Algemene Loopthread

Deze ochtend in mail gezien dat dwars door mechelen, 18 euro 'early bird' tarief is voor de 10km, dat zijn @Loser prijzen. :S
Daarna mail dat de halve marathon van Antwerpen pas start om half twee, wie verzint zoiets. Toch liever in de voormiddag of je gaat weer zien dat het net die zondag 20 oktober nog een late nazomerdag wordt. :S
Zwijg me ervan. Ik was aan het twijfelen over de Aalst 4 Mijl, een opwarmertje voor het natourcriterium daar. 4 rondjes van 1 mijl.
De Red Star Run in Antwerpen is zo ook ontstaan, maar is nu een beetje veranderd. Past ook redelijk in mijn schema.

20€ pp en vanaf 1/07 vol tarief, 23€.

Ik snap heel goed dat prijzen omhoog moeten, dat wedstrijden steeds duurder worden om te organiseren en ik zeg niet dat ze daar onmogelijk veel winst op pakken. Dat zou ik niet weten. Maar 23€ is wel pittig...

Wat betreft de halve van Antwerpen, ben ik eigenlijk nog altijd aan het wachten op het moment dat ze daar een beetje voor een duidelijke identiteit gaan kiezen. Datum verschuiven (oké, vooral omdat die voor mij totaal niet uitkomt), parcours constant aanpassen, avondmarathon en dan weer 's middags... Voor mij hoeft het ook geen supersnelle te zijn. Doe gewoon een mooie, met enkele trekpleisters, kan ook. Maar nu is het echt noch vlees noch vis.

Zwijg me ervan. Ik was aan het twijfelen over de Aalst 4 Mijl, een opwarmertje voor het natourcriterium daar. 4 rondjes van 1 mijl.
De Red Star Run in Antwerpen is zo ook ontstaan, maar is nu een beetje veranderd. Past ook redelijk in mijn schema.

20€ pp en vanaf 1/07 vol tarief, 23€.

Ik snap heel goed dat prijzen omhoog moeten, dat wedstrijden steeds duurder worden om te organiseren en ik zeg niet dat ze daar onmogelijk veel winst op pakken. Dat zou ik niet weten. Maar 23€ is wel pittig...

Wat betreft de halve van Antwerpen, ben ik eigenlijk nog altijd aan het wachten op het moment dat ze daar een beetje voor een duidelijke identiteit gaan kiezen. Datum verschuiven (oké, vooral omdat die voor mij totaal niet uitkomt), parcours constant aanpassen, avondmarathon en dan weer 's middags... Voor mij hoeft het ook geen supersnelle te zijn. Doe gewoon een mooie, met enkele trekpleisters, kan ook. Maar nu is het echt noch vlees noch vis.
Voor 10 km inderdaad wel, me net ingeschreven voor de Trail de Bruxelles, toch ook een stevige €49 maar ik mag er wel 34km voor lopen in de plaats

Goeie vergelijking is de Jogclub Ultra -> denk niet dat die mannen er iets aan willen verdienen maar eerder gewoon uit de kosten komen:
58 km lopen voor €34 was dat...

nog enkele andere waar ik voor ingeschreven ben ter vergelijking:
Boslandtrail: 100km - €97
Bello Gallico: 80km - €74
Ohmtrail (reeds achter de rug): 36 km - €34

Ik denk dat sommige hier echt serieus onderschatten hoeveel het kost om een loopwedstrijd te organiseren :P

Ik ben zelf al jaren betrokken bij de organisatie ervan.
Gratis kunnen wij gebruik maken van hekken, en de wase seingevers vragen ook geen drol. Maar toch moeten wij ook 7€ vragen, en dit voor een lokale lus.

Zwijg me trouwens over de red star run…
De voorzitter is kampioen om sponsoring op te halen. En andere niet zo koosje praktijken.

Ik denk dat sommige hier echt serieus onderschatten hoeveel het kost om een loopwedstrijd te organiseren :p

Ik ben zelf al jaren betrokken bij de organisatie ervan.
Gratis kunnen wij gebruik maken van hekken, en de wase seingevers vragen ook geen drol. Maar toch moeten wij ook 7€ vragen, en dit voor een lokale lus.

Zwijg me trouwens over de red star run…
De voorzitter is kampioen om sponsoring op te halen. En andere niet zo koosje praktijken.
Ik kan dit beamen. Om een kleine lokale loopwedstrijd met deftige tijdsregistratie en wegafzetting te organiseren moet je al snel €7 vragen om zeker uit de kosten te komen en dan moet je al kunnen rekenen op vrijwilligers om de organisatie op zich te nemen.

