Algemene Loopthread

Nu is het dan net ook de (halve) marathon van Gent. Zou ik daar na de finish nog 'vlot' kunnen verder lopen om er nog 3km aan te hangen en los te lopen nadien?

De finishzone kan wel eens lastig zijn om vlot door te raken denk ik zo. Ga je mogelijk wel wat tijd verliezen.

Ik heb 27 maart mijn marathon simulatie training staan: 25km aan marathontempo.
Nu is het dan net ook de (halve) marathon van Gent. Zou ik daar na de finish nog 'vlot' kunnen verder lopen om er nog 3km aan te hangen en los te lopen nadien? Iemand die deze wat kent? Normaal zou ik rond het 1u30' moeten finishen.
Het leek me een goed idee om deze te doen op een wedstrijd, zodat ik ook de bevoorradingen mee heb, hoewel €30 mss wat veel is om gewoon een goede training te lopen, wat denken jullie?
Volgens mij finishen ze IN de topsporthal. Dat lijkt mij niet zo evident om daar nog 3 km aan te gaan breien.

Sebiet meedoen aan de natuurloop in Lier, krijg ik hier zojuist e-mail binnen dat een Nederlandse halve marathon waar ik eind maart interesse in had, voor het derde jaar op rij geannuleerd wordt. Echt die Nederlanders, hoe rap ze daar niet iets annuleren. Ik moet er niet te veel aan denken, want niet veel later is er de marathon van Rotterdam.

Vandaag de langste loop in maanden achter de rug.

18 km aan 6 min/km en 140 bpm.

Ik zie cretes de spa helemaal zitten. Op het gemak uitlopen en genieten.

Altijd gedacht dat mijn 50e halve marathon iets speciaal zou worden en jawel ik heb mijn persoonlijk record verbroken, stond sinds 2007 op 1u25m11 vandaag verbeterd naar 1u23m37s. Enorm blij hierom en niet verwacht, ik had wel gedacht dat ik onder de 1u30m ging duiken, alles erboven zou vandaag een enorme ontgoocheling zijn, maar deze tijd nu ook weer niet verwacht.
Perfect temperatuur vandaag (7graden) wel stroken met wind (al viel het nog wel mee), voor de rest liep het ook goed (eerste keer ook met de vaporfly's gelopen, 1 tubo sis gel voor de start en 1 gel tijdens). Snel gestart, maar de benen voelde goed, gestaag de ene na de ander loper ingehaald. Veel vertrouwen getankt voor de marathon van Rotterdam. Een paar lopers waarmee ik gezelschap liep, hadden pr's van onder de 3uur op de marahton. Voortaan wel eens op tijd komen, wat amper een opwarming kunnen doen.

wel een beetje jammer dat de afstanden in Lier inderdaad niet kloppen, de halve marathon was 21,66km, maar wist dit al op voorhand dus had mijn horlog ingesteld op 21,1km. Ze hadden die laaste rond rond de piste kunnen inkorten. ook de 10km is te lang.

Laatst bewerkt:
Zeer knappe tijd Zubrowka! Daar 'droom' ik ook van binnen een paar weken.

Sinds drie weken gestart met een eigen schema (mix tussen Pfitzinger en Daniels ). Ik beperk me wel tot 1 (max 2) echte kwaliteitssessies per week aangezien ik ook nog een intervalsessie op de fiets doe.
Maar zoals de tempo's momenteel aanvoelen (vb. 18 min aan 3:58) dan lijkt me een Halve marathon aan 3:59 nog niet realistisch binnen een paar weken.

Als ik mijn horloge predictor mag geloven wel 😝. We zien wel wat het wordt, alleszins wel leuk om terug wat snelheid in mijn benen te pompen.

Zeer knappe tijd Zubrowka! Daar 'droom' ik ook van binnen een paar weken.

Sinds drie weken gestart met een eigen schema (mix tussen Pfitzinger en Daniels ). Ik beperk me wel tot 1 (max 2) echte kwaliteitssessies per week aangezien ik ook nog een intervalsessie op de fiets doe.
Maar zoals de tempo's momenteel aanvoelen (vb. 18 min aan 3:58) dan lijkt me een Halve marathon aan 3:59 nog niet realistisch binnen een paar weken.

