Algemene Loopthread

Voor alle duidelijkheid sprak ik over 30g koolhydraten gels :p
Meestal spreekt men over het aantal koolhydraten als het over sportvoeding aankomt, en niet het totale gewicht van het product. Het gaat dan over hoeveel koolhydraten je per uur kan opnemen en omzetten in uw lichaam.
Zo is 60g koolhydraten vrij "normaal" en kan je vrij makkelijk wegkrijgen. Ga je naar 90g en zelfs 120g/u dan moet je echt specifiek daarop trainen en dus train the gut doen.
Een gevoelige maag en daar kan je nooit 100% bulletproof op trainen se (allé ja trainen helpt wel maar er is altijd wel ne limiet op quasi alles).
Want inderdaad puur op basis van koolhydraten ga je niet snel last krijgen. Daarmee ben ik het wel eens.

Voor alle duidelijkheid sprak ik over 30g koolhydraten gels :p
Meestal spreekt men over het aantal koolhydraten als het over sportvoeding aankomt, en niet het totale gewicht van het product. Het gaat dan over hoeveel koolhydraten je per uur kan opnemen en omzetten in uw lichaam.
Zo is 60g koolhydraten vrij "normaal" en kan je vrij makkelijk wegkrijgen. Ga je naar 90g en zelfs 120g/u dan moet je echt specifiek daarop trainen en dus train the gut doen.
In The Real Science of Sports podcast heb ik ook al gehoord dat je slechts 60g glucose per uur kan verwerken, en dat sommigen bij een 50/50 verdeling van fructose en glucose wel tot 120g koolhydraten per uur kunnen gaan als ze erop oefenen. Nu weet ik niet van welk lichaamsgewicht wordt uitgegaan, want ik vermoed dat iemand als ik die een wedstrijdgewicht van boven de 80kg heeft wel meer zal kunnen verwerken dan iemand van 60 kilogram. :p

Ik heb zelf nog nooit marathons gelopen of gelletjes genomen, dus neem dit met een korrel zout. Als recreant zou ik me gewoon aan die 60g houden met gelletjes (of max tot 70g gaan door ook wat glucose in je bidons te krijgen) en niet proberen veel verder te gaan gezien de afnemende meeropbrengst. Daarnaast moet je maag harder werken wat enkel problemen kan opleveren.

Verder is ook niet iedereen er voor gemaakt. Een trainingsmaat van me loopt al jaren 2 marathons per jaar en die heeft ook nog elke marathon maagproblemen (heeft al meermaals opgegeven) terwijl die wel zeker voldoende oefent met gelletjes, en het is niet de enige die dat probleem heeft. Conditie is het probleem niet als ik naar z'n training kijk, dus ik geloof het wel.

Isotone gels nemen van SiS. Die "drinkt" ge vlotjes binnen. Eerst met gels van Etixx gelopen, maar die vielen me te zwaar op de maag. Dan maar overgeschakeld op SiS en dat werkt wonder boven wonder perfect zonder dat er ik wat van voel aan m'n gevoelige maag. Hun bèta fuel gels kan ik ook nog net verdragen, maar da's op't randje.

Ik ben zelf overgeschakeld van de istone van SIS naar de beta fuels (ookal zijn die idd iets zwaarder op de maag) omdat je dan veel eenvoudiger/praktischer aan 80g koolhydraten per uur komt. Met die isotone moet je er al +-4 nemen op een uur terwijl met de bèta fuel ik er eentje om het half uur neem. Ook veel handiger om er maar een beperkter aantal te moeten meesleuren.

Hier mijn 2de en laatste marathon op SIS gels gelopen. Zeker isotone gaan goed binnen bij mij.
De andere waren een iets ander verhaal... Tijdens de lange trainingen gemerkt dat ik niet mocht eindigen met een electrolyte of caf. gel. Nadien kreeg ik telkens zware maagkrampen voor een uur of langer. Misschien door mengelenmet recovery shake. Ik heb er ook maar het raden naar...
Maar telkens mijn laatste isotone was, en ik dus nog 10km liep na een "zwaar" gelleke, had ik geen last.

Voor wat het waard is: mijn eetschema tijdens de marathon
0km: Sis Go Energy Isotone
5km: Sis Go Energy Isotone
10km: Sis Go Energy Electrolyte
15km: Sis Go Energy Isotone
20km: Sis Go Energy Isotone
25km: Sis Go Energy Caffeine
30km: Sis Go Energy Electrolyte
35km: Sis Go Energy Isotone
38km: Sis Go Energy Caffeine

Het plan was oorspronkelijk om electrolyte te nemen ipv de caf. op 25km. En caffeine te houden voor de laatste 2...
Maar ik voelde me een beetje loom/lui worden halfweg.

