Algemene Loopthread

Merci all voor de fijne comments. Het klopt volledig ivm het rustig opbouwen. Maar de competitiviteit (met mezelf) zit de discipline soms in de weg. Vandaag was de bedoeling om 5km te lopen na een vrij slechte nacht. Uiteindelijk ben ik op 5km nog een stukje van huis dus beslis om door te lopen, dan ben je aan 6 en vraag je jezelf af of je nog 10 aankan. En zo geschiedde, korte termijn visie op dat moment.
Voor mij de belangrijkste les denk ik in het lopen. Langere termijndoelen bepalen.
Op de planning staat eerst deftige loopschoenen, omdat deze al 10j oud zijn en ook een vrij goedkoop paar waren, daarna toch eens kijken naar iets om de hartslag in de gaten te houden. Dat kan ook als doel fungeren dan. Eerst zien dat ik het volhoud, en niet stop zoals zovelen…

Dat gevoel komt me maar al te bekend voor 😅

Deze zomer gestart met het lopen wat serieuzer te nemen. Ik had een loopschema, maar dan toch altijd dat beetje extra willen lopen (& in mijn geval, vooral sneller). Leuk, zeker in het begin maak je dan veel vooruitgang. Je voelt je echt elke week beter worden.

Tot het te laat is natuurlijk. Momenteel kan ik al 2 weken niet meer lopen door een blessure (volgens google: achillespeesontsteking). Ik plan het nu toch wat rustiger aan te doen.

dude :rofl:

Maar efkes serieus, vandaag klein uurtje in de Lembeekse bossen gaan lopen opt gemakje (Z2) en ik begin het trailen, hoe simpel het technisch ook moge zijn daar, wel enorm te appreciëren. Nagenoeg nul hoogtemeters en relatief droog, op een paar plonsen in de modder na, maar echt leuk als afwisseling. Het leert mij ook traag genoeg te lopen, meer te genieten van de omgeving daardoor en ge zit gewoon nog veel meer in de natuur dan wanneer ge louter op de wegen etc blijft.

Blij met de aankoop van mijn trailschoenen ook, ook al zullen ze door mijn geringe km's misschien wel een hele poos meegaan.

Daar gaat het helemaal om e! Of je nu 100mijl loopt in de Ardennen of 10km in uw lokale bossen. Genieten van de omgeving, rust, wat zien waar je uw voeten zet, niet te veel kijken naar uw horloge, enz…

Dat van die kids run was uiteraard een grap e, 33km is een zeer mooie afstand en zeker rond Spa al uitdagend genoeg. Al wat op een trail niet de langste afstand is die je kan doen noemen wil de kids run. 😁

Iemand die recent ook problemen ondervonden heeft met de sporthortloges van Polar? Ik heb nooit problemen gehad met mijn Polar Vantage M, maar sinds vorige week kan ik mijn loopjes niet meer uploaden naar mijn smartphone met gebruik van de FlowSync app en Bluetooth. Met het kabeltje kan ik deze wel uploaden via mijn pc naar FlowSynco/Strava. Ook loopt de batterij super snel leeg, van 100 naar 60% in één nacht, zonder die te gebruiken (constante hartslagmeting staat uit). Ik gebruik het horloge alleen tijdens het lopen (4-5 keer per week). De batterij was net één van de sterke punten van dit horloge, 2 weken zonder op te laden.

De meest recente software update dateert al van een aantal weken geleden.

Iemand suggesties?

Oei! Da's vreselijk ambetant als zoiets voorvalt. Ik ben sinds Kerst overgeschakeld op de Vantage V (voor de gpx routes & omdat die aan een onweerstaanbare prijs stond op Amazon.de), dus ik kan niet zeggen of mijn M het nu ook heeft.
Ik zal em anders eens opladen en updaten en zien of de batterij ook plots snel leeg gaat.

Iemand die recent ook problemen ondervonden heeft met de sporthortloges van Polar? Ik heb nooit problemen gehad met mijn Polar Vantage M, maar sinds vorige week kan ik mijn loopjes niet meer uploaden naar mijn smartphone met gebruik van de FlowSync app en Bluetooth. Met het kabeltje kan ik deze wel uploaden via mijn pc naar FlowSynco/Strava. Ook loopt de batterij super snel leeg, van 100 naar 60% in één nacht, zonder die te gebruiken (constante hartslagmeting staat uit). Ik gebruik het horloge alleen tijdens het lopen (4-5 keer per week). De batterij was net één van de sterke punten van dit horloge, 2 weken zonder op te laden.

Iemand suggesties?

Ben je jezelf al mentaal aan het voorbereiden om een Fenix 7 te kopen? Want de timing is wel heel toevallig he :unsure:

Iemand suggesties?
Factory Reset en echt alles terug op nul zetten. Maar de mijne heeft ook wel eens een paar dagen kuren gehad, en dan was het een factory reset, en dan ging het weer als normaal.

