Algemene Loopthread

En dry needlen is goed begrijp me niet verkeerd. Maar het is enkel maar symptoombestrijding, de oorzaak neem je niet weg.
Ik had een rugblessure die maandenlang heeft aangesleept maar na de lange duur was die blessure genezen.
Nadat die blessure genezen was had ik veel last / pijn van mijn bil en wat ik ook deed ..
ondanks dat de oorzaak weg was (overcompensatie van de bilspier door die rugblessure) ging de pijn dus niet meer weg.

Ik heb dan 2 dry needle sessies laten doen door de kine en de pijn was na die 2 sessies (op 2/3 weken tijd dus) gewoon helemaal 'weg'. Zo snel ging dat (letterlijk).

Sommige mensen beweren dat het tussen uw oren zit en dry needle 0,0% helpt. Dat laatste is onzin. Het helpt wel.
Maar zoals je zelf zegt: De oorzaak moet eerst weg zijn. Of je moet aan de oorzaak werken, anders heeft het inderdaad weinig of géén zin.

Het dry-needlen is idd puur symptoombestrijding,
Ja en neen. Neem de oorzaak weg en dry needle kan best wel helpen of sterker nog: In mijn geval van heel veel pijn naar 0,0 pijn gaan op heel korte tijd. Maar zolang de oorzaak nog aanwezig is .. ga je alleen de symptomen wat verzachten ..

Laatst bewerkt:
Een vraagje voor de kenners.

Ik heb kort voor mijn blessure een lactaattest gedaan. Ik heb wat stilgelegen en ben nu terug bezig. Hoelang kan ik die zones gebruiken? Ik heb de indruk dat er een verschuiving is.

Mijn snelheid stijgt en mijn hartslag daalt. Maakt dat uit dat ik in de vorige zones blijf dan?

Eind van het jaar doe ik pas een nieuwe lactaattest.

Trage loop van 15 km achter de rug. Langste loop in een jaar denk ik.
Had wel geen goed gevoel, slappe benen en hoge hartslag ondanks traag tempo.
Mijn garmin geeft ook al maanden aan een een stuk -3 tot -5 op basislijn. Maar ik denk gewoon dat die helemaal verkeerd staat na mijn intensieve loopperiode vorig jaar.

Na een heel zware luchtweginfectie heb ik bijna 10 dagen niet kunnen sporten. Gisteren heb ik voor het eerst rustig proberen te lopen. M'n hartslag was gemakkelijk 20 bpm hoger dan normaal en ik was na een half uur rustig lopen compleet op.

Ik had net de beste vorm van m'n leven te pakken, heb 3 PR's gelopen in mei, terwijl ik toch 5 kilogram meer woog dan toen ik op m'n scherpst stond. Die goede vorm lijkt nu plots terug ver weg. Ik ben benieuwd hoelang het zal duren voor ik weer op niveau ben. De volgende (en grootste) seizoenspiek was gepland in augustus, maar ik heb nu het idee dat ik al blij mag zijn als ik in augustus terug m'n niveau van mei kan halen. Het zal nog wel enkele weken duren vooraleer ik terug voluit kan trainen.

Na een heel zware luchtweginfectie heb ik bijna 10 dagen niet kunnen sporten. Gisteren heb ik voor het eerst rustig proberen te lopen. M'n hartslag was gemakkelijk 20 bpm hoger dan normaal en ik was na een half uur rustig lopen compleet op.

Ik had net de beste vorm van m'n leven te pakken, heb 3 PR's gelopen in mei, terwijl ik toch 5 kilogram meer woog dan toen ik op m'n scherpst stond. Die goede vorm lijkt nu plots terug ver weg. Ik ben benieuwd hoelang het zal duren voor ik weer op niveau ben. De volgende (en grootste) seizoenspiek was gepland in augustus, maar ik heb nu het idee dat ik al blij mag zijn als ik in augustus terug m'n niveau van mei kan halen. Het zal nog wel enkele weken duren vooraleer ik terug voluit kan trainen.
De beste vorm van je leven en ziek worden er na wil eigenlijk gewoon zeggen dat je je lichaam meer stress hebt gegeven dan het toen aan kon. Je kan er enkel maar proberen lessen uit te trekken voor de toekomst.

net foxtrail achter de rug, last-minute ingeschreven, niet speciaal voorbereid, maar wel enorm goed meegevallen: Brabantse wouden liggen me duidelijk beter dan Ardennen :wink:

De beste vorm van je leven en ziek worden er na wil eigenlijk gewoon zeggen dat je je lichaam meer stress hebt gegeven dan het toen aan kon. Je kan er enkel maar proberen lessen uit te trekken voor de toekomst.
Mja bij intensief trainen en beste prestatie nastreven zal immuniteit altijd iets onderdrukt zijn tov recreatieve training. Een virus/bacterie kan je altijd oplopen, part of the game.