Praktisch: ik had alle gels in volgorde vooraan in mijn camelbag gestoken.

Qua drinken gewoon iedere bevoorrading goed verzadigen. Wandel op het gemakje en neem tijd om te drinken. zoals hierboven al gezegd verlies je slechts enkele seconden door 10 seconden te wandelen en enkele grote slokken te drinken.
Wanneer er energydrank stond nam ik deze ook voor op water. Het water gebruikte ik verder ook om mijn gezicht eens af te spoelen...
Er werd ook 2x banaan aangeboden. Deze heb ik ook 1x binnengespeeld en 1x laten vallen.

Morgenavond is het zo ver. Dan onderneem ik mijn eerste poging op een marathon (Nacht van Vlaanderen). Het doel is om uit te lopen onder de 4u.
Ik ben van plan om gewoon een flipbelt te dragen met 300ml water (met wat zout in) + 8 gelletjes (om de 25 min). De rest van vochtinname zou ik doen bij de bevoorradingen (om de 5 km).
Je kan ook je voeding op voorhand afgeven om klaar te zetten aan de bevoorrading, maar dat lijkt me zo chaotisch eens daar?

Zijn er nog andere tips die jullie kunnen aanraden?
Gefaald op mijn eerste poging.

Mijn benen voelden in het begin wel prima aan. Misschien voor mij wel iets te snelle splits in het begin (5:20-5:25), maar het voelde goed en mijn hartslag zat daar op 160 ongeveer.
Vanaf KM 18 dan plots een pak minder. Geen idee waarom. Mijn hartslag was niet hoger oid, maar mijn benen werden precies afgesneden. Nochtans gellekes + wat stukjes banaan. Misschien wat te weinig gedronken tussendoor.
Vanaf KM 24 minder en minder. Hartslag daar nochtans rond de 150. Van 28 tot 32 gestrompeld en uiteindelijk moeten opgeven. Dat laatste stuk ging aan +7:00. Op het einde ook mijn linker quad die in kramp ging schieten.

Ergens wel teleurstellend, maar niet dat ik het nu direct opgeef. Ik heb het gevoel dat ik conditioneel wel oké zit, maar dat de belastbaarheid van mijn gestel nog niet zit waar het moet zitten. 4 weken geleden had ik nog mijn lange test run gedaan van 30 km en dat ging een pak beter. Toen had ik het gevoel dat ik 42 wel ging halen, mits pijnlijke voeten. Soit, ik laat het allemaal wat bekoelen en bekijk wanneer ik een volgende poging onderneem.

Soit, ik laat het allemaal wat bekoelen en bekijk wanneer ik een volgende poging onderneem.
Voila, that's the spirit! Het is al goed dat je daags nadien niet "nooit meer" zegt.
Gewoon goed kijken wat verkeerd gelopen kan zijn, en ook realistisch zijn over de mogelijkheden en huidige conditie. Als je zelf denkt dat de finish halen mogelijk was zonder uzelf te overschatten. Dan moet je gewoon nog eens proberen :cool:

Hier trouwens terug wat fun tijdens het lopen. Momenteel bouwen we 2 a 3 keer per week gestaag op.
Momenteel zit ik op 20 a 25km/week. Maar de conditie stijgt vrij vlotjes, mede door enkele uurtjes per week te fietsen.

Morgen staat een zware mtb tocht op de planning, waardoor ik volgende week een "rustig" weekje plan. Daarna begin ik terug met intensiteit opbouwen zonder volume veel boven de 30km te brengen. Terug systematisch krachttraining en intervallen doen om mijn 5k en 10k te verbeteren binnen een maand ofz. Doel op de 10km is toch <40min.
Daarna wil ik mijn halve marathon <1u30 krijgen.
Ook nodig om in de juiste startbox van Valencia te staan, nadat mijn aanvraag voor startbox 3u "denied" werd.

3u op de marathon blijft mijn streefdoel ooit in mijn leven te halen. Dus hopelijk in december al!

Ik keek net nog eens hoe het afgelopen jaar verlopen is. Ik ben blij te zien waar ik sta met mijn weinige km's zonder intervallen. En nog belangrijker: terug pijnvrij.
Scherm-afbeelding-2024-06-22-om-11-22-47.png

Ik wil zeker niet te negatief doen maar als je nu nog geen <1u30 HM hebt en 20-25km per week loopt is een marathon in december sub 3 wel zeer optimistisch. Ik vind het zelfs gek dat ze een tijd <1u30 accepteren om in het sub3 startvak te komen. Ik zou eerder richting <1u27 verwachten (en dan moet je al veel meer aanleg hebben voor de marathon i.v.m. de HM om het te halen lijkt me).

