Algemene Loopthread

Vorig jaar de 10km in 33 graden gedaan, hopen op betere loopweer dit jaar.
Ik heb ooit de Heistse Berg gelopen in 1u46min (HM bergop).
Het jaar nadien was ik in véél betere vorm. Maar het was toen 30+ graden.
Ik heb toen de 2 uur niet gehaald.

Snel lopen in zo'n weer is voor mij alvast niet te doen. Ik kan daar echt niet tegen, tegen zo'n warm weer.

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit de Heistse Berg gelopen in 1u46min (HM bergop).
Het jaar nadien was ik in véél betere vorm. Maar het was toen 30+ graden.

Snel lopen in zo'n weer is voor mij alvast niet te doen. Ik kan daar echt niet tegen, tegen zo'n warm weer.
Was mijn eerste 10 km wedstrijd en mijn 2de loopwedstrijd ooit.

Het was ook vooral een leerwedstrijd want had eigenlijk naar voorbereiding toe alles verkeerd gedaan wat ge kunt verkeerd doen bij een wedstrijd onder die temperaturen.

2 maanden ervoor 5 km wedstrijd gelopen tegen 24 minuten en grotendeels een looppubliek dat bestond uit scholieren die moesten meelopen vanuit school en een groot aantal lopers die voor de sfeer meelopen. De 10 km was dan echt een ander publiek, dat waren allemaal lopers met meer ervaring.

Vandaag mijn langste loopje tot nu toe. Bedoeling was om 23K te lopen maar vanwege een onvoorziene omleiding is het 23,8K @ 5:29 geworden. Volgende week zondag nogmaals 23K en dan afbouwen. Nog steeds een beetje last aan de linker hamstring/adductor maar naar mate de loop vorderde ging dat veel beter. Echt intensief lopen durf ik voorlopig nog niet aan. Zullen zien hoe het evolueert.
Zoek eens op flipbelt of naked belt.
Heb uiteindelijk voor de flipbelt classic gekozen, €30 valt nog mee. Bedankt voor de tip!

Nog steeds een beetje last aan de linker hamstring/adductor maar naar mate de loop vorderde ging dat veel beter.
Ik bestel regelmatig Dermaplast active verwarmende crème (dat is sportgel). Ik vind dat dit heel goed helpt tegen kleine pijntjes en kleine blessures. Ik weet niet hoe erg het nog is bij jou maar je kan dit altijd eens proberen.

Als je dat erop veegt voor het sporten en dan nadien gaat douchen dan voelt dat heel warm aan op de tere plek maar als het maar een klein pijntje is dan is dat 9/10 plots volledig weg. Allé ja bij mij toch. En is het nadien toch niet weg? Dan weet ik meteen: Oei dit is iets ernstig(er). Maar dan weet ik dat dus asap wel.

Laatst bewerkt:
De buffalo's waren hun tijd ver vooruit :biglaugh:

Ik zit helaas met overpronerende voeten. Ik denk dat ik hiermee mogelijks mijn voeten omsla :p

Qua wedstrijdschoenen is er met de nieuwe technologieen eigenlijk nog niets te vinden voor overpronatie. Dus loop ik mijn wedstrijden op neutrale schoenen.

Mijn halve marathon in oktober heb ik gelopen op de Nike Vaperfly 2, maar is een slechte schoen gebleken qua stabiliteit voor mij. Ik liep bijna naast mijn schoen.

Ik heb de eerste versie van de Saucony Endorphin Pro waarmee ik een aantal triatlonwedstrijden al gelopen heb, maar max 10km.
Volgende lange tempoloop die eens proberen om te zien of die geschikt zijn voor de marathon.

Ik heb 2 marathons gelopen op de Saucony Fastwitch 9, maar daar zit echt niets van hoogte op. Licht, dat wel.
Hoe tevreden ben je van de endorphin pro?
Ik overproneer ook wel redelijk zwaar en heb nu idd ook de fastwich getest en voel wel voldoende ondersteuning. Zou er nu wel precies geen marathons op lopen.

