Algemene Loopthread

Ja, die beslissing heeft lang standgehouden e 😂. Mijn leven is gewoon te leeg zonder het lopen, wat moet ik anders doen. Nu eerst Brugge lopen, nadien de Grizzly 100 eind oktober, dan de Bello Gallico midden december en dan het Belgische beest der beesten eind februari, de Legends trail (250km). Buiten Brugge wel allemaal zaken waar ik al voor ben ingeschreven, anders zou ik die niet allemaal doen.

Het is momenteel wel echt niet met veel plezier, ik sukkel de laatste maanden ook van ontgoocheling naar ontgoocheling, dat helpt ook niet. Moet gewoon nog eens een degelijke prestatie neerzetten van waaruit ik kan verder bouwen.
Dat is vaak zo hoor, eenmaal je in een negatieve spiraal terechtkomt dan blijft dat wel even duren.
Maar het goeie nieuws is dat dit wel keert hoor, gewoon realistisch blijven en eventueel iets minderen eventueel.
Komt zeker goed hoor!

Die pacers zijn dan ook geen professionelen of mensen die specifiek voorbereid zijn om te pacen. Nee dat zijn vrijwilligers die het tempo vlot kunnen lopen en met een horloge een pace kunnen aflezen. Maar 9/10 lopen ze te snel in het begin of gewoon te snel algemeen. Je mag niet kwaad zijn op die mensen, die doen ook maar hun best uiteindelijk.
Ghoja, eerste 5km gemiddeld 7-10sec per km sneller lopen dan de pace die ze in gedachten hadden is toch wel pijnlijk voor de lopers die op hun tempo rekenen :D
Nu ik denk niet dat er rond de pacers van 1u30 of 1u40 veel mensen zonder sporthorloge liepen, dus uiteindelijk kan je zelf wel je tempo int oog houden.
Maar als je die van 2u volgt of trager, hoop ik wel dat ze u niet dood maken in het eerste halfuur wedstrijd.

Om niet bij te pakken te blijven zitten ga ik mij inschrijven voor de marathon van Brugge. Ik moet en zal dit najaar nog een deftige tijd neerzetten.
Ik kan m'n fiets in de koffer steken en wat drank en gels aangeven. Ik heb +20j in Brugge gewoond en m'n moeder woont daar nog. Zou geen omweg zijn voor mij :) Laat maar weten.

Parcours in Brugge is zeker sneller. Eerst richting zee en dan pas op het einde de binnenstad opnieuw in.

Ik kan m'n fiets in de koffer steken en wat drank en gels aangeven. Ik heb +20j in Brugge gewoond en m'n moeder woont daar nog. Zou geen omweg zijn voor mij :) Laat maar weten.

Parcours in Brugge is zeker sneller. Eerst richting zee en dan pas op het einde de binnenstad opnieuw in.

Ik heb totaal geen ervaringen met loopevenementen… dus ik weet niet ofdat dit zijn gewone gang van zaken is. Maar gisteren ben ik toch enkele keren gehinderd geweest van fietsers op het parcours. Op de brede stukken is dit wel ok. Maar in de smallere straten had ik de fietsers liever niet gezien.

Maar Karry loopt natuurlijk helemaal voorop, waar waarschijnlijk meer ruimte is om naast te fietsen he 🙂

Afhankelijk van hoelang ik de loopschoenen aan de haak hang om alle pijntjes eens grondig te laten herstellen, zal ik misschien ook de halve marathon in Brugge trachten te lopen. Ik heb nog geen medaille van de halve marathon aan de muur hangen 😀

Is het eigenlijk makkelijker of moeilijker in groep lopen als je altijd alleen loopt?
Zou mij wel eens een doel willen stellen ( HM ofzo ), tenzij er al races zijn voor 10 / 15 km.

Is het eigenlijk makkelijker of moeilijker in groep lopen als je altijd alleen loopt?
Zou mij wel eens een doel willen stellen ( HM ofzo ), tenzij er al races zijn voor 10 / 15 km.
Hangt af van persoon tot persoon. Ik hou er niet van om tussen veel mensen te lopen, maar zo mensen voor mij zien lopen, geeft me wel motivatie om die in te halen. En als je wat lopers rondom u tegenkomt die pakweg hetzelfde tempo lopen, kan het handig zijn elkaar wat te pushen. Als je in groep start, start je ook altijd te snel denk ik, omdat je u echt laat meeglijden in de meute.

Ik heb anderhalf jaar alleen gelopen, vorige week eerste event met de KOTK en gisteren dan eerste echte wedstrijd. Eerlijk gezegd, ik vond het super en veel leuker dan alleen lopen.

Makkelijker of moeilijker, dat is lastig te zeggen. In het begin wat wroeten en laveren tot je rustig op tempo loopt en wat ruimte hebt, en ook wel wat letten op snellere lopers die voorbij willen vooral als het smal is. Maar al bij al vond ik het niet echt moeilijker, en de ambiance en de aanmoedigingen zijn extra stimulans.

Ik wil alleszins meer van dit :)

Deal man! Ik ben net ingeschreven, heb er alweer zin in!

ik heb die nog zien liggen toen de ambulance hem juist kwam oppikken..
Komt toch binnen he!

Rond 15km dacht ik was er ook een ambulance bezig met iemand. Ik zag wel niet ofdat ze moesten reanimeren of niet. Waarschijnlijk niet he…

Maar rond de 30ste km ofzo nog een andere ambulance op het parcours gezien.

