Algemene Loopthread

Vandaag weer een stevige training. Vooraf terug wat gezonde twijfel of het wel zou lukken...

25K in 5K blokken.
Doel: 5K WU aan 6:38, 5K marathon pace 5:28, 5K 5:17, 5K marathon pace, 5K CD aan 6:38.

Resultaat: eerste MP blok aan 5:27 op de kop, sneller blok aan 5:14, tweede MP blok aan 5:23.

Toch wel uitdagend maar gecontroleerd en goed kunnen lopen. De trainingen blijven goed lukken. 🙂

32km met 2x5km marathon pace/effort:

5km - 19min12 - 3:50/km
5km - 18min57 - 3:47/km

Heel tevreden over de training. Hartslag ging niet boven de 165bpm (172 drempel).

Vermoeid en zware benen tijdens de opwarming, maar ik heb al geleerd dat je nooit mag afgaan op het gevoel aan het begin, zeker niet na 7 weken in een marathonschema.

Al bij al bemoedigende resultaten. VO2max had ik wel hoger ingeschat

Dat lijkt me inderdaad wel een nuchtere kijk op de zaak.
Dit is nu al de tweede keer op korte termijn dat ik toch schrik van een lagere VO2max die niet strookt met de neergezette prestaties en ambities.
Een waarde van 51,9 is mooi en voor iemand van 28 is dat een waarde van een recreatief sportief iemand. Maar het is geen waarde die je bij een hoger segment recreatief sporter zou verwachten.
In 2019 was mijn VO2max 56,3, en ik was toen misschien wel een schim van de atleet die ik nu ben, laat staan dat ik toen uw waarden kon behalen.

Dan ben ik wel heel benieuwd naar de atleet die je nu bent 🙂
De focus is wel verlegd naar het fietsen om verschillende redenen.
Je moet rekenen dat ik meer dan een jaar niet deftig heb kunnen lopen. En dat ik ook na al die jaren tot het besef ben gekomen dat mijn aanleg om te lopen zeer beperkt is, het komt allemaal van trainingsarbeid waar ik mee moet opletten want de belastbaarheid is niet gigantisch.

Momenteel train ik ook niet om beter te worden in het lopen, maar train ik om de prestaties vast te kunnen houden. En natuurlijk om wat te cross-trainen naast het fietsen. Reken dat ik gemiddeld 2x per week loop, meer dan eens maar 1x in de week.

Maar puur qua prestaties moet je rekenen dat ik elke keer ongeacht de rust vooraf of het parcours en omstandigheden onder de 20 loop op de 5km. Dat zit dan op 19”50 tot 19”40.
10km loop ik niet vaak maar mits ik bewust rustig doe ervoor dan is dat in lijn en ook onder de 40min.
10miles van Antwerpen heb ik mij wel voorbereid vooraf door niet te zwaar te fietsen vooraf en dan heb ik 1u09”23 gelopen, en dat kon sneller maar stond in het slechte vak en ben veel gehinderd geweest.
Doel is dit jaar 1u07 of sneller.
Ik liep bijvoorbeeld Les Hivernales wat 19,2km is met 300hm op 1u26. Dit terwijl ik de dag ervoor echt zware vo2max had gedaan en mijn benen echt vanaf seconde 1 gelijk lood aanvoelde, en ik dus echt rustig gelopen heb voor wedstrijd normen (4min30 is tevens boven mijn drempeltempo).

Ik sta ook gewoon een stuk scherper en ben functioneel krachtiger dan in 2019.
De enige reden dat ik het toen deed was omdat mijn vriendin het wou doen en ik mee moest :P

Nog iemand die met Asics Novablast 3 loopt, op zich zeer tevreden van maar na +/-500km al het idee dat de middenzool al een pak demping verloren is en mij voet niet meer echt stabiel landt.
weeg een 80kg, maar is 500km niet weinig?

Dat lijkt me inderdaad wel een nuchtere kijk op de zaak.
Dit is nu al de tweede keer op korte termijn dat ik toch schrik van een lagere VO2max die niet strookt met de neergezette prestaties en ambities.
Een waarde van 51,9 is mooi en voor iemand van 28 is dat een waarde van een recreatief sportief iemand. Maar het is geen waarde die je bij een hoger segment recreatief sporter zou verwachten.
In 2019 was mijn VO2max 56,3, en ik was toen misschien wel een schim van de atleet die ik nu ben, laat staan dat ik toen uw waarden kon behalen.
Ja ik heb geen idee hoeveel invloed het zou hebben mocht ik effectief voluit kunnen gaan. Waar ik nu gestopt ben is uiteindelijk maar een klein beetje sneller als mijn 5k pace. Of misschien kloppen de metingen van het UZA niet :unsure:

Uiteindelijk is VO2 ook maar één van de aspecten die er voor zorgen hoe goed iemand kan lopen.

