Algemene Loopthread

Vooral opletten dat je niet teveel forceert - niet te snel te veel willen, denk ik dan? Waar ben je nu naar opgebouwd? En sta je nu op een OK gewicht?
Ik heb indertijd eerst een serieus stuk vermagerd vooraleer ik durfde te gaan lopen, want teveel gewicht op bvb je knieën kan daar ook wel last geven.

Verkeerde schoenen kunnen altijd last veroorzaken he. Ik ken ook iemand die naar Runner's Lab is gegaan en daar met een paar schoenen naar huis gekomen heeft waarin hij na elke loop pijn had/heeft. Doorgaans doen ze daar een heel goede job maar het is er blijkbaar ook niet altijd 100% op...
you talking about me? :scream:

Anyways, 2 weken geleden mij de nieuwe pegasus 41 aangeschaft, gezien mijn saucony's erdoor zaten na 800 ish km. Zeer tevreden van als training schoen!

Afgelopen week mijn eerste groepstrainingen gedaan bij DCLA. Ik had op voorhand mijn HM en Marathon tijden doorgegeven en de groep waarin ik ingedeeld ben past zeer goed met mijn tempo’s.
Woensdag intervallen en gisteren tempo duurloop, super leuk in groep.
In de herfst pas op de piste, ben benieuwd wat dat gaat geven.

Ben ik de enige die het geluid van lopen op gravel zo zalig vind? :love:

Ale hup, vorig jaar Brussels Marathon op 4u24 uitgedaan. Dit jaar op 6/10 me ingeschreven op de Brugge marathon met de hoop <4u te kunnen aftikken. We got a long way to go.
Die van Brugge is eenvoudiger hoor, dat zou moeten lukken.
Ik heb in Brugge mijn eerste marathon gelopen (03:57) en ondertussen al 4 marathons op de teller staan. Laatste snelheid was 03:37, volgende keer zou ik naar 03:20 willen gaan om zo ooit onder de 03:00 uit te komen.

Die van Brugge is eenvoudiger hoor, dat zou moeten lukken.
Ik heb in Brugge mijn eerste marathon gelopen (03:57) en ondertussen al 4 marathons op de teller staan. Laatste snelheid was 03:37, volgende keer zou ik naar 03:20 willen gaan om zo ooit onder de 03:00 uit te komen.
Hoe oud ben je nu?

39 (37 toen ik de eerste deed). Elke 6 maand er eentje gedaan
Het is een mooi doel, dat zeker.
Maar van 3u37 naar sub 3u is nog een grote stap natuurlijk :p
Het verschil in 5min09/km en 4min15/km is echt wel fors. Dat is voor veel mensen het verschil tussen een extensiever duurloop en en 10km wedstrijd. :p

Het verschil in 5min09/km en 4min15/km is echt wel fors. Dat is voor veel mensen het verschil tussen een extensiever duurloop en en 10km wedstrijd. :p
Gewoon een kwestie van trainen, kameraad.

Een kwestie van trainen zeker? Tijdens mijn eerste 2 marathons keek ik niet eens naar mijn snelheid, enkel hartslag en hoeveel km ik had afgelegd. Pas sinds marathon #3 volg ik mijn gemiddelde snelheid op mijn Garmin.
In retrospect had ik eigenlijk eerder met marathons moeten beginnen, ik ben nu zeker 5 jaar daarvoor bezig geweest met 15km-20km runs, terwijl ik eigenlijk meer plezier haal uit die lange +20km runs.

Ik ben aangevallen door nijlganzen tijdens het joggen vandaag.

Standaard is mijn houding gewoon: f*ck jullie watervogels: ik kom hier aan met een snelheid tussen 9 à 11 km/h, ik ben niet klein en ook niet de mooiste... dus krijg schrik en move aside...

Vandaag: 2 nijlganzen: nope. Eerste charge was nog zoiets van, meh: hier loop ik langs door, 2e charge was een full on "aerial assault", ik toch 2-3 meter achteruit, me groot gemaakt en een "whack" proberen uitdelen met m'n drinkbus... holy hell, agressieve beestjes.
Logisch ergens, want het is broedseizoen voor die beesten en hun kuikens zaten even verderop.

Anderzijds, volgende keer toch een stok oprapen aan het begin van een tochtje doorheen dit park...

Gewoon een kwestie van trainen, kameraad.

Was het maar zo simpel natuurlijk. :P
Maar uiteraard begint alles bij trainen.

Een kwestie van trainen zeker? Tijdens mijn eerste 2 marathons keek ik niet eens naar mijn snelheid, enkel hartslag en hoeveel km ik had afgelegd. Pas sinds marathon #3 volg ik mijn gemiddelde snelheid op mijn Garmin.
In retrospect had ik eigenlijk eerder met marathons moeten beginnen, ik ben nu zeker 5 jaar daarvoor bezig geweest met 15km-20km runs, terwijl ik eigenlijk meer plezier haal uit die lange +20km runs.

