Algemene Loopthread

Veel beterschap!

Morgen één van de zwaarste trainingen van m'n schema op de planning: 35km in totaal (20km steady +10km MP + 2km tempo/threshold + 3km cooling down). Ben eens benieuwd.

Veel beterschap!

Morgen één van de zwaarste trainingen van m'n schema op de planning: 35km in totaal (20km steady +10km MP + 2km tempo/threshold + 3km cooling down). Ben eens benieuwd.
Pfoe... 35km! Dat is een heel stevige :eek: je "steady" en MP ontlopen elkaar waarschijnlijk niet zo gék veel? Of is dat anders bij jouw snelheden? Die 2km threshold doet al pijn als ik ze lees wel :D

Ik zit ondertussen in mijn piekweek ook. Zondag bijna een HM (eigenlijk een volledige, maar ik vind de sprong wel heel bruusk).
Deze week mijn simulatieloopje gehad, dat ofwel een beetje te licht was om echt een simulatieloop genoemd te mogen worden, ofwel aangeeft dat ik er helemaal klaar voor ben :D En gisteren verkouden geworden... NOOOO. Nu goed, nog 16d voor de loop, ik denk dat ik mijn lange duur toch gewoon ga doorduwen, en dan stilletjes de taper in sukkelen.

Trouwens wel tof met die Stryd, ik wist dat het de simulatieloop was en dat ik dus 2 grotere blokken aan doelwattage moest doen met rust tussen. Maar bij Stryd weet je éigenlijk niet echt wat je doeltempo is. Dus ik schrok wel toen ik de beoogde 280W liep, en 5:10 op de klok zag. Als ik de race calculator gebruik, geeft hij datzelfde ook aan... Natuurlijk, dat is zonder hoogtemeters, maar toch. Ik dacht dat ik zou weggaan op pakweg 5:40 (wat nog altijd het plan is, @Strijkijzer ! niet te grellig!! :D ). Blijkbaar schatten zij het hoger in.

Deze past hier ook misschien:

Laatst bewerkt:

Das een stevige training. Je kan beter nog even doorlopen voor een volledige Marathon :p

Vandaag ook een stevige training gedaan. 25km met 15km op en onder marathon tempo. Met de wind was het best pittig bij momenten. Maar is goed gelukt ondanks dat het de 4de looptraining was op 4 dagen.

Ideaal moment om de gellekes eens te testen bij een langere zware inspanning.
Eerste keer dat ik tijdens wedstrijd zal gebruik maken van de SiS Beta fuel gel. Dus moet die wat gewoon worden/testen dat ik die kan verdragen. Ook dat ging goed :)
Vroeger altijd goed geweest met de gewone SiS Go Isotonic Energy Gel.

En terwijl we toch bezig waren mijn Saucony's Endorphin pro getest op de lange afstand. Ook dat ging goed. Nergens last van. Veel beter als de Nike Vaporfly's voor mijn voeten :biglaugh:

Stilaan toe aan twee nieuwe paar schoenen want mijn huidige hebben +/- 1000km op de teller en lopen als pannenkoeken (go figure why.. :)). Een visite aan Runners Lab later en buiten gewandeld met Brooks Ghost (die ik al enkele jaren gewoon ben) en voor de verandering Saucony Tempus voor de interval/tempo loopjes. Had net zoals vorig jaar ook Hoka's geprobeerd voor tempo loopjes maar die liggen mij echt niet, denk dat mijn tempo daar nog wat te traag voor is om die echt tot hun recht te laten komen. Ze waren een beetje bol in het midden en aan de hiel voelde alsof er een stuk af was :P

Dus dit wordt het 3e jaar op rij de Brooks Ghost en 2e jaar op rij schoenen van Saucony.

Ik las vandaag dat het parkoers van de 10 miles van Antwerpen wat veranderd is, op het begin wat langere aanloop naar Kennedytunnel en dan op het einde ligt finish dichter na de konijnenpijp. ohja de website van 10miles nog geen parkoers te vinden.