Oorzaak ligt niet bij te intensief sporten gezien ik de 2 weken ervoor net beduidend minder gesport heb dan anders. Daarnaast ben ik zeker niet zwaarder aan het trainen dan anders, ik train gewoon veel gerichter. Op alles langer dan 1500m ben ik ooit al wel een pak beter geweest, toen ik een stuk meer trainde dan in nu doe, en toen ben ik ook nooit zo ziek geworden.

Ik heb een strottenhoofdontsteking opgelopen, al voor de zoveelste keer in m'n leven. Ik ken de triggers ervan: te weinig slapen en m'n stem overbelasten. Normaal kan ik al prijs hebben na 1 nacht met weinig slaap en wat veel praten. Zoiets overkomt me nu zelden nog gezien ik de laatste jaren goed oplet dat ik voldoende slaap en m'n stem niet forceer. Nu zat ik 4 dagen op een festival in het buitenland en heb ik me niet ingehouden. Ik heb dagen na mekaar hele optredens meegezongen (of -gebruld :unsure:) en sliep gemiddeld 4 uur nacht. Eigen schuld, dikke bult. Dat ondertussen een vies virus de ronde doet (ik ben niet de enige die ik ken die een week in bed heeft gelegen en lang koorts heeft gehad), helpt natuurlijk ook niet.

Neenee, het is een spinfiets, maar 90% van de keren fiets ik in een HR-zone onder mijn drempel. Bij m'n laatste kine-visite is de spinfiets ook wel naar boven gekomen, omdat ik me afvroeg of die toch wel andere houding misschien kon meespelen, maar dat dacht ze niet. Want ik doe het dan wel bovenop mijn dagelijkse mobiliteits-, core- en tweedagelijkse spierversterkende oefeningen, maar het blijft ook bij 2x per week, met 1x 5km traag lopen. Dus ik doe niet bepaald geweldig.

Het dry-needlen is idd puur symptoombestrijding, om ff die knoop daar weg te halen en de spier de kans te geven zich te herstellen. De hoofdbezorgdheid is uitzoeken waarom die knopen er komen, terwijl dat bij die belasting icm mijn spiermassa eigenlijk niet zou mogen. Ik heb ook een doorverwijzing naar een reumatoloog, zullen zien wat daaruit komt...

De kine is wel een sportkinesist, maar topsport denk ik niet dat ik vereis :D

Dat is hier al een gigantische red flag. :P
Knie gerelateerde problemen komen heel vaak voor bij het indoor fietsen. De statische houding zorgt ervoor dat je u toch anders belast, zeker als je al niet te veel achtergrond in het fietsen hebt.
Kans is ook zeer reëel dat je houding op die fiets ook niet 100% is.

Het lichaam is ook zoiets complex op dat vlak. Het kan perfect zijn dat het probleem totaal niks met de knie of het been te maken heeft, maar dat je wel het effectief probleem compenseert waardoor het daar pijn doet.
Vaak is het ook zo dat een mondelinge anamnese ook lang niet alles dekt, een visuele referentie van hoe je beweegt kan dan helpen.

Sowieso zou ik altijd een kinesist met optie sport nemen. En vooral die zich toelegt op sporters en dus veel sporters behandeld, zo is de expertise en de feeling met sport specifieke noden ook gegarandeerd.

Nog maar een week terug van men reis naar Indonesië voor 3 weken en er stond al weer een trail wedstrijd op het programma in Bouillon.
2 dagen voor de reis had ik nog de GTLC85 afgewerkt.
Was ingeschreven voor de 50km maar heb het aangepast naar 34km omwille van de weinige voorbereiding.
Dat bleek een goede beslissing want na 30km was het nog afzien.
Toch een gemiddelde tempo van 5'59" behaald op een mooi parcours van ruim 1160 hoogtemeters.