Mijn trainingen zijn de afgelopen weken iets minder vlot gegaan. Vrijdag te horen gekregen dat de bijkomende testen die ik moest doen (voor mijn hart) in orde waren dus heb groen licht gekregen voor terug intensief te sporten. Hierdoor wel enkele cruciale weken gemist (ik ben blijven lopen maar iets minder volume en geen intensieve kilometers). Gisteren wou ik dan 30km doen met 21km aan MP maar ik merkte al snel dat het heel lastig was. De 30km nog wel uitgelopen maar voornamelijk aan rustig tempo. Was de rest van gisteren en nu wel wat ziek dus hopelijk heeft het daarmee te maken.

Heb nu wel besloten om Gent iets conservatiever te doen omdat ik ook wel merkte dat de focus wat weg was (met die "hartproblemen"). Ga i.p.v. te starten aan 2h55 pace beginnen met de pacer van 3h. Bijkomende voordelen zijn dan ook dat ik na de splitsing met de HM niet met een heel beperkt groepje/alleen moet lopen en mezelf niet moet pacen. Pacers kennende komen die waarschijnlijk toch door op de helft op 1:28 dus kan ik nog eventueel pushen naar 2:55 als ik me goed voel in de tweede helft :unsure:

Ik overproneer ook wel redelijk zwaar en heb nu idd ook de fastwich getest en voel wel voldoende ondersteuning. Zou er nu wel precies geen marathons op lopen.

Ikzelf vind ze wel goed om op te lopen als overpronerende loper. Heb er nu afgelopen vrijdag 25km op gelopen en geen last ondervonden.
Ik heb wel de eerste versie van de endorphin pro's. Met de nieuwste versie nog geen ervaring. De pro's zijn nu 0,5cm hoger als de eeste versie.

Idealiter ga je de schoen eens testen denk ik in een winkel om te voelen hoe ze zitten.
Bv. met de Nike vaperfly heb ik minder goede ervaringen.

Mijn schoen voor LSD is de saucony omni, die geeft vrij veel ondersteuning. Om een idee te geven.

Andere schoenen die je eens kan bekijken met ondersteuning, maar zelf geen ervaring mee:
Saucony Tempus
BROOKS Hyperion GTS

Laatst bewerkt:

Hier ook Endorphin Pro 3 voor voor mijn halve en hele marathon gebruikt. Voor de volledige is die echt perfect, voor de halve vind ik hem wat te zacht maar dat is persoonlijk. Heb geen last van pronatie, dus daar kan ik geen ervaring mee delen.

Ikzelf vind ze wel goed om op te lopen als overpronerende loper. Heb er nu afgelopen vrijdag 25km op gelopen en geen last ondervonden.
Ik heb wel de eerste versie van de endorphin pro's. Met de nieuwste versie nog geen ervaring. De pro's zijn nu 0,5cm hoger als de eeste versie.

Idealiter ga je de schoen eens testen denk ik in een winkel om te voelen hoe ze zitten.
Bv. met de Nike vaperfly heb ik minder goede ervaringen.

Mijn schoen voor LSD is de saucony omni, die geeft vrij veel ondersteuning. Om een idee te geven.

Andere schoenen die je eens kan bekijken met ondersteuning, maar zelf geen ervaring mee:
Saucony Tempus
BROOKS Hyperion GTS
Mijn daily runner is de saucony guide 16 afgewisseld met ON cloudflyer & hoka arahi 6. Best tevreden over al deze schoenen. De ON cloudflyer was best even wennen gezien die echt bijzonder stug is.
Mijn tempo runs/wedstrijden zal ik dan lopen op de saucony fastwich 9. Vroeger ook nog de asics noosa tri 14 gehad, was ik ook echt best tevreden over.
Ik vind deze link wel een leuke om door te nemen: https://www.doctorsofrunning.com/p/guide-to-stability-running-shoes-2021.html

Easy runs doe ik tegenwoordig aan 5:00 - 5:15 afhankelijk van hoe ik me voel.

