Zo korte zwemvliezen zijn dan ook het slechtste wat je kan gebruiken. Beter lange of gewoon geen.
Waarom gekozen om met zwemvliezen te zwemmen?
Ik volg lessen, het was in de les dat we steeds een uur aan een stuk oefeningen deden met die flippers.

Het was niet volledig uit het niets, dat is wel wat opgebouwd over tijd. Ik ben ook de enige die er last van had in een groep van 15 zwemmers, vermoedelijk omdat ik telkens recht van m'n zwaarste looptraining van de week kwam en m'n benen al wat moe waren. 😅
 
Laatst bewerkt:
Ik volg lessen, het was in de les dat we steeds een uur aan een stuk oefeningen deden met die flippers.

Het was niet volledig uit het niets, dat is wel wat opgebouwd over tijd. Ik ben ook de enige die er last van had in een groep van 15 zwemmers, vermoedelijk omdat ik telkens recht van m'n zwaarste looptraining van de week kwam en m'n benen al wat moe waren. 😅
Dat kan natuurlijk ook het 1 en ander verklaren 😁.
 
Vandaag heb ik 6 km interval in 33:30 gelopen waarvan 1 km al wandelend en 5 km in zone 4 (HR 160-170).
Dat wandelen was iets meer dan 9 minuten merk ik achteraf op Polar. Dus die 5 km heb ik gelopen in +- 24:30.
Dat is best wel 'goed' voor mij.

Maar het beste was de 'cooling down'. Verrassend genoeg liep ik bij de cooling down < HR 141 (zone 2) aan een tempo van +-7:20/km wat voor mij echt wel uitstekend is. Daar schrik ik van want tot voor kort moest ik wandelen om dat te halen en zelfs bij de minste scheet lopen ging ik al boven die HR.

Sinds een week of 2 begint mij dit op te vallen dat dit laatste exponentieel sterk aan het verbeteren is. Ik begin erg snel te herstellen van een inspanning.
 
Laatst bewerkt:
Hier heel tevreden van Rincon. Zeker voor die prijs ga je een heel goeie deal hebben gedaan 👌
Ik heb persoonlijk heel veel last van schuren en bleinen. Ben er echt niet tevreden van.
Was om eens te testen waar de hoka fuzz al about was, maar matig enthousiast om eerlijk te zijn.

Vandaag heb ik 6 km interval in 33:30 gelopen waarvan 1 km al wandelend en 5 km in zone 4 (HR 160-170).
Dat wandelen was iets meer dan 9 minuten merk ik achteraf op Polar. Dus die 5 km heb ik gelopen in +- 24:30.
Dat is best wel 'goed' voor mij.

Is dat een voorgeschreven training of zelf gemaakt?
Ik kan niet zo goed opmaken wat je juist hebt gedaan maar ik denk 1km snel en 200m traag. In principe zou je niet moeten wandelen in die 200m, maar gewoon rustig joggen. Als je wandelt is uw herstel te lang en schiet de training een beetje zijn nut voorbij.
Maar het beste was de 'cooling down'. Verrassend genoeg liep ik bij de cooling down < HR 141 (zone 2) aan een tempo van +-7:20/km wat voor mij echt wel uitstekend is. Daar schrik ik van want tot voor kort moest ik wandelen om dat te halen en zelfs bij de minste scheet lopen ging ik al boven die HR.

Sinds een week of 2 begint mij dit op te vallen dat dit laatste exponentieel sterk aan het verbeteren is. Ik begin erg snel te herstellen van een inspanning.

Het is normaal dat je door consequent en beter te lopen gewoon uw conditie verhoogt en uw herstel ook beter wordt.
Uiteindelijk doe je het daar ook voor. Al is het voor elke atleet wel anders want sommige herstellen sneller dan andere. Dat is ook een troef die je hebt als atleet.
 
