Algemene Loopthread

Vandaag m'n 2u40 lange loop zonder problemen afgewerkt. De Vaart Leuven-Kampenhout op en af. Goeie ~31,5 km. Wind tegen in't opgaan, rug/zijwind in het terugkeren. Mij vandeweek eindelijk ook een loopbril aangeschaft omdat ik steeds meer last begin te krijgen van tranende ogen door stof/pollen die men ogen invliegen. Wat een verademing, zo'n bril (ook als de zon schijnt uiteraard :D)

Vandaag m'n 2u40 lange loop zonder problemen afgewerkt. De Vaart Leuven-Kampenhout op en af. Goeie ~31,5 km. Wind tegen in't opgaan, rug/zijwind in het terugkeren. Mij vandeweek eindelijk ook een loopbril aangeschaft omdat ik steeds meer last begin te krijgen van tranende ogen door stof/pollen die men ogen invliegen. Wat een verademing, zo'n bril (ook als de zon schijnt uiteraard :D)
WhatsApp-Image-2024-07-01-at-10.46.26-e1719824372353.jpeg

Vooral aangenaam om insecten uit je ogen te houden is mijn ervaring. :D

Ik zou graag meedoen aan de halve. Voorlopig ga ik het wel beperken tot halves, maar zelfs dat lijkt me nog te hoog gegrepen op dit moment. Volgende week ga ik met de kine zien of ik weer kan beginnen aan lopen, voorlopig is het hier al yoga wat de klok slaat. Een halfuur oefeningen per dag, ze komen mijn keel uit 😭
Je gaat me toch het vuur aan de schenen leggen op 25 augustus bij de Red Star Run? :s

Je gaat me toch het vuur aan de schenen leggen op 25 augustus bij de Red Star Run? :S
Met alle vormen van geneugte, als ik kan. Maar ik zie wel al een mogelijke dubbele boeking die dag 🙈 Hopelijk wordt het kiezen tussen die twee, en niet tussen stretchen of core…

Ik vind dat echt nog een van de toffere lopen! Komt ook door m’n ‘geschiedenis’ ermee natuurlijk, want objectief is het maar dat. Maar ik vind het altijd amusement!

Ik heb hetzelfde, ik doe eigenlijk niet veel anders dan een paar weken geleden en tegenwoordig is mijn status altijd "productive" of "peaking", terwijl die vroeger altijd "maintaining" of "recovery" was. (Productive/maintaining als ik elke dag/om de dag loop, peaking of recovery als ik eens een dag of 2/3 niks doe). Vraag mij af of het door één of andere software upgrade komt, want aan mij ligt het niet 😄
Beter dat als omgekeerd. Sinds ik 3 maanden terug begonnen ben, ben ik bijna heel de tijd niet productief. Altijd "-3" ofzo op de basislijn. Zou liever eens iets anders zien :)

loopbril vs gewone zonnebril? Enig verschil behalve misschien wat meer aerodynamisch?
Op sterkte gaan die krengen ook weer een pak geld kosten dus ik zal het wel op mijn rayban moeten houden dan denk ik

loopbril vs gewone zonnebril? Enig verschil behalve misschien wat meer aerodynamisch?
Op sterkte gaan die krengen ook weer een pak geld kosten dus ik zal het wel op mijn rayban moeten houden dan denk ik

Het verschil in gewicht en comfort is dag en nacht.
Een sportzonnebril verzet zich geen mm, een gewone zonnebril zal al snel beginnen afzakken als je hard zweet.

Ben ik de enige die vond dat het gisteren laf en plakkerig was? Ik heb ook niks anders gedaan dan (donder)vliegjes opgefret tijdens mijn loopsessie. (echt letterlijk)

OK ik ben door een voetblessure (ondertussen genezen) niet meer in vorm maar gisteren had ik moeite om er tempo in te krijgen. Ik zweette dan ook gelijk een rund.

