Algemene Loopthread

Hier volledig kort. Wel geen singlet maar shirt met korte mouwen omdat ik het net iets te koud vind voor singlet (zeker als het ook nog eens zou beginnen regenen).

Voor mijn hm in Gent, lange mouwen en short.
In training normaal regenjack maar zal het maar achterwege laten.

Maar slecht weer idd. Hoeft ook geen 18 graden zijn zoals vandaag.

Korte broek, twijfel nog over singlet of t-shirt.

Zowiezo wel iets van jasje aanhouden voor de start die je kan afgeven/aan de kant leggen (dus wel op rekenen dan dat die wss niet meer terug zal zien. Hoewel in Brugge dat ze alle kledij hadden meegenomen en in bagagedrop hadden afgelegd, dus mijn jasje daar terug gevonden 😅)
Eventueel met een vuilzak over mocht het regenen, of regenjas als je die kan afgeven aan iemand :)

Bij 8 graden is de kans toch groter dat je te warm aangekleed bent dan te koud. Plus als het tussen gebouwen is, scheelt dat toch ook een pak aan gevoelstemperatuur.

Daarnet was het in ieder geval veel te warm voor langen mouwen 🥵

Een 7-8 graden is nog te doen met korte broek, 7 is voor mij echt wel de ondergrens. Sowieso t-shirt met lange mouwen. Met of zonder extra t-shirt met korte mouwen daaronder zal te bepalen zijn op zaterdag of zondagochtend zelf. En een pet (tegen de mix van regen en zweet).

Hier ingeschreven in het najaar voor de halve marathon in Brugge. Richttijd toch onder de 1h24. Heb op de poppies run in november toen de grote vorm eigenlijk al weg was toch nog een 1h26min13sec gelopen op een echt wel lastig parcours. Moet met een jaartje consistente training & sneller parcours dus zeker lukken. Ambitie is toch eerder richting de 1h22

Bij 8 graden is de kans toch groter dat je te warm aangekleed bent dan te koud. Plus als het tussen gebouwen is, scheelt dat toch ook een pak aan gevoelstemperatuur.

Daarnet was het in ieder geval veel te warm voor langen mouwen 🥵
Short en korte of mss lange mouwen. Liever te koud dan te warm.

2e deel Gentbrugge en Merelbeke is zonder veel gebouwen. Zeker het Scheldepad in Gentbrugge is redelijk open.

Verslag is klaar! De looptechnischere uitleg komt nog wel, maar ik ben nog even te hard aan het recupereren 😅

En dan ook maar ineens mijn loop hier... Pas op, lange tekst incoming vol zelfbeklag :D Sla gerust over!

Zoals je hierboven al kunt lezen, is het als loopwedstrijd alles behalve perfect gelopen voor mij.
De voorbereiding was eigenlijk perfect, verliep prima en geen overbelastingen of blessures, behalve een paar schrikjes die al verholpen waren voor ze waren ontstaan. Dus amper trainingsverlies. Ook heel mooi op wedstrijdgewicht, 75,5kg voor 1,81m met dikke poten :P

Tot ik 2,5w voor de loop een verkoudheid krijg. A la longontsteking, hoesten, slijmen, 1/4 longinhoud... Je kent het wel! Dat leek me wel oké omdat ik m'n lange toch nog net had gehad, en het dus toch rust was. En ik heb die 2w echt compleet gerust, maar het zat blijkbaar toch nog ergens in mijn lijf.

Stryd gaf me een voorspelling van 5:20, maar dat wist ik dat echt totaal onhaalbaar was. 5:30-5:40 leek me proper. Die eerste 7 heb ik aan 5:10-5:20 proberen aan te klampen en de verkoudheid + geen goeie dag + te lange rust ofzo maakte allemaal samen dat ik het snel wist. En dat heb ik te lang gedaan, ik had meteen moeten kiezen voor mijn tempo. Ik was echt kapot toen ik het na 7 opgaf, en dat heb ik in de laatste vijf cash betaalt. Klinkt superlogisch als ik het neerschrijf, maar op dat moment was ik zooo boos op mezelf dat ik het niet kon :D Nu nog een beetje, maar goed.

