Leeftijd is maar een getal. Geen excusesIk ben ondertussen ook +35 geworden

Wat moet ik dan zeggen? Ik word begin volgend jaar 50 jaar oud.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Leeftijd is maar een getal. Geen excusesIk ben ondertussen ook +35 geworden

you talking about me?Vooral opletten dat je niet teveel forceert - niet te snel te veel willen, denk ik dan? Waar ben je nu naar opgebouwd? En sta je nu op een OK gewicht?
Ik heb indertijd eerst een serieus stuk vermagerd vooraleer ik durfde te gaan lopen, want teveel gewicht op bvb je knieën kan daar ook wel last geven.
Verkeerde schoenen kunnen altijd last veroorzaken he. Ik ken ook iemand die naar Runner's Lab is gegaan en daar met een paar schoenen naar huis gekomen heeft waarin hij na elke loop pijn had/heeft. Doorgaans doen ze daar een heel goede job maar het is er blijkbaar ook niet altijd 100% op...

Die van Brugge is eenvoudiger hoor, dat zou moeten lukken.Ale hup, vorig jaar Brussels Marathon op 4u24 uitgedaan. Dit jaar op 6/10 me ingeschreven op de Brugge marathon met de hoop <4u te kunnen aftikken. We got a long way to go.
Hoe oud ben je nu?Die van Brugge is eenvoudiger hoor, dat zou moeten lukken.
Ik heb in Brugge mijn eerste marathon gelopen (03:57) en ondertussen al 4 marathons op de teller staan. Laatste snelheid was 03:37, volgende keer zou ik naar 03:20 willen gaan om zo ooit onder de 03:00 uit te komen.
39 (37 toen ik de eerste deed). Elke 6 maand er eentje gedaanHoe oud ben je nu?
Het is een mooi doel, dat zeker.39 (37 toen ik de eerste deed). Elke 6 maand er eentje gedaan

Gewoon een kwestie van trainen, kameraad.Het is een mooi doel, dat zeker.
Maar van 3u37 naar sub 3u is nog een grote stap natuurlijk
Het verschil in 5min09/km en 4min15/km is echt wel fors. Dat is voor veel mensen het verschil tussen een extensiever duurloop en en 10km wedstrijd.![]()
Een kwestie van trainen zeker? Tijdens mijn eerste 2 marathons keek ik niet eens naar mijn snelheid, enkel hartslag en hoeveel km ik had afgelegd. Pas sinds marathon #3 volg ik mijn gemiddelde snelheid op mijn Garmin.Het is een mooi doel, dat zeker.
Maar van 3u37 naar sub 3u is nog een grote stap natuurlijk
Het verschil in 5min09/km en 4min15/km is echt wel fors. Dat is voor veel mensen het verschil tussen een extensiever duurloop en en 10km wedstrijd.![]()
Gewoon een kwestie van trainen, kameraad.

Een kwestie van trainen zeker? Tijdens mijn eerste 2 marathons keek ik niet eens naar mijn snelheid, enkel hartslag en hoeveel km ik had afgelegd. Pas sinds marathon #3 volg ik mijn gemiddelde snelheid op mijn Garmin.
In retrospect had ik eigenlijk eerder met marathons moeten beginnen, ik ben nu zeker 5 jaar daarvoor bezig geweest met 15km-20km runs, terwijl ik eigenlijk meer plezier haal uit die lange +20km runs.

Van ouder worden heeft nog maar weinig impact gehad op mijn lopen, ik loop nu meer en sneller dan pakweg 10 jaar geleden. Het is lifestyle en training, niet leeftijd.Ja zonder te trainen gaat het nooit lukken dat kan ik je op voorhand wel zeggen
Let op ik wil niet zeggen dat het niet zal lukken hoor, ik wou alleen maar aangeven dat het nog wel een grote stap is. Nog maar simpel het verschil in tempo tussen 5min09 en 4min15 is al groot.
En dat misschien uw leeftijd ook niet de grootste hulp zal zijn![]()
Ja, maar ik liep altijd gewoon op gevoel, ik vertrok altijd met het plan om bijv. 10km te lopen en als ik meer kon dan deed ik meer (12-14-16-18-...). Snelheid en looptempo ben ik nog maar een dik jaar mee bezig.Als je aangeeft dat je al 5 jaar met 15-20km bezig was dan moet je toch al een goed beeld hebben van wat je kan en hoe je moet lopen in race?
Je moet uiteraard doen wat je plezant vindt, en als dat langere werk is dan is dat helemaal top!
Ik wens het u van harte toe dat het lukt hoor zo onder de 3u lopen, dat is al een mijlpaal om fier op te zijn!
Ter vergelijking met mijn (slakkentempo en zero talent) niveau.Nog maar simpel het verschil in tempo tussen 5min09 en 4min15 is al groot.

