het fietsen ongeveer +- 10 hartslagen lager liggen dan in het lopen. Maar wil je ze nauwkeurig dan zal je twee afzonderlijke testen moeten afleggen.

Ze raden voor een lactaattest altijd aan om minstens twee dagen geen zware trainingen te doen.

Ik lees hier voornamelijk mee aangezien ik niet vaak genoeg ga lopen, maar inderdaad die trainings van Ingebrigtsen zijn heel interessante materie.
Zelf heb ik eens een lactaattest laten uitvoeren, voor de fiets weliswaar, en de sportarts heeft me toen toch voornamelijk de onzin ervan duidelijk gemaakt als recreant :D

Zoals iedereen allicht, moest ik bij iedere blockverandering op een 10puntenschaal aangeven hoe lastig/zwaar het aanvoelde voor mij. Het blokje wanneer het begon moeilijk te worden, kwam uiteindelijk ook overeen met mijn drempelwaarde.

Uiteraard niet noodzakelijk van toepassing op professionals of mensen die er écht heel gecontroleerd mee willen bezig zijn, maar overall is dit toch echt geen slecht advies voor liefhebbers :p :

Laat die data, tempo’s, cijfers, enz… gewoon los. Luister naar uw lichaam en smijt al de rest in de vuilbak!

Ik lees hier voornamelijk mee aangezien ik niet vaak genoeg ga lopen, maar inderdaad die trainings van Ingebrigtsen zijn heel interessante materie.
Zelf heb ik eens een lactaattest laten uitvoeren, voor de fiets weliswaar, en de sportarts heeft me toen toch voornamelijk de onzin ervan duidelijk gemaakt als recreant :D

Zoals iedereen allicht, moest ik bij iedere blockverandering op een 10puntenschaal aangeven hoe lastig/zwaar het aanvoelde voor mij. Het blokje wanneer het begon moeilijk te worden, kwam uiteindelijk ook overeen met mijn drempelwaarde.

Uiteraard niet noodzakelijk van toepassing op professionals of mensen die er écht heel gecontroleerd mee willen bezig zijn, maar overall is dit toch echt geen slecht advies voor liefhebbers :p :
Ik zou vooral zeggen: zoek uit waar je zelf plezier uit haalt.
En voor mij is dat binnen een schema naar een doel toewerken, met specifieke doelen en cijfers en tempo's.

Maar in die zoektocht naar waar je zelf plezier uit haalt, niet denken dat alle heil in die cijfertjes zit. Zeker niet om te beginnen. Voor mij, ook -en nog veel meer- recreant, was zo'n lactaattest echter (deels) voor medische redenen.

Ik was ingeschreven voor de 10 Miles, maar nu blijkt dat ik niet kan gaan omdat niet 1 maar de 2 middelbare scholen die we op het oog hebben voor onze dochter die dag (en enkel die dag) opendeurdag houden. En, naast het feit dat ik die vorig jaar gewoon heel erg leuk vond, ging ik daar nu wel voor m'n PR op 10M gaan :cry2:

Stadsloop Gent op 15 mei ga ik ook wel doen. Daar wil ik eens echt alles geven op de 10K. Als kleine opwarming ga ik daar met m'n jongste de Kids Run meedoen :D

Zo de eerste HM van het jaar zit erop. 1x wél een zwaar moment gekend, toen mijn rechterloopschoen plots muurvast zat (na 11km) in de modder en ik die met de nodige moeite eruit kreeg. Dat was even dik klote. :tongue: Ik moest daar even van bekomen.

Al bij al, heb ik vrij vlotjes die HM uitgelopen als LSD training (zone 2). Ik had vandaag nog wel even kunnen doorlopen, maar ja, de training zat erop.

Plan was er 15 te doen maar gisteren toch wat teveel zitten vieren met mijn ma haren bday. ( eten en drank ).
Gestopt aan 10, twas meer dan genoeg.
Wel blij, volgende week nog eens naar de kust, daar nog eens opt strand kunnen lopen (y)
Oja als doel: eind maart een HM te lopen

30k gedaan. Mijn verste ooit.
28km gedaan een 6-tal weken geleden en dan terug moeten opbouwen na corona.

Zware dag wel, ik voelde 't na 12km dat 't moeilijk ging zijn.
De laatste 6km waren echt doodgaan. Pijn in de onderrrug en kuiten, wat ik nog nooit gehad heb.
Vorige week 25k aan 5:27 en nu 30k aan 5:44. Ook wel wat trager begonnen maar die laatste 6km dus echt traag moeten lopen.

Geen idee hoe ik daar nog 12km bij ga kunnen lopen binnen 6 weken :lol:

Geen idee hoe ik daar nog 12km bij ga kunnen lopen binnen 6 weken :laugh:
Iets trager lopen al is het maar 5sec/km hé .. dat helpt.

Ik had vandaag op het einde, echt nog véél jus in de beentjes. Echter de wind was zéér verraderlijk, daardoor heb ik de eerste 12 km echt géén klop (géne millimeter) te veel gegeven. Dat was echt bewust met de rem op, gewoon tempo maken, géén onnodige energie verbruiken.

Dat was echt fucking nodig met deze wind, t'was niet zo moeilijk om u vandaag helemaal 'op te blazen'.

Dus zonder die wind gaat je dit wel lukken sé. :tongue:

Ter info: Na 15km heb ik als test een stukje van 14% bergop gedaan met wind mee (ik voelde mij super dus ik heb op een rustig tempo nog even naar omhoog gelopen) . Dat ging verrassend genoeg, even vlot, dan lopen op het vlakke -tegen de wind in- vandaag. Zo klote was die wind. En dan was het de piek nog niet hé, die kwam er pas deze namiddag. :tongue:

Toch lang geleden dat ik gestart ben in de regen en quasi volledige training in de regen moeten afwerken. De wind blies in de zij, zeker tweede helft zijwind op kop. Op planning stond 1u opwarming (12km, dan 12km aan 4m18s (uiteindelijk 4m20s gemiddeld) dan 1 km cooldown, dus totaal 25km.

Hoe zit het met de trailmannen van beyondgaming, top weekend om in het bos te gaan lopen!? ;)

Terug
Bovenaan