Ik heb daar de kine stevig over uitgevraagd, zodat ik het zeker goed doe nu (want dat was niet :D )

Foamrollen helpt bij spierknopen/spierspanning. Je spieren trekken samen en ontspannen de hele tijd, en trekken sommige vezels over elkaar, en blijven ze samengetrokken. Dat is dan die spierknoop. Of ze blijven onder een bepaalde spanning staan. En daar helpt het foamrollen tegen. Dan staat de spier minder gespannen, waardoor de ligamenten en pezen minder onder druk staan.

Ik doe het dus na het sporten, na mijn oefeningen in dit geval. Als je al veel last hebt, kan het volgens mij ook ervoor?). De spieren in mijn bil zaten vast en in mijn kuit. Wat niét mag (blijkbaar!) is dus rollen op pezen. Dat helpt namelijk niks. Altijd zien dat je op een (dikkere) spier zit. En dan rollen/druk uitoefenen door erop te gaan zitten en 30sec aan te houden. Ik gebruik daar ook een tennisbal voor. De onderkant van de voeten is ook een heel goeie.

In mijn kuiten maakt het echt merkelijk een verschil, daar had ik gewoon door de dag ook al eens krampen in. Ik moest me in bed nog maar uitrekken of het vloog erin. Dat is een pak minder nu. Maar ik rol dus aan de binnenkant van de kuit, niet de buitenkant, waar je meer op pezen/bot zit.
Ik vind foamrollen wat overrated. Het helpt wel wat, maar dynamisch stretchen en activeren werkt toch echt veel efficiënter.

Ik word stilaan gek van het weer omdat het lijkt alsof die het persoonlijk op mij gemunt heeft.
Ik begin te lopen, droog. na 1 min lichte regen "het zal wel overtrekken". Per 5 min. steeds meer regen telkens je denkt van "het kan niet erger".
Toch mijn toer uitgelopen maar schaamde mij dood: had een witte tshirt aangetrokken en dat was zo zijknat dat het leek alsof ik een doorzichtig kleed aan had want je zag nog amper een stuk van mijn broek.

Hier voor het eerst in mijn leven eens "peaking" op de Garmin gehad. Ik wist zelfs niet dat dat bestond; normaal gezien krijg ik altijd "recovery" als ik een paar dagen niks doe 😁.
Zit met serieuze snotvalling, dus effe niet gelopen. Vandaag iets meer dan 22k gedaan, ging eigenlijk verrassend goed, misschien zat Garmin er toch op 🤣

Ik vind het weer eigenlijk wel ca va; heb al meer gelopen dan de voorbije jaren rond deze tijd, vermoedelijk omdat het gewoon nog niet veel echt warm is geweest 🙂

Ik word stilaan gek van het weer omdat het lijkt alsof die het persoonlijk op mij gemunt heeft.
Ik begin te lopen, droog. na 1 min lichte regen "het zal wel overtrekken". Per 5 min. steeds meer regen telkens je denkt van "het kan niet erger".
Toch mijn toer uitgelopen maar schaamde mij dood: had een witte tshirt aangetrokken en dat was zo zijknat dat het leek alsof ik een doorzichtig kleed aan had want je zag nog amper een stuk van mijn broek.
Daarstraks ook zeikweer. Ik vertrek: Kurkdroog. En dan identiek wat jij zegt : Per x minuten ..
om dan na 4 km letterlijk in een rivier te lopen van enkele cm hoogte (bakken uit de lucht en de riolering kon het niet meer slikken).

Gelukkig klaarde het weer iets op na km 6 zodat ik terug een beetje deftig kon lopen al bleef het lichtjes regenen.
Ik woog ook letterlijk 1 kg meer na de loop dan voor de loop met dezelfde loopkledij aan. :tongue:

Laatst bewerkt:
Nog maar een week terug van men reis naar Indonesië voor 3 weken en er stond al weer een trail wedstrijd op het programma in Bouillon.
2 dagen voor de reis had ik nog de GTLC85 afgewerkt.
Was ingeschreven voor de 50km maar heb het aangepast naar 34km omwille van de weinige voorbereiding.
Dat bleek een goede beslissing want na 30km was het nog afzien.
Toch een gemiddelde tempo van 5'59" behaald op een mooi parcours van ruim 1160 hoogtemeters.

