Algemene Loopthread

Gisteren 20k (3x3km aan 3:50), was wel een uitdaging om tegenwind dat gemiddelde tempo te halen.
Vandaag 23k LSD gelopen (130bpm). Het was al bij al een productief weekendje.

Hier 40K gedaan dit weekend. Zaterdagmorgen vroeg in het zonnetje gegaan, leek eerder op een rampentoer (kapotte serres, 5-6 bomen over de jaagpaden, dakpannen op straat, ...). Beetje doodgegaan om beoogde tempo te lopen in tegenwind waardoor het laatste 5K tempoblok niet meer lukte :/
Vanmorgen 14K half regen, half droog.

Komende week een weekje van 76K gepland... Deze week was 63K en dat was al een persoonlijk record. Maar uitgezonderd wat vermoeidheid in de quadriceps voel ik nergens iets last, dus voorlopig alles OK.

Trenara geeft me ondertussen 3:53:24 als huidige tijd op de marathon, Garmin zegt 3:53:56.

Vrijdag vertrekken wij op skiverlof. Dus wou ik deze en volgende week nog gebruiken om zo veel mogelijk volume te lopen.
Had gehoopt deze week voor de eerste keer 100km te lopen, maar het is bij 95km gebleven. Dat is toch een toename van 25 km meer dan mijn gemiddelde volume de afgelopen 4 weken. Gisteren had ik toch wat last van pijnlijke "puntjes" in mijn been. Ondanks foamrollen en herhaalde massages had ik er deze ochtend toch nog wat last van. Om blessures te vermijden daarom mijn training vandaag toch wat ingekort. Better safe than sorry. En die 5km gaat het verschil ook niet maken.

Hoop volgende week toch nog aan 70km te raken voor we vertrekken. Voor morgen wacht ik even af. Momenteel voelen mijn benen goed, maar als ik morgen toch nog pijntjes heb dan wordt het een rust dag.

30k gedaan. Mijn verste ooit.
28km gedaan een 6-tal weken geleden en dan terug moeten opbouwen na corona.

Zware dag wel, ik voelde 't na 12km dat 't moeilijk ging zijn.
De laatste 6km waren echt doodgaan. Pijn in de onderrrug en kuiten, wat ik nog nooit gehad heb.
Vorige week 25k aan 5:27 en nu 30k aan 5:44. Ook wel wat trager begonnen maar die laatste 6km dus echt traag moeten lopen.

Geen idee hoe ik daar nog 12km bij ga kunnen lopen binnen 6 weken :laugh:
Wedstrijd context, Frisse benen, voldoende koolhydraten, etc... zullen er wel voor zorgen dat die extra 12km lukken.

Ik zit hier geweldig te balen... Ik heb al sinds mei vorig jaar af en aan last van zo'n holle steek tussen mijn rechterbilspier en mijn hamstring, maar met foamrollen en voorzichtig doen is dat altijd heel goed onder controle gebleven. Maar sinds een blokkentraining op 4 februari en vooral een interval op de 8ste is er daar net iets te veel in geschoten, denk ik. Enfin, ik denk dat het hetzelfde is, het is toch in dezelfde regio (hoewel iets meer naar de buitenzijde).

Sindsdien toevallig weekendje weg gehad, dus alleen LSD en een recuuploopje. Dat ging zonder veel problemen, al zat hij nog 'klaar' om in kramp te vliegen precies. Maar nu zondag weer 12km, en het was weer prijs. Ik kan het niet recreëren, ik kan het niet met opzet doen pijn doen, dus het is moeilijk om te zeggen wat het is. Maar het is als ik m'n bilspier aanspan om mijn been naar binnen te doen gaan of terug te trekken. Niet om me af te zetten op de grond. Maar wel in die mate dat ik amper nog kracht kan zetten op dat moment.

Ik vrees dat er niets anders op zit dan naar de dokter en de kine te gaan, maar ik vrees dat ik al wat de raad gaat zijn: Een week of 4 rust, spierversterkende oefeningen daarna. En 4w rust heb ik niet. Over 4 weken is er KOTK en 4w daarna mijn hoofddoel van dit jaar, de 10M.

