Algemene Loopthread

Amai, stevig ziek geweest vorige week en ik draag het nog wat mee. Zit nog wat slijm in de longen, maar voor de rest oké. Maar ik stond ook op gewicht net voor de ziekte, dus dat heb ik toch ook maar even in het oog gehouden. De vorige keer was ik 76 en toen voelde ik dat ik niet genoeg in de benen had. Dus ik wilde graag eindigen op 78. Tijdens de ziekte weeg ik me: 78. Oké, prima. Gewoon doordoen zoals normaal dus. Nu is de koorts een volle week weg, weeg ik me weer: 75! Alsof de energie nù pas wordt gebruikt om te herkomen of zo? Of misschien dat er heel wat vocht bij zat door de pillen. Rap maar een pakje bijfretten :D

Nog eens een training proberen via garmin.

welke gegevensschermen gebruiken jullie graag?

Scherm met current pace, lap pace, lap dst, lap time, current HR, performance condition
Scherm met total dst, avg pace, elapsed time, avg cadans, ascent, avg HR
Stamina kijk ik soms wel eens tijdens long runs
En dan nog kaart voor navigatie

Scherm 1: Current pace met line graph, distance, lap time, timer, cadence, current hr.
Scherm 2: Kaart voor live navigatie.

Ondertussen gevonden. lap kan je instellen. Had eerst gelezen dat dit rondetijden waren per 1600m

Heb even wat ingesteld:
scherm 1: Time (klok), timer, avg hr, distance, speed, pace, hartslagmeter (hoewel ik het verschil niet direct zie tussen hartslag en hartslagmeter)
Scherm 2: Avg pace, distance, lap distance en avg HR

Ga van hier uit vertrekken en kijken wat ik mis of te veel heb

Vandaag mocht ik voor de eerste keer in m’n leven naar de kiné.
Mijn afspraak werd vorige week reeds gemaakt. Echter ging het lopen zondag sinds januari terug probleemloos. Gisteren ook pijnloos de dag doorgekomen. Dus vandaag was ik echt wat verveeld dat ik naar de kiné moest. Daarom net ervoor nog een toertje gaan lopen aan een iets sneller tempo 4:20 dan gebruikelijk, om toch iets opnieuw de pijn uit te lokken. Maar al vrij snel bleek alles probleemloos te blijven. Met rode wangen bij de kiné dus… niets gevonden. Ze leek me ook maar onervaren en ik ben ook niets wijzer geworden. Ik had toch minstens gehoopt op wat tips qua stretchen of krachttraining

Moet op 24 maart een duurloop van 37km doen met 16km aan MP en heb net besloten dat ik dit ga doen tijdens de marathon van Gent, heb een ticket gevonden om over te kopen. Mss een beetje impulsief, maar na de goede training van vorige week tijdje de HM van Gentbrugge leek het me wel een goed idee om mezelf weer te motiveren.

Moet op 24 maart een duurloop van 37km doen met 16km aan MP en heb net besloten dat ik dit ga doen tijdens de marathon van Gent, heb een ticket gevonden om over te kopen. Mss een beetje impulsief, maar na de goede training van vorige week tijdje de HM van Gentbrugge leek het me wel een goed idee om mezelf weer te motiveren.
Stap je dan na 37km uit de race of wandel je het uit vanaf dat punt?

Met rode wangen bij de kiné dus… niets gevonden. Ze leek me ook maar onervaren en ik ben ook niets wijzer geworden. Ik had toch minstens gehoopt op wat tips qua stretchen of krachttraining
Heeft ze dan helemaal niets gedaan?

Want ik had eerder aldus een blessure aan de steunspieren / houdingsspieren (in de rug). Dwz dat ze alleen verschrikkelijk pijn deden als ik neer ging liggen op die spieren. Dus elke keer ik naar de Kine ging deden ze 0,0% pijn he. Steunspieren doen namelijk helemaal geen pijn als je er niet op steunt.

Toch zijn die spieren daar gewoon behandeld. Het zou anders maar erg zijn ..

