Algemene Loopthread

Wel, ik heb in juni een lactaattest laten doen en in september een Stryd aangekocht. Die zones zijn op een of andere manier quasi exact als ik de hartslag en wattages naast elkaar leg. En de wattages hebben een calibratie van een goeie 2 weken nodig gehad, tot de drempelwaarde plots vaststond en de daaruit afgeleide zones quasi perfect overeen kwamen met de hartslagzones. Lijkt me dus wel hoogst betrouwbaar.
Is ook logisch natuurlijk, en maar goed ook :P
Maar mijn punt is vooral dat elk systeem zijn limieten en tekortkomingen heeft. Lopen op wattage met een stryd is zeer goed en op sommige vlakken beter dan op HR. Maar het is ook niet heilig.
Voor het lopen is een baseline uitzetten met lactaatmeting en u baseren op HR, tempo en gevoel echt al zeer goed. Daarmee kom je echt al heel ver en geeft u een zeer goed beeld.
Je hoeft niet zozeer naar wattage te gaan, laat staan continue lactaatmetingen tijdens training.

Zie eerst dat de basis goed is en dat is luisteren naar u lichaam, consistentie, een logisch maar ambitieus programma volgen, letten op de voeding en een beetje cross trainen aangevuld met wat kracht. Daarmee zouden veel mensen al een heel eind komen.
Als dat uitgespeeld is dan kan je

Geld uitgeven maakt u maar marginaal sneller, het is doordacht trainen en leven dat u pas prestaties doet neerzetten. Toch gaan veel mensen al snel grijpen naar die Carbon schoenen en flitsende hulpmiddelen, terwijl er elders veel grotere winsten te boeken zijn.

Maar ik weet zelf ook hoe moeilijk het in de praktijk om te zetten is hoor. Ik heb daarnet ook weer meerdere paaseieren voor de TV gegeten en ook weer een half uur minder getraind dan ik had moeten doen.
Maar goed erover praten helpt wel om toch een beetje motivatie te houden :P

Toch blij met de Stryd, de bijhorende trainingsschema's en de vooropgestelde doelwattages bij wedstrijden. Zorgt er toch voor dat ge een zekere houvast hebt waar uw limieten liggen en dat ge geen onmogelijke doelen stelt. Of doelen die te ver weg liggen van uw mogelijkheden.

Maar ik weet zelf ook hoe moeilijk het in de praktijk om te zetten is hoor.
Ik ben nu 4 weken bezig met een nieuw schema en het gaat zo'n beetje op en af.

Mijn 1ste 10 km was aan tempo 7:24 en HR 137
Mijn 2de 10 km was aan tempo 6:37 en HR 136
Mijn 3de 10 km was aan tempo 6:42 en HR 135
Mijn 4de 10 km was aan tempo 7:00 en HR 138 (vandaag)

Vandaag was geen goeie dag qua HR. HR was asap 5 tellen hoger dan tijdens mijn vorige loopjes. Nochtans heb ik 3,5 dagen niet meer gelopen en was mijn wattage ook veel minder dan tijdens de vorige duurlopen.

Hoe ik mij voelde? Ironisch genoeg voelde ik mij extreem fris. Ik heb nu ook gewoon het gevoel NIKS gelopen te hebben. Dat was heel erg vlotjes. Maar mijn HR zei dus helemaal iets anders ... mmm

Heb je een gpx nodig voor een bewegwijzerde stadsmarathon?

Vandaag m'n nieuwe wedstrijdschoenen getest en de vele reviews die ik gelezen en gezien had, komen overeen met mijn bevindingen. Endorphin Elite's zijn minder zacht als Vaporfly's maar o zo efficiënt bij elke pas. Een heel stabiele schoen die mooi afrolt door de 'rocker shape' van de zool. Zondag nog eens testen tijdens de HM Gentbrugge en daarna blijven ze in de kast tot de marathon.

