Algemene Loopthread

Hangt af van het merk, type zool, loopstijl en gewicht. Gewoon op je gevoel afgaan. Ik zou wel voorstellen dat je minstens een paar km aan race pace doet met de sokken die je op wedstrijddag zal gebruiken.

Begin december een week in het ziekenhuis gelegen met een serieuze longontsteking (streptokokken A). De weken ervoor totaal geen last tijdens het lopen (ca 50km/week), 's morgens nog vlot 10km gelopen, in de namiddag meer dan 39 graden koorts. Heb dan 5 weken niets van sport gedaan, en ondertussen weer een 5-tal weken rustig aan het opbouwen. Sinds begin dit jaar ook een nieuw uurwerk (Forerunner 255), maar die toont vaak status "Overbelast", en het valt mij ook op dat mijn HRV aan de lage kant is (tov de "normale" waardes die ik online tegen kom).

Ben ik toch te snel aan het opbouwen (loop nu max 25 min aan een stuk, tempo ca 6"45/km)? Of heb ik gewoon een lage HRV? Gemiddelde slaapscore is 77 (7u30), maar heb hier ook 2 klein mannen rondlopen die soms wel nog eens aan ons bed staan 's nachts/'s morgens...

Hangt af van het merk, type zool, loopstijl en gewicht. Gewoon op je gevoel afgaan. Ik zou wel voorstellen dat je minstens een paar km aan race pace doet met de sokken die je op wedstrijddag zal gebruiken.
En dit klinkt misschien vreemd maar

zelfde merk, zelfde type zool, zelfde loopstijl en zelfde gewicht
--> Bij mijn vorige schoenen was ik ingelopen na +-20km. Maar bij mijn huidige schoenen had ik het gevoel dat de zool niet goed zat.
Dan was dat toch zeker 50km of zo voordat de schoen goed aanvoelde.

Een identiek paar loopschoenen bestaat niet he ook al is dat in theorie misschien wel zo.

Soms is dat gewoon ene mm dat die zool toch anders is dan de vorige en dat kan al voldoende zijn om die schoenen langer te moeten inlopen.

Merci iedereen! Mogelijk doe ik dan nog ergens 1 rappere training op die schoenen maar dat zal het dan wel zijn :)

Gisterenavond lactaattest gaan doen. Resultaten zijn pas voor binnen twee weken.

Omslagpunt ligt ergens tussen 13 en 14 km/h. Ik ben niet tot het uiterste gegaan want mijn doelstellingen liggen daar ook niet. Eens het omslagpunt bereikt, ging hij de gegevens extrapoleren.

80/20 training ga ik laten varen. Vooral trage loopjes met pickups gaat de basis van mijn trainingen vormen.

De basis voor ultra's te lopen is er. Enige wat ik verder wil is dat ik bvb. van 6min/km naar 5 min/km kan gaan en de rest volgt vanzelf wel.

Binnen twee weken ook afspraak voor nieuwe schoenen, de nieuwe Altra's zijn aan het binnenkomen. Heel benieuwd welke hij me zal aanraden. Hij had eerder de neiging om me over te schakelen op de Altra Paradigm want mijn Torin zijn niet meer in balans na 800 km.

Merci iedereen! Mogelijk doe ik dan nog ergens 1 rappere training op die schoenen maar dat zal het dan wel zijn :)
Sowieso is er ook nut aan je snelle trainingen afhandelen op die schoenen. Niet zozeer om de schoenen te doen wennen, maar om ten eerste je gestel te doen wennen, maar ook omdat naast de snelheidswinst de winst bij carbonschoenen ook ligt in recuperatievermogen. Je recupereert normaal sneller op carbons, krijgt minder belasting te verwerken en kunt daardoor de duur/frequentie wat opdrijven.

Nu niet om altijd daarop te gaan trainen, dat zou ook veel te kostelijk zijn (en zou ik ook nooit doen omdat ik het niet zou betrouwen), maar de intervallen en pittigste tempotraininen kunnen daar zeker op.

maar ook omdat naast de snelheidswinst de winst bij carbonschoenen ook ligt in recuperatievermogen. Je recupereert normaal sneller op carbons, krijgt minder belasting te verwerken en kunt daardoor de duur/frequentie wat opdrijven.