Vaak zit daar ook gewoon een goed doel achter bij de lokale wedstrijden . Dan betaal ik graag wel een euro of 12 voor een 10km

Vaak zit daar ook gewoon een goed doel achter bij de lokale wedstrijden . Dan betaal ik graag wel een euro of 12 voor een 10km
de clubkas :P

Zolang maar niemand vergeet dat golazo pure maffia is.
Heel veel sponsoring en subsidies vragen, matige organisatie neerzetten en de hoofdprijs aan inschrijfgeld vragen.

Gisteren iets meer dan 19km gelopen. Langste afstand tot nu toe.

Halve marathon is binnen handbereik. Hopelijk binnenkort de tijd vinden om hem te kunnen lopen.

Tempo is nu rond de 6:30, waar ik nu tevreden over ben. Ik ben niet dood als ik gedaan heb met lopen en geen last van spierpijn achteraf.

Momenteel ook geen enkele ambitie om sneller te gaan, amuseer me met enkel km's maken.

Hier nog maar eens een setback. Nu te veel last van de aanhechting van mijn quads om nog verder te kunnen lopen. En aan de binnenkant van m'n knie ook een soort "kriebel"/holle pijn die uitstraalt. Samen met de pijn in mijn kuitspier, ben ik al bijna geneigd om er verdorie de brui aan te geven... Dit is dus in revalidatie van m'n lies, ITB en voet. Waarschijnlijk iets overdaan met m'n oefeningen te doen, maar jongens...

Gisteren iets meer dan 19km gelopen. Langste afstand tot nu toe.

Halve marathon is binnen handbereik. Hopelijk binnenkort de tijd vinden om hem te kunnen lopen.

Tempo is nu rond de 6:30, waar ik nu tevreden over ben. Ik ben niet dood als ik gedaan heb met lopen en geen last van spierpijn achteraf.

Momenteel ook geen enkele ambitie om sneller te gaan, amuseer me met enkel km's maken.
met 13 minuten extra doorduwen had je hem gelopen he :p

Ik heb woensdagochtend een lactaat test gepland en ben al sinds vrijdag serieus verkouden :wallbash:
Zal die moeten verplaatsen maar dan is het meteen alweer bijna een maand verder, en kom ik net van reis terug dus echt fit zal ik dan ook niet zijn...

Dus half ziek of x-aantal kilo erbij zijn de opties momenteel :unsure:

Het probleem was dat ik geen 13 minuten meer had, anders had ik de halve wel volgelopen.

Ik ga lopen als mijn kinderen hun hobby's aan het doen zijn. Op zondag heb ik 2 uur de tijd, soms wat langer als we vroeger daar zijn.

Ik heb woensdagochtend een lactaat test gepland en ben al sinds vrijdag serieus verkouden :wallbash:
Zal die moeten verplaatsen maar dan is het meteen alweer bijna een maand verder, en kom ik net van reis terug dus echt fit zal ik dan ook niet zijn...

Dus half ziek of x-aantal kilo erbij zijn de opties momenteel :unsure:
Dit soort zaken die je beter als je helemaal fit bent, wat is anders de waarde van zo'n test...
't zal dan op vakantie maar wat inhouden zijn :)

Hier nog maar eens een setback. Nu te veel last van de aanhechting van mijn quads om nog verder te kunnen lopen. En aan de binnenkant van m'n knie ook een soort "kriebel"/holle pijn die uitstraalt. Samen met de pijn in mijn kuitspier, ben ik al bijna geneigd om er verdorie de brui aan te geven... Dit is dus in revalidatie van m'n lies, ITB en voet. Waarschijnlijk iets overdaan met m'n oefeningen te doen, maar jongens...
En het blijft duren :D Naar de kine geweest, en die zit ook een beetje met de handen in het haar.
Inderdaad waarschijnlijk iets overdaan in mijn oefeningen, icm het fietsen om de conditie te onderhouden. Maar ze snapt het zelf niet, ze zegt zelf dat de spiermassa ruim voldoende zou moeten zijn om de oefeningen op te vangen. En toch lijkt het een overbelasting te zijn, en gaat het vooral om spierknopen.

