Algemene Loopthread

Topweekje en topdag gisteren. Week van 80 kilometer en gisteren met kameraad naar Maredsous gereden om vandaar naar Dinant te lopen. Net een halve marathon, dus een leuke afstand. PR van 10K gelopen wat deels als cheating aanvoelde (want 10 kilometer dalen aan gemiddeld 10 meter per kilometer) maar anderzijds daarna dan wel nog 11 kilometer doorgelopen dus het is niet dat ik me compleet leeg kon lopen voor de 10K want ik moest nog heel wat in de tank houden.

Wel grappig want dan sta je in Dinant, moet je terug naar Maredsous, is te voet gaan of lopen echt geen optie en blijkt het openbaar vervoer maar om de paar uur te gaan 😂
Gelukkig kwam daar aan het station wel af en toe een taxi langs dus daar de eerste gepakt. Combinatie stoffen zetels en lopers die 21 kilometer gezweet hebben en daar dus met natte broek staan is ook wel niet ideaal... 😬

Volgende week deze schoentjes eens testen aan marathon pace. Prijs was met 100 EUR gezakt dus ik kon het niet laten.
De buffalo's waren hun tijd ver vooruit :biglaugh:

Ik zit helaas met overpronerende voeten. Ik denk dat ik hiermee mogelijks mijn voeten omsla :p

Qua wedstrijdschoenen is er met de nieuwe technologieen eigenlijk nog niets te vinden voor overpronatie. Dus loop ik mijn wedstrijden op neutrale schoenen.

Mijn halve marathon in oktober heb ik gelopen op de Nike Vaperfly 2, maar is een slechte schoen gebleken qua stabiliteit voor mij. Ik liep bijna naast mijn schoen.

Ik heb de eerste versie van de Saucony Endorphin Pro waarmee ik een aantal triatlonwedstrijden al gelopen heb, maar max 10km.
Volgende lange tempoloop die eens proberen om te zien of die geschikt zijn voor de marathon.

Ik heb 2 marathons gelopen op de Saucony Fastwitch 9, maar daar zit echt niets van hoogte op. Licht, dat wel.

Laatst bewerkt:
Topweekje en topdag gisteren. Week van 80 kilometer en gisteren met kameraad naar Maredsous gereden om vandaar naar Dinant te lopen. Net een halve marathon, dus een leuke afstand. PR van 10K gelopen wat deels als cheating aanvoelde (want 10 kilometer dalen aan gemiddeld 10 meter per kilometer) maar anderzijds daarna dan wel nog 11 kilometer doorgelopen dus het is niet dat ik me compleet leeg kon lopen voor de 10K want ik moest nog heel wat in de tank houden.

Wel grappig want dan sta je in Dinant, moet je terug naar Maredsous, is te voet gaan of lopen echt geen optie en blijkt het openbaar vervoer maar om de paar uur te gaan 😂
Gelukkig kwam daar aan het station wel af en toe een taxi langs dus daar de eerste gepakt. Combinatie stoffen zetels en lopers die 21 kilometer gezweet hebben en daar dus met natte broek staan is ook wel niet ideaal... 😬

Volgende keer mag er wel wat meer tempo inzitten he 😶.
Jokes aside, thanks for being my training buddy!

Na 8 dagen zonder lopen heb ik me er dit weekend weer aan gewaagd. Het ging vlot, voor zover je dat op 5 kilometer loslopen kan voelen. Ik loop al een jaar met zware benen rond en dat was nu al veel minder het geval. Ik heb vorig jaar plots m'n volume scherp verhoogd toen ik merkte dat ik eindelijk blessurevrij kon lopen. Dan is het normaal dat je even moet wennen en vermoeid bent. Die zware benen zijn eigenlijk nooit weggegaan. Zelfs herstelloopjes waren vaak zwaar. Ik denk dat oververmoeidheid mee aan de basis van de problemen ligt. Veel sporten is hiervan niet de enige oorzaak, het is op veel vlakken een jaar met te weinig rust geweest.
Fuck dit. Oorzaak lijkt gevonden. Cafeïne. :unsure: Ik heb nu al een dikke week geen thee of koffie gedronken. Ik dronk gemiddeld 6 tassen zwarte thee en 1 tas koffie per dag. Veel, maar zeker niet meer dan maximaal aanbevolen en ook niet meer na 2 uur 's middags, ik moet daar dus ook bovengemiddeld gevoelig aan zijn. De problemen waren na 1 dag eigenlijk al weg. Ik heb wel nog enkele dagen hoofdpijn gehad toen ik stopte (ontwenningsverschijnselen zeker :unsure: ). Waar ik vroeger continu dorst had (dronk >6l, vaak nog meer per dag) en 15 keer per dag naar de wc ging, drink ik nu 3 liter water en heb ik nooit nog dorst.