De laatste tijd ging de batterij ook wel iets vlugger leeg, dat was merkbaar, en ik moet zeggen dat dat de reden is waarom ik van m'n Polar ben afgestapt: de support op de gewone M is wel heel snel weggevallen. Wat was het, drie grotere firmware updates? Waarvan eentje na een week?

Edit: Ook je horloge uit je gsm verwijderen en andersom in de bluetoothlijst (forget this device), en opnieuw pairen. Klinkt een beetje alsof ze elkaar de hele nacht hebben lopen zoeken.

Bedankt voor de hulp/suggesties iedereen. Uiteindelijk is het connectieprobleem vrij snel opgelost geraakt. Zowel de horloge als m'n smartphone opnieuw opgestart en synchroniseren lukt al opnieuw. Batterij is na één loopje van 8km (+-45min) van 100 naar 97% gegaan. Dus so far so good.

Ik had ook vorige week problemen met mijn Polar horloge.
Telkens ik wou fietsen/lopen duurde het immens lang (soms >3minuten) tegen dat ik gps verbinding had.

Sinds laatste updates is het probleem opgelost.

Hij kan dus terug ff mee. Maar oooh wat verlang ik achter een Garmin :biglaugh:
Eindelijk zwift ritjes automatisch linken ipv telkens maar op 2 platformen te moeten werken.

Vroeger ook Polar gehad, dan problemen gekregen met de poort om het op te laden en overgeschakeld naar Garmin, waar ik ook problemen mee heb gehad. Tsjah technologie, al de oortjes van verschillende merken die ik heb gehad gingen na een tijd stuk, hetzelfde weer voor met mijn JBL bluetooth oortjes, nog een nieuw paar gekregen in de garantie, maar nu komt er geen geluid meer uit bij het rechteroortje. Als ze nu dingen konden ontwerpen die 10 jaar mee gingen, ik kocht het direct al was het iets roos met gele stippen.
Vandaag duurloop van ca 18k met tempostukken van 2,5-1,5 en 1km ging echt vlot. Klaar voor de halve marahton zaterdag in Lier.

Vandaag voor de eerste keer in mijn leven loopschoenen gekocht. :unsure:

Anyway, ik klim 3 à 4 keer per week maar heb daarnaast ook een liefde voor bergen en hiken. Conditioneel is dat nooit een probleem geweest, maar nu wil ik me focussen op zwaardere meerdaagse trekken die hoger liggen (3500+ en then some) en leek het geen slecht idee om de beenspieren en conditie te verstevigen door te lopen.

Long story short, ik heb al 15 jaar niet meer gelopen en heb geen zin in blessures, ben geen haantje die meteen 10km moet lopen dus pushen van in het begin zal er sowieso niet inzitten. Ik had ergens gehoopt dat er een uitgebreide openingspost ging zijn met info, maar die is er niet. Dus bij deze, aanraders voor websites, loopschema's, alle basic info om goed te starten is welkom.

Vandaag voor de eerste keer in mijn leven loopschoenen gekocht. :unsure:

Anyway, ik klim 3 à 4 keer per week maar heb daarnaast ook een liefde voor bergen en hiken. Conditioneel is dat nooit een probleem geweest, maar nu wil ik me focussen op zwaardere meerdaagse trekken die hoger liggen (3500+ en then some) en leek het geen slecht idee om de beenspieren en conditie te verstevigen door te lopen.

Long story short, ik heb al 15 jaar niet meer gelopen en heb geen zin in blessures, ben geen haantje die meteen 10km moet lopen dus pushen van in het begin zal er sowieso niet inzitten. Ik had ergens gehoopt dat er een uitgebreide openingspost ging zijn met info, maar die is er niet. Dus bij deze, aanraders voor websites, loopschema's, alle basic info om goed te starten is welkom.
Welkom.

De intro page is iets waar ik al een tijdje over aan het nadenken ben en op mijn todo lijst staat.

Voor schemas kan je eens kijken op:
Aan beginnende lopers geef ik het advies om voldoende traag te lopen. De redenen daarvoor zijn: om een aerobe basis op te bouwen, loopspieren rustig te laten ontwikkelen, blessures te vermijden en omdat het helemaal niet motiverend is om elke run tegen de limiet te lopen. De meeste top lopers doen ongeveer 80% van hun training traag en slechts 20% hard. Als je met een hartslagmeter traint zou je bij trage trainingen iets onder de 75% van je max hartslag moeten lopen. Heb je geen hartslagmeter dan zou je zonder moeite in volzinnen moeten kunnen praten tijdens het lopen.

Het is een gouden regel om jouw volume op weekbasis met maximum 10% te doen toenemen. Maar daar zou een deftig schema rekening mee moeten houden.