Het was mijn langste afstand ooit, en ik moet zeggen, ik vond er niks aan. Dat is echt niet voor mij :D Geef mij maar 10km, 10M, heel misschien 20km. Maar na 20 had ik het zo hard gezien. En op 25 krijg ik ineens kramp in mijn middenrif, nog nooit gehad! Ik moest zo héél oppervlakkig hijgen. Een loper riep: traag in-en uitademen, rustig blijven. En dat hielp. Ik had opnieuw een trekker, Booka heeft me door alles gehaald. Maar telkens ik in een ritme kwam waarin ik me kon afsluiten en kon gaan, kwamen die heuvels en vloog mijn HR weer naar 90% van mijn max en moest ik stappen. En dan op een halve voor het einde voelde ik voor het eerst in mijn leven: het is helemaal op. Er zit niks meer in mijn benen, ik heb geen energie meer, het is gedaan. Ik heb dat altijd al eens willen meemaken, maar niet zo! Daar was ik echt héél bijna van m'n sus gedraaid. Achteraf ook pas gezien dat ik 2 gelletjes te weinig heb gepakt, op 10km en dan op 20 mijn laatste. Geen idee of dat het kan zijn, maar wat winegums in m'n bakkes en die laatste halve km kon ik terug.

Aan de streep natuurlijk weer overschot, die 200m heb ik geroepen, zo content dat ik was dat ik ervan af was, echt. Supertof om met vier over de streep te komen, dat zeker wel. Heel fijn moment, maar van voldoening was (en is nog altijd) weinig sprake, sportief gezien zie ik toch vooral de mislukking.

De paar bedenkingen die ik daarbij had, waren dat de fietstrainingen misschien toch een klein beetje tekortschoten. Want qua belasting was het oké, meteen na de wedstrijd ook heel weinig spierpijn. De Stryd-voorspelling trok op niks, hoewel die echt on point is voor 5 en 10km. Toch wat weinig rekening met (gebrek aan) volume misschien? Of misschien kon het op een goeie dag met goeie voorbereiding en goede pacing wel. Wie zal het zeggen.

Ik weet wel dat Halle echt een kutstad is om te lopen :D What. The. Actual. Fuck. MIk ben loopjes van 50 hoogtemeters gewend. Dit waren er 250. En dat ik nog even niet ga kunnen lopen: mijn bovenbenen zijn eraan en ik heb twee blaren op m'n wreef en onder de teennagels van mijn kleine tenen, die gaan eraan zijn. Mijn ITB links zeurt en ik heb op de bovenkant van mijn voet een pijn die ik nog niet gehad heb, ik denk aan een barstje, maar dat kan bijna niet.

Maar voor de rest gaat het prima :D

Je hebt mij al dikwijls zien neerpennen hier : 1 gelleke per 7 km is ideaal. Dus 3 of 4 gellekes voor 30 km (7 - 14 - 21 - ..). Wie niet luisteren wil moet het voelen. :tongue:

Hoogtemeters is voor mij ook lastig als ik daar te weinig voor train. Ik heb stevige benen en dat wreekt zich bergop.

2 jaar geleden tijdens de 10 miles had ik ook een ferme off day. 2 weken ervoor had ik nog 17 km gelopen in 1:27 om dan na 2 weken taperen tijdens de 10 miles te finishen in 1:32 (die 17 km was met vermoeide benen, die 10 miles met superfrisse benen). Dat is nog steeds de loop waar ik het meeste malcontent van ben. Maar als het niet gaat dan gaat het niet he. Het was toen echt een rotdag.

Ivm HR op 90% van mijn max. Voor mij is dat HR 162 was lage zone 4 is. Ik kan een uur lang open aan 90% van mijn max. Voor mij start zone 5 pas vanaf HR 171 (= 95% van mijn max). Dr Google HR zones kloppen voor mij persoonlijk niet. Dat scheelt heel veel.

Anyways chapeau dat je het toch weer gehaald hebt! Dat is ook wel het voordeel van in groep te lopen. Je sleurt elkaar er door!

Bijna zo episch afgezien als Makila! Bijna!
Haha tijdens KOTK 2022 had ik toevallig een goeie dag en heb ik Loser mee gesleurd richting de finish :)
[eerste en enige keer dat ik mee gelopen heb met BG. En ik moet zeggen: Het was toen heel leuk]

Maar tijdens de 10 miles 2022 was ik dan weer (verrassend genoeg want ik was in goede conditie) heel slecht. En heb ik episch afgezien. :headshake:

Bijna zo episch afgezien als Makila! Bijna!
Ik ben absoluut geen talent in het sporten, maar ik ben wel altijd sportief geweest in mijn leven (op een jaartje na). Ik ben genetisch erg stevig gebouwd en daardoor ook niet zo blessuregevoelig. Buiten een scheenbeenontsteking in 2010 doordat ik met basketbalschoenen rondliep (dom van mij = een understatement) en vorig jaar een zware rugblessure (door een val en niet door te lopen) heb ik eigenlijk nog nooit een zware blessure gehad. Ik heb op 49 jaar trouwens ook nog nooit iets gebroken.

