Algemene Loopthread

Getwijfeld om hier te posten, gezien de indrukwekkende afstanden en tempo’s die hier passeren. Laat me daar al duidelijk over zijn: fantastische prestaties zie ik hier.

Op 31 december opnieuw begonnen met lopen. Je mag het catalogeren onder ‘new year new me’ bullshit maar het twee jaar quasi constant thuiswerken heeft een invloed gehad op de (mentale) gezondheid en dat besef is wel gekomen. Waar ik vroeger vrij actief was met voetbal, lopen en squashen is dat nu enkel wandelen. Soms. :unsure:

De moed gevonden en al 8 trainingen terug achter de rug.
31/12: 5 km @ 7:19m/km, dat was 2/1/2 lopen/stappen/lopen.
17/01: 10km @ 6:21m/km

Niet enorm hard in het rood moeten gaan vandaag, buiten de laatste km. Ook gemerkt dat het tempo nog niet al te lang boven de 10km/u mag gaan omdat dat constant redlinen is voor mij. Drie trainingen terug moeten stoppen op 4,8km omdat het gemiddelde van 10,5km/u te snel was.
Nu woensdag een kortere loop op het programma, maar toch het tempo hoger te leggen en niet te focussen op afstand. Blij met de progressie en hopelijk snel terug sub 1 uur op de 10km…

Niks aantrekken van de afstanden die je hier leest. Dat is trouwens iets wat eeuwig zal blijven, denk ik :D Ik zal me altijd blijven vergapen aan wat anderen kunnen. Maar dat neemt niet weg dat ik blij kan zijn met mijn eigen stappen :)

Training zou ik zo weinig mogelijk in het rood gaan, zeker in het begin. Zie dat je je niet opbrandt! En 1 januari is gewoon een goed moment om te beginnen. 👍

Getwijfeld om hier te posten, gezien de indrukwekkende afstanden en tempo’s die hier passeren. Laat me daar al duidelijk over zijn: fantastische prestaties zie ik hier.

Op 31 december opnieuw begonnen met lopen. Je mag het catalogeren onder ‘new year new me’ bullshit maar het twee jaar quasi constant thuiswerken heeft een invloed gehad op de (mentale) gezondheid en dat besef is wel gekomen. Waar ik vroeger vrij actief was met voetbal, lopen en squashen is dat nu enkel wandelen. Soms. :unsure:

Niet enorm hard in het rood moeten gaan vandaag, buiten de laatste km. Ook gemerkt dat het tempo nog niet al te lang boven de 10km/u mag gaan omdat dat constant redlinen is voor mij. Drie trainingen terug moeten stoppen op 4,8km omdat het gemiddelde van 10,5km/u te snel was.
Nu woensdag een kortere loop op het programma, maar toch het tempo hoger te leggen en niet te focussen op afstand. Blij met de progressie en hopelijk snel terug sub 1 uur op de 10km…

Goed bezig! van een start-to-run achtige eerste loop naar een volledige 10k in 2 weken is niet iedereen gegeven.
Let er zeker op (zoals Loser ook al zei en zoals hier eigenlijk tegen elke beginner wordt gezegd) dat je de trainingen vooral rustig aanpakt.
Ik zou vooral focussen op rustig volume opbouwen, dat tempo volgt later wel als je lichaam de afstand al wat gewend is. Weinig nut om nu constant op de limiet te lopen met verhoogd risico op blessures,...

Hoeveel voorraad pakken jullie eigenlijk mee? Hebben jullie een vaste routine en wat nemen jullie mee?

Ik neem nu de isotone drank van de colruyt mee. Heb een reservoir van 1.5 liter maar merk dat ik rond de 25km toekom met +/- 600.
Had ook wat kleine snoepjes mee waarvan ik er een paar heb gegeten.

Ik drink vanaf kilometer 5 op elke kilometer enkele slokken als routine, maar geen idee of dat nu goed is of niet :p
Voor alles boven het uur neem ik om het half uur een gelleke in. Dus 2 uur is drie gellekes.

Hier zitten mensen van alle niveaus, die verschillende taken van de sport beoefenen. Laat u aub niet intimideren door wat sommige hier presteren. Lopen doet ge voor uzelf en als ge graag eens een wedstrijd loopt vooral tegen uzelf.
Ik ben een jaar geleden terug beginnen lopen om beter met de stress om te gaan die op dat moment met mijn professionele carrière gepaard ging. Tot daarvoor ging ik lopen als er na het werk nog wat tijd en energie was. Wat dus nooit het geval was. Nu loop ik tijdens mijn middagpauzes en mag de boel bij wijze van spreken ontploffen. Als ze mij nodig hebben wordt het opgelost als ik terug ben.