Laatst bewerkt:
Is dat een voorgeschreven training of zelf gemaakt?
Ik kan niet zo goed opmaken wat je juist hebt gedaan maar ik denk 1km snel en 200m traag. In principe zou je niet moeten wandelen in die 200m, maar gewoon rustig joggen. Als je wandelt is uw herstel te lang en schiet de training een beetje zijn nut voorbij.
Akkoord om te joggen ipv te wandelen gezien dat het opgebouwde lactaat beter verwerkt. Maar als mijn berekening klopt, rust @makila ook te weinig. Als het 1k repeats zijn, dan doet hij deze aan 4:54 met rust van 1:48. Als hij threshold intervals aan het doen is zou hij eerder richting 2:27 moeten gaan om die 2:1 ratio te behalen. Voor Vo2Max effect kan hij zelfs nog meer rust nemen. Alleen niet al wandelend.
 
Akkoord om te joggen ipv te wandelen gezien dat het opgebouwde lactaat beter verwerkt. Maar als mijn berekening klopt, rust @makila ook te weinig. Als het 1k repeats zijn, dan doet hij deze aan 4:54 met rust van 1:48. Als hij threshold intervals aan het doen is zou hij eerder richting 2:27 moeten gaan om die 2:1 ratio te behalen. Voor Vo2Max effect kan hij zelfs nog meer rust nemen. Alleen niet al wandelend.
Achteraf bezien heb je gelijk en ben ik akkoord met je mening. Maar ik volgde mijn schema. Daarin stond: 1km zone 4 - 200 meter zone 2 --> En zo 5 herhalingen achter elkaar. (dus in totale 6 km)

Echter ik liep die eerste km aan ruim 12 km en mijn HR bleef verrassend aan die snelheid doodleuk in zone 3 ipv zone 4 steken (vorm van de dag ???). Ik twijfelde even maar ik ben wijselijk niet meer verder gaan versnellen (omdat ik nog 4x 1km moest lopen en ik voelde dat ik toch héél snel / TE snel aan het sprinten was).

Dus je kan wel achteraf zeggen van: Oei het was niet 100% correct maar tijdens de loopsessie zelf is dat niet altijd even gemakkelijk hé. De ene dag gaat de HR sneller naar zone 4 dan de andere dag en nu bleef ik erg lang in zone 3 steken.

Het positieve is dat de conditie blijkbaar plots sterk vooruit is gegaan. Het negatieve is dan weer dat ik daardoor mijn sprintjes (zeker mijn eerste sprintje) foutief heb ingeschat tov mijn stukken recup / traag.

En misschien was die 200 meter wat te kort (volgens jou is dat eigenlijk inderdaad het geval)? Maar zo stond het in het schema. (niet zelf opgesteld)

Anyways bedankt voor de analyse. Daaruit leren we het meeste :)

Is dat een voorgeschreven training of zelf gemaakt?
Ik kan niet zo goed opmaken wat je juist hebt gedaan maar ik denk 1km snel en 200m traag. In principe zou je niet moeten wandelen in die 200m, maar gewoon rustig joggen. Als je wandelt is uw herstel te lang en schiet de training een beetje zijn nut voorbij.
Het is een voorgeschreven training. Ik zit nu in week 9 van dit (best wel pittig) 12 weken schema. En ja 100% correct gelijk een bus. Het was inderdaad 1 km snel en 200m traag.

In principe moest die 200 meter inderdaad al joggend alleen stond er in dat schema dat mijn HR in die periode moest zakken van 160+ naar 140+ (Ik weet niet of de coach dit goed gedaan heeft? Maar ik heb een beetje eigenhandig dan wat common sense toegevoegd). Dus ik wandelde dan heel eventjes ipv te joggen (+-20 meter, dus maar heel korte stukjes per keer dus ik formuleer het hierboven verkeerd sorry :)) tot de HR zakte naar < 140 HR en dan trok ik mij terug in gang en eens die 200 meter voorbij was, begon ik aan een nieuw sprintje.