Dus ik zit nu te twijfelen tussen de 10M op te offeren en gewoon nog 3w door te bijten, te taperen en KOTK te lopen en dan wrs revalideren. Of 3w rusten, een weekje terug opbouwen en hopen dat KOTK lukt met de opgebouwde conditie (normaal wel) en dat de ontsteking dan voorbij is en nog een kàns te hebben om de 10M te lopen :(

Ik zit hier geweldig te balen... Ik heb al sinds mei vorig jaar af en aan last van zo'n holle steek tussen mijn rechterbilspier en mijn hamstring, maar met foamrollen en voorzichtig doen is dat altijd heel goed onder controle gebleven. Maar sinds een blokkentraining op 4 februari en vooral een interval op de 8ste is er daar net iets te veel in geschoten, denk ik. Enfin, ik denk dat het hetzelfde is, het is toch in dezelfde regio (hoewel iets meer naar de buitenzijde).

Sindsdien toevallig weekendje weg gehad, dus alleen LSD en een recuuploopje. Dat ging zonder veel problemen, al zat hij nog 'klaar' om in kramp te vliegen precies. Maar nu zondag weer 12km, en het was weer prijs. Ik kan het niet recreëren, ik kan het niet met opzet doen pijn doen, dus het is moeilijk om te zeggen wat het is. Maar het is als ik m'n bilspier aanspan om mijn been naar binnen te doen gaan of terug te trekken. Niet om me af te zetten op de grond. Maar wel in die mate dat ik amper nog kracht kan zetten op dat moment.

Ik vrees dat er niets anders op zit dan naar de dokter en de kine te gaan, maar ik vrees dat ik al wat de raad gaat zijn: Een week of 4 rust, spierversterkende oefeningen daarna. En 4w rust heb ik niet. Over 4 weken is er KOTK en 4w daarna mijn hoofddoel van dit jaar, de 10M.

Dus ik zit nu te twijfelen tussen de 10M op te offeren en gewoon nog 3w door te bijten, te taperen en KOTK te lopen en dan wrs revalideren. Of 3w rusten, een weekje terug opbouwen en hopen dat KOTK lukt met de opgebouwde conditie (normaal wel) en dat de ontsteking dan voorbij is en nog een kàns te hebben om de 10M te lopen :(
Misschien toch eerst eens langs de dokter en de kine gaan voor we beginnen te rekenen en schema's beginnen aan te passen?
Wie weet kunt ge blijven lopen, mits wat vermindering in volume.

Misschien toch eerst eens langs de dokter en de kine gaan voor we beginnen te rekenen en schema's beginnen aan te passen?
Wie weet kunt ge blijven lopen, mits wat vermindering in volume.
Ik heb zelden een blessure gehad, sinds 2011 (Na een rookie mistake in 2010). Meestal loop ik gewoon door met een (lichte) blessure, maar inderdaad mits een vermindering in volume of door eens een sessie hier en daar over te slaan. Tot op heden was het daarmee altijd wél opgelost.

---

Ik wilde vandaag een recuploopje doen, maar met de wind en regen had ik er géén zin in. Ik ga morgen een toerke doen denk ik. Ik heb vandaag, de dag na de LSD training van 21,15km, deze redelijk goed verteerd. Ik ben een beetje stijf aan de kuiten, maar dat is het dan ook.

Iemand die al eens heeft meegedaan aan de halve/marathon van Kruibeke. Valt dit jaar op 6 maart, juist op de dag dat ik volgens mijn schema 22Km in marathonpace moet doen, wat dus mooi zou aansluiten om dit in wedstrijdvorm te doen, jammergenoeg is het inschrijvingsgeld wel belachelijk hoog, 35 EURO voor de halve, mss optie om na een 1km ofzo in te pikken? ;)

Wat vinden jullie dan een redelijk inschrijvingsbedrag voor 5K, 10K, 21K en 42K wedstrijden?

Persoonlijke geef ik liever 35 euro aan een kleinere (halve) marathon organisatie die waarschijnlijk amper uit de kosten raken dan aan de Galazo's en SportEvents in deze wereld.

Wat vinden jullie dan een redelijk inschrijvingsbedrag voor 5K, 10K, 21K en 42K wedstrijden?

