Algemene Loopthread

Nog beter dan een kilo afvallen, is wat trage kilometers extra te trainen ;)

Ik ken je wel al. Dus je bent half aan het trollen voor meer reacties, en half overtuigd van je gelijk. Maar dit is een vreselijk plan. Op elk vlak.
Als je echte input wilt, zijn er genoeg mensen hier die er willen geven volgens mij, als je daarvoor openstaat. Indien niet kunnen we best al een topic reserveren rond energiedeficiëntie en blessures...
Waar haal je de trolling?

Onrealistisch tijdsdoel?
Of bedoel je het afvallen?
Of dat afvallen en lopen niet samengaan?

Het is nu niet dat ik 1.20u als tijd gezet heb hé.

Waar haal je de trolling?

Onrealistisch tijdsdoel?
Of bedoel je het afvallen?
Of dat afvallen en lopen niet samengaan?

Het is nu niet dat ik 1.20u als tijd gezet heb hé.
All of the above :) Ik vind het een onrealistisch tijdsdoel gezien de korte voorbereiding. Als je dan ook nog eens gaat sporten om af te vallen, dus in deficiet gaat zitten de hele tijd, komt daar nog een grote en langdurige belasting bij voor je lichaam. Als je dan ook nog eens 10kg op 14w kwijt wilt, is dat òòk nog eens heel kort en waarschijnlijk niet de gezondste manier.

Let wel: Ik ben geen diëtist, geen sportarts en geen trainer. En ik heb je nog nooit gezien of gesproken. Kan best dat je het onder strikte begeleiding wel op die manier kunt doen, hè. In je eentje lijkt het me moeilijk om een zekerder pad naar blessures of andere verwikkelingen uit te stippelen.

Puur praktisch: Als je over 14w een halve marathon wilt lopen aan zo'n tempo, ga je toch tegen de 20-30km/w moeten zitten. Vanaf 0 en stijgend aan 10% per week, gaat dat een heel stevige worden om niet overbelast te raken. Je zult ook bijna 1kg/w moeten afvallen, terwijl een halve eigenlijk beter zou zijn. Maar 14 weken in energiedeficiet zitten, kan tot grote problemen leiden ivm je stofwisseling en energiesysteem (zoek maar eens op RED-S syndroom). Dat energiedeficiet belast je gestel ook nog eens, waardoor je recovery minder zal zijn en de blessures ook op de loer liggen.

Daarbovenop zul je heel intensief core-oefeningen moeten doen als "pre-hab". En ik heb je schema van de vorige keer nog in het achterhoofd, waarbij je héél veel HIIT ging doen. Opnieuw: megabelastend. Ik ben altijd te voorzichtig en kijk heel hard uit voor blessures, omdat ik weet dat ik met mijn hypermobiliteit daar problemen mee heb. Maar mijn officiële PR op de HM is 1u55. Op gps heb ik er als eentje in m'n eentje gelopen op 1u50. Onder de 1u50 is 5:12 gemiddeld. Dat is doorpoten. En als ik dan toch de lijn mag trekken die ik niet graag trek :D Ik woog toen 76kg voor m'n 1m82. Da's geen 100.

Ik denk wel dat het kan lukken, maar ik denk ook dat het een roofbouw is die ik niemand zou aanraden, en dat je ofwel daarna stopt omdat je geen zin meer hebt (en de kilo's er weer bij komen, als dat je motivatie was), ofwel je moet stoppen door een overbelasting. Ik zou kiezen voor een realistischer doel dat op lange termijn houdbaar is, en dan maar één doel. Bijvoorbeeld: een HM onder de 2u en opbouwen naar een goeie winter om volgend jaar op gewicht te kunnen starten met een goeie basis om je PR aan te vallen. En dan je kcal onder controle houden, en zien waar je strandt met het afvallen (dat er automatisch wel zal komen). Maar nu ben ik toch weer ongevraagd advies aan het uittypen :D

Puur praktisch: Als je over 14w een halve marathon wilt lopen aan zo'n tempo, ga je toch tegen de 20-30km/w moeten zitten. Vanaf 0 en stijgend aan 10% per week, gaat dat een heel stevige worden om niet overbelast te raken.
Daarbovenop zul je heel intensief core-oefeningen moeten doen als "pre-hab".
Misschien had ik wel wat weinig info gegeven.
Ik heb niet meer gelopen gedurende 6 maand, maar wel 1 a 2 keer per week consequent 2u powertraining van alle spiergroepen, en nog 1 keer per week teamsport!
Dus ik vertrek niet vanaf 0 als een slappe vod.

Maar mijn officiële PR op de HM is 1u55.
Op gps heb ik er als eentje in m'n eentje gelopen op 1u50. Onder de 1u50 is 5:12 gemiddeld. Dat is doorpoten. En als ik dan toch de lijn mag trekken die ik niet graag trek :D Ik woog toen 76kg voor m'n 1m82. Da's geen 100.
Ja, maar ik liep vorig jaar 1.53 tijdens een gelijkaardige afval-periode, aan 103kg, en zat op het moment van die loop na een +30u intermitted fasting.
(Ik was extreem verbaasd over die tijd en dat ik zo weinig carbo's nodig had. Normaal krijg ik bij een langere tempoloop tijdens een intermittent fasting na +-50min geleidelijk aan de man met de hamer op bezoek).

Dus realistisch is het in principe wel.

De fout toen was om marathon te proberen lopen op diezelfde 16 weken. Slecht idee met overgewicht (kniepijn gekregen).

Vandaar dat ik een halve marathon op 16 weken wel ok vond klinken...

@JanusDR
In ieder geval zou ik niet verwachten dat het lopen je gewicht zal verbeteren als je dieet niet navenant is (dus in een deficit zitten). You can't outrun a bad diet.