Dan peisde toch ff “waar zijn we mee bezig”…
Gelukkig is er zo’n goeie omkadering! Kom dit maar eens tegen tijdens een training

Mensen die vandaag de 20 km van Brussel hebben gelopen?

Was mijn eerste 20km wedstrijd... Heb zelfs op mijn trainingsessies slechts ooit 1 keer meer dan 10 km gelopen. Loop sinds begin van de coronacrisis 2 a 3 keer per week 6-8 km (aan een gemiddeld tempo van 8-9,5 kilometer per uur)...
Mijn hartslag gaat daarbij zelden boven de 150.
Vorige donderdag toch 12 kilometer gelopen om eens te zien hoe ik dat zou verteren. E hoewel ik dat toch al wat voelde, ging dit al bij al vlotjes. Had er dus wel vertrouwen in dat 20 ook wel zou lukken. Dat is tenslotte slechts 67% meer :unsure:

Had mij voorgenomen om de eerste 12-13 kilometer traag te lopen ( ik wou de wedstrijd immers zeker uitlopen) en dan nadien kijken wat er nog in de tank zat. Dit bleek een stuk meer dan gehoopt, waardoor ik echt - voor mijn doen - volle gas heb gegeven en niet meer naar mijn hartslag heb gekeken. Voelde mij wel badass toen ik iedereen voorbij knalde:p. Laatste 3 kilometer ging een stuk moeizamer en was echt op de tanden bijten...

Uiteindelijk afgeklokt op 2uur, 8 min. Ben hiermee zeer tevreden mee. Ik had als streefdoel onder de 2u30 blijven en stiekem gehoopt onder de 2u15. Dit is dus echt een onverhoopt resultaat. Gemiddelde hartslag was 161, al heb ik wel een vermoeden dat die hoger moet gelegen hebben, want ben op het laatste echt diep gegeaan en die ging van 180 ineens naar 169/165... Dat klopte volgens mij niet. Horloge registreert ook hartslag via de pols, dus dat is sowieso minder accuraat...

Als ik mijn tempo van de laatste 8 kilometer van in het begin had gehaald, dan was ik los onder de 2 u gebleven. Das dan een streefdoel voor volgend jaar.

Heb ik het goed aangepakt volgens jullie? Tips om het beter te doen?

Hierbij mijn rondetijden:

Heb ik het goed aangepakt volgens jullie? Tips om het beter te doen?
Meer trainen, meer trainen en vooral meer trainen :p
Uw laatste ronde aan 4min51 en alles daarvoor rond de 6min, ja dat is niet goed natuurlijk :p

Ik voorspel dat je morgen het goed zal voelen. Maar dat is niet erg zolang je geen blessure eraan overhoudt.
Gewoon blijven trainen en de vooruitgang die komt wel!

Meer trainen, meer trainen en vooral meer trainen :p
Uw laatste ronde aan 4min51 en alles daarvoor rond de 6min, ja dat is niet goed natuurlijk :p

Ik voorspel dat je morgen het goed zal voelen. Maar dat is niet erg zolang je geen blessure eraan overhoudt.
Gewoon blijven trainen en de vooruitgang die komt wel!
Ik had het dus omgekeerd moeten doen:p Het feit dat ik nu niets voel in knieën, enkels, hamstrings is dat al een hoopvol teken? Of kan ik daar totaal niet op voortgaan?

Hoe lang moet ik hier nu van herstellen? ik dacht woensdag al een trainingtoertje te doen van een km of 5?

Ik had het dus omgekeerd moeten doen:p Het feit dat ik nu niets voel in knieën, enkels, hamstrings is dat al een hoopvol teken? Of kan ik daar totaal niet op voortgaan?

Hoe lang moet ik hier nu van herstellen? ik dacht woensdag al een trainingtoertje te doen van een km of 5?
Kan je jammer genoeg niet op voortgaan :P

Bekijk het morgen en dinsdag zou ik zeggen. Het lijkt me niet onmogelijk. Maar ik acht de kans groter dat het niet zal lukken eerlijk gezegd.
Beter iets langer rusten, in the long run zal je hier het beste mee zijn.

Kan je jammer genoeg niet op voortgaan :p

Bekijk het morgen en dinsdag zou ik zeggen. Het lijkt me niet onmogelijk. Maar ik acht de kans groter dat het niet zal lukken eerlijk gezegd.
Beter iets langer rusten, in the long run zal je hier het beste mee zijn.
Het feit dat ik op het einde nog zo veel jus in de benen had... Wil dat dan zeggen dat mijn conditie eigenlijk veel beter is dan ik dacht en dat ik het tempo van de laatste 8 kilometers van in het begin had kunnen aanhouden?

Het feit dat ik op het einde nog zo veel jus in de benen had... Wil dat dan zeggen dat mijn conditie eigenlijk veel beter is dan ik dacht en dat ik het tempo van de laatste 8 kilometers van in het begin had kunnen aanhouden?

Dat kan je enkel weten door te testen en ervaring op te doen.
Het wilt niet zeggen dat je 8km op het einde aan 5min/km loopt met nog een versnelling op het einde, dat je dit over 20km kan trekken.
Gewoon op gevoel zou ik misschien de volgende keer gaan voor 6min20/km over de volledige race. Zoals gezegd: je moet dit gewoon uittesten op training.

Terug
Bovenaan