Persoonlijke geef ik liever 35 euro aan een kleinere (halve) marathon organisatie die waarschijnlijk amper uit de kosten raken dan aan de Galazo's en SportEvents in deze wereld.
Ik vind lopen sowieso een hobby die niet veel geld hoeft te kosten in vergelijking met andere sporten. Ik kies daarom de wedstrijden op basis van wat ik eens graag wil doen, en kijk dan niet echt naar het inschrijvingsbedrag. Als je kijkt op jaarbasis, is dat niet de kost van een fitnessabo of zo.
Of dat nu 35 voor een halve of een hele is, maakt mij niet veel uit. De organisatie blijft ongeveer hetzelfde, en of ik nu de halve of de hele ga lopen, hangt niet af van het bedrag of hoeveel km's ik uit dat bedrag haal :D

(ik moet we zeggen dat ik inpikken na 1km nogal schandelijk vind)

Iemand die al eens heeft meegedaan aan de halve/marathon van Kruibeke. Valt dit jaar op 6 maart, juist op de dag dat ik volgens mijn schema 22Km in marathonpace moet doen, wat dus mooi zou aansluiten om dit in wedstrijdvorm te doen, jammergenoeg is het inschrijvingsgeld wel belachelijk hoog, 35 EURO voor de halve, mss optie om na een 1km ofzo in te pikken? ;)

Het parcours van de marathon van Kruibeke is mijn vaste "looppiste". Er zitten een paar stukjes onverhard in dus geen parcours om eens een ultrasnelle tijd neer te zetten. Verder wel leuke streek om door te lopen, de volledig marathon is trouwens gewoon 2x de HM.

Vind het trouwens ook wat aan de dure kant maar de gasten die de organisatie doen, zijn vooral bezig met het levendig houden van onze gemeente en zeker niet met winstbejag. Je kan blijkbaar wel niet meer online bestellen zie ik net, enkel aan de kassa. Daar gaat mijn gepersonaliseerd nummer.

De mannen kennende, zal er achteraf ook wel iets te drinken vallen in combinatie met een muziekje, dansschoenen dus ook meenemen. :lol:

Ik vind max 20-25 EUR voor kleinschalige halve marathon wel aanvaardbaar. Er worden toch tal van halve marathons georganiseerd die tussen 10-15 EUR kosten (laatst in Lier was ook maar 5 EURO). Dan vind ik 35 EURO wel stevig en begrijp het niet zo goed. Om dan 35 EUR te betalen voor wat uiteindelijk een training zal zijn, laat ik dan maar passeren.

Ik ben eens m'n snelheden (tempo uitgedrukt in min/km) aan het vergelijken tussen de intervalsessies van september en nu. Ik doe hetzelfde marathonschema dus het is leuk om de vergelijking te maken. Ik merk dat ik het nog steeds erg moeilijk heb met pacing en een gelijkmatig tempo lopen.

Ik had niet meteen verwacht om zo'n progressie te maken, niet echt een super voorbereiding gehad door mijn voetproblemen in november+december. De extra krachttraining heeft toch blijkbaar geholpen.

Linkse kolom september 2021, rechtse kolom februari 2022 (in min/km):

intervalsnrkm1.jpg

Ik ben eens m'n snelheden (tempo uitgedrukt in min/km) aan het vergelijken tussen de intervalsessies van september en nu. Ik doe hetzelfde marathonschema dus het is leuk om de vergelijking te maken. Ik merk dat ik het nog steeds erg moeilijk heb met pacing en een gelijkmatig tempo lopen.

Ik had niet meteen verwacht om zo'n progressie te maken, niet echt een super voorbereiding gehad door mijn voetproblemen in november+december. De extra krachttraining heeft toch blijkbaar geholpen.

Linkse kolom september 2021, rechtse kolom februari 2022 (in min/km):

intervalsnrkm1.jpg
Paces vergelijken is heel moeilijk, zeker op kortere intervallen. Meestal kijk ik dan naar tijd ipv pace en dan valt mij op dat wat een grote verschil maakt in pace op vlak van tijd meestal maar 1à2 seconden is.

Morgen voor nieuwe loopschoenen.

Vorige week maar een loopje gedaan omwille van het slechte weer en uitzonderlijk goed geslapen na mijn nachten.

Nog een maandje tot mijn eerste doel dit jaar.

Terug
Bovenaan