32km met 2x5km marathon pace/effort:

5km - 19min12 - 3:50/km
5km - 18min57 - 3:47/km

Heel tevreden over de training. Hartslag ging niet boven de 165bpm (172 drempel).

Vermoeid en zware benen tijdens de opwarming, maar ik heb al geleerd dat je nooit mag afgaan op het gevoel aan het begin, zeker niet na 7 weken in een marathonschema.
Sterk hoor! Zo te zien zijn de meesten hier goed op dreef.
Ik word er zelf wat ongemakkelijk van, maar we mogen elkaar natuurlijk niet beginnen vergelijken :biglaugh:
Op 17 maart staat mijn langste training (32km) gepland. Maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt 2x 5km <3:50/km erin te steken.
Op woensdag doe ik normaal mijn intervaltrainingen (met uitzondering van de laatste 2 weken). Maar voor de rest loop ik zelfs geen blokjes.

Vorige week kreeg ik trouwens mijn bloeduitslag: alles tip top in orde. Ik mag dus concluderen dat ik toch wat overtraind was.
Daarom heb ik afgelopen 2 weken slechts 3x ipv 4x gelopen, en geen intervallen meer gedaan. Ook krachttraining heb ik eventjes achterwege gelaten, en enkel wat gestretcht.
Mijn running index is trouwens terug van 63 naar 65 gegaan. Minimaal verschil... Maar ik haal er toch wat moed uit. Hopelijk geraak ik terug aan 68-70 tegen april. 🤞

Gisteren ging ik ook voor de eerste keer terug 2u losfietsen, wat ik 1 a 2 keer per week zal proberen in te plannen. Gewoon chill hartslag +-120 zonder forceren. Uit ervaring weet ik dat ik daar enkel beter van wordt.

Sinds deze week voelt mijn rechter bil wel aan alsof ik deze gekneusd heb. Gelukkig gaat de "zachte" pijn weg na een 5-tal km. Dus nog niet hinderlijk, maar ik moet toch opletten. Dat we maar snel 7 april zijn zodat ik alles een 2-tal weken kan laten rusten. En hopelijk met een nieuwe medaille op de kast natuurlijk!

Iemand van jullie dat eTicket ontvangen voor marathon Nationaal Park Hoge Kempen? Ik alleszins niet:
Na je inschrijving krijg je per mail een e-ticket. Met dit e-ticket kan je op zaterdag 24 februari van 11u tot 15u of op zondag 25 februari vanaf 08u00 aan de inschrijvingszone aan Jeugdcentrum Asteroïde (Ringlaan 400, Maasmechelen) je borstnummer afhalen. Geen e-ticket ontvangen? Check dan zeker je spamfolder van je mailbox.

Ik ging volgende week voor mijn eerste sub-20 5k. Helaas heel erg ziek geweest en sowieso niet zo consistent aan het trainen. Ik ga wel nog lopen, gewoon om de longen eens open te zetten en mezelf eens pijn te doen.

Ik ging volgende week voor mijn eerste sub-20 5k. Helaas heel erg ziek geweest en sowieso niet zo consistent aan het trainen. Ik ga wel nog lopen, gewoon om de longen eens open te zetten en mezelf eens pijn te doen.
Hier ook erg ziek geweest. Ik had zware griep en ik heb grotendeels in bed of op de zetel doorgebracht van vorige week zaterdag tem donderdagmiddag. Ik heb mij ook ziek gemeld op het werk van maandag tem vrijdag. Achteraf bezien had ik vrijdag wel kunnen werken maar goed, op die ene dag komt het niet op aan.

De loopsessie van zondag heb ik moeten schrappen en die van woensdag heb ik verplaatst naar donderdagavond. Ik heb dus gelopen op donderdagavond nadat ik mij iets beter begon te voelen. Ook vrijdagavond en vandaag (na de middag) heb ik een toerke gaan gelopen.

Of ik genezen ben? Nog geen 100%. Ik heb ruim 4 uur gelopen sinds donderdagavond en in totaal heb ik qua afstand 34 km gehaald (dus gemiddeld 8,5 km/u). Niet echt snel. Maar ik moest van de coach ook extra traag lopen (nieuw schema) en ik heb mij gewoon daar aan gehouden en door ziekte was de HR ook een beetje hoger dan normaal.

Laatst bewerkt:
@makila volgens mij hen jij geen coach volgens wat je hier altijd typt. U ene verhaal spreekt vaak een ander tegen. Veel uitvluchten en overgeanalyseer wat tot niets leidt

Iemand ervaring met Darn Tough kousen? Levenslang garantie en bevat merinowol. Op Reddit worden deze sterk aanbevolen, maar zijn wel duur. https://darntough.eu/
Voor mij volstaat elke naadloze kous, of toch op z'n minst waarbij de naad niet op de plaats zit van "gewone" kousen, die vochtafvoerend is.
In de praktijk zijn dit voor mij Nike loopkousen, maar ik heb ook een paar Decathlonkousen die ik veel gebruik. En mijn Stox voor de langere & recuup.

