Is ook logisch natuurlijk, en maar goed ookWel, ik heb in juni een lactaattest laten doen en in september een Stryd aangekocht. Die zones zijn op een of andere manier quasi exact als ik de hartslag en wattages naast elkaar leg. En de wattages hebben een calibratie van een goeie 2 weken nodig gehad, tot de drempelwaarde plots vaststond en de daaruit afgeleide zones quasi perfect overeen kwamen met de hartslagzones. Lijkt me dus wel hoogst betrouwbaar.

Maar mijn punt is vooral dat elk systeem zijn limieten en tekortkomingen heeft. Lopen op wattage met een stryd is zeer goed en op sommige vlakken beter dan op HR. Maar het is ook niet heilig.
Voor het lopen is een baseline uitzetten met lactaatmeting en u baseren op HR, tempo en gevoel echt al zeer goed. Daarmee kom je echt al heel ver en geeft u een zeer goed beeld.
Je hoeft niet zozeer naar wattage te gaan, laat staan continue lactaatmetingen tijdens training.
Zie eerst dat de basis goed is en dat is luisteren naar u lichaam, consistentie, een logisch maar ambitieus programma volgen, letten op de voeding en een beetje cross trainen aangevuld met wat kracht. Daarmee zouden veel mensen al een heel eind komen.
Als dat uitgespeeld is dan kan je
Geld uitgeven maakt u maar marginaal sneller, het is doordacht trainen en leven dat u pas prestaties doet neerzetten. Toch gaan veel mensen al snel grijpen naar die Carbon schoenen en flitsende hulpmiddelen, terwijl er elders veel grotere winsten te boeken zijn.
Maar ik weet zelf ook hoe moeilijk het in de praktijk om te zetten is hoor. Ik heb daarnet ook weer meerdere paaseieren voor de TV gegeten en ook weer een half uur minder getraind dan ik had moeten doen.
Maar goed erover praten helpt wel om toch een beetje motivatie te houden

Ik zal zelfs meer zeggen: er wordt het verschil gemaakt tussen een wattagemeter op een fiets en die op de schoen, omdat die eerste zogenaamd rechtstreeks iets meet. Klopt ook niet: die werkt ook met metingen die in een algoritme worden geplaatst, en bevindingen die daarmee overeen worden gestemd. Gebruik de ene wattagemeter tegenover de andere, en niet alleen de ijking verschilt. Precies hetzelfde met de Stryd.