Zowel in mijn kuit (maar die duw ik er zelf uit met de foamroller) als in de buitenkant van m'n scheen, buiten-achterkant van mijn knie, als de aanhechting van mijn quad aan de buitenkant van de knie. Dat zijn 4 punten rond de knie met lichte overbelasting 🙈 gewoon van squats en fietsen!

Nu heeft ze mijn quad gedryneedled, en de verlichting was bijna meteen. Alleen zal de vraag nu zijn: waarom zit ik toch telkens met zo spierknopen, en hoe kan ik 1. sterker worden in die spieren en 2. blessurevrij lopen wetende dat ik meteen tegen die spierknopen aanloop. Als dat het probleem is.

Ik loop momenteel 2x per week een uurtje. Het eerste uur gaat telkens vlotjes maar na een uur verkramp ik nog altijd door last aan de hiel (wegens een val een week voor de 20 km van Brussel).

Het maakt niet uit hoe rustig ik loop. Na een uur? 6:10/km met krampen en geen mm sneller kunnen ondanks dat ik dan in zone 2 loop.
Dus Brussel was zeker geen wedstrijdstress of zo. Op training kan ik ook maar max een uurtje lopen na mijn klote val.

De blessure wordt wel elke week beter maar zolang ik nog iets voel blijf ik gewoon onderhoudend lopen.

En het blijft duren :D Naar de kine geweest, en die zit ook een beetje met de handen in het haar.
Oei het kan precies nog erger dan wat ik nu voor heb. :confused:
Hopelijk snel weer beter!

Inderdaad waarschijnlijk iets overdaan in mijn oefeningen, icm het fietsen om de conditie te onderhouden. Maar ze snapt het zelf niet, ze zegt zelf dat de spiermassa ruim voldoende zou moeten zijn om de oefeningen op te vangen. En toch lijkt het een overbelasting te zijn, en gaat het vooral om spierknopen.

Zowel in mijn kuit (maar die duw ik er zelf uit met de foamroller) als in de buitenkant van m'n scheen, buiten-achterkant van mijn knie, als de aanhechting van mijn quad aan de buitenkant van de knie. Dat zijn 4 punten rond de knie met lichte overbelasting 🙈 gewoon van squats en fietsen!

Nu heeft ze mijn quad gedryneedled, en de verlichting was bijna meteen. Alleen zal de vraag nu zijn: waarom zit ik toch telkens met zo spierknopen, en hoe kan ik 1. sterker worden in die spieren en 2. blessurevrij lopen wetende dat ik meteen tegen die spierknopen aanloop. Als dat het probleem is.
Ik blijf ook last ondervinden aan mijn kuit. Na kine was het weg.
Na paar keer zit er precies weer hetzelfde gevoel als de scheur.
Kan zo een foamroller helpen voor of na het lopen? Of hoe werkt dat?

Kunnen hoge compressiekousen ook iets helpen? Of is dat echt puur voor bloedcirculatie te bevorderen?

Recent van schoenen gewisseld?
Hoe is het met je core stability?
Recent iets veranderd in je voedingspatroon?
Stress in je priveleven ofzo ervaren?

Als je echt tot op je limieten traint kan een klein iets zoals stress in priveleven een blessure veroorzaken.

Ik blijf ook last ondervinden aan mijn kuit. Na kine was het weg.
Na paar keer zit er precies weer hetzelfde gevoel als de scheur.
Kan zo een foamroller helpen voor of na het lopen? Of hoe werkt dat?

Kunnen hoge compressiekousen ook iets helpen? Of is dat echt puur voor bloedcirculatie te bevorderen?
Ik heb daar de kine stevig over uitgevraagd, zodat ik het zeker goed doe nu (want dat was niet :D )

Foamrollen helpt bij spierknopen/spierspanning. Je spieren trekken samen en ontspannen de hele tijd, en trekken sommige vezels over elkaar, en blijven ze samengetrokken. Dat is dan die spierknoop. Of ze blijven onder een bepaalde spanning staan. En daar helpt het foamrollen tegen. Dan staat de spier minder gespannen, waardoor de ligamenten en pezen minder onder druk staan.

Ik doe het dus na het sporten, na mijn oefeningen in dit geval. Als je al veel last hebt, kan het volgens mij ook ervoor?). De spieren in mijn bil zaten vast en in mijn kuit. Wat niét mag (blijkbaar!) is dus rollen op pezen. Dat helpt namelijk niks. Altijd zien dat je op een (dikkere) spier zit. En dan rollen/druk uitoefenen door erop te gaan zitten en 30sec aan te houden. Ik gebruik daar ook een tennisbal voor. De onderkant van de voeten is ook een heel goeie.