Loopconditie bouwt ge, hoe tegenstrijdig het ook mag klinken, op door traag te lopen. Zeker in begin zou ik vermijden om in het rood te gaan of intervallen te doen. Bouw de eerste maanden uw aerobe basis conditie op en de rest volgt van zelf. Door nu al te veel in het rood te gaan is het risico ook groot dat je last gaat krijgen van overbelasting van sommige spieren. Over het algemeen is de regel 80% easy runs, 20% hard. Maar als ik jou was zou ik nu voor 100% easy gaan. Dat laat u toe om aerobe basis op te bouwen en uw spieren wat te ontwikkelen zodat blessures vermeden worden. Alles bouwt op die aerobe basis

Merci all voor de fijne comments. Het klopt volledig ivm het rustig opbouwen. Maar de competitiviteit (met mezelf) zit de discipline soms in de weg. Vandaag was de bedoeling om 5km te lopen na een vrij slechte nacht. Uiteindelijk ben ik op 5km nog een stukje van huis dus beslis om door te lopen, dan ben je aan 6 en vraag je jezelf af of je nog 10 aankan. En zo geschiedde, korte termijn visie op dat moment.
Voor mij de belangrijkste les denk ik in het lopen. Langere termijndoelen bepalen.
Op de planning staat eerst deftige loopschoenen, omdat deze al 10j oud zijn en ook een vrij goedkoop paar waren, daarna toch eens kijken naar iets om de hartslag in de gaten te houden. Dat kan ook als doel fungeren dan. Eerst zien dat ik het volhoud, en niet stop zoals zovelen…

Merci all voor de fijne comments. Het klopt volledig ivm het rustig opbouwen. Maar de competitiviteit (met mezelf) zit de discipline soms in de weg. Vandaag was de bedoeling om 5km te lopen na een vrij slechte nacht. Uiteindelijk ben ik op 5km nog een stukje van huis dus beslis om door te lopen, dan ben je aan 6 en vraag je jezelf af of je nog 10 aankan. En zo geschiedde, korte termijn visie op dat moment.
Voor mij de belangrijkste les denk ik in het lopen. Langere termijndoelen bepalen.
Op de planning staat eerst deftige loopschoenen, omdat deze al 10j oud zijn en ook een vrij goedkoop paar waren, daarna toch eens kijken naar iets om de hartslag in de gaten te houden. Dat kan ook als doel fungeren dan. Eerst zien dat ik het volhoud, en niet stop zoals zovelen…

Ik was exact hetzelfde, en toen heb ik me los de blessures in gelopen. 3 maanden gesukkeld eer ik er vanaf was. Blessure kwam voor mij ook totaal uit het niks want had eigenlijk nooit last of kwaaltjes na trainingen zelf, tot die ene keer.

@toru Goed dat je toch hebt beslist hier te worden! Je zal al wel hebben gemerkt dat er hier echt geen onderscheid wordt gemaakt afhankelijk van welke tijden of afstanden je loopt. Deel hier zeker uw verdere progressie en stel uw vragen.

Zoals al aangegeven is het vooral belangrijk om u niet op te branden en te snel willen gaan. Gewoon rustig blijven verder doen!

Was het maar waar 😂. Daar geraak je als niet prof echt gewoon bijna niet meer binnen. Die loterij is waanzin door het zeer lage aantal deelnemers.

Wel uw kans om eens samen met Courtney te lopen :love:

Lopen is vooral tegen jezelf, dat geldt zelfs voor de mannen die hier 100km aan één stuk lopen. Gewoon genieten van je eigen prestaties en met bewondering meelezen met al de rest ;)

Laatst bewerkt:
Beschouw die schoenen maar als topprioriteit. Zelfs al loop je niet verder, het blijven heel comfortabele schoenen die ook voor andere activiteiten kunnen dienen ;)

'k Weet niet hoe je uw loopjes plant, maar onthoud vooral dat niet elk loopje langer en sneller moet dan het vorige. Afwisseling is het beste, dus steek er gerust eens een kort en traag loopje tussen zodat ge de keer daarna wat beter uitgerust zijt en wat harder kunt knallen. En het grootste deel van uw loopjes mogen zeker eindigen op een manier dat ge u fitter voelt dan er voor ;)

