Algemene Loopthread

Ik ben het absoluut eens met wat wordt gezegd maaaarrr... jullie zijn er wel gaan lopen natuurlijk. Het enige wat zo'n praktijken zal stoppen is als mensen er gewoon niet meer aan deelnemen.
Ik heb zelf de grote events afgezworen, omdat ze te duur zijn en omdat er te veel volk is. Ik kon vorige zondag gratis de 20K van Brussel lopen maar heb ook gepast. Sowieso loop ik niet veel wedstrijden, een paar per jaar en nu door corona zelfs al bijna twee jaar geen enkele.

Nu goed, ik weet ook wel dat het niet altijd makkelijk is om constant consequent te handelen, ik sluit ook niet uit dat ik toch ooit nog eens om welke reden dan ook een van de grote wedstrijden loop. Maar de populariteit van een sport gaat altijd in golven en eens de loop-golf aan momentum verliest gaan die organisaties er als eerste uitstappen.

Daar ben ik het niet mee eens :) Stemmen met de portefeuille werkt niet. Er zal altijd genoeg volk komen om het rendabel te maken. Protest en klachten hoorbaar maken, ook op sociale media, dat kan wel helpen. Maar zo'n populair ding kun je nooit verandering brengen door weg te blijven.

Maar ik val een beetje tussen de twee in. Ja, dat die lopers verkeerd zijn gestuurd is natuurlijk heel erg. En toiletten langs de weg zou toch op een paar plaatsen mogen. Maar de vrijwilligers waren allemaal vriendelijk en heel enthousiast. Alles was ook heel goed georganiseerd qua volledig Antwerpen afzetten (ook niet simpel). Hier en daar bewegwijzering liet te wensen over, maar daar kan ik persoonlijk niet echt over klagen. Veel drinken, alle voorzieningen, volledig evenement opgezet in coronatijd... dat vind ik net iets te ferm gedaan om echt boos te zijn.

Als ik laat vertrek, slaap ik enorm slecht, lichaam zit dan nog vol adrenaline en dan lig ik te draaien en te keren.
Manneke! Na de HM van zondag heb ik nog tot vier uur liggen zweten in bed...

Manneke! Na de HM van zondag heb ik nog tot vier uur liggen zweten in bed...

Ik twijfel qua flauwe mop tussen "amai 2 HM's op een weekend, daar zou ik ook van wakker liggen" vs "amai ik wist dat ge het lastig had, maar niet zo erg dat je zondag was gearriveerd". Jij mag kiezen 😀

Na gewone loopjes hier lig ik eigenlijk niet echt wakker. Ik heb zaterdag effectief wel een tijd wakker gelegen, maar denk dat ik iets teveel bezig was de boel te herleven + die ene kleine in het hotel bij wie ze een duiveluitdrijving aan het doen waren hielp er ook niet aan. Ik heb er 's morgens eens boos naar gekeken, maar hij bleek weinig onder de indruk en antwoordde "gagoegie" 🤷‍♂️

Ik had onlangs mijn eerste schrikje met blessures sinds ik weer begonnen ben te lopen. Na mijn eerste 10 km te lopen had ik twee rustdagen genomen maar was ik blijkbaar toch wat overmoedig geworden. De volgende loop veel te snel gestart en halverwege een pad ingeslagen waar ik nog niet geweest was. Bleek een nogal oneffen bospad vol stenen te zijn, na een tijdje kreeg ik ineens plotse pijn in de achillespees. Wilde eigenlijk gewoon meteen stoppen, maar ik was voor mijn werk gaan lopen en was vrij ver van huis, dus toch tussen snelwandelen en traag lopen naar huis gegaan. Meteen besloten minstens een week te rusten, had uiteindelijk een tweetal dagen een vervelend zeurend gevoel in de achillespees gehad. Ondertussen ben ik wel voorzichtig weer twee keer probleemloos gaan lopen aan een laag tempo.

Misschien niet slecht om terug wat met de voeten op de grond gezet te worden hierdoor, het ging allemaal misschien iets té vlot. Ik ga de komende tijd wat kortere afstanden aan lager tempo blijven lopen, nieuwe concrete doelen hoef ik nog niet.

Ik sluit me aan bij het clubje met joggers die het moeilijk hebben om het nu even ingepland te krijgen. Ik geef zelf les, vorige week veel te hectisch en te vermoeiend, absoluut geen fut meer om te gaan lopen. Deze maandag mezelf toch kunnen overtuigen om te gaan lopen i.p.v. eerst naar de winkel te gaan, maar je moet het inderdaad nog aan de vrouw verkocht krijgen soms.

Morgen normaal ook wel een toerke doen tussen het heen en weer rijden naar hobby's van de kinderen waarschijnlijk. En dan hopelijk nog ergens in het weekend? Loop ook liever niet 's avonds laat, vorig schooljaar moest ik regelmatig later beginnen, kon ik kinderen afzetten aan school en dan rechtstreeks gaan lopen. Nu andere uurrooster, minder geluk, dus wordt puzzelen. Zal proberen hier mijn motivatie wat te vinden. :wink:

Het probleem is dat je voor wedstrijden op de weg bijna geen andere keuze hebt. Ik zou niet weten waar ik een snelle marathon zou moeten lopen als het niet op 1 van de grote evenementen is…. Met trails heb je dat probleem in België nog niet.
Idd, het grote manco van de marathon: goedkope wedstrijden met een snel parkoers. Marathon van Zeeuws-Vlaanderen komt dan misschien nog het dichtst in het buurt.
Op de halve marathon heb je tal van zeer goede, snelle wedstrijden, die amper iets kosten.