In mijn kuiten maakt het echt merkelijk een verschil, daar had ik gewoon door de dag ook al eens krampen in. Ik moest me in bed nog maar uitrekken of het vloog erin. Dat is een pak minder nu. Maar ik rol dus aan de binnenkant van de kuit, niet de buitenkant, waar je meer op pezen/bot zit.

Ik doe het dus na het sporten, na mijn oefeningen in dit geval. Als je al veel last hebt, kan het volgens mij ook ervoor?). De spieren in mijn bil zaten vast en in mijn kuit. Wat niét mag (blijkbaar!) is dus rollen op pezen. Dat helpt namelijk niks. Altijd zien dat je op een (dikkere) spier zit. En dan rollen/druk uitoefenen door erop te gaan zitten en 30sec aan te houden. Ik gebruik daar ook een tennisbal voor. De onderkant van de voeten is ook een heel goeie.

In mijn kuiten maakt het echt merkelijk een verschil, daar had ik gewoon door de dag ook al eens krampen in. Ik moest me in bed nog maar uitrekken of het vloog erin. Dat is een pak minder nu. Maar ik rol dus aan de binnenkant van de kuit, niet de buitenkant, waar je meer op pezen/bot zit.
Hier ook lang last gehad van krampen in de kuiten waardoor ik direct moest stoppen met lopen en zelfs enkele dagen moeilijk kon stappen.
Filmrollen doe ik bijna dagelijks, opstaan even rollen, binnen, buiten, midden van de kuit en dan voelen ze veel losser aan. Ook net voor een loopje doen ik dit.

Wat ook natuurlijk helpt (maar wist je waarschijnlijk al) is veel water drinken en voldoende slaap.

Hoe hard rij je op de fiets en is uw fietstechniek goed?
Want de belasting op de kuitspier tijdens het fietsen is wel aanzienlijk als je niet al te goed fietst. En zelfs met goede techniek belast je uw kuitspieren.

Het probleem met zulke zaken is dat het moeilijk is om direct iets concreet aan te wijzen. Het enige wat je kan doen is blijven werken aan uw techniek, blijven werken aan de stabiliteit, blijven cross-trainen en vooral blijven luisteren naar uw lichaam.

En dry needlen is goed begrijp me niet verkeerd. Maar het is enkel maar symptoombestrijding, de oorzaak neem je niet weg.
Heeft je kine veel ervaring met (top)sporters?

Hoe hard rij je op de fiets en is uw fietstechniek goed?
Want de belasting op de kuitspier tijdens het fietsen is wel aanzienlijk als je niet al te goed fietst. En zelfs met goede techniek belast je uw kuitspieren.

Het probleem met zulke zaken is dat het moeilijk is om direct iets concreet aan te wijzen. Het enige wat je kan doen is blijven werken aan uw techniek, blijven werken aan de stabiliteit, blijven cross-trainen en vooral blijven luisteren naar uw lichaam.

En dry needlen is goed begrijp me niet verkeerd. Maar het is enkel maar symptoombestrijding, de oorzaak neem je niet weg.
Heeft je kine veel ervaring met (top)sporters?
1. Is mijn techniek goed? Nee. :D Daar kunnen we kort over zijn.
2. Hoe hard rij ik op de fiets?

1718363742612.png

Neenee, het is een spinfiets, maar 90% van de keren fiets ik in een HR-zone onder mijn drempel. Bij m'n laatste kine-visite is de spinfiets ook wel naar boven gekomen, omdat ik me afvroeg of die toch wel andere houding misschien kon meespelen, maar dat dacht ze niet. Want ik doe het dan wel bovenop mijn dagelijkse mobiliteits-, core- en tweedagelijkse spierversterkende oefeningen, maar het blijft ook bij 2x per week, met 1x 5km traag lopen. Dus ik doe niet bepaald geweldig.

Het dry-needlen is idd puur symptoombestrijding, om ff die knoop daar weg te halen en de spier de kans te geven zich te herstellen. De hoofdbezorgdheid is uitzoeken waarom die knopen er komen, terwijl dat bij die belasting icm mijn spiermassa eigenlijk niet zou mogen. Ik heb ook een doorverwijzing naar een reumatoloog, zullen zien wat daaruit komt...

De kine is wel een sportkinesist, maar topsport denk ik niet dat ik vereis :D

Terug
Bovenaan