Hoe ligt het daar eigenlijk gesteld qua parcours?

Vandaag wat hoogtemeters opgezocht hier in de streek maar de singletracks waren extreem drassig en volledig kapot getrapt door passanten. Viel dik tegen en als dat binnen drie weken in Houffalize ook van dat zal zijn, ga ik mijn eindtijd wat moeten verhogen. Niet dat de tijd uitmaakt maar goed. :biglaugh:

Enkel jij kan dat inschatten imho.

tldr;

Moeilijk in te schatten... er zijn er die na 3 jaar trainen nog steeds breken op 35km.

Ik ken anderzijds iemand die 8 maand geleden besliste om na +/- 10 jaar niks te doen van sport, de IM in Klagenfurt te doen in 2024.

Hij reed met zijn speedelec 2x20min naar het werk, en volgde wat zwemlessen. Lopen nooit meer dan 10km en meestal aan een 6:30 - 7:00min/km.

Uit het niks heeft hij dan een trailrun in Ronse gedaan in februari. In de gietende regen, extreme modder. 64km en 1300hm. Op een diefje aan 6:30m ongeveer.

Nadien gewoon, meer van hetzelfde, redelijk wat uren maken, maar in feite nog steeds bijzonder weinig lopen.
Vorig weekend de HM van Gent aan 4:20, ofte 1u31.
Hij heeft de IM zonet gefinisht.

09:59:10… mooi debuut :)

Een vraagje voor de kenners.

Ik heb kort voor mijn blessure een lactaattest gedaan. Ik heb wat stilgelegen en ben nu terug bezig. Hoelang kan ik die zones gebruiken? Ik heb de indruk dat er een verschuiving is.

Mijn snelheid stijgt en mijn hartslag daalt. Maakt dat uit dat ik in de vorige zones blijf dan?

Eind van het jaar doe ik pas een nieuwe lactaattest.
Niemand?

Vandaag loop ik in zone 2 een pr op de 15 km en garmin zegt dat mijn trainingseffect tempo was.

Daarstraks ook zeikweer. Ik vertrek: Kurkdroog. En dan identiek wat jij zegt : Per x minuten ..
om dan na 4 km letterlijk in een rivier te lopen van enkele cm hoogte (bakken uit de lucht en de riolering kon het niet meer slikken).

Gelukkig klaarde het weer iets op na km 6 zodat ik terug een beetje deftig kon lopen al bleef het lichtjes regenen.
Ik woog ook letterlijk 1 kg meer na de loop van voor de loop met dezelfde loopkledij aan. :tongue:
Ja, bij mij 2e helft ook droog. Ach, ik was al zo zijknat dat het allemaal niet meer uitmaakt die plassen :p
Ik ben wel trots dat ik gewoon ben blijven lopen en 12 km heb afgelegd.

Niemand?

Vandaag loop ik in zone 2 een pr op de 15 km en garmin zegt dat mijn trainingseffect tempo was.
Kort door de bocht:
De hartslagzones die je uit jouw lactaattest verkregen hebt kan je geruime tijd blijven gebruiken. Tempo kan omhoog of omlaag gaan door verbeteren of verslechteren van de conditie.

toch wel bevestiging van de goede vorm gisteren in de triatlon van kortrijk. Wat volgens mij mogelijk was, is nu eindelijk gebeurd. Sub 40 min gelopen op de kwart afstand na het zwemmen & fietsen. Best tevreden vooral gezien het feit dat ik niet vol ben gegaan met oog op de triatlon van brugge komende zaterdag. Als ik mijn hartslag benchmark met vorige jaren klopt dit ook wel, toch enkele bpm onder die referentiepunten waar ik wel vol ben gegaan. Toch benieuwd wat ik zou kunnen met frisse benen op een 10KM. Had week of 3-4 geleden een PR gelopen van 37:55 op het einde van een high volume trainingsblok (38 uren over 3 weken) & vooral daags na een zware interval training op de fiets. Benieuwd of ik low 37 minuten zou halen.

Terug
Bovenaan