Daar ligt een gat in de markt, klaar om in te vullen: een marathon met een snel parkoers voor een voordelige prijs. Hoeft zelfs geen grote lus te zijn: 4x10.5km is voldoende.

Straks voor de eerste keer lopen na de marathon.

Hier ook een maand last gehad van geen tijd / goesting / gelegenheid vinden (rustpauze na TDF, verhuizen, ziek geweest, nieuw werk etc ...). Daarvoor nochtans 9 maand onafgebroken om de dag gelopen.

Vandaag de moed gevonden om er weer in te vliegen en traag op te bouwen. Ben 5km gaan lopen met elke km 1 minuut stappen, voelde me (door dat stappen) een absolute beginner en kan niet wachten tot ik weer natuurloopjes van 10+ km kan gaan doen. Misschien ineens weer voor een trail inschrijven om de motivatie hoog te houden :)

Denk het wel, was bij de 10M ook zo. De tijd kwam er telkens live staan, maar de foto's en filmpjes pas achteraf. De chip registreert elk moment dat je bent doorgekomen, en dus op welke foto je ongeveer staat.
Duurde het van de 10miles ook zo lang tegen dat de foto’s online kwamen? Nu zijn de mooiste foto’s al verschenen op facebook en op hun website. Maar ik had toch graag een foto gehad van mijne eerste marathon, waar ikzelf ook op sta 😅

Duurde het van de 10miles ook zo lang tegen dat de foto’s online kwamen? Nu zijn de mooiste foto’s al verschenen op facebook en op hun website. Maar ik had toch graag een foto gehad van mijne eerste marathon, waar ikzelf ook op sta 😅
Nog langer. Ik geloof meer dan een week. Nu staan er normaal een paar filmpjes, maar die van mij is best onduidelijk. Ik heb niet gezien of er een fotograaf aan de finish stond, maar foto’s zijn er nog niet, denk ik.

Denk ni dat ge veel foto's van uzelf gaat vinden eerlijk gezegd. Tenzij er toevallig een Sportograf aanwezig was, maar ik denk het niet.
Nee geen sportograf.

Maar ik werd wel 2 maal gefotografeerd door een professional. En aangezien ik geen foto’s heb van mezelf had ik gehoopt aan deze foto’s te geraken :-)

De benen losgegooid na de marathon.
Daarnet nog eens berekend dat van alle deelnemers slechts 1.97% onder de 3 uur heeft gelopen.
Ik zie dat de video van de finish bij de eerste gepost is.

Mijn garmin forerunner zegt na quasi elke loop dat ik een nieuw record heb op de 1km en 1mijl (wat dus niet klopt), terwijl het in garmin connect wel juist staat.
Nog iemand dit al voorgehad?

Mijn garmin forerunner zegt na quasi elke loop dat ik een nieuw record heb op de 1km en 1mijl (wat dus niet klopt), terwijl het in garmin connect wel juist staat.

Dat is heel vreemd, dat zou willen zeggen dat hij elke keer wordt gereset en als nieuw toestel opstart dan. Zodat hij elke keer denkt dat het uw eerste loopje is met uw toestel. Zelf nog nooit meegemaakt dus geen idee hoe je dat kan oplossen…

Dat of je loopt gewoon elke keer sneller 😁.

Het is ondertussen wel echt duidelijk dat ik zaterdag echt niet diep ben gegaan. Vandaag na het werk alweer 20km gelopen aan 4:32 zonder enige vermoeidheid, hoopgevend.

Als ik laat vertrek, slaap ik enorm slecht, lichaam zit dan nog vol adrenaline en dan lig ik te draaien en te keren.
Bij mij is het andersom als ik s'ochtends vroeg loop dan voel ik mij de rest van de dag mottig.. Heb het bioritme van een avondmens.. Is voor iedereen verschillend uiteraard ;-)

Ik was vandaag van plan om 5k tempo te lopen en heb het kunnen waarmaken met een PR (ongeveer een minuut sneller dan vorig PR). Ik ben niet veel aan't lopen, vooral aant fietsen. Ik ben wel echt diep gegaan..

Maar ik vraag me oprecht af in welke mate zo diep gaan wel gezond is? Ik heb werkelijk 5km in zone 5 gelopen en de laatste km echt helemaal op max hartslag...
Niet dat ik me slecht voelde ofzo, maar belachelijk diep gaan, vraag me af of dat een meerwaarde heeft en niet eerder ongezond is.

Ik ja, toch van 1 mijl. Ik heb nu geen Garmin meer, maar ik denk dat het toen te maken had met dat ik de 1 mijl afstand in mijn instellingen (op de app) niet tussen mijn personal records had gezet. Op deze manier werd hij dus ook niet opgeslagen en leek het alsof ik elke keer mijn eerst "1 mijl" liep.

Kan ook zijn dat het bij u iets anders is. :D

Terug
Bovenaan