Ja zonder te trainen gaat het nooit lukken dat kan ik je op voorhand wel zeggen :P
Let op ik wil niet zeggen dat het niet zal lukken hoor, ik wou alleen maar aangeven dat het nog wel een grote stap is. Nog maar simpel het verschil in tempo tussen 5min09 en 4min15 is al groot.
En dat misschien uw leeftijd ook niet de grootste hulp zal zijn :(

Als je aangeeft dat je al 5 jaar met 15-20km bezig was dan moet je toch al een goed beeld hebben van wat je kan en hoe je moet lopen in race?
Je moet uiteraard doen wat je plezant vindt, en als dat langere werk is dan is dat helemaal top!
Ik wens het u van harte toe dat het lukt hoor zo onder de 3u lopen, dat is al een mijlpaal om fier op te zijn!

Ja zonder te trainen gaat het nooit lukken dat kan ik je op voorhand wel zeggen :p
Let op ik wil niet zeggen dat het niet zal lukken hoor, ik wou alleen maar aangeven dat het nog wel een grote stap is. Nog maar simpel het verschil in tempo tussen 5min09 en 4min15 is al groot.
En dat misschien uw leeftijd ook niet de grootste hulp zal zijn :(
Van ouder worden heeft nog maar weinig impact gehad op mijn lopen, ik loop nu meer en sneller dan pakweg 10 jaar geleden. Het is lifestyle en training, niet leeftijd.
Op mijn 19e deed ik geen sport, had ik overgewicht en rookte ik nog een pakje per dag. Toen was het echt rampzalig, ik kon toen nauwelijks 500m lopen.

Als je aangeeft dat je al 5 jaar met 15-20km bezig was dan moet je toch al een goed beeld hebben van wat je kan en hoe je moet lopen in race?
Je moet uiteraard doen wat je plezant vindt, en als dat langere werk is dan is dat helemaal top!
Ik wens het u van harte toe dat het lukt hoor zo onder de 3u lopen, dat is al een mijlpaal om fier op te zijn!
Ja, maar ik liep altijd gewoon op gevoel, ik vertrok altijd met het plan om bijv. 10km te lopen en als ik meer kon dan deed ik meer (12-14-16-18-...). Snelheid en looptempo ben ik nog maar een dik jaar mee bezig.

Nog maar simpel het verschil in tempo tussen 5min09 en 4min15 is al groot.
Ter vergelijking met mijn (slakkentempo en zero talent) niveau.

Ik loop zonder veel problemen 5:40 / km op 10 km
5:10? Dat is al een immens verschil hé :D

5:10 lopen - 10 km lang dat doe ik niet zomaar. Daar moet ik voor trainen.
5:40? Als ik een maand helemaal 'niet' loop gewoon zuiver omdat ik frisse benen heb loop ik meteen weer dat tempo op 10 km.

Dan ga ik pieredood zijn en een maand buiten strijd zijn ja. Maar ik loop dat tempo dan gewoon als dat echt moet. ;)
Waarom? Dat is mijn basissnelheid als ik in redelijk goede vorm ben en mijne limiet als ik niet in vorm ben. Daarom.

5:10? 40 km/week een half jaar trainen en op een superdag. Dan pas lukt dat. Eerder niet.

Ter vergelijking met mijn (slakkentempo en zero talent) niveau.

Ik loop zonder veel problemen 5:40 / km op 10 km
5:10? Dat is al een immens verschil hé :D

5:10 lopen - 10 km lang dat doe ik niet zomaar. Daar moet ik voor trainen.
5:40? Als ik een maand helemaal 'niet' loop gewoon zuiver omdat ik frisse benen heb loop ik meteen weer dat tempo op 10 km.

Dan ga ik pieredood zijn en een maand buiten strijd zijn ja. Maar ik loop dat tempo dan gewoon als dat echt moet. ;)
Waarom? Dat is mijn basissnelheid als ik in redelijk goede vorm ben en mijne limiet als ik niet in vorm ben. Daarom.

5:10? 40 km/week een half jaar trainen en op een superdag. Dan pas lukt dat. Eerder niet.
Ik zie mijzelf ook als compleet ongetalenteerd, maar al sport ik 10jaar niet, gaat die 5:00/km echt wel lukken hoor.

Of ben je aan de obese kant?

Ik zie mijzelf ook als compleet ongetalenteerd, maar al sport ik 10jaar niet, gaat die 5:00/km echt wel lukken hoor.

Of ben je aan de obese kant?
49 jaar - Momenteel iets te zwaar (85kg voor 1m84). Maar normaal ben ik op gewicht.