Ik vind het echt belachelijk dat ik me zo lang zo gevoeld heb. Ik had de laatste maanden niet vaak echt heel veel zin gehad om te lopen in de toestand waarin ik me bevond, want ik was een vod en zou liefst continu in m'n bed gelegen hebben. Nu pas besef ik dat niet valt uit te drukken hoe ontzettend uitgeput ik het laatste jaar was. Ik heb afgelopen week meermaals kippenvel gehad omdat ik besefte dat ik me al de hele dag goed voelde. Ik zat afgelopen maanden continu met mist in m'n hoofd, spieren die niet meewilden en de batterijen waren permanent leeg. Rusten deed dat gevoel nooit volledig wegtrekken, ik liep alleen iets gemakkelijker omdat ik volgens mij net iets meer mentale weerbaarheid had omdat ik minder vocht tegen de vermoeidheid door meer in de zetel te hangen en niks te doen.

Ik heb eindelijk terug zin om te lopen, kan m'n ogen de hele dag probleemloos openhouden zonder dat ik meer slaap (afgelopen week heb ik zelfs minder in m'n bed gelegen dan anders). Ik heb voor het eerst in meer dan 2 maanden de fut gehad om nog eens 40 kilometer te lopen in een week en m'n lichaam voelde nog lang niet verzadigd. Waar ik vroeger voor een run al uitgeput was en na 5 kilometer telkens wilde stoppen, loop ik nu zoals vroeger een uur zonder moe te worden en stop ik eerder uit tijdsnood dan omdat ik geen zin meer heb.

Binnen 2 weken begint m'n trainingsschema, dus ik ben er net op tijd bij.

Laatst bewerkt:
Enkele maanden bezig met marathontraining. Al sinds september elke week minstens 1 halve marathon. Weekkilometrages die ondertussen 80 kilometer bedragen.

Garmin Endurance score:
watch.jpg

😂 😂

Enkele maanden bezig met marathontraining. Al sinds september elke week minstens 1 halve marathon. Weekkilometrages die ondertussen 80 kilometer bedragen.

Garmin Endurance score:
Bekijk bijlage 27459

😂 😂
Bij van die dingen moet je altijd kijken naar wat ze precies meten en hoe ze het samenstellen.
Garmin blijft een te hoge waarde geven aan VO2-max, ik snap ook niet goed waarom :D Normaal zou daar deze Endurance Score net tegengewicht aan moeten geven, omdat ze traditioneel te veel waarde hechten aan de "gele" loopjes. Maar dan lees ik dit over de ES: "Je aerobe conditie, gemeten in termen van VO2 max, vormt het vertrekpunt voor de berekening van je endurancescore." Tja :D

Nu goed, je zit al lang niet meer echt gepolariseerd te trainen, en het is veel meer supergrote basis en daarbovenop wat tempo, toch? Eerder piramidevorm, maar ook wel een redelijk extreme vorm daarvan. Dan denk ik dat het niet zo gek is dat de basis berekeningen totaal niet meer werken voor je, hè :D

Ik zit halfweg de Garmin halve marathon training, als lange run voor dit weekend stelt hij nu 2u voor (5 min warm up - 1u35 + 15 min optional - 5 cooldown)

Kan ik precies beter nog een kwartiertje doorduwen tot een volledige halve marathon :crazy:

Laatst bewerkt:
Ik zit halfweg de Garmin halve marathon training, als lange run voor dit weekend stelt hij nu 2u voor (5 min warm up - 1u35 + 15 min optional - 5 cooldown)

Kan ik precies beter nog een kwartiertje doorduwen tot een volledige marathon :crazy:
Heh, ik zit nu in mijn laatste zware volumeweek voor de KOTK... ik heb voor een HM-schema gekozen, omdat er geen 30km-schema is en ik denk dat dat wel zal volstaan :p Maar mijn duurtraining zondag is ook 20km. Ik vind dat raar, een HM twee weken voor de eigenlijke HM-race. Maar bon, dat zal aan mij liggen.