Gisteren voor't eerst in een 'wedstrijd' niet het vooropgestelde doel gehaald.
Ging de 26km Ferme Toer doen. Zaterdag ineens een dikke valling op mij gevallen, maar toch besloten om wél te gaan lopen zondagochtend, ondanks het vieze weer. Bij de start voelde ik me wel ok, mét dafalgan. Aan m'n loopmakker had ik gezegd van het chill te doen aan 5'20-5'30". Aldus zo begonnen en het ging wel ok, tot ergens aan km10... Ik voelde dat ik toch al tegen de limiet zat, hoewel we nog steeds aan 5'15" aan't lopen waren en de meeste HM al gepasseerd waren. Op km12 liepen we weer voorbij de start, maar ik dacht nog niet aan opgeven. Maar dan kwam het stuk waardoor de moed me tot in de schoenen zakte (en m'n benen quasi tot aan de knieën in de modder). Op km17 was er nog een splitsing voor de 19km of de 26km. Aldus daar het wijze besluit genomen om de 26km aan me voorbij te laten gaan en rustig binnen te bollen voor de 19(bijna 20) km. M'n eergevoel knaagde wel, maar het was toch de juiste beslissing achteraf gezien.
Vandaag nog altijd wat ziekjes, maar niet erger dan gisteren of eergisteren precies. Tijd voor wat rust nu de komende dagen.

@makila volgens mij hen jij geen coach volgens wat je hier altijd typt. U ene verhaal spreekt vaak een ander tegen. Veel uitvluchten en overgeanalyseer wat tot niets leidt
Wat je zegt klopt helemaal en toch heb ik nu een coach ;) Ik heb namelijk pas (tijdelijk) een coach sinds een lactaattest uitgevoerd op 2 februari 27 januari. Ik heb 70€ voor de test betaald en 50€ voor de opvolging. (Hij coacht tientallen atleten. Hijzelf liep in 2023 de marathon van Berlijn in 2u29min --> Michiel dit wordt uw nieuwe uitdaging :D)

En mijn schema is gestart op 7 februari dus een beetje normaal dat jij bovenstaande denkt. Want alle posts uit het verleden hebben niks met mijn huidig schema te maken. Dat schema is namelijk amper 5 (6 maar 1 moeten schrappen) sessies oud. :)

Dat ik dan ook nog ziekjes geworden ben (en daarna ook hervallen) net nadat ik aan dit schema moest beginnen heeft natuurlijk ook niet echt geholpen. Het zit mij effectief even echt niet mee. Maar ik heb voor het eerst in mijn leven dus wel degelijk (tijdelijk) een coach genomen.

---

Hieronder is mijn eerstvolgende loopweek (3x per week en kan bijgesteld worden na analyse). Ik mag van hem niet meer lopen op snelheid maar echt zuiver op HR.

* Dwz zone 2 = 99.x % zone 2. En echt vertragen als de HR te hoog gaat. Soms voel ik nu alsof ik loop gelijk een ouwe zak. Soms is het zo verschrikkelijk traag vooral bergop. :unsure:
* Anderzijds zijn de intervalsessies als ik ze even bekijk erg pittig. Dat is / wordt afzien.

Woensdag Dinsdag - Duurloop - 10 km - zone 2
Vrijdag - Interval- 3 km warming up - 4x [1 km in zone 4 + 200 meter herstel] + 3 km cooling down
Zondag - Duurloop - 14 km - zone 2

Ik ben gewoon benieuwd of ik beter en / of sneller ga lopen met een coach. Ik heb dit nog nooit gedaan maar het is een poging waard.

Laatst bewerkt:
Sinds vrijdag na een steady run opnieuw last ondervonden aan mijn linker kant. Ditmaal op een andere locatie dan de vorige twee keren, zijnde achterkant/binnenkant van het bovenbeen, lichtjes in de poep. 't zal ofwel een adductor of hamstring zijn dat wat overbelast is. Zaterdag kon ik het nog goed voelen tijdens het werken in de tuin, zondag al pakken beter. Zat te twijfelen tussen een dag rust of toch te gaan lopen aan lager tempo. Uiteindelijk zondag toch 22km gelopen aan een bewust trager tempo van 6:11 waar dit anders 5:30 - 5:25 is. Ging eigenlijk vrij goed.

Deze week is een recup week, zal voor de zekerheid een training minder inplannen en de intensiteit houden op basisloopjes. Meestal zit ik rond een 90/10 ipv een 80/20 weekelijkse ratio maar mijn grote probleem is dat ik mijn hartslag moeilijk kan opkrikken naar de bovenhelft van zone 3 en alles daarboven. Heb het gevoel dat ik soms te veel moet vragen van mijn benen om toch maar die hogere hartslagzones te behalen, desondanks dat deze destijds bepaald zijn via een lactaattest.

Terug
Bovenaan