Pfoe... 35km! Dat is een heel stevige :eek: je "steady" en MP ontlopen elkaar waarschijnlijk niet zo gék veel? Of is dat anders bij jouw snelheden? Die 2km threshold doet al pijn als ik ze lees wel :D

Ik schreef steady omdat ik op m'n Alphafly's ging lopen. Bijna onmogelijk om dan traag te lopen, wel ideale schoenen voor lange duurlopen met lange tempoblokken.

Easy runs doe ik tegenwoordig aan 5:00 - 5:15 afhankelijk van hoe ik me voel.

Meestal loop ik steady aan 4:30-4:45 en komt m'n hartslag niet boven de 140bpm. Vandaag had ik de eerste 17.5km schuin wind tegen (ZZO) dus ik heb bewust niet gepusht en het gemiddelde voor de eerste 20km was 4:46.

Laatst bewerkt:
Asfalt loop - Duurloop

Zone-2.png

zone-2-2.png

Bosloop - Duurloop

Zone-2.png

zone-2-2.png

Laatst bewerkt:
Kipchoge 'slechts' tiende geworden vannacht in de marathon van Tokio. Benieuwd of hij nog iets kan tonen op de OS in Parijs.

Mijn 32K voor Gent zit er bij deze ook op. Ging vlot, stabiel tempo, stabiele hartslag. Meer kan ik niet wensen 🙂

Was wel derde loop op 48u tijd, 63K in totaal. Beetje vermoeidheid maar eerlijk, had ik 36K moeten doen, het was ook wel gelukt.

En wat wil jij bereiken met deze giftige opmerking?
Het is OK. We hebben een lange historiek samen :) Ik wilde gewoon even wat statistieken posten.
Sommige mensen vinden dat wel eens interessant om te zien. (sommige anderen niet en dat is ok hé)
Zo zie je ook eens in detail de trainingswaarden van 'iemand anders'.

Maar ik ga dit niet wekelijks posten. Dat is gewoon eens goed voor een keertje te doen.

Hieronder trainingssessie 3 (De laatste van deze week)

Zone-2.png

zone-2-2.png

Ik ben gewoon tevreden dat als ik uitgerust ben (tussen zondag en woensdag) dat ik nu toch weer dicht tegen 10km/u (6:14) kan lopen in zone 2 (HR < 141). Maar zoals je kan zien aan mijn waarden vandaag. Dan zie je dat ik na een volle week trainen (3 sessies) weer nood heb aan enkele dagen rust en dat ik dus best niet meer loop tem woensdag.

Mijn snelheid werd elke sessie steeds minder goed tov mijn HR waarden. Loop 1 was naar mijn mening héél goed. Loop 2 ook (omdat ik snelheid geminderd heb waardoor ik dat compenseerde). Loop 3 was 'meh' (ondanks dat het wel de bedoeling was aan een hogere HR te lopen volgens mijn schema) Hier ben ik maar deels tevreden van. De recuptijd tussen loop 2 en loop 3 was wat te krap door omstandigheden. De HR liep veel te stevig op zelfs bij vrij lage snelheden.

Mijn 32K voor Gent zit er bij deze ook op. Ging vlot, stabiel tempo, stabiele hartslag. Meer kan ik niet wensen 🙂

Was wel derde loop op 48u tijd, 63K in totaal. Beetje vermoeidheid maar eerlijk, had ik 36K moeten doen, het was ook wel gelukt.
Same here. Ik was vandaag iet of wat vermoeid. Dat zie je ook aan mijn waarden hierboven.
Het is dus weer tijd (zoals elke week) om even rust te nemen.

Laatst bewerkt:
7*1500 aan 5:05 en 1500 aan 4:20, feedback van Trenara: you just completed a basic training :unsure: zo basic voelde het nochtans niet.

In any case, met een super goed gevoel richting KOTK.
Moest het een echte marathon zijn zou ik richting PR knallen, maar dat zal voor volgend jaar zijn.

Volgende week 20k maredsous, na mijn blessure, de voorbije weken toch wat training op gang kunnen trekken.
Conditioneel zit ik top, goed wat 15k's gelopen aan 4:20 gemiddeld afgelopen week, met toch heel wat km's rond de 3:40-50.

Momenteel nog niet aan't pushen, struggle toch nog steeds wat met de knie als ik lang aan hoger tempo loop. Echt geen idee dus wat ik er zondag uit kan halen.
Hopen dat ik m'n doel haal om 'm sub 1:20 te lopen, anyways, we zien wel waar we uitkomen.