Maareuhm... kwartiertje doorduwen na 2u voor een volledige marathon? Zit jij op een Olympisch schema?

Edit: ik had nog wel een vraag. Ik heb nu weer een 5km-test op de piste achter de rug. En ik ben daar echt een leek op. Maar er zit best een groot verschil tussen de echt afgelegde meters op een 400m-piste en de lijn van een halve piste in baan 1. Na 12,5 rondjes (=5km) komt dat op een dikke halve minuut verschil uit. Hoe wordt dat eigenlijk opgelost in het echt? Ik zou denken dat baan 1 na 12,5 rondjes exact 5km zou zijn, en na 25 exact 10. Maar dat blijkt toch niet het geval te zijn, en het is meer de koord die 5km is. Alleen, daar kan niemand op lopen.

Laatst bewerkt:
ik had nog wel een vraag. Ik heb nu weer een 5km-test op de piste achter de rug. En ik ben daar echt een leek op. Maar er zit best een groot verschil tussen de echt afgelegde meters op een 400m-piste en de lijn van een halve piste in baan 1. Na 12,5 rondjes (=5km) komt dat op een dikke halve minuut verschil uit. Hoe wordt dat eigenlijk opgelost in het echt? Ik zou denken dat baan 1 na 12,5 rondjes exact 5km zou zijn, en na 25 exact 10. Maar dat blijkt toch niet het geval te zijn, en het is meer de koord die 5km is. Alleen, daar kan niemand op lopen.
De koord is 400m. Een wedstrijd over 12,5 rondjes wordt een 5000m genoemd, ook al zal elke loper iets meer dan 5000m gelopen hebben. Het zou nogal absurd zijn om het '12,5 rondjes op een 400m piste' te noemen. Het probleem dat jij benoemt, is dus geen probleem, op vlak van records worden appels met appels vergeleken als van elke officiële piste de koord effectief 400m meet en in wedstrijden is het ook een faire strijd.

Dat verschil is trouwens lang niet zo groot als je beschrijft. 30 seconden is 2.4s/ronde, dat zou zelfs aan 10km/u (= 2'24/ronde) neerkomen op 1/60 extra, wat bijna 7 meter op een ronde is. Voor hogere snelheden is dat nog meer. Daarvoor moet je al meer dan een meter van de rand van de piste lopen (1 meter van de rand is ongeveer 2*pi meter extra). Een halve meter van de rand lopen is al veel.

Laatst bewerkt:
Nu goed, je zit al lang niet meer echt gepolariseerd te trainen, en het is veel meer supergrote basis en daarbovenop wat tempo, toch? Eerder piramidevorm, maar ook wel een redelijk extreme vorm daarvan. Dan denk ik dat het niet zo gek is dat de basis berekeningen totaal niet meer werken voor je, hè :D

Trenara marathonschema, dus dat is een viertal trainingen per week waarvan typisch een met intervallen (wel eerder 800m en 1K intervallen aan pakweg 5K pace, soms iets sneller) en een tempoduurloop waar blokken rond marathon pace in zitten.
Het zal de 20/80 wel benaderen denk ik.

Maar net die endurance score is er eentje waarvan ik intuitief zou verwachten dat die minder naar VO2max kijkt en vooral naar brede basis en belastbaarheid die ik nu toch best wel denk te hebben. En zou ik denken al zeker in dat blauwe blokje te horen. Waarbij dat rechtse roze blokje voor de ultrarunners van deze wereld voorbehouden is :)

Nu, ik merk wel de laatste weken nog een duidelijke stijging van deze lijn naarmate dit schema meer en meer aan het pieken is, ik denk dat ik tegen eind deze week wel in dat groene blokje terechtkom.

Uiteindelijk maakt het natuurlijk weinig uit: een statistiek is maar een statistiek. Ik voel me goed, de trainingen lopen goed en ik ben sowieso beter in vorm dan voor m'n vorige 3 marathons dus laat maar komen...

Heh, ik zit nu in mijn laatste zware volumeweek voor de KOTK... ik heb voor een HM-schema gekozen, omdat er geen 30km-schema is en ik denk dat dat wel zal volstaan :p Maar mijn duurtraining zondag is ook 20km. Ik vind dat raar, een HM twee weken voor de eigenlijke HM-race. Maar bon, dat zal aan mij liggen.

