Algemene Loopthread

hoe zeggen ze dat "There is always a bigger shark" :D
Dit ja. Ik had tot voor een tijd enkele kroontjes op Strava op m'n intervalsegmenten tot Kim Ruell (meervoudig BK op de 1500 meter en veldlopen) bij ons in de buurt kwam wonen. :crazy:

En die stelt op internationale wedstrijden dan weer compleet niks voor ondanks een 3'37 op de 1500 meter.

Laatst bewerkt:
Een weekje rust na de marathon genomen. Het kriebelt om terug de loopschoenen aan te doen.

Echter had ik vorige week niet veel smaak in mijn eten… ik at gewoon omdat het hoort. Maar was het precies was maakte me niet zozeer uit. De week voorafgaand heb ik me precies te veel volgepropt 🥴

Nu was ik van plan om vandaag terug te hervatten… maar sinds vanmorgen jammergenoeg toch ziek geworden. Water schijten en misselijk. Hopelijk snel volledig de oude!

Morgen zit ik al aan de vijfde week van mijn marathonschema. Het is snel voorbij aan het gaan. Vorige week was een herstelweek met toch nog +-45km op het schema. Na een deugddoende rust beginnen nu de zwaarste drie weken uit mijn prille loopcarrière, zonder overdrijven. Ik denk dat ik deze week rond de 85-90km zal zitten en in de weken erna richting de 90-95km ga. Interessant in het schema is dat in week 7 het volume plots wat daalt, maar de intensiteit hoog blijft (nadruk op intervals en tempo). Ik hoop dat ik dan al wat minder zware benen heb om met een goed gevoel de speed sessies af te kunnen werken.

Het harde werk loont wel want als ik mijn running index van Polar Flow mag geloven, zou ik nu al een marathon in 2u40 moeten kunnen afleggen. Zelfs al zou de voorspelling er 15min naast zitten, zou ik nog dik tevreden zijn met 2u55:

ri35ku9.jpg

Ik dacht dat het moeilijker ging zijn om de trainingen te combineren met werk (nieuwe job gestart in maart), privé (verbouwingen) etc maar het valt goed mee. Ook omdat ik geen kinderen heb waarschijnlijk. Ik sta op een trainingsdag meestal op rond 6u-6u30 en ga na een klein ontbijt dan eerst lopen. Na een deugddoende douche start ik dan om 9u start met werken en eet ik mijn tweede ontbijt (voordeel van het vele lopen). Op die manier kan ik ontspannen mijn 8 uurtjes werken, als het belangrijkste van de dag (lopen) er al op zit. 's avonds doe ik dan nog mijn (p)rehab oefeningen en ontspan ik wat en probeer iets vroeger te gaan slapen.

Ondertussen heeft de burgemeester van Rotterdam ook al groen licht gegeven en zou de marathon van Rotterdam zeker doorgaan. Can't wait.

Morgen zit ik al aan de vijfde week van mijn marathonschema. Het is snel voorbij aan het gaan. Vorige week was een herstelweek met toch nog +-45km op het schema. Na een deugddoende rust beginnen nu de zwaarste drie weken uit mijn prille loopcarrière, zonder overdrijven. Ik denk dat ik deze week rond de 85-90km zal zitten en in de weken erna richting de 90-95km ga. Interessant in het schema is dat in week 7 het volume plots wat daalt, maar de intensiteit hoog blijft (nadruk op intervals en tempo). Ik hoop dat ik dan al wat minder zware benen heb om met een goed gevoel de speed sessies af te kunnen werken.

Het harde werk loont wel want als ik mijn running index van Polar Flow mag geloven, zou ik nu al een marathon in 2u40 moeten kunnen afleggen. Zelfs al zou de voorspelling er 15min naast zitten, zou ik nog dik tevreden zijn met 2u55:

ri35ku9.jpg

Ik dacht dat het moeilijker ging zijn om de trainingen te combineren met werk (nieuwe job gestart in maart), privé (verbouwingen) etc maar het valt goed mee. Ook omdat ik geen kinderen heb waarschijnlijk. Ik sta op een trainingsdag meestal op rond 6u-6u30 en ga na een klein ontbijt dan eerst lopen. Na een deugddoende douche start ik dan om 9u start met werken en eet ik mijn tweede ontbijt (voordeel van het vele lopen). Op die manier kan ik ontspannen mijn 8 uurtjes werken, als het belangrijkste van de dag (lopen) er al op zit. 's avonds doe ik dan nog mijn (p)rehab oefeningen en ontspan ik wat en probeer iets vroeger te gaan slapen.