Wat betreft de tijd: half juni is ook nog wel een tijdje verwijderd dus je kan tegen dan nog wel evalueren wat wel/niet haalbaar is op basis van de evolutie die je tot dan maakt :)

Het lopen zal zeker en vast helpen, tenzij je natuurlijk gaat compenseren nadien door meer te eten.
Voor gemakkelijk rekenen -> je gewicht in kg x de afstand in km zijn de caloriën ongeveer die je verbrandt.
Dus 5km voor iemand die 100kg weegt is 500 cal. (in praktijk is het iets lager, maar dit rekent makkelijk)

Overigens gisteren weer 1 van mijn favoriete trainingen van Trenara gedaan: de split 28K. Doel: 28 kilometer lopen op een dag, in 2 sessies opgesplitst. Dus gisterenmiddag een 15K gedaan en gisteravond een 13K :)

Die van gisteravond was dan nog duidelijk de betere loop met lagere hartslag. Benen gaven ook niet echt een probleem, geen noemenswaardige vermoeidheid.
Hoe ziet de rest van je week er uit? Ik vraag me de renedering van Trenara af op die training (als in: wat is het voordeel tegenover het spreiden op twee dagen als je toch nog een LSD hebt die week).

Het lopen zal zeker en vast helpen, tenzij je natuurlijk gaat compenseren nadien door meer te eten.
Voor gemakkelijk rekenen -> je gewicht in kg x de afstand in km zijn de caloriën ongeveer die je verbrandt.
Dus 5km voor iemand die 100kg weegt is 500 cal. (in praktijk is het iets lager, maar dit rekent makkelijk)
Ja ik bedoel dat hij wel in een deficit moet zitten voor af te vallen. Het lopen kan helpen voor in die deficit te zitten maar het dieet blijft het wel het belangrijkste.

Hoe ziet de rest van je week er uit? Ik vraag me de renedering van Trenara af op die training (als in: wat is het voordeel tegenover het spreiden op twee dagen als je toch nog een LSD hebt die week).

Vanavond doe ik 15K (blokken afwisselende snelheid, eindigen met snelle 2K), zaterdagochtend 15K aan easy tempo, zondagochtend 18K LSD (maar ik maak er 21K van).

Qua kilometers zit ik nu in de piekweken voor Gent, maar qua intensiteit is dit wel een rustweek.

Denk dat het idee voor deze split training is om de benen en het lichaam te laten wennen aan vermoeidheid zonder al een directe 28K te doen. Die is voor volgende week (ik maak er wel 32 van).

Laatst bewerkt:
Heb eens gezocht in dit topic op zoekterm 'gordel' maar weinig resultaten te vinden. Ik ben nog op zoek naar een loopgordel voor wedstrijden waarin ik mijn gsm, autosleutel en een paar gellekes in kwijt kan. Mijn vorige is helemaal uitgerokken, desondanks dat die niet zo vaak gebruikt was. Het is niet mijn bedoeling om drank/soft flasks mee te nemen.

Heeft iemand een aanrader?

Heb eens gezocht in dit topic op zoekterm 'gordel' maar weinig resultaten te vinden. Ik ben nog op zoek naar een loopgordel voor wedstrijden waarin ik mijn gsm, autosleutel en een paar gellekes in kwijt kan. Mijn vorige is helemaal uitgerokken, desondanks dat die niet zo vaak gebruikt was. Het is niet mijn bedoeling om drank/soft flasks mee te nemen.

Ik heb nu dit en tevreden van: https://www.decathlon.be/nl/p/hardloopgordel-met-flaconhouders-zwart/_/R-p-333176?mc=8645720
Smartphone wel best in een extra zakje om te beschermen tegen vocht van zweten of regen, want waterdicht is deze echt niet.

Staat ook op dat het voor 2 flacons en 6 gels is, maar kunnen volgens mij gemakkelijk 2 flacons en 10+ gels in.

Zoek eens op flipbelt of naked belt.

Overigens gisteren weer 1 van mijn favoriete trainingen van Trenara gedaan: de split 28K. Doel: 28 kilometer lopen op een dag, in 2 sessies opgesplitst. Dus gisterenmiddag een 15K gedaan en gisteravond een 13K :)

Die van gisteravond was dan nog duidelijk de betere loop met lagere hartslag. Benen gaven ook niet echt een probleem, geen noemenswaardige vermoeidheid.
Ik had die vorig weekend.
Voormiddag regen, namiddag veel wind en veel regen.
Goed voor de mentale weerbaarheid, dat wel.

Zondag marathon in Nationaal Park Hoge Kempen ... geen idee waaraan me te verwachten, maar zeker geen ideaal marathonweer, en ook wat ziek geweest begin van de week dus verre van ideale voorbereiding.
Start sowieso in wave1 (sub 4 uur) en op 't gemak van start aan 5min/km en dan zien we wel na 10km hoe goed de beentjes zijn

Zondag marathon in Nationaal Park Hoge Kempen ... geen idee waaraan me te verwachten, maar zeker geen ideaal marathonweer, en ook wat ziek geweest begin van de week dus verre van ideale voorbereiding.
Start sowieso in wave1 (sub 4 uur) en op 't gemak van start aan 5min/km en dan zien we wel na 10km hoe goed de beentjes zijn
Veel succes!

Ook het aanbod gekregen om een startnummer over te nemen, maar ik voel me gewoon niet fit genoeg. Ik zou ook een bepaald tempo moeten lopen want in de namiddag komt er volk over de vloer en anders geraak ik niet op tijd terug thuis :crazy:

Ik heb een flipbelt, zalig ding! Kan je idd gsm, sleutels en wat gelletjes in kwijt

Terug
Bovenaan