Interessant, dan ga ik sowieso toch nog een paar intensieve sessies daarop lopen.

Nu niet om altijd daarop te gaan trainen, dat zou ook veel te kostelijk zijn

Valt op zich wel mee bij mij, ik heb ze gekocht voor 139 :)

Begin december een week in het ziekenhuis gelegen met een serieuze longontsteking (streptokokken A). De weken ervoor totaal geen last tijdens het lopen (ca 50km/week), 's morgens nog vlot 10km gelopen, in de namiddag meer dan 39 graden koorts. Heb dan 5 weken niets van sport gedaan, en ondertussen weer een 5-tal weken rustig aan het opbouwen. Sinds begin dit jaar ook een nieuw uurwerk (Forerunner 255), maar die toont vaak status "Overbelast", en het valt mij ook op dat mijn HRV aan de lage kant is (tov de "normale" waardes die ik online tegen kom).

Ben ik toch te snel aan het opbouwen (loop nu max 25 min aan een stuk, tempo ca 6"45/km)? Of heb ik gewoon een lage HRV? Gemiddelde slaapscore is 77 (7u30), maar heb hier ook 2 klein mannen rondlopen die soms wel nog eens aan ons bed staan 's nachts/'s morgens...

Ook een 255 hier. Ik zit al een maand op maintaining, ervoor was het ook alle kanten uit zoals jij. HRV 7d gemiddelde zegt ie 59 (balanced) met baseline 54-76.

Slaapscore op 4 weken gemiddeld 81 met uitschieters naar 90 of naar 30 (paar zware avonden gehad 🤣)

Ik loop nu gemiddeld 20km per week verspreid over 3 keer, en dan nog 1 of 2 keer uurtje crossfit achtig

Saucony Endorphin Elite gekocht in witte kleur met een mooie korting. Goedkoper dan de vaporfly 3. Heb veel positiefs over de Endorphin Elites gehoord en veel reviews gezien. Gewoon online gekocht dus als de eerste indruk bij het aantrekken slecht is, stuur ik ze natuurlijk wel terug.

Zaterdag 32km op de planning met 2x5km aan marathon pace/effort.

@MichielD4 Nogal last minute maar ik heb straks mijn inspanningstest. En nu met de posts over carbonschoenen vroeg ik mij af of jij de jouwe op carbonschoenen hebt gedaan?

Of over het algemeen of dat wenselijk is/een impact heeft?

Gisterenavond lactaattest gaan doen. Resultaten zijn pas voor binnen twee weken.

Omslagpunt ligt ergens tussen 13 en 14 km/h. Ik ben niet tot het uiterste gegaan want mijn doelstellingen liggen daar ook niet. Eens het omslagpunt bereikt, ging hij de gegevens extrapoleren.

80/20 training ga ik laten varen. Vooral trage loopjes met pickups gaat de basis van mijn trainingen vormen.

De basis voor ultra's te lopen is er. Enige wat ik verder wil is dat ik bvb. van 6min/km naar 5 min/km kan gaan en de rest volgt vanzelf wel.

Binnen twee weken ook afspraak voor nieuwe schoenen, de nieuwe Altra's zijn aan het binnenkomen. Heel benieuwd welke hij me zal aanraden. Hij had eerder de neiging om me over te schakelen op de Altra Paradigm want mijn Torin zijn niet meer in balans na 800 km.
Waar heb je dit laten doen MaTi?

Waarom moet dat zo lang duren? Normaal heb je dat toch direct mee?

Hier gisteren 3x5km aan marathon tempo gelopen, met een totaal van 21km.
Dit met al vrij vermoeide benen, maar toch behoorlijk gelukt, dus dat ziet er goed uit.

Maandag met fiets W-W, dinsdag piramide intervaltraining en woensdag rustig loopje + anderhalf uur op de rollen.
Vandaag rustdag, komt als geroepen.

Ik had deze niet opgemerkt!

HRV is bij uitstek een metric die je niet kunt vergelijken met andere mensen. Dat is puur persoonlijk. Je kunt alleen vergelijken met jezelf op een ander moment. Als je het meet vanaf je aan het opbouwen bent, is je baseline zelfs anders dan wanneer je in een rustfase zit. Dus daar zou ik helemaal niet mee inzitten! Wel als de HRV gevoelig lager ligt dan je baseline, dat geeft wel degelijk iets aan. Maar niet tov mensen online.

