Akkoord om te joggen ipv te wandelen gezien dat het opgebouwde lactaat beter verwerkt. Maar als mijn berekening klopt, rust
@makila ook te weinig. Als het 1k repeats zijn, dan doet hij deze aan 4:54 met rust van 1:48. Als hij threshold intervals aan het doen is zou hij eerder richting 2:27 moeten gaan om die 2:1 ratio te behalen. Voor Vo2Max effect kan hij zelfs nog meer rust nemen. Alleen niet al wandelend.
Achteraf bezien heb je gelijk en ben ik akkoord met je mening. Maar ik volgde mijn schema. Daarin stond: 1km zone 4 - 200 meter zone 2 --> En zo 5 herhalingen achter elkaar. (dus in totale 6 km)
Echter ik liep die eerste km aan ruim 12 km en mijn HR bleef verrassend aan die snelheid doodleuk in zone 3 ipv zone 4 steken (vorm van de dag ???). Ik twijfelde even maar ik ben wijselijk niet meer verder gaan versnellen (omdat ik nog 4x 1km moest lopen en ik voelde dat ik toch héél snel / TE snel aan het sprinten was).
Dus je kan wel achteraf zeggen van: Oei het was niet 100% correct maar tijdens de loopsessie zelf is dat niet altijd even gemakkelijk hé. De ene dag gaat de HR sneller naar zone 4 dan de andere dag en nu bleef ik erg lang in zone 3 steken.
Het positieve is dat de conditie blijkbaar plots sterk vooruit is gegaan. Het negatieve is dan weer dat ik daardoor mijn sprintjes (zeker mijn eerste sprintje) foutief heb ingeschat tov mijn stukken recup / traag.
En misschien was die 200 meter wat te kort (volgens jou is dat eigenlijk inderdaad het geval)? Maar zo stond het in het schema. (niet zelf opgesteld)
Anyways bedankt voor de analyse. Daaruit leren we het meeste
Is dat een voorgeschreven training of zelf gemaakt?
Ik kan niet zo goed opmaken wat je juist hebt gedaan maar ik denk 1km snel en 200m traag. In principe zou je niet moeten wandelen in die 200m, maar gewoon rustig joggen. Als je wandelt is uw herstel te lang en schiet de training een beetje zijn nut voorbij.
Het is een voorgeschreven training. Ik zit nu in week 9 van dit (best wel pittig) 12 weken schema. En ja 100% correct gelijk een bus. Het was inderdaad 1 km snel en 200m traag.
In principe moest die 200 meter inderdaad al joggend alleen stond er in dat schema dat mijn HR in die periode moest zakken van 160+ naar 140+ (Ik weet niet of de coach dit goed gedaan heeft? Maar ik heb een beetje eigenhandig dan wat common sense toegevoegd). Dus ik wandelde dan heel eventjes ipv te joggen (+-20 meter, dus maar heel korte stukjes per keer dus ik formuleer het hierboven verkeerd sorry

) tot de HR zakte naar < 140 HR en dan trok ik mij terug in gang en eens die 200 meter voorbij was, begon ik aan een nieuw sprintje.
Soms moet je ook wat realisme voor de dag brengen. Als ik jog na een sprint dan duurt dat al 200 meter voor de HR zakt naar < 140 en dan moet ik al aan een volgend sprintje beginnen. En ja ik heb zo'n training op voorhand ingegeven via Polar dus die training staat dan fixt op mijn horloge. Dus ik kan dan niet meer zeggen: Ik jog 400 meter rustig. Mijn Polar is dan al een de sprint begonnen
---
Kortom: Ik ben het volledig of ten minste grotendeels eens met zowel Mrkendl als Zane, maar achteraf analyseren is altijd gemakkelijk. Ik heb zeker fouten begaan en deze training leek mij ook niet helemaal correct te zijn (Hallo coach ???

) maar al bij al was het zeker geen slechte training.