Soms moet je ook wat realisme voor de dag brengen. Als ik jog na een sprint dan duurt dat al 200 meter voor de HR zakt naar < 140 en dan moet ik al aan een volgend sprintje beginnen. En ja ik heb zo'n training op voorhand ingegeven via Polar dus die training staat dan fixt op mijn horloge. Dus ik kan dan niet meer zeggen: Ik jog 400 meter rustig. Mijn Polar is dan al een de sprint begonnen :D

---

Kortom: Ik ben het volledig of ten minste grotendeels eens met zowel Mrkendl als Zane, maar achteraf analyseren is altijd gemakkelijk. Ik heb zeker fouten begaan en deze training leek mij ook niet helemaal correct te zijn (Hallo coach ??? :unsure: ) maar al bij al was het zeker geen slechte training.
 
Laatst bewerkt:
Kortom: Ik ben het volledig of ten minste grotendeels eens met zowel Mrkendl als Zane, maar achteraf analyseren is altijd gemakkelijk. Ik heb zeker fouten begaan en deze training leek mij ook niet helemaal correct te zijn (Hallo coach ??? :unsure: ) maar al bij al was het zeker geen slechte training.

5x1km met 200m rust is een perfect correcte training hoor. Niks mis mee.
Alleen was uw uitvoering misschien niet 100%.

Je moet u ook niet te hard vastpinnen op die hartslag. Zeker in uw eerste blokje zal inderdaad uw hartslag nog niet direct hoog zijn. Daarom is het nuttiger om te kijken naar uw tempo.
Ook bij het herstellen is het logisch dat uw hartslag niet onmiddellijk naar beneden gaat en dat is ook niet erg, zolang je maar rustiger gaat lopen. Het is wel belangrijk dat je blijft lopen.

En ik hoop dat je met sprints gewoon de verkeerde term gebruikt. Want lopen in zone 4 is geen sprint en mag ook zo niet aanvoelen. :p
 
Want lopen in zone 4 is geen sprint en mag ook zo niet aanvoelen. :p
De eerste 3 km was lichtjes dalend. De 4de en 5de km was vals plat naar omhoog met een steile brug er tussen in. Dan begon het in de beentjes toch te voelen alsof het een zone 5 was. Conditioneel zat er nog wat op dus neen het voelde niet aan als een 'sprint'. Maar ik had schrik mijzelf op te blazen.

Bij 1 km snel lopen is het de kunst van uw krachten netjes te verdelen. En dat is niet altijd even gemakkelijk :D
1 km lijkt niet zo veel maar als je eventjes te hard doortrekt ook al zit je in zone 4 (onder de verzuringsgrens) dan ontplof je na 500 meter of zo.
(alle ik toch)

Alleen was uw uitvoering misschien niet 100%.
Achteraf bezien niet. Ik geef mijzelf 80%. Het kon beter.

Je moet u ook niet te hard vastpinnen op die hartslag. Zeker in uw eerste blokje zal inderdaad uw hartslag nog niet direct hoog zijn. Daarom is het nuttiger om te kijken naar uw tempo.
Ik heb inderdaad gekeken naar het tempo op mijn Polar die 1ste km toen ik merkte dat de HR te traag steeg. Maar toen was die eerste km al een beetje foutief uitgevoerd he. Km 2 tem km 5 zijn beter uitgevoerd.

Het is wel belangrijk dat je blijft lopen.
Ja dat had ik beter gedaan ipv korte stukjes te wandelen en dan terug op te trekken. Hier heb ik misschien wél iets te veel blindgestaard op de HR.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad gekeken naar het tempo op mijn Polar die 1ste km toen ik merkte dat de HR te traag steeg. Maar toen was die eerste km al een beetje foutief uitgevoerd he. Km 2 tem km 5 zijn beter uitgevoerd.

Niet goed uitgevoerd is relatief natuurlijk.
Hartslag is in feite een zeer matige metric om op te trainen. Hartslag wordt beïnvloed daar talloze zaken waardoor het echt gigantisch kan variëren.
Het is in de basis een metric om te zeggen hoe hard uw lichaam aan het werken is maar het is niet waterdicht op dat vlak.
Als je echt u vastpint op heel rigide in die zone te lopen los van de effort dan train je vaak te snel in het begin.

Ook stijgt en daalt hartslag relatief traag. Daarom is het in feite bier bruikbaar voor korte efforts. En geeft het pas een goed beeld voor langere steady inspanningen. Maar te lang da kan je weer cardiac drift krijgen.