Ik zie mijzelf ook als compleet ongetalenteerd, maar al sport ik 10jaar niet, gaat die 5:00/km echt wel lukken hoor.Ter vergelijking met mijn (slakkentempo en zero talent) niveau.
Ik loop zonder veel problemen 5:40 / km op 10 km
5:10? Dat is al een immens verschil hé
5:10 lopen - 10 km lang dat doe ik niet zomaar. Daar moet ik voor trainen.
5:40? Als ik een maand helemaal 'niet' loop gewoon zuiver omdat ik frisse benen heb loop ik meteen weer dat tempo op 10 km.
Dan ga ik pieredood zijn en een maand buiten strijd zijn ja. Maar ik loop dat tempo dan gewoon als dat echt moet.
Waarom? Dat is mijn basissnelheid als ik in redelijk goede vorm ben en mijne limiet als ik niet in vorm ben. Daarom.
5:10? 40 km/week een half jaar trainen en op een superdag. Dan pas lukt dat. Eerder niet.
49 jaar - Momenteel iets te zwaar (85kg voor 1m84). Maar normaal ben ik op gewicht.Ik zie mijzelf ook als compleet ongetalenteerd, maar al sport ik 10jaar niet, gaat die 5:00/km echt wel lukken hoor.
Of ben je aan de obese kant?

Ok, fair enough. Ik herinnerde mij dat jij idd wel veel liep en ook deftige (goeie!) tijden had gelopen, vandaar dat ik het niet snapte49 jaar - Momenteel iets te zwaar (85kg voor 1m84). Maar normaal ben ik op gewicht.
Ik heb 5:27 gelopen op de 10 miles van Antwerpen en daarvoor moest ik toch al stevig trainen.
Laat staan dat ik 5:00 zou halen
Wel misschien enige nuance: Ik heb in 2017 een halve marathon gelopen in <1:40 (PR) maar daarna heb ik een paar epileptische aanvallen gehad en sindsdien is de snelheid er een beetje uit. Dat heeft niet echt geholpen + ik word een jaartje ouder dus die tijd haal ik nooit meer.

Zeg je nu dat je na 10 jaar niet sporten, nog steeds een 10km in 50 min kan lopen?Ik zie mijzelf ook als compleet ongetalenteerd, maar al sport ik 10jaar niet, gaat die 5:00/km echt wel lukken hoor.

Da’s uiteraard gewoon een veronderstelling, wie weet… van mijn 40 tot 50 zal dat wellicht niet het geval zijn, maar de eerdere jaren zijn toch veelbelovend. Nu goed, ik heb nooit beter gedaan dan 4:35 op een 10 miles, want ik heb er totaal geen karakter voor.Zeg je nu dat je na 10 jaar niet sporten, nog steeds een 10km in 50 min kan lopen?
Jawadde, ik ben na 6 jaar zonder atletiek vorig jaar herstart en ik was blij dat ik int begin gewoon 5 km kon joggen. Die loopbeweging, beslasting op spieren en gewrichten, souplesse was er totaal uit bij mij.
Ik zal dan wrs nog ongetalenteerder dan compleet ongetalenteerd zijn. Wat ook wel klopt, want bij de jeugd eindigde ik meestal in de tweede helft![]()
. Mijn beste tijd was 53:30 ofzo. Ik heb wel nooit op snelheid getraind en heb een lange blessure gehad toen ik net een tijdje met regelmaat 15 km kon lopen. Bij mij volgt het lichaam niet altijd even goed de verbetering in conditie.We zullen elkaar nog eens spreken binnen 10 jaarDa’s uiteraard gewoon een veronderstelling, wie weet… van mijn 40 tot 50 zal dat wellicht niet het geval zijn, maar de eerdere jaren zijn toch veelbelovend. Nu goed, ik heb nooit beter gedaan dan 4:35 op een 10 miles, want ik heb er totaal geen karakter voor.
(En dat laatste is mss wel een juiste indicatie van talent idd, ik eindigde altijd in de top 3-5 van de klas bij de sponsorloopjes enzo…)