Ondertussen heeft de burgemeester van Rotterdam ook al groen licht gegeven en zou de marathon van Rotterdam zeker doorgaan. Can't wait.

Zeer blij te horen dat de trainingen lopen zoals gewenst en vooral dat je het allemaal relatief vlot ingepland krijgt met de verbouwingen en de job! Komt helemaal goed volgens mij voor u.

De marathon van Brugge mag er voor mij echt snel zijn. Ik heb zin om die sub 2u50 marathon achter de rug te hebben om mij weeral te kunnen concentreren op de trails. Volgend weekend trek ik weer naar de Ardennen, met de herfst die stilletjes aan voor de deur staat, wat genieten van de laatste keren dat we nog kunnen lopen terwijl de dagen nog relatief lang zijn.

Bijna 2 weken uit door de hamstrings. Het is balen.

Wat kan ik het beste doen. 2 compressiekousen voor de dijen kopen of een compressiebroek?

Prijs komt ongeveer op hetzelfde uit.

Kent er iemand een goed basisschema voor "beginners" die 5-10km willen lopen?

Ben na vele jaren vorige week terug begonnen (naast fietsen, ook pas begonnen) en moet toch vooral opletten voor overbelasting, mede door relatief zwaar gewicht (87-88) en zware platvoeten.

Eerste loopje zat ik op 5:00/km voor enkele km's dus conditie is niet compleet naar de frieten. Wil in eerste instantie vooral 5-10km aan pakweg 6:00 geheel pijnvrij en zonder groot risico op blessures kunnen lopen.

De schema's die ik vind zijn ofwel om vanaf training 1 al meteen een uur of meer te lopen of zijn gericht op complete beginners die vooral nog moeten wandelen. :unsure:

Pas deze nog aangeraden: https://start-to-run.be/loopschema-voor-gevorderden/

Ik vind die wel goed! Ik gebruik zelf Trenara, en ben daar heel tevreden van. Die maken eigenlijk schema’s op maat gemaakt. Of toch zo dicht daarbij als je kunt komen met een app.
Aha, deze ziet er inderdaad al wat beter uit. Bedankt!

Voor het lopen voor mij toch belangrijk om wat houvast te hebben. Anders ga ik elke keer hard en zit ik meteen met blessures.

Moest je effectief een marathon in 2:40 kunnen lopen met een piekweek van 95 kilometer zou je toch eens moeten overwegen om het wat serieuzer aan te pakken (als je die investering -vooral van tijd dan- wil doen natuurlijk). Het is geen toptalent maar wel genoeg talent om je dan bij de Belgische subtop te scharen.

Moest je effectief een marathon in 2:40 kunnen lopen met een piekweek van 95 kilometer zou je toch eens moeten overwegen om het wat serieuzer aan te pakken (als je die investering -vooral van tijd dan- wil doen natuurlijk). Het is geen toptalent maar wel genoeg talent om je dan bij de Belgische subtop te scharen.
Ohja, ik zou me nu ook niet persé blindstaren op die running index van Polar.
Toen ik in juli (goeie periode) op 35km/week zat met een extra fietstraining zat ik ook enkele keren met een running index 73… gemiddeld running index gaf aan dat ik marathon in 2u57 kon lopen. Maar dat zat er zeker niet in hoor volgens mij! Van zodra ik mijn km’s op trok ging de kwaliteit van trainingen door blessures naar beneden…

Maar wanneer je nu al aan 95km/week zit, is de kans natuurlijk veel groter dat het zal lukken 😂 Zotte km’s hoor. Ik moet daar niet aan denken hoor… my body says no!

Aha, deze ziet er inderdaad al wat beter uit. Bedankt!

Voor het lopen voor mij toch belangrijk om wat houvast te hebben. Anders ga ik elke keer hard en zit ik meteen met blessures.

Ik heb zelf de start to run 5-10 gedaan (na de 0-5) vorig jaar, ik heb daar de MP3's voor staan. Is heel goed verlopen, met een sensibele opbouw, geen klagen van.

Zoals ik zelf al liet doorschijnen, neem ik de Running Index met een grote korrel zout. Misschien was ik niet duidelijk genoeg :) Ik denk dat alles onder de 3u een groot succes zal zijn en sowieso een PR. Ik wil geen stappen overslaan. Eerste marathon: +-3u25, tweede: +-3u05, nu derde.