Het heeft een reden waarom in het fietsen niemand nog op hartslag traint. En in het lopen veel op gewoon op tempo trainen of op vermogen. Tempo en vermogen zijn metrics waarbij je onmogelijk resultaat krijgt en die zijn veel interessanter.
 
De voorspellingen:
Trenara: 2u34
Runanalyze: 2u36
Garmin: 2u42

Van plan te starten aan tempo rond 3min40. We zien wel hoe het gevoel en de hartslag is.
Zelf had ik sub 2u40 vooropgesteld, wat eigenlijk 3min47 tempo is. Dus wat marge nog.

En de resultaten zijn binnen. Het is 2u42 geworden.
Helaas geen superbenen zoals in Gent 2 weken geleden. Toen moest ik me inhouden om niet te snel te gaan. Na 25km aan MP had ik gerust nog een tijdje kunnen doorgaan.

Vandaag een ander verhaal. Benen voelden minder fris en halfweg begonnen de quads al te verkrampen en dan is het nog een lange weg. Vooral op karakter doorgegaan. Maar kon het tempo niet voldoende hoog houden om nog onder 2u40 te gaan.
Op het einde waren de benen total loss.
Op zich wel nog steeds een heel deftige tijd, maar meer zat er niet in vandaag. Ik denk met goeie benen dat er nog een stuk af kan.

Beetje zoals @eniac zijn verhaal. Ook geen idee hoe het komt. Nog niet echt meegemaakt ook.

Op naar het volgende dan maar. Mij voorbereiden op het triathlon seizoen. De basis is er dus daarop verder bouwen.
 
En de resultaten zijn binnen. Het is 2u42 geworden.
Helaas geen superbenen zoals in Gent 2 weken geleden. Toen moest ik me inhouden om niet te snel te gaan. Na 25km aan MP had ik gerust nog een tijdje kunnen doorgaan.

Vandaag een ander verhaal. Benen voelden minder fris en halfweg begonnen de quads al te verkrampen en dan is het nog een lange weg. Vooral op karakter doorgegaan. Maar kon het tempo niet voldoende hoog houden om nog onder 2u40 te gaan.
Op het einde waren de benen total loss.
Op zich wel nog steeds een heel deftige tijd, maar meer zat er niet in vandaag. Ik denk met goeie benen dat er nog een stuk af kan.

Beetje zoals @eniac zijn verhaal. Ook geen idee hoe het komt. Nog niet echt meegemaakt ook.

Op naar het volgende dan maar. Mij voorbereiden op het triathlon seizoen. De basis is er dus daarop verder bouwen.
Het was natuurlijk dit weekend plots heel wat warmer dan daarvoor en je lichaam moet daar ook aan wennen. Maar die tijd kreeg je lichaam niet.

Ik weet niet in hoeverre jij daar tegen kan? Ik persoonlijk? Als het plots warmer wordt zonder dat ik daar een beetje kan aan wennen (wat dit weekend het geval was), dan gaat mijn weekendtraining toch ook 'moeizamer' en is de HR plots ook veel hoger dan gemiddeld.

Opmerking: Mijn nonkel heeft daar erg weinig last van. Als hij 5:20 loopt bij 10 graden en 2 dagen later is het plots 20 graden dan loopt hij nog steeds 5:20 (of zelfs nog sneller). Ik loop dan 5:35 of zo. Vroeger liep ik veel met hem mee en hij begreep dat dan niet waarom ik hem plots niet kon volgen als er een warmte piek was. Ik heb altijd een aanpassingsperiode nodig. Hij helemaal niet.

En ja. Je ziet dat dan ook aan mijn HR. Deze is dan véél hoger. Bij mijn nonkel? Nada. Rien. Ik heb géén idee hoe dit komt maar ik heb daar gewoon 'last' van.
 
Laatst bewerkt:
En de resultaten zijn binnen. Het is 2u42 geworden.
Helaas geen superbenen zoals in Gent 2 weken geleden. Toen moest ik me inhouden om niet te snel te gaan. Na 25km aan MP had ik gerust nog een tijdje kunnen doorgaan.