Ik heb een aantal jaren terug zeer vaak gelopen en jaren na elkaar Antwerp 10 Miles en de marathon van Brussel gelopen, maar sindsdien eigenlijk quasi nooit meer gelopen en m'n conditie vooral op peil gehouden door tennis/padel, voetballen, te fietsen en op de crosstrainer, ...
Ik moest juist m'n brommer binnendoen voor een onderhoud en ik dacht ik zal de 5km afstand eens lopen. Dus m'n loopschoen aangedaan en zo min mogelijk balast meegenomen. Maar boy o boy, ik kon letterlijk geen enkele kilometer meer lopen zonder dat ik al begon te zweten als een rund (had wel een sweater aan want bon het regende) en m'n voeten/scheenbeen en knieën al begonnen te protesteren, en effe moest wandelen.
Is dat normaal? Heb een goede conditie, maar dat lopen lukt precies toch voor gene zak meer. 🥹 Korte sprintjes zijn geen enkel probleem, maar een wat grotere afstand zit precies toch niet meer in m'n benen.

Korte sprintjes zijn geen enkel probleem, maar een wat grotere afstand zit precies toch niet meer in m'n benen.

Logisch als je al even niet meer hebt gelopen dat het lichaam daar niet zo tevreden mee is.
Je bent ook qua leeftijd ouder geworden en de combinatie daarvan is nefast.
Hoe ouder je wordt hoe belangrijker consistentie wordt.

Maar als je vroeger veel hebt gelopen komt het wel vrij snel terug hoor.

Lopen is ook wel belastend voor de gewrichten. Ik merk zelf dat als ik lang niet gelopen heb (laatste keer is wel al een paar jaar geleden😅), ik het de eerste keren voel in mijn knieën. Ik heb met het werk ook al een paar keer events als ten miles, halve marathon... meegedaan, en er was ook eens een collega bij die nooit liep en dacht het enkel op fietsconditie te doen. Is gelukt, maar niet comfortabel.
Er zijn studies die zeggen dat het kraakbeen in de knieën van lopers gezonder is dan van niet-lopers, dus uw lichaam past zich wel aan

Vandaag beslist om een snelle, lange loop te doen. (Te) Hard vertrokken en wind vol in het gezicht waardoor ik na 5 km door het ijs zakte ondanks dat ik tegen mezelf zei dat ik het maar moest volhouden..
2km wat rustiger gelopen en dan toch 2e adem gevonden en nog 5 km vol kunnen doorlopen. Lang geleden dat ik zo diep ben gegaan. 5m15 op 12,5 km.

Maar boy o boy, ik kon letterlijk geen enkele kilometer meer lopen zonder dat ik al begon te zweten als een rund
Zie mijn post hierboven. Het was niet zo heel warm weer maar wel laf weer dezer dagen.

Is dat normaal? Heb een goede conditie, maar dat lopen lukt precies toch voor gene zak meer. 🥹 Korte sprintjes zijn geen enkel probleem, maar een wat grotere afstand zit precies toch niet meer in m'n benen.
Ik sluit mij aan bij de visie van MrKend54l.

Logisch als je al even niet meer hebt gelopen dat het lichaam daar niet zo tevreden mee is.
Je bent ook qua leeftijd ouder geworden en de combinatie daarvan is nefast.
Hoe ouder je wordt hoe belangrijker consistentie wordt.

Maar als je vroeger veel hebt gelopen komt het wel vrij snel terug hoor.

Bwah ben 25, dus denk niet dat ik al in de leeftijdscategorie zit dat het allemaal veel moeilijk hoort te gaan. 🥹
Enfin, ik heb tijdens het middelbaar zo ook eens de 10 Miles gelopen binnen een redelijke tijd (1h15-ish minuten) zuiver op karakter zonder bij manier van spreken 10 keer getraind te hebben. Dat zou me nu toch niet meer lukken, voel ik.
Ben natuurlijk sindsdien wel een stuk gespierder geworden (+10/15 kg), en dat voel je wellicht ook als je dat moet meesleuren. Tot een aantal jaren terug was ik een stokje, dus dat liep wrs makkelijker.

Vandaag m’n eerste trailrun gedaan, de Chouffe Trail in Houffalize. Op veilig gespeeld en voor de 18K afstand gekozen. Er zaten 660 hoogtemeters in dit parcours en die zijn toch van een ander kaliber dan degene die ik hier terugvind. Al bij al ging het vrij vlot, de stevigere hellingen wel al wandelend gedaan maar dat deden de meesten leek me. Heb me in het begin wel serieus laten ringeloren door achteraan te starten, de eerste 4km was er bij elke helling een wachtrij om naar boven te gaan.

Smaakt sowieso naar meer!

Terug
Bovenaan