Meestal loop ik steady aan 4:30-4:45 en komt m'n hartslag niet boven de 140bpm. Vandaag had ik de eerste 17.5km schuin wind tegen (ZZO) dus ik heb bewust niet gepusht en het gemiddelde voor de eerste 20km was 4:46.
Kan ik eigenlijk hieruit afleiden dat uw hr niet de voornaamste maatstaf is dat je gebruikt voor het bepalen van je snelheden? Een beetje go with the flow zeg maar.

Voor mij is mijn tempo voor dezelfde HR gewoon afhankelijk van hoeveel slaap ik gehad heb en hoe zwaar de dag was. Als ik nu ga lopen zit ik 10-15s trager dan in het weekend.

Kan ik eigenlijk hieruit afleiden dat uw hr niet de voornaamste maatstaf is dat je gebruikt voor het bepalen van je snelheden? Een beetje go with the flow zeg maar.
Dat is en blijft nog altijd wel een beetje de basis.
Hartslag is een goeie en sterke metric, maar het is allesbehalve heilig.
Er zijn meerdere zaken die uw HR beïnvloeden zonder dat uw prestatieniveau sterk beïnvloed is.

Laatste stevige week voor de taper begint naar Gent. Gisteren 800m intervallen, vandaag een 15K LSD, zaterdag 15K waarvan 3K aan 5K tempo (daar kijk ik wel nogal tegenop met al mijn vermoeidheid in de benen) en zondag 26K waarbinnen een HM aan marathontempo. Dus nog 70K deze week.
Volgende week geen echt hoge tempo's meer, en afzakken naar 50K op een week.

Dat is en blijft nog altijd wel een beetje de basis.
Hartslag is een goeie en sterke metric, maar het is allesbehalve heilig.
Er zijn meerdere zaken die uw HR beïnvloeden zonder dat uw prestatieniveau sterk beïnvloed is.
Op wattage lopen met de Stryd mannen. HR is inderdaad te onderhevig aan stress/slaap/vertering/... Wattages daarentegen liegen niet.
In't begin wel moeilijk om binnen een bepaalde wattagegrens te lopen, maar na een tijdje voel je toch min of meer aan tegen welke grens je aan't lopen bent. Ik kan nu na 6 maand gebruik eigenlijk perfect zeggen (foutenmarge van 5w) hoeveel watt ik aan't lopen ben (vlak). Bergop of bergaf is het wat anders natuurlijk :D

Laatste stevige week voor de taper begint naar Gent. Gisteren 800m intervallen, vandaag een 15K LSD, zaterdag 15K waarvan 3K aan 5K tempo (daar kijk ik wel nogal tegenop met al mijn vermoeidheid in de benen) en zondag 26K waarbinnen een HM aan marathontempo. Dus nog 70K deze week.
Volgende week geen echt hoge tempo's meer, en afzakken naar 50K op een week.

Ik zit 2 weken achter op uw schema (7 april marathon), maar ik tel meer af naar mijn simulatie training de 24ste momenteel als naar de marathon :biglaugh:. Laatste 2 weken zijn idd wel chill(er).

Deze week bij mij een mindere intensieve week, met 2 tempolopen (geen interval). Maar volume gaat wel omhoog.
Zal aan een weekvolume van 95km komen. Volgende week de grootste piek met 100+km

Klopt. Rustige of hetstelloopjes op gevoel en intervallen + tempo's proberen aan beoogde snelheid te lopen. Hartslag is eerder iets dat ik achteraf bekijk of vluchtig tijdens het lopen om te zien of het gevoel overeenstemt met wat ik aflees op hartslagmeter.

Theragun elite massagegun gekocht met een goede korting via coolblue. M'n vorige was een goedkope van 60 euro van bol.com en die was stuk. Hoop dat het kwaliteitsverschil voelbaar is.