Neuh, maar ik denk dat dat een soort OCD-kantje van mijzelf is. Ik plan graag wat. Zeker gezien er wel wat in de binnenstad wordt gelopen, ook eens kijken naar hoogteprofiel etc, en eventueel Pacepro rustig opmaken :)

Vandaag m'n nieuwe wedstrijdschoenen getest en de vele reviews die ik gelezen en gezien had, komen overeen met mijn bevindingen. Endorphin Elite's zijn minder zacht als Vaporfly's maar o zo efficiënt bij elke pas. Een heel stabiele schoen die mooi afrolt door de 'rocker shape' van de zool. Zondag nog eens testen tijdens de HM Gentbrugge en daarna blijven ze in de kast tot de marathon.
Ik zag de foto's passeren van je schoen. gelukkig is lopen geen schoonheidswedstrijd want wat voor een gedrocht van een schoen :D

Stryd is geen wattagemeter.
Toch wel ;) Ik zal zelfs meer zeggen: er wordt het verschil gemaakt tussen een wattagemeter op een fiets en die op de schoen, omdat die eerste zogenaamd rechtstreeks iets meet. Klopt ook niet: die werkt ook met metingen die in een algoritme worden geplaatst, en bevindingen die daarmee overeen worden gestemd. Gebruik de ene wattagemeter tegenover de andere, en niet alleen de ijking verschilt. Precies hetzelfde met de Stryd.

Ik ben de eerste om aan te geven dat het niet nòdig is. Of dat er op andere vlakken veel meer te winnen is. Maar wat mij betreft, is het wel de meest rechtlijnige tool die ik kan gebruiken, die ook het dichtst aanleunt bij daadwerkelijke energie omgezet in snelheid. Directer en constanter dan HR, onafhankelijker van omstandigheden dan tempo. Zoals nemesisbe al zegt: de accuraatheid is wel écht een groot verschil met andere manieren van meten. Wat voor mij niet alleen zorgt voor optimaler trainen en dus mogelijk sneller worden, maar ook voor dichter tegen het realistisch mogelijke te kunnen vertrekken in een race, én (heel belangrijk) om blessures te vermijden. Daarnaast geeft het ook iets meer inzicht in welke trainingen voornamelijk nog belangrijk zijn voor welke doelen. Dat is iets wat je niet of veel minder hebt met andere manieren van meten, tenzij je TrainingPeaks gaat doorgronden.

Toch wel ;) Ik zal zelfs meer zeggen: er wordt het verschil gemaakt tussen een wattagemeter op een fiets en die op de schoen, omdat die eerste zogenaamd rechtstreeks iets meet. Klopt ook niet: die werkt ook met metingen die in een algoritme worden geplaatst, en bevindingen die daarmee overeen worden gestemd. Gebruik de ene wattagemeter tegenover de andere, en niet alleen de ijking verschilt. Precies hetzelfde met de Stryd.

Ik wil het nu ook niet een discussie over stryd laten worden.
Maar er is wel degelijk een groot verschil tussen een wattagemeter op de fiets en de stryd pod.
Het klopt dat een wattagemeter op de fiets ook met een algoritme werkt, logisch ook. Maar het meet wel degelijk een fysieke grootheid. Als je een pedaal PM hebt dan meet hij d.m.v. vervorming van de pedaalas hoeveel neerwaartse kracht je uitoefent, die hij dan samen met de lengte van de crank en de trapfrequentie vermenigvuldigd en nog allerlei andere zaken om uiteindelijk op een wattage te komen.
Dat is de meting van een effectieve grootheid, zijnde een kracht. Dat is niet 100% waterdicht want als jij recht op de pedalen staat dan gebruik je ook uw lichaamsgewicht om extra neerwaartse kracht te leveren, die helpt u om sneller voort te bewegen maar dit is geen energie die uit uw spieren komt.

Bij de stryd is er geen meting van de effectieve kracht die jij uitoefent maar is het vooral een berekening tussen snelheid van neerkomen, snelheid van afremmen en snelheid van omhoog bewegen om samen met temperatuur, luchtdruk, windsnelheid en nog zaken een berekening te maken van hoeveel energie uw spieren leveren, of anders gezegd hoeveel wattage te levert.
Het meet geen wattage maar het schat of berekend een wattage.
Als je zou berekenen volgens de algemeen geldende wetten dan zou je heel veel koolhydraten moeten eten om zoveel energie te leveren gedurende x aantal uren. Zoals je weet hoef je die niet te eten, want uw lichaam verbruikt die energie niet.