Als ik mijn horloge predictor mag geloven wel 😝. We zien wel wat het wordt, alleszins wel leuk om terug wat snelheid in mijn benen te pompen.
Da kan zo maar eens helemaal uitkomen. Als je 18min aan 3:58s lukt (vlot?) dan kan je in wedstrijdomstandigheden echt veel meer aan. Ik verbaas me daar ook telkenmale over. Op mijn kwaliteitsessies kosten mij die 4min per kilometer toch ook moeite, terwijl in wedstrijdomstandigheden plus de nodige 'legale' doping dit echt vlot gaat.

Da kan zo maar eens helemaal uitkomen. Als je 18min aan 3:58s lukt (vlot?) dan kan je in wedstrijdomstandigheden echt veel meer aan. Ik verbaas me daar ook telkenmale over. Op mijn kwaliteitsessies kosten mij die 4min per kilometer toch ook moeite, terwijl in wedstrijdomstandigheden plus de nodige 'legale' doping dit echt vlot gaat.
Is zo een standaard tempo interval van Pfitzinger: 18’ LT-tempo + 15’ Lt-tempo met 4min joggen tussen. Die laatste varieert dan wel eens, en mijn LT-tempo is 3:58/km. Dat lukt aardig maar supercomfy voelt dat niet aan…

Ik zou ook eens in de solden moeten kijken nu voor wat legale doping 👀

Is zo een standaard tempo interval van Pfitzinger: 18’ LT-tempo + 15’ Lt-tempo met 4min joggen tussen. Die laatste varieert dan wel eens, en mijn LT-tempo is 3:58/km. Dat lukt aardig maar supercomfy voelt dat niet aan…

Ik zou ook eens in de solden moeten kijken nu voor wat legale doping 👀
Het hoeft ook niet altijd "dure" mechanische doping te zijn. Het is bewezen dat caffeine een positieve invloed heeft op de prestaties: https://www.pharmamarket.be/be_nl/6d-sports-nutrition-caffeine-gum-10-stuks.html

Ik heb zo caffeïnesnoepjes van Isostar en die lijken me ook altijd goed te boosten een kwartier ongeveer nadat ik het binnen heb.

Vandaag toch ingeschreven voor de Dirk Martenscorrida in Aalst. Gisteren wel nog een dikke 16km duurloop gedaan, dus fris zijn de benen niet, maar het is eens een leuke afwisseling.
Heb wel totaal geen idee hoe ik die 12km ga moeten aanvangen, totaal geen idee welk tempo ik zou kunnen aanhouden, we zien wel wat de benen zeggen..

Voor de mensen die Rotterdam al gelopen hebben of gaan lopen: welke hotels kunnen jullie aanraden om er overnachten ifv de marathon?

Laatst bewerkt:
Vandaag de langste loop in maanden achter de rug.

18 km aan 6 min/km en 140 bpm.

Ik zie cretes de spa helemaal zitten. Op het gemak uitlopen en genieten.
Sterk! Ik ben jaloers op die lage bpm, vandaag nog eens bewust trager gelopen (6:30/km) en mijn gemiddelde was toch weer 153 bpm…

Voor de mensen die Rotterdam al gelopen hebben of gaan lopen: welke hotels kunnen jullie aanraden om er overnachten ifv de marathon?

Gezien de start aan de Erasmusbrug is: ik heb daar al in het Nhow hotel gezeten en aan de andere kant van de brug ook in het Mainport. Beide top.

Nog 9 weken tot Gent. Gisteren een mindere dag, Trenara had een progressieve tempoduurloop klaargezet met blokken van 5km, maar het gevoel zat al van in het begin rotslecht, elke kilometer voelde een struggle en de laatste versnelling ging echt niet meer. Hartslag ook te snel te hoog.

En dan vandaag een LSD waarbij ik me top voelde en een rustige eerste halve marathon van 2022 heb gelopen 😅
En de hartslag dan ook weer uitstekend:

B0AhhRo.jpg

The difference a day makes...

Trenara schat m'n huidige marathonvorm ondertussen in op 3:57:17. Blijft dus rustig zakken.

Q8G2zTz.jpg

Terug
Bovenaan