Dus neen ik mag absoluut niet klagen daarover :)

---

Nu goed back on topic.

Ik heb even gekeken op Polar en mijn conditie is volgens de berekende waarden sinds deze week terug op het niveau van eind november (en zo voel ik mij ook). Dus nu kunnen we beginnen pushen (lees trainen) om van hieruit mijn niveau nog verder op te krikken.

Laatst bewerkt:
Het was mijn langste afstand ooit, en ik moet zeggen, ik vond er niks aan. Dat is echt niet voor mij :D Geef mij maar 10km, 10M, heel misschien 20km.

Schrijf je eens in voor een trail, waar het niet om de tijd draait maar gewoon om de belevenis, wie weet past dat wel beter bij jou dan je denkt!

Maar sowieso goed gedaan! (alsook de andere leden)
Een mislukking moet je het niet zien, gewoon een ervaring om uit te leren! Daarnaast heb je nu nog altijd je goeie conditie!

Voor zondag, kan je met gerust hart, gsm en zo in sportzak steken en achterlaten? Of wat doen jullie met sleutels en gsm?
Ik steek zo'n zaken in een heupgordel.

Eniac en MaTi hebben recent nog suggesties gegeven, ik heb uiteindelijk de flipbelt in huis gehaald. Nog niet getest tijdens het lopen maar het ziet en voelt wel als een kwalitatief product.
Ik heb nu dit en tevreden van: https://www.decathlon.be/nl/p/hardloopgordel-met-flaconhouders-zwart/_/R-p-333176?mc=8645720
Smartphone wel best in een extra zakje om te beschermen tegen vocht van zweten of regen, want waterdicht is deze echt niet.

Staat ook op dat het voor 2 flacons en 6 gels is, maar kunnen volgens mij gemakkelijk 2 flacons en 10+ gels in.
Zoek eens op flipbelt of naked belt.

Voor degene die met de auto gaan zondag. Waar kan je best parkeren? Ze raden aan GEnt-Sintpieter of the Loop.
Ben daar totaal nie bekend.
Hoelaat zou ik ongeveer daar moeten zijn (op de parking)? In de wetenschap dat ik startnr. enz nog moet afhalen zondagmorgen.

Voor degene die met de auto gaan zondag. Waar kan je best parkeren? Ze raden aan GEnt-Sintpieter of the Loop.
Ben daar totaal nie bekend.

Ja dus aan 1 van beide he :D
Aan Gent-Sint-Pieters is een parkeergarage waar je kan parkeren. The Loop wijst zichzelf ook wel uit. Ik heb 2 jaar geleden op The Loop geparkeerd, denk vanaf de autosnelweg dat dit de eenvoudigste optie is.

Hoelaat zou ik ongeveer daar moeten zijn (op de parking)? In de wetenschap dat ik startnr. enz nog moet afhalen zondagmorgen.

Shuttles rijden voortdurend en de rit duurt pakweg tien minuten denk ik. Hou rekening met een redelijke rij voor de bag drop-off. Ik zou denken dat anderhalf uur voor de start op de parking zijn meer dan ruim genoeg is, ik denk dat ik ook zoiets ga doen. Maar ik ben graag heel ruim op tijd :)

Schrijf je eens in voor een trail, waar het niet om de tijd draait maar gewoon om de belevenis, wie weet past dat wel beter bij jou dan je denkt!

Maar sowieso goed gedaan! (alsook de andere leden)
Een mislukking moet je het niet zien, gewoon een ervaring om uit te leren! Daarnaast heb je nu nog altijd je goeie conditie!

Amai, ik heb het even herlezen, en ik was precies in een negatieve bui :D Het gaat alweer beter, hoor. En kijk er ook weer positiever op terug. Het is niet omdat ik een paar keer gewandeld heb, dat ik geen 30km gedaan heb. Alleen wordt het truitje dragen toch moeilijker dan dat van de 20 ;)

Voor het 'barstje' in mijn voet afspraak bij de huisarts gemaakt voor vandaag. Hele week last, woensdag kon ik amper gaan en werd het alleen erger bij bewegen. Vanochtend sta ik op: niks meer. Maar totaal niks, hè. Wat moet ik nu tegen de dokter zeggen :D

Maar: ik klaag dus over de hoogtemeters in Halle, en jij raadt me een trail aan? 😭 :D
Neenee, lijkt me echt ook wel leuk, maar ik moet zeggen dat KOTK op dat vlak iets heel apart is. In àlle andere loopwedstrijden vind ik het net de uitdaging om te zien wat ik op dat moment kan. Ik ben wel een prestatieloper, al is de prestatie alleen tegen mezelf.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan