Algemene Loopthread

.

Nu een tergende taperweek met loopjes van 7,5K, 6K en 4K en hopelijk staan de benen tegen dan weer te branden om zondag los te kunnen gaan.

En wat is de doeltijd op de marathon?
Want brandende benen die los dienen te gaan klinkt alvast veelbelovend :P

Jammer, heb paar dagen geleden net een ticket overgenomen. Anders graag. Blessure?

Ik dacht zelf al dat het gepasseerd was.

Ja, ik begin te denken dat ik fragile benen heb.
Kheb echt het een na het ander, vanaf ik iets langer volluit loop beginnen de dag nadien altijd de lasten te komen.

En ik had nog wel willen proberen.
Maar 30 Juni een halve triathlon.
Die ik niet wil verpesten.

Bij Trenara is dat:
- langste training 3 weken voor marathon (ik deed een 32K)
- simulatie 2 weken voor marathon (26K waarvan een halve marathon op marathon pace), weektotaal nog gelijk aan voorgaande week
- voorlaatste week weektotaal gereduceerd met 35%, wel nog een aantal snellere kilometers
- marathonweek: zie hierboven 🙂

Ik zou dus zeggen dat mijn taper 2 weken bedraagt.
Dat lijkt me wel heel lang. Bij mij is de taper een week. Ik zou onrustig worden van zo lang niet doortrainen. 😅

Vanaf wanneer beginnen jullie te taperen? Twee of drie weken voor de marathon? Maw hoeveel weken ervoor ligt jullie langste training. Ik zie wel wat verschil in de trainingsschema's die ik tegenkom.
Bij mij is dat drie weken. Mijn ervaring leert mij dat voor mij drie weken ook het beste aanvoelt. Ik begin me meestal pas terug "goed" te voelen enkele dagen voor de wedstrijd. Ik doe bijvoorbeeld deze woensdag nog 3km aan MP maar die zullen relatief "zwaar" aanvoelen terwijl ik er van overtuigd ben dat ik dat zondag 42km kan doen. Onderzoek toont ook aan dat drie weken (licht) beter werkt dan korter (en dat je vooral je taper gedisciplineerd moet houden).

Dat lijkt me wel heel lang. Bij mij is de taper een week. Ik zou onrustig worden van zo lang niet doortrainen. 😅

Is natuurlijk relatief eh.

Ik volg ook via Trenara een schema.
De voorlaatste week (eerste taperweek) zit ik op 62km. De laatste 3 weken voor de taper is dat 90-100km.
Dus das nog altijd wel redelijk wat, incl. interval en tempoloop.
De intensiteit blijft, maar het volume neemt af.

De laatste week voor de marathon zoals eniac aangaf nog een 3tal korte loopjes.

Bij mijn vorige marathon (Hanson marathon methode) gevolgd en daar was de laatste zware training 10 dagen voor de marathon. Met als reden, omdat het effect van zo'n training na 10 dagen zichtbaar wordt, daarna waren het gewone/rustige duurlopen.

Bij mijn vorige marathon (Hanson marathon methode) gevolgd en daar was de laatste zware training 10 dagen voor de marathon. Met als reden, omdat het effect van zo'n training na 10 dagen zichtbaar wordt, daarna waren het gewone/rustige duurlopen.

Heb snel wat over de methode gelezen. Hoe was die jou bevallen?
6 dagen/week lopen? Hoeveel km/week gemiddeld? Wat was jouw doel? Langste loop?

Ik leer graag iets bij over andere trainingsmethodes :)

Heb snel wat over de methode gelezen. Hoe was die jou bevallen?
6 dagen/week lopen? Hoeveel km/week gemiddeld? Wat was jouw doel? Langste loop?

Ik leer graag iets bij over andere trainingsmethodes :)
In vergelijking met Jack Daniels schema, vond ik Hanson tot nu toe het beste/leukste schema dat ik heb gevolgd. In aanloop van de marathon van Frankfurt dit schema 12 weken gevolgd (mits wat aanpassing, op het begin 4-5 per week, tot uiteindelijk 6week). Weken van 50 tot 100km. Langste duurlopen in dit schema zijn maar max 26km (al heb ik wel een paar langere duurlopen gedaan). Voor de rest van de schema heb je op dinsdag een interval traning en dan op donderdag een tempotraining (maximaal tempoduurloop van 16km aan marathontempo). Uiteindelijk 3u04 gelopen (doel 2u59), met jack daniels 3u06 (doel 2u59)

In vergelijking met Jack Daniels schema, vond ik Hanson tot nu toe het beste/leukste schema dat ik heb gevolgd. In aanloop van de marathon van Frankfurt dit schema 12 weken gevolgd (mits wat aanpassing, op het begin 4-5 per week, tot uiteindelijk 6week). Weken van 50 tot 100km. Langste duurlopen in dit schema zijn maar max 26km (al heb ik wel een paar langere duurlopen gedaan). Voor de rest van de schema heb je op dinsdag een interval traning en dan op donderdag een tempotraining (maximaal tempoduurloop van 16km aan marathontempo). Uiteindelijk 3u04 gelopen (doel 2u59), met jack daniels 3u06 (doel 2u59)

Wijkt op zich niet zo heel veel af van mijn Trenara schema dan :)
Ik zit op 6 trainingen, hoewel ik 1 vervang door een fietstraining (kwestie van die training/conditie mee te nemen in de berekeningen).
Zit ook één interval en één tempoloop in, de rest zijn duurlopen, lsd of recovery trainingen.

Alleszinds ook veel vermoeidheid in de benen :p

Sinds begin dit jaar nog niet gelopen buiten één tochtje op nieuwjaarsdag (traditie).
Stuurt een kennis plots dat wij me dit jaar wilt verslagen op een wedstrijdje ergens in mei.
Dat kan ik dus niet laten gebeuren! Vorige week een testloop gedaan van 4km. Het ging leterlijk barslecht! Hoge hartslag, zware benen, al wat je wilt. Werk aan de winkel dus. Conditioneel ben ik niet superslecht door al het fietsen, gelukkig
Vandaag 2e run gedaan, direct een pak erbij: 12 km. Gevoel was, zeker de eerste helft, al wat beter. Ik ga nu een trainingsschema van garmin beginnen. Ben benieuwd of ik alsnog de scheve situatie kan rechtzetten tegen mei :p

Ik heb 7d voor mijn wedstrijd meestal nog een laatste duurtraining. Als het geen A-race is, dan is het zelfs nog eens de citroen echt leegpersen. Doorheen de week volgen er dan sowieso nog enkele prikkels.

Ik heb net de tactiek besproken voor zaterdag: fly and die. 10 km onder de 40min proberen lopen. Eens testen waar ik sta om de echte build naar het triatlonseizoen te starten.

Ik heb 7d voor mijn wedstrijd meestal nog een laatste duurtraining. Als het geen A-race is, dan is het zelfs nog eens de citroen echt leegpersen. Doorheen de week volgen er dan sowieso nog enkele prikkels.

Ik heb net de tactiek besproken voor zaterdag: fly and die. 10 km onder de 40min proberen lopen. Eens testen waar ik sta om de echte build naar het triatlonseizoen te starten.
Ik ga zaterdag voor een tijd (hopelijk) onder 38minuten. Geen idee of conditie al sterk genoeg is, vandaag nog 3x1km rond 3m45s.

Zondag ook naar Gent.
wordt 2e marathon. Moet zeggen dat mijn voorbereiding voor Antwerpen veel beter was.
Nu een paar x ziek geweest, en een tijdje met gekneusde ribben gezeten. Dus wordt bang afwachten.
Ben al tevreden met een tijd rond de 4u. :shy:

Hier al wat aan het plannen voor Gent. Beoogd tempo is wel duidelijk, eten en drinken ook, parcours ok, pacepro staat klaar...

Groot twijfelpunt wordt echter wel kledij. Het gaat 7-8 graden worden en dat is toch een paar graden minder dan mijn vorige 3 marathons. Die waren allemaal 10-12 graden en dat is perfect voor korte broek en shirt, maar voor 7-8 graden weet ik het nu echt even niet meer. Typische long runs aan die temperaturen loop ik met een thermisch ondershirt en een long sleeve shirt erboven, en een lange broek, maar de intensiteit van een marathon is een stuk hoger dan een LSD.
Dat er zon gegeven wordt maakt het niet gemakkelijker, want dat speelt dan weer op gevoelstemperatuur.

Kleed ik me te licht is er risico op onderkoeling, kleed ik me te zwaar wordt het ook geen pretje.

Lastig :) Mogelijk ga ik zaterdagochtend in vergelijkbare omstandigheden eens kijken tijdens mijn laatste 4K loopje of het haalbaar wordt in korte kledij.

Wie gaat zich hoe kleden in Gent?

Terug
Bovenaan