Loopkledij kan al snel prijzig worden als we naar de grote merken gaan kijken. De loopkledij die door Decathlon wordt aangeboden wordt, zou voor de meeste lopers op vlak van prijs/kwaliteit meer dan voldoende moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Ik speelde al een tijd met het idee om een intro post(s) te schrijven voor deze thread met algemene info voor zowel de beginnende als niet-beginnende loper. Bovenstaand bericht heeft mij aangezet om daar maar eens werk van te maken. Daarom net ff een aantal ideeën op papier gezet en daarbij kwam de volgende niet exhaustieve lijst naar boven van te bespreken zaken
  • Intro: Moeder, waarom lopen wij?
  • Shoes
    • Shoe Types: Daily Trainer, Tempo, Long Run, Recovery, Race Shoe
    • Carbon shoes
    • Trail shoes
    • Runnerslab
  • Schemas
  • Apps and software
  • Gear
    • Sportwatches: Garmin, Polar, Suunto, Coros
    • General running clothes
    • Headphones
    • Verlichting
    • Trail:
      • Trail rugzak
      • Poles
  • Food
    • Before
    • During
    • After
    • Race specific:
      • Test your food
      • Caffeine
      • ...
  • Mobility/Stretching
    • Specific stretches:Hamstrings, Quadriceps, Heupen, Enkels, Kuiten
    • Masseren: Massage Guns, Foamrollen, Lacrosse Ball
  • Websites:
    • wedstrijden
    • youtube kanalen
    • ...

Wat ontbreekt er volgens jullie nog aan deze lijst?

Top initiatief!

Misschien enkele leuke looplocaties?

Dat is niet persé nuttig voor beginners maar soms geraakt je wel eens uitgeblust door steeds in dezelfde omgeving te lopen en dan kan veranderen kan soms wonderen doen!

Ik speelde al een tijd met het idee om een intro post(s) te schrijven voor deze thread met algemene info voor zowel de beginnende als niet-beginnende loper. Bovenstaand bericht heeft mij aangezet om daar maar eens werk van te maken. Daarom net ff een aantal ideeën op papier gezet en daarbij kwam de volgende niet exhaustieve lijst naar boven van te bespreken zaken

Lijkt me een supertof initiatief, dat lijstje! Maar het kan misschien ook afschrikken voor échte beginners? Het mooie aan lopen vond ik (en nog eigenlijk) de eenvoud. Voor beginners-die-al-weten-dat-ze-er-volledig-willen-induiken zou zoiets wel super zijn 😍 .

@Kid_C Ik ben begonnen met de Start 2 Run-schema's, loopschoenen en UltraTimer op m'n foon. Ik zette de schema's van start to run, die je vast nog wel ergens vind, in die UltraTimer en kon zo met mijn eigen muziek van start. That's it. En als je dan weet dat je het wilt blijven doen, lijkt een loophorloge het eerste wat wel van belang is.

Belangrijkste in het begin lijkt me niet overdoen. Zeker voordat je een hartslagmeter hebt, iets trager dan je denkt dat nodig is. En dan gewoon kachelen, de rest komt vanzelf. Wil je je kapotlopen, doe dat dan ook soms eens :D Maar dan met het besef dat dat niet ideaal is voor blessures om het constant te doen.

Nu moet ik wel zeggen dat loopspieren en wandelspieren niet hetzelfde zijn. Loopuithouding en wandeluithouding dus ook niet (want de belasting is anders). Uiteraard is er wel een pak crossover, maar ik ken wandelaars die me niet kunnen bijhouden met het lopen, maar die uren en uren langer kunnen stappen dan ik.

Vandaag stond er 6 x 600m in 1:50 op het programma. De eerste twee gingen nog wel. Tijdens het derde interval voelde ik alle kracht uit mijn benen trekken. Duidelijk signaal van mijn lichaam dat er vandaag niets in zat en dat ze toch nog niet gerecupereerd zijn van zondag. Daarom heb ik er halverwege mijn derde interval de brui aan gegeven.

Niet elke training kan een succes zijn.

Deze avond en morgen mijn benen is deftig los masseren.

Vandaag stond er 6 x 600m in 1:50 op het programma. De eerste twee gingen nog wel. Tijdens het derde interval voelde ik alle kracht uit mijn benen trekken. Duidelijk signaal van mijn lichaam dat er vandaag niets in zat en dat ze toch nog niet gerecupereerd zijn van zondag. Daarom heb ik er halverwege mijn derde interval de brui aan gegeven.

Niet elke training kan een succes zijn.

Deze avond en morgen mijn benen is deftig los masseren.

Idem bij mij vandaag, heel weinig kracht in de benen, ik steek het op het triestige, grijze weer deze avond…

Morgen rust, zaterdag loslopen en zondag de eerste wedstrijd van 2022 🥳.

Terug
Bovenaan