In ieder geval wel goed om te horen dat je terug plezier hebt en pijnvrij kan lopen :)

Ik wil zeker niet te negatief doen maar als je nu nog geen <1u30 HM hebt en 20-25km per week loopt is een marathon in december sub 3 wel zeer optimistisch. Ik vind het zelfs gek dat ze een tijd <1u30 accepteren om in het sub3 startvak te komen. Ik zou eerder richting <1u27 verwachten (en dan moet je al veel meer aanleg hebben voor de marathon i.v.m. de HM om het te halen lijkt me).

In ieder geval wel goed om te horen dat je terug plezier hebt en pijnvrij kan lopen :)
1:30 zit vrij snel in de benen hoor. Ik loop gewoon bitterweinig wedstrijden en op training probeer ik ook nooit pr’s te lopen.

Ik geloof er zeer zeker in hoor. Maar de stap naar marathon 3u zal wel moeilijk zijn.

1:30 op hm is goed voor startbox 3u12 in valencia. Voor de 3u startbox moest ik 1u23 lopen, wat wel te snel is voor me ;-)

Eens deelgenomen aan een wedstrijd/evenement.

Hoeselt run 10 miles in 1h19m46s.

Ben tevreden, er zat niet veel meer op maar ook niet doodgelopen. En gezien het hoogteprofiel weet ik dat het sneller kan en hopelijk dan zonder 2 keer mijn veters te moeten strikken.

Eindelijk terug 100% pijnvrij kunnen lopen maar Amai 23 graden is mij te warm ... ik zweet altijd veel te hard

Voor de loopsessie: 85,6 kg (En 0,5 liter water + Een SIS gelleke mee genomen)
Na de loopsessie: 84,6 kg

1 volle kg vocht gewoon weg ondanks een halve liter water mee te nemen (anders was het 1,5+ kg). Nochtans heb ik maar 11,1km gelopen / 1u10min14sec

Laatst bewerkt:
Eens deelgenomen aan een wedstrijd/evenement.

Hoeselt run 10 miles in 1h19m46s.

Ben tevreden, er zat niet veel meer op maar ook niet doodgelopen. En gezien het hoogteprofiel weet ik dat het sneller kan en hopelijk dan zonder 2 keer mijn veters te moeten strikken.
Serieus ik was ook daar, wel pas met de kinderlopen.

Ik was zelf te laat met inschrijven

Heel tevreden van mijn halve triatlon gisteren, maar het lopen was wel wat minder. 1:47. Toch 4 minuten boven mijn pr op een biljartvlak parcours (Westfriesland). Het helpt natuurlijk niet dat ik mijn schoenen niet vast had gedaan (rekkers), maar meer zat er echt niet in.

Pfioew, vandaag 2u30 trainingssessie. Niet beter op gevonden om een lekker trailparcourstje door de Brabantse Wouden uit te stippelen. Mss wel niet zo'n goed idee, want in combinatie met de hitte mij serieus opgeblazen. Hoogtemeters + vettig parcours + warmte = Nemesis dood na 2u en het laatste halfuur was overleven :]

Iemand hier interesse in een paar hoka's mach 6 (wit 45 1/3)?
20 km mee gelopen, niks aan te zien. 160€ > 120€ excl verzending.

Nieuw model is te smal voor mijn voet helaas... Mach 5 pasten me perfect.

Iemand goeie tip over een hydratatiebelt?

Ik dacht een flipbelt aan te kopen maar daar kan je geen of moeilijker een softflask in kwijt, beter kijken voor een salomon hydratatiebelt? Ik heb een camelbag maar hoef die niet mee voor loopjes van een uur tot anderhalf.

Iemand goeie tip over een hydratatiebelt?

Ik dacht een flipbelt aan te kopen maar daar kan je geen of moeilijker een softflask in kwijt, beter kijken voor een salomon hydratatiebelt? Ik heb een camelbag maar hoef die niet mee voor loopjes van een uur tot anderhalf.
Ik ga er eerlijk in zijn sinds ik een rugzak heb gebruik ik enkel die nog maar.
En ik beklaag het mezelf dat ik hem nog niet langer heb.
Zo een belt is altijd misserie in mijn ervaring, dat klots, werkt tegen, geeft schuurplekken als uw t-shirt omhoog gaat, flessen vallen eruit en ga zo maar verder.
Meestal zijn het ook harde flesjes in zo een belt. Die van salomon zijn gewoon een brede flipbelt waar je wel een softflask in kan stoppen, of dat echt goed en comfortabel is betwijfel ik.

Terug
Bovenaan