Vandaag een ander verhaal. Benen voelden minder fris en halfweg begonnen de quads al te verkrampen en dan is het nog een lange weg. Vooral op karakter doorgegaan. Maar kon het tempo niet voldoende hoog houden om nog onder 2u40 te gaan.
Op het einde waren de benen total loss.
Op zich wel nog steeds een heel deftige tijd, maar meer zat er niet in vandaag. Ik denk met goeie benen dat er nog een stuk af kan.

Beetje zoals @eniac zijn verhaal. Ook geen idee hoe het komt. Nog niet echt meegemaakt ook.

Op naar het volgende dan maar. Mij voorbereiden op het triathlon seizoen. De basis is er dus daarop verder bouwen.
Mooie tijd! Ik speur wat ontgoocheling. Maar met 2u40 mag je best tevreden zijn!

Hier met een bang hartje gestart omwille van de sukkelvoorbereiding. Laatste 5 weken ofzo liep ik enkel nog trage tempo’s en slechts 1 a 2 keer per week. Gelukkig is wel het gelukt om mijn 3 lange duurtrainingen van 25-32km te doen met ontstekingsremmers.

Vanmorgen dus maar naar de start met het idee traag te starten, iets te versnellen, en na 30km als het nog lukt alles kapot te lopen.

Uiteindelijk is het zo verlopen: 20min aanschuiven aan het toilet om nog keer te duwen. En nog 2min over om snel in mijn startbox te staan. Daardoor niet echt kunnen opwarmen en strekken. Ook schoenen vergeten strakker te knopen , waardoor ik na enkele km aan de kant moest om deze los te maken en deftig aan te doen 🤦‍♂️

Daarna dan maar gewoon een leuk tempo 4:45 aangenomen. Hartslag lag wel wat hoger dan normaal, maar op zo’n events kan je altijd wat meer aan. Dus niets van aangetrokken.

Tussen km20 en 30 voelde ik al mijn kwaaltjes opkomen. Rechterbeen draaide schuin door heupblessure, binnenkant linkerknie begon te branden, en we moesten al van km10 pipi doen.

Toch doorgezet, en enkel sneller en sneller gegaan. Door de betere looptechniek bij sneller lopen, en mijn 2 caf-gels kwam ik erdoor.
Daarna was het enkel maar inhalen en vloeken op wandelaars die midden de straat wandelen, of supporters die de laatste km’s in de weg meelopen.
Mijn laatste km’s waren dan ook de snelste, met een slot van 4:08/km.
15min van PR. En +-3u20 voor een 2de marathon voor iemand met 30a40km/week voorbereiding lijkt me echt ok.
Ik ben tevreden! En nu rusten en hopen op wat herstel zonder blijvende schade aan de heup.
 
Het was natuurlijk dit weekend plots heel wat warmer dan daarvoor en je lichaam moet daar ook aan wennen. Maar die tijd kreeg je lichaam niet.

Ik weet niet in hoeverre jij daar tegen kan? Ik persoonlijk? Als het plots warmer wordt zonder dat ik daar een beetje kan aan wennen (wat dit weekend het geval was), dan gaat mijn weekendtraining toch ook 'moeizamer' en is de HR plots ook veel hoger dan gemiddeld.
Tgoh, ik kan niet supergoed tegen de warmte, maar deze ochtend was het toch niet zo warm. Ook aan elke bevoorrading water over mij gegoten.

Maar mss dat het ermee te maken heeft. Nog eens analyseren zover dat kan.

Mooie tijd! Ik speur wat ontgoocheling. Maar met 2u40 mag je best tevreden zijn!
Gezien het gevoel ben ik zeker tevreden hoor. 18min van mijn PR, wel nog maar 2de marathon en die is ondertussen al een 6 jaar geleden. Ook nog in een Ironman een marathon gelopen in 3u04.

Het is een sterke tijd waar velen voor zouden tekenen. Alleen denk ik dat er met een goeie dag meer inzit, tenzij ik mijzelf overschat :)
 
Terug
Bovenaan