Om in 2u40 te finishen, moet ik aan een tempo van 3:47 lopen. Dat zit er zeker nog niet in :p In oktober 2020 liep ik nog maar net 3:45 gemiddeld op de 10km. Ik denk niet dat ik in +-11 maanden zo spectaculair vooruitgang geboekt heb.

Verder heb ik geen ambities om bij de subtop van België te horen (rekening houdende met m'n gezondheidsprobleem) Ik wil wel telkens verbeteren op alle afstanden van 5km tot ultra's. En dan zien we wel waar we komen.

Zoals ik zelf al liet doorschijnen, neem ik de Running Index met een grote korrel zout. Misschien was ik niet duidelijk genoeg :) Ik denk dat alles onder de 3u een groot succes zal zijn en sowieso een PR. Ik wil geen stappen overslaan. Eerste marathon: +-3u25, tweede: +-3u05, nu derde.

Om in 2u40 te finishen, moet ik aan een tempo van 3:47 lopen. Dat zit er zeker nog niet in :p In oktober 2020 liep ik nog maar net 3:45 gemiddeld op de 10km. Ik denk niet dat ik in +-11 maanden zo spectaculair vooruitgang geboekt heb.

Verder heb ik geen ambities om bij de subtop van België te horen (rekening houdende met m'n gezondheidsprobleem) Ik wil wel telkens verbeteren op alle afstanden van 5km tot ultra's. En dan zien we wel waar we komen.

De meeste mensen hier onderschatten zichzelf eerder dan overschatten, dus ik dacht dat er misschien toch een kans was dat je 2:40 zou kunnen lopen :)
Maar inderdaad, ik hecht ook niet al te veel belang aan die voorspellingen. Af en toe zie ik ook passeren dat ik een marathontijd onder de 3 uur zou moeten halen, maar no way dat dat effectief zou lukken. Een halve in 1:30 lijkt me nog te doen, misschien probeer ik dat wel eens later dit jaar.

Iemand ervaring met 'coaching' apps voor apple watch? Al heel google uitgepluisd, maar dit bestaat precies niet.

Nu stel ik vaak gwn een timer in o.b.v. een loopschema (keeponrunning) en dat is toch wat omslachtig. Mag gerust iets kosten.

Edit: Runtrainer gevonden. Zal deze eens uitproberen.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met 'coaching' apps voor apple watch? Al heel google uitgepluisd, maar dit bestaat precies niet.

Nu stel ik vaak gwn een timer in o.b.v. een loopschema (keeponrunning) en dat is toch wat omslachtig. Mag gerust iets kosten.

Edit: Runtrainer gevonden. Zal deze eens uitproberen.
Lang geleden... Toen ik nog geen sporthorloge had liep ik met http://www.ismoothrun.com/. Heel customisable en was daar toen enorm tevreden van.

Ik heb zelf de start to run 5-10 gedaan (na de 0-5) vorig jaar, ik heb daar de MP3's voor staan. Is heel goed verlopen, met een sensibele opbouw, geen klagen van.

Decathlon Coach app heeft ook een pak schema's, ik doe nu eentje voor een snelle 10K.

Thanks beiden. Ik bekijk het eens!

Zonet op gemak 5,5km gelopen à 5:21 gemiddeld. In begin wat last van schenen maar trok na dikke km volledig weg. Toch nog niet versnellen of volume teveel verhogen deze eerste weken.

Toch nog niet versnellen of volume teveel verhogen deze eerste weken.

Ik vind dat je sowieso niet traag loopt om net weer op te starten :)

Maar dat volume opbouwen, doe dat inderdaad gestaag, ook al lijkt het vlot te gaan. Heb er me vorig jaar ook aan mispakt op een bepaald ogenblik, wat beginnen freewheelen, volume ook op eigen initiatief de hoogte in beginnen gooien (middenin een meer op snelheid gefocust programma) en ik heb het mogen bekopen door 4 maand te sukkelen met mijn Achillespees. Waardoor een groot deel van mijn conditie weer de vuilbak in kon en ik heb het gevoel dat ik pas onlangs, 5-6 maand nadat ik weer opgestart ben, pas echt het conditieniveau van een tiental maand geleden overstegen ben...

Terug
Bovenaan