Neem het aan van iemand die al meer dan 10 jaar loopt en nooit de discipline heeft kunnen opbrengen om echt traag te lopen en te trainen op traag lopen: traag lopen brengt op. Ik heb het geluk gehad dat ik nooit blessures heb gehad, maar het speelt mij nu meer dan ooit parten om mijn snelheid te verbeteren. Mijn basis is zodanig slecht dat ik gewoon onmiddellijk halverwege zone 3 schiet van zodra ik nog maar mijn straat uitloop tegen een traag tempo (7:00-7:40/km). Ik ben nu aan het trainen voor een marathon en probeer voor de eerste keer in mijn te leven te focussen op die lage zones.
Mentaal is dat voor mij even inspannend en een even grote uitdaging dan wanneer ik supersnelle intervallen zou lopen die dan vooral fysiek veel uitdaging stellen. Als ik nu een LSD loopje heb gedaan en ik ben echt goed in zone 2 kunnen blijven dan geeft mij dat uiteindelijk evenveel voldoening als een goeie interval. Het is echt wel een klik in je hoofd die je moet maken, maar op termijn brengt het echt wel op.

Yey, daarnet nieuwe schoenen gekocht.
Bij Runner's lab in Paal-beringen hebben ze een afzet-analyse gemaakt en ik heb sowieso een schoen met ondersteuning nodig.
3 modellen geprobeerd: Asics, nike en Saucony. Heb maar vertrouwd dat dat de modellen waren die het beste bij mijn voet pastten.
Nike viel als eerste af: zowel mijn eigen gevoel als wat het scherm toonde bevestigden dat.
Dan ging het tussen de Asics en Saucony. Wat rondgelopen en voor de Asics gekozen omdat die net dat tikkeltje makkelijker liep (voor zover je dat kan testen op enkele meters).
Asics gt 2000 10 it is.

Yey, daarnet nieuwe schoenen gekocht.
Bij Runner's lab in Paal-beringen hebben ze een afzet-analyse gemaakt en ik heb sowieso een schoen met ondersteuning nodig.
3 modellen geprobeerd: Asics, nike en Saucony. Heb maar vertrouwd dat dat de modellen waren die het beste bij mijn voet pastten.
Nike viel als eerste af: zowel mijn eigen gevoel als wat het scherm toonde bevestigden dat.
Dan ging het tussen de Asics en Saucony. Wat rondgelopen en voor de Asics gekozen omdat die net dat tikkeltje makkelijker liep (voor zover je dat kan testen op enkele meters).
Asics gt 2000 10 it is.
Wat heeft het jou, buiten de schoen, nog meer gekost om zo een analyse te doen? Ik neem aan dat er nog steunzolen bijkomen?

Welke alternatieven kunnen jullie aanraden of gebruiken jullie om drank en gels mee te hebben tijdens trainingen en wedstrijden? Ik zoek vooral iets om de gels mee te nemen als ik mijn marathon loop, hoeft niet meteen zo'n full blown trail rugzak te zijn :)
Momenteel doe ik alles tot 15km ofzo zo'n drank gewoon omdat ik het niet wil meesleuren.

(Als er iemand wel die band zou willen met 2 water flacons, ik verkoop hem graag :p )

Tot halve marathon (eigen trainingen, dus geen watervoorziening door organisatie) doe ik een halve liter water mee en steek ik m'n eten hierin: https://www.decathlon.be/nl/p/verst...zlTjinT5vOSuqJMtlMxoCcR4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Deze gordel heb ik ook voor m'n marathon gebruikt. Kunnen gemakkelijk een paar koeken en een hoop gels in, genoeg om een hele marathon genoeg te eten.

Vanaf ik op m'n eentje ergens 25K of meer ga lopen doe ik een rugzakje mee met 1-1.5 liter water en ook genoeg eten.

Kameraad heeft ooit eens 10 Big Macs gekocht en die in zijn rugzak/drop bags gestoken voor een ultra. Koud is dat nog te eten en dat wordt toch niet slecht.

Wat heeft het jou, buiten de schoen, nog meer gekost om zo een analyse te doen? Ik neem aan dat er nog steunzolen bijkomen?
Je betaalt gewoon de schoenen, tenzij je enkel een loopanalyse laat uitvoeren. Enkel de analyse kost 25 euro, maar het zou mij een raadsel zijn waarom je die loopanalyse laat uitvoeren om daar dan geen schoenen te kopen.

Terug
Bovenaan