Maareuhm... kwartiertje doorduwen na 2u voor een volledige marathon? Zit jij op een Olympisch schema?
Een volledige halve marathon bedoel ik dus :D

Vorige week 1u45 gedaan over 10 miles, dus grofweg zou een HM aan zelfde tempo rond 2u15-2u20 draaien.
ik vind het dus raar dat halfweg het trainingsschema je daar al zo dicht bij komt.

Moet wel zeggen die 5min warm-up doe ik niet echt, ik loop wel nog iets drager de eerste minuten maar schakel dan over naar tempo dat ik langer kan aanhouden. En cooldown is nu ook niet altijd de volle 5 minuten. Hangt er wat vanaf hoe dicht ik tegen thuis. Maar tis niet dat ik me dan meteen in de zetel gooi :p

De koord is 400m. Een wedstrijd over 12,5 rondjes wordt een 5000m genoemd, ook al zal elke loper iets meer dan 5000m gelopen hebben. Het zou nogal absurd zijn om het '12,5 rondjes op een 400m piste' te noemen. Het probleem dat jij benoemt, is dus geen probleem, op vlak van records worden appels met appels vergeleken als van elke officiële piste de koord effectief 400m meet en in wedstrijden is het ook een faire strijd.

Dat verschil is trouwens lang niet zo groot als je beschrijft. 30 seconden zou zelfs aan 10km/u (= 2'24/rondje) 2,4 seconden per rondje, oftewel 1/60 zijn, wat bijna 7 meter op een ronde is. Daarvoor moet je al meer dan een meter van de rand van de piste lopen (1 meter van de rand is ongeveer 2*pi meter extra). Een halve meter van de rand lopen is al veel.
Merci voor de info!
Ineens even de berekening erbij gepakt, want ik blijf het raar vinden. Mijn Stryd zou namelijk dat aardig goed moeten kunnen (gps wordt uitgeschakeld normaal). De koord van baan 1 is 400m, de koord van baan 2 is 407m. Dus als je midden in baan 1 loopt, heb je 3,5m extra gelopen elke ronde, bijna 45 meter extra in totaal. Aan mijn snelheid (4:30min/km) is dat inderdaad 12 seconden en niet in die grootteorde van wat ik eerst zei.

Dan vind ik dit wel een heel raar resultaat na zo'n loopje op de piste:
1709115821931.png

Hier klopt dus wel iets niet... ik vraag me af of ik die Stryd daar toch in moet kalibreren... of dat Strava uiteindelijk toch de gps-data probeert te gebruiken voor segmenten, waar ook wel iets voor te zeggen is.

Ah de piste Ruggenveld, ik heb je vandaag niet zien klooien met de kallibratie met je stryderke. :s
Sinds de marathon van Frankfurt nog eens een intervaltraining, 3kmopwarming, 3x1km op de piste (of was het 1002m?) a 4min/km. Ging wel goed, triestig weer, maar niettemin nog een paar diehards (minus Loser) aan het trainen op de piste

Ah de piste Ruggenveld, ik heb je vandaag niet zien klooien met de kallibratie met je stryderke. :S
Sinds de marathon van Frankfurt nog eens een intervaltraining, 3kmopwarming, 3x1km op de piste (of was het 1002m?) a 4min/km. Ging wel goed, triestig weer, maar niettemin nog een paar diehards (minus Loser) aan het trainen op de piste

Hij was mss op zoek naar z'n Stryd 😅😅

Kleine update van de omgeslagen voet. Net een echo laten nemen omdat mijn voet de afgelopen dagen alle kleuren van de regenboog kreeg.

1 ligament gescheurd.

Op naar de revalidatie.

Kleine update van de omgeslagen voet. Net een echo laten nemen omdat mijn voet de afgelopen dagen alle kleuren van de regenboog kreeg.

1 ligament gescheurd.

Op naar de revalidatie.
Fack, zuur... en gescheurd ligament is pittig. Sterkte!

1 ligament gescheurd.

Op naar de revalidatie.
ai ai ai, been there done that, niet voor te lachen... bij mij heeft het uiteindelijk geresulteerd in operatie en lange tijd out, hoop dat het rust/kine (cortisone spuit?) opgelost kan geraken bij jou?

Terug
Bovenaan