Volgende week 20k maredsous, na mijn blessure, de voorbije weken toch wat training op gang kunnen trekken.
Conditioneel zit ik top, goed wat 15k's gelopen aan 4:20 gemiddeld afgelopen week, met toch heel wat km's rond de 3:40-50.

Momenteel nog niet aan't pushen, struggle toch nog steeds wat met de knie als ik lang aan hoger tempo loop. Echt geen idee dus wat ik er zondag uit kan halen.
Hopen dat ik m'n doel haal om 'm sub 1:20 te lopen, anyways, we zien wel waar we uitkomen.

Scheelt dat ge een goede coach hebt he :cool:

En wat wil jij bereiken met deze giftige opmerking?

Als Makila gewoon zijn vooruitgang of stats wil tonen, dan doet die dat maar...

Was helemaal niet giftig bedoeld hoor :p
Ik vroeg mij gewoon oprecht af wat het punt was dat hij wou maken, want gewoon een beetje data zonder context daar kan je weinig over zeggen natuurlijk.

@makila
Als ik uw laatste training zie dan zie ik vooral een chronisch tekort aan basisuithouding.
Je bent een klein beetje versneld doorheen je training en je hartslag zit goed in de omslagzone voor een lange tijd, zijnde 5km.
Normaal met 3x in de week te training zou je echt geen last mogen hebben aan nood aan rust. Toch zeker als je iet of wat basis hebt.

Doe je nu al naast je looptrainingen iets ander qua training? Kracht, flexibiliteit of een andere sport?

Laatst bewerkt:
Als ik uw laatste training zie dan zie ik vooral een chronisch tekort aan basisuithouding.
Ik heb onlangs de griep gehad. Dat zal zeker niet geholpen hebben. Mijn basisconditie is ook zeker niet slecht te noemen maar het is inderdaad nog niet voldoende (dat kan nog een heel pak beter). Ik ben daarmee akkoord.

Ik liep namelijk tot voor kort aan een HR van < 148 (zone 2 zone 3 na correctie). Maar ik heb een lactaattest laten uitvoeren eind januari en daar is uit gebleken dat ik mijn basisloopjes moet doen aan HR < 141 (zone 2). [eerst was dit 145 maar nadat men mijn waarden echt volledig geanalyseerd heeft bleek dit nog een pak lager te zijn] Mijn laatste lacttaattest was al weer even geleden en mijn zones waren dus niet meer correct. Je had onlangs nog al gezegd: Zijn uw zones nog correct want je hebt al lang geen test meer laten doen? Neen dus. Mijn zones waren niet meer correct.

Ik kan dus wel een training erg lang volhouden (2 uur is alvast géén probleem. Dat weet en voel ik gewoon) in zone 3 en zone 4. Maar de echte basis is niet voldoende en moet versterkt worden.

Doe je nu al naast je looptrainingen iets ander qua training? Kracht, flexibiliteit of een andere sport?
Ik doe rugoefeningen en ik ga nog naar de kine voor versterkende oefeningen te doen.
En stabiliteitsoefeningen.

Maar voor het overige doe ik buiten het lopen nog niets.
Ik heb hier wel al halters liggen. Misschien moet ik daar ook eens werk van beginnen maken.

Man, ik heb spijt van mijn loopje vanochtend en tegelijk ook niet. Het gaat een pak slechter, hoest me kapot en heb zo wat rillingen. Maar het lopen viel mee, ik heb met 1/4 ingekort en heb de versnellingen eruit gelaten. En de koorts blijft uit, dus ja. Doorbijten zeker :D Volgende keer denk ik dat ik ‘m aan mij voorbij laat gaan, ook al is het de langste duur van 3w voor de race.

15 km gelopen wou eigenlijk 10 miles lopen, maar zat in tijdsnood.

Ga eind juni meedoen hier aan de plaatselijke stratenloop met de 10 miles. Kwa afstand zit het goed (heb al een paar keer de 18km aangetikt) nu de snelheid nog iets omhoog krijgen.

Vorig jaar de 10km in 33 graden gedaan, hopen op betere loopweer dit jaar.

Terug
Bovenaan