Laatst bewerkt:
Vandaag mocht ik voor de eerste keer in m’n leven naar de kiné.
Mijn afspraak werd vorige week reeds gemaakt. Echter ging het lopen zondag sinds januari terug probleemloos. Gisteren ook pijnloos de dag doorgekomen. Dus vandaag was ik echt wat verveeld dat ik naar de kiné moest. Daarom net ervoor nog een toertje gaan lopen aan een iets sneller tempo 4:20 dan gebruikelijk, om toch iets opnieuw de pijn uit te lokken. Maar al vrij snel bleek alles probleemloos te blijven. Met rode wangen bij de kiné dus… niets gevonden. Ze leek me ook maar onervaren en ik ben ook niets wijzer geworden. Ik had toch minstens gehoopt op wat tips qua stretchen of krachttraining
Het is ook wel een beetje een relatie die je opbouwt, zoals met alles.
Ondertussen kent de kine mij al een beetje, en ik hen. Het zijn ook dingen die je expliciet moet vragen en soms zelfs voordoen. De laatste keer heb ik gezegd dat ik al een reeks oefeningen voor m'n core deed, met de vraag daarbij welke ik er nog extra kan in bijnemen voor de veiligheid. En de volgende keer ga ik daar specifiek een paar aan moeten toevoegen voor m'n hypermobiliteit, want ik merk dat ik alles nu wel een beetje 'on lock' heb, maar geen oefeningen doe voor mijn adductoren. Doen nu dié toch wel geen pijn, zeker?

Na 37km : 2u30 min
Een uurtje later: Waar is de Michiel? Ah die is nog aan het wandelen richting de finish. :tongue:

Ik loop de halve marathon in Gent, maar moet 25km aan MP lopen.

Mijn plan was ofwel om de WU + 4km aan MP voor de start te doen om zo aan de finish 25km te hebben aan MP, ofwel de lus aan de oude dokken 2x te doen, aangezien die net ongeveer 4km is.
Alleen zal ik dan wss tussen de trager lopers terechtkomen en veel moeten inhalen, wat ook niet ideaal is :thinking:

Heeft ze dan helemaal niets gedaan?

Tja, eerst een tiental minuutje vragen naar mijn achtergrond. Maar tijdens ons gesprek viel me reeds op dat het geen hoogvlieger was. Enkele malen vroeg ze 3/4 zinnen later naar iets dat ik reeds zei.
Daarna heeft ze een kwartiertje zitten duwen en zoeken. Maar het leek eerder op masseren met 1 hand/3 vingers.
Ik sprak enkele keren over bekken/ pijn onderrug… maar daar werd zelfs niet naar gekeken. Uiteindelijk kreeg ik zelfs geen tips of oefeningen mee. Enkel: “als je stretched probeer je best een 20-tal seconden te trekken ipv korte bewegingen”. Maar zover was ik ook wel :)
Een beetje ontgoocheld dus in haar kunnen…

Ik verwachtte ook geen wonderen. Maar dit was ondermaats. Hopelijk doet ze beter werk bij patiënten met doktersbriefjes, waar ze dan maar uitvoerend werk moet doen.

@makila
Als ik uw laatste training zie dan zie ik vooral een chronisch tekort aan basisuithouding.
Je bent een klein beetje versneld doorheen je training en je hartslag zit goed in de omslagzone voor een lange tijd, zijnde 5km.
Hieronder was vandaag (start week 5)
Dat ziet er alweer veel beter uit.

Het lijkt mij vrij duidelijk dat 'griep' midden februari mij dus niet geholpen heeft. Want tov de sessie van begin maart is mijn HR plots weer 20 slagen lager (ik had een dipje) en blijft mijn HR erg vlak terwijl ik vandaag amper 7sec/km trager liep.

Lopen-1.png

Lopen-2.png

Laatst bewerkt:
Hieronder was vandaag (start week 5)
Dat ziet er al veel beter uit.

Het lijkt mij vrij duidelijk dat 'griep' midden februari mij dus niet geholpen heeft. Want tov de sessie van begin maart is mijn HR plots 20 slagen lager, en blijft mijn HR erg vlak terwijl ik amper 7sec/km trager loop.

Lopen-1.png

Lopen-2.png
Eerst sneeuw dan griep, je tart elke maand wel het noodlot ;)

Eerst sneeuw dan griep, je tart elke maand wel het noodlot ;)
Ik heb effectief geen geluk gehad. Shit happens.
Na skiverlof griep gekregen, dan mijn lactaattest met een weekje uitgesteld door de ijzige piste / sneeuw.

Maar nu ben ik terug in orde en volop aan het trainen. Time to rock & roll! :D

Terug
Bovenaan