Dus goed je zit daar met nog enkele variabelen waarbij je niet eenduidig kan zeggen dat is nu de energie die uit mijn spieren komt, die moet ik leveren en dat is de belasting. Loop je altijd op dezelfde ondergrond met dezelfde schoenen dan zal je een mooie lijn kunnen trekken, maar de parameters die de meting beïnvloeden zijn er gewoon en daardoor moet je stellen dat het niet super accuraat is.
Voor veel mensen is het veel accurater dan HS alleen, en dat is het belangrijkste.

Natuurlijk in hoeverre is uw stryd accuraat en betrouwbaar :p
Het klopt wat je zegt, wattage is beter dan hartslag en nog geen klein beetje. Maar de manier waarop een stryd dat doet is ook niet 100% natuurljk.
Als je altijd met dezelfde schoenen loopt dan valt er nog iets over te zeggen, maar vandaag met racing flats en morgen met carbon schoenen is al niet meer hetzelfde :p

Tis niet dat je bv kan aangeven op welk soort ondergrond / welke schoen je loopt voor de stryd?

Want er is toch idd zoals je zegt een groot verschil tussen een wedstrijdschoen en een gewone 'trainingsschoen'. Het gewicht daartussen kan al rap 40-50% schelen (200 vs 300gr). Of met en zonder carbonplaat.

En ook de ondergrond, harde of zachte maakt uiteindelijk een verschil in hoe 'vlot' je loopt.

Ik heb nu geen stryd, wel altijd interessant gevonden, maar omdat het geen exacte wetenschap is nog niet overstag gegaan.
Maar afhankelijk van de soort training trek ik andere schoenen aan. Een duurtraining al eens offroad of een interval op de piste.

Geen idee hoe groot die verschillen dan kunnen zijn.

Tis niet dat je bv kan aangeven op welk soort ondergrond / welke schoen je loopt voor de stryd?

Want er is toch idd zoals je zegt een groot verschil tussen een wedstrijdschoen en een gewone 'trainingsschoen'. Het gewicht daartussen kan al rap 40-50% schelen (200 vs 300gr). Of met en zonder carbonplaat.

En ook de ondergrond, harde of zachte maakt uiteindelijk een verschil in hoe 'vlot' je loopt.

Ik heb nu geen stryd, wel altijd interessant gevonden, maar omdat het geen exacte wetenschap is nog niet overstag gegaan.
Maar afhankelijk van de soort training trek ik andere schoenen aan. Een duurtraining al eens offroad of een interval op de piste.

Geen idee hoe groot die verschillen dan kunnen zijn.
Ik ben het op zich met het meeste van MrKendl wel eens, hoewel ik nog altijd niet akkoord ga met het zogenaamde verschil tussen een daadwerkelijk gemeten grootheid van een pedaal vs een daadwerkelijk gemeten grootheid (versnelling) van een schoen, maarbon :P Tot op zekere hoogte is dat niet meer dan semantiek. Ik wou alleen maar even aanduiden dat het verschil niet zo zwart-wit is als wel vaak wordt aangegeven: het ene is berekenen en het andere meten. Bwa :)

Maar de grote beperking van Stryd is zeker de ondergrond. En dat zeggen ze zelf ook. Een ondergrond zal nooit in rekening worden gebracht, en zodra je wisselt van ondergrond in die mate dat het verschil maakt in je prestatie (aangestampt pad vs asfalt maakt nu niet veel uit), zijn de loopjes niet meer met elkaar te vergelijken. Als je altijd loopt op zand, kun je er niet plots iets uithalen over je prestaties op asfalt, of omgekeerd.

Schoenen, dat is een beetje relatiever, maar hier geldt voor een stuk hetzelfde. Ik heb een wedstrijdschoen en een gewone schoen. Dat ontloopt elkaar niet zo veel bij mij dat het echt merkbaar wordt. Maar bij het Strydprotocol horen de maandelijkse testloopjes. Die doe ik ook altijd op m'n wedstrijdschoen, net zoals ik hoogintensieve trainingen ook op wedstrijdschoenen doe. Dus daar merk ik geen problemen: de wattages die Stryd aangeeft en targets voor wedstrijden zijn voor 90% gebaseerd op die testloopjes en dus de wedstrijdschoen.

Straks piramideloop volgens mijn schema. Ouch. Dat gaat afzien worden.

Iemand een tip hoe je uw HR van < 140 naar 170+ brengt op een paar seconden tijd ???
Want zo staat het in het schema: 3 km aan < 140 en dan meteen 200 meter aan 170+ (en daarna 200 meter opnieuw in zone 2) enzovoorts ..

Maar mmm als ik sprint zo snel als ik kan dan duurt dan meestal al langer dan 200 meter voor de HR aan 170+ zit (ALS dat al meteen lukt :))
Sinds de marathon van Brussel (2017) heb ik nooit meer zo hard afgezien. Dit was toch wel een pittige training.

Wonderbaarlijk is het mij meteen gelukt met een stevig sprintje aan 3:15 (extreem snel voor mij lol) in zone 5 te lopen.
Daarna heb ik de training bijna uitgevoerd volgens het boekje. (pieksnelheid steeds < 4min/km)

3km zone 2
200 meter zone 5 / 200 meter wandelen (en pogen de HR steeds terug naar zone 2 te brengen)
400 meter zone 5 / 200 meter wandelen
600 meter zone 5 / 200 meter wandelen
800 meter zone 4 / 200 meter wandelen
600 meter zone 5 / 200 meter wandelen
400 meter zone 5 / 200 meter wandelen
200 meter zone 5 / 200 meter wandelen
3km zone 2

Wel een grote ergernis: Na 2 km blokkeerden 3 tieners met de fiets mij terwijl ze duidelijk opmerken dat ik aan het trainen ben.
En dan bewust echt NIET uit de weg gaan en mij nog eens extra hard blokkeren. Frustrerend. :angry:

En tijdens een sprintje, ook jonge gasten die voor mijn neus plots hun fiets parkeerden (op de rijbaan) terwijl ik aan gelopen kwam tegen 15+ km/u. Moest ik ineens een extra bochtje nemen en ze ontwijken. :frown:

Gelukkig ging het wel redelijk goed. Maar echt gelukkig werd ik hier niet van.

Laatst bewerkt:
Vandaag training van 15km, normaliter was dit een stevige zone 3 training maar gezien de last die ik nog steeds ondervind (ondertussen 3e week maar met vordering), houd ik de intensiteit lager zodat ik mijn km's kan blijven lopen ipv een week of twee niets te doen. Verrassend genoeg ditmaal amper last ondervonden, buiten naar het einde toe een beetje. Ook gezien het tempo hoger lag dan gewoonlijk. Training omvatte (buiten opwarming & uitlopen) 3 setjes van 4x versnellingen. 1e set 30s, 2e 1:00, 3e 1:30 met telkens 1:00 recup en tussen de sets 2km normaal tempo. Versnellingen waren 5-10s sneller dan hm pace en de recovery's waren eerder floats dan echt trager lopen.

Dit is toch een mooie opsteker. De lange duur loopjes op zondag geven ook minder en minder last en volgende week is het afbouwen in aantal km's. Genoeg foamrollen tussendoor en hopelijk komt dat goed tegen de 24e.

Nog 1 week tot de Two Rivers marathon dus al bezig aan het taperen.
Gisteren nog een dry needle sessie er op zitten en volgende week nog eens langsgaan voor een sportmassage.
Goede voorbereiding er op zitten met een drietal weken zelfs de 100km kaap te bereiken. Sub 2u50 zou in principe haalbaar moeten zijn.

Wat zal je plan van aanpak zijn? Starten aan 4:00/km en zo vlak mogelijk lopen of hangt het af van omstandigheden op de dag zelf?

Veel succes alvast!

Zou starten aan 3:57 en graag dat constant aanhouden. Zal nog wat vroeger opstaan ook om genoeg water binnen te krijgen, iets wat ik niet genoeg deed op mijn vorige marathon en daardoor een dipje had na 30km (had genoeg koolhydraten binnen nochtans)
Hoop echt dat de wind geen spelbreker zal zijn want ik ga grotendeels alleen lopen vermoed ik gezien de kleinschaligheid van het deelnemersveld.

Terug
Bovenaan