Klopt. Rustige of hetstelloopjes op gevoel en intervallen + tempo's proberen aan beoogde snelheid te lopen. Hartslag is eerder iets dat ik achteraf bekijk of vluchtig tijdens het lopen om te zien of het gevoel overeenstemt met wat ik aflees op hartslagmeter.

Theragun elite massagegun gekocht met een goede korting via coolblue. M'n vorige was een goedkope van 60 euro van bol.com en die was stuk. Hoop dat het kwaliteitsverschil voelbaar is.
Met die kanttekening bij dat je wel weet welke snelheid bij welk % van je drempelwaarde hoort min of meer, of voor welke doeleinde die dient. En dat de marge waarbinnen je werkt (5:00 à 5:15) ook wel overeenkomt met de marge binnen de meeste zones. Ik bedoel: je gaat een duurloop niet afhankelijk van het gevoel aan 4:00 afwerken, en daar dezelfde trainingsweek op nahouden als wanneer je die aan 5:15 afwerkt, neem ik aan :)

Op wattage lopen met de Stryd mannen. HR is inderdaad te onderhevig aan stress/slaap/vertering/... Wattages daarentegen liegen niet.
In't begin wel moeilijk om binnen een bepaalde wattagegrens te lopen, maar na een tijdje voel je toch min of meer aan tegen welke grens je aan't lopen bent. Ik kan nu na 6 maand gebruik eigenlijk perfect zeggen (foutenmarge van 5w) hoeveel watt ik aan't lopen ben (vlak). Bergop of bergaf is het wat anders natuurlijk :D
Natuurlijk in hoeverre is uw stryd accuraat en betrouwbaar :P
Het klopt wat je zegt, wattage is beter dan hartslag en nog geen klein beetje. Maar de manier waarop een stryd dat doet is ook niet 100% natuurljk.
Als je altijd met dezelfde schoenen loopt dan valt er nog iets over te zeggen, maar vandaag met racing flats en morgen met carbon schoenen is al niet meer hetzelfde :P

Wil je echt een goed beeld dan moet je lactaat nemen.
Maar de haalbaarheid daarvan is niet groot :P

Lopen op gevoel > lopen op cijfers.

Ik heb een hekel aan lopen op exacte tempo's, en op hartslag lopen zal ik al helemaal niet meer doen, tenzij bij een herstelloop. Ik loop normaal op ervaren inspanning. Op een mindere dag is dat wat trager, op een goeie dag kan dat wat sneller zijn.

Pas op, ik heb m'n doelen en zal ook wel eens intervals aan race pace doen, maar zelfs die loop ik normaal op basis van gepercipieerde inspanning. Duurlopen, herstelloopjes etc. zijn al helemaal op gevoel.

Bij de andere intervals heb ik steeds een richtlijn, nl. hoe lang ik denk dat ik de inspanning kan volhouden.

Natuurlijk in hoeverre is uw stryd accuraat en betrouwbaar :p
Het klopt wat je zegt, wattage is beter dan hartslag en nog geen klein beetje. Maar de manier waarop een stryd dat doet is ook niet 100% natuurljk.
Als je altijd met dezelfde schoenen loopt dan valt er nog iets over te zeggen, maar vandaag met racing flats en morgen met carbon schoenen is al niet meer hetzelfde :p

Wil je echt een goed beeld dan moet je lactaat nemen.
Maar de haalbaarheid daarvan is niet groot :p
Wel, ik heb in juni een lactaattest laten doen en in september een Stryd aangekocht. Die zones zijn op een of andere manier quasi exact als ik de hartslag en wattages naast elkaar leg. En de wattages hebben een calibratie van een goeie 2 weken nodig gehad, tot de drempelwaarde plots vaststond en de daaruit afgeleide zones quasi perfect overeen kwamen met de hartslagzones. Lijkt me dus wel hoogst betrouwbaar.

Terug
Bovenaan