Ik heb 5:27 gelopen op de 10 miles van Antwerpen en daarvoor moest ik toch al stevig trainen.
Laat staan dat ik 5:00 zou halen :)

Wel misschien enige nuance: Ik heb in 2017 een halve marathon gelopen in <1:40 (PR) maar daarna heb ik een paar epileptische aanvallen gehad en sindsdien is de snelheid er een beetje uit. Dat heeft niet echt geholpen + ik word een jaartje ouder dus die tijd haal ik nooit meer.

Laatst bewerkt:
49 jaar - Momenteel iets te zwaar (85kg voor 1m84). Maar normaal ben ik op gewicht.

Ik heb 5:27 gelopen op de 10 miles van Antwerpen en daarvoor moest ik toch al stevig trainen.
Laat staan dat ik 5:00 zou halen :)

Wel misschien enige nuance: Ik heb in 2017 een halve marathon gelopen in <1:40 (PR) maar daarna heb ik een paar epileptische aanvallen gehad en sindsdien is de snelheid er een beetje uit. Dat heeft niet echt geholpen + ik word een jaartje ouder dus die tijd haal ik nooit meer.
Ok, fair enough. Ik herinnerde mij dat jij idd wel veel liep en ook deftige (goeie!) tijden had gelopen, vandaar dat ik het niet snapte :)

Zeg je nu dat je na 10 jaar niet sporten, nog steeds een 10km in 50 min kan lopen?
Jawadde, ik ben na 6 jaar zonder atletiek vorig jaar herstart en ik was blij dat ik int begin gewoon 5 km kon joggen. Die loopbeweging, beslasting op spieren en gewrichten, souplesse was er totaal uit bij mij.
Ik zal dan wrs nog ongetalenteerder dan compleet ongetalenteerd zijn. Wat ook wel klopt, want bij de jeugd eindigde ik meestal in de tweede helft 😂

Zeg je nu dat je na 10 jaar niet sporten, nog steeds een 10km in 50 min kan lopen?
Jawadde, ik ben na 6 jaar zonder atletiek vorig jaar herstart en ik was blij dat ik int begin gewoon 5 km kon joggen. Die loopbeweging, beslasting op spieren en gewrichten, souplesse was er totaal uit bij mij.
Ik zal dan wrs nog ongetalenteerder dan compleet ongetalenteerd zijn. Wat ook wel klopt, want bij de jeugd eindigde ik meestal in de tweede helft 😂
Da’s uiteraard gewoon een veronderstelling, wie weet… van mijn 40 tot 50 zal dat wellicht niet het geval zijn, maar de eerdere jaren zijn toch veelbelovend. Nu goed, ik heb nooit beter gedaan dan 4:35 op een 10 miles, want ik heb er totaal geen karakter voor.

(En dat laatste is mss wel een juiste indicatie van talent idd, ik eindigde altijd in de top 3-5 van de klas bij de sponsorloopjes enzo…)

Dit is het vierde jaar dat ik relatief consistent loop en 10 km in 50 min is voor mij voorlopig ook nog niet aan de orde geweest :unsure:. Mijn beste tijd was 53:30 ofzo. Ik heb wel nooit op snelheid getraind en heb een lange blessure gehad toen ik net een tijdje met regelmaat 15 km kon lopen. Bij mij volgt het lichaam niet altijd even goed de verbetering in conditie.

Ik ben nu wel voor het eerst eens een echt schema aan’t volgen om terug op te bouwen naar 10 km (tot mei liep ik 2x5-6 km per week) en da’s toch wel een wereld van verschil met gewoon zelf wat op het gevoel op te bouwen. Gisteren voor de eerste keer in bijna een jaar 10 km gelopen, na 7 weken van het 12 weken schema. Daar deed ik nu 58:15 over, de komende 5 weken zouden nu moeten dienen om de tijd scherper te stellen. Benieuwd waar ik dan uit kom, alvast tot nu toe tevreden van het schema van Garmin.

Da’s uiteraard gewoon een veronderstelling, wie weet… van mijn 40 tot 50 zal dat wellicht niet het geval zijn, maar de eerdere jaren zijn toch veelbelovend. Nu goed, ik heb nooit beter gedaan dan 4:35 op een 10 miles, want ik heb er totaal geen karakter voor.

(En dat laatste is mss wel een juiste indicatie van talent idd, ik eindigde altijd in de top 3-5 van de klas bij de sponsorloopjes enzo…)
We zullen elkaar nog eens spreken binnen 10 jaar :P
Vergeet ook niet dat je ook nog wel wat fietst, wat de aerobe capaciteit toch wel een boost geeft.

En als dat een referentie is lieper er niemand sneller dan mij in de klas. En als het op achter de wijven lopen aankwam was ik de snelste van heel de scholengemeenschap :unsure:

Terug
Bovenaan