Voor die 'overbelasting' bij Garmin, maar eigenlijk bij elke app, is het belangrijk dat je precies weet wat er verteld wordt. Garmin vergelijkt je belasting van de laatste zeven dagen met je langetermijnbelasting. Dat betekent bij Runalyze bijvoorbeeld je laatste 7 dagen vergeleken met je laatste 42 dagen. Bij beginners is het dan ook véél makkelijker om snel in "overreaching" te zitten, omdat je belasting in de afgelopen 6w veel lager ligt.

Ik ben niet zo'n fan van die Garmin Training Load. Bij mij lijkt hij nooit te kloppen, en de manier van belasting berekenen lijkt ook een grote voorkeur te geven aan tempoloopjes, terwijl ik net op duurtrainingen kijk. Plus het feit dat hij alle fietstrainingen dus ook negeert, waardoor het pas echt onbruikbaar wordt voor mij de laatste tijd :D Dus ook hier geldt: Je kunt dat zeker gebruiken, maar dan als aanwijzing om even je eigen schema te bekijken. Dat komt uiteraard maar met de ervaring, maar je weet ook of je te hard aan het gaan bent of nog wat overschot hebt.

@MichielD4 Nogal last minute maar ik heb straks mijn inspanningstest. En nu met de posts over carbonschoenen vroeg ik mij af of jij de jouwe op carbonschoenen hebt gedaan?

Of over het algemeen of dat wenselijk is/een impact heeft?
Ik heb ze in de vaporfly's gedaan omdat dat momenteel m'n wedstrijdschoenen zijn.

Als je van plan bent om tot het uiterste te gaan, kan je best de schoenen aandoen waar je het meest comfortabel snel kan in lopen.

De waarden wel. Maar nadien wordt er mogelijks nog (optioneel) een rapportje aangemaakt en dat kan al snel 10 pagina's of langer zijn.
Dat krijg je niet altijd asap mee. Maar 2 weken is wel erg lang.

Laatst bewerkt:
Gisterenavond 10,1 km gelopen in 1u15min = 7:24 / km gemiddeld (eerste loopje sinds vorige week vrijdag). Dat is (veel) trager dan normaal maar ik heb mijn HR gevolgd en ik moest nog redelijk wat hoesten want ik zat met de griep. Dus ik heb ook niks geforceerd.

Zo'n traag loopje (de traagste sessie in jaren zonder te liegen) heeft mij wel goed gedaan om de resterende slijmen los te krijgen. Ik heb na de loop echt extreem veel gehoest gedurende hooguit een kwartiertje en daarna ben ik gaan slapen. En ik kon voor het eerst terug een nachtje goed doorslapen en 8 volle uren slapen (De voorbije dagen sliep ik gemiddeld 3 uur per nacht. Ik was echt ziek).

Ik heb aldus een goeie nacht gehad. Ik voel mij nu eigenlijk best opnieuw goed na een dikke week ellende.

Waar heb je dit laten doen MaTi?
Time 2 run in Hasselt.
Hij had een drukke agenda en het heeft geen haast. En voorlopig ga ik verder gelijk ik bezig was. Zone 2 loopjes en nu dan met pickups tijdens deze loopjes.
Hij gaat me een trainingsmaand uitschrijven die ik als basis kan gebruiken voor de toekomst. Gezien mijn doelen niet snelheid of tijdsgericht zijn.

Ben benieuwd hoe het geweest is?

Even je sjabloon overgenomen:

Leeftijd 28,3 jaar
Gewicht: 78 kg
Lengte: 186 cm
Vet%: 17%

TijdSnelheid (km/u)Volh. tijd (sec)HF (bpm)Lactaat (mmol)VO2 (l/min)Ve (l/min)
00:000,01001.10,724,4
03:005,41801081,31,134,6
06:009,01801551,42,458,6
09:0010,51801651,62,570,2
12:0012,01801721,52,777,5
15:0013,51801761,52,978,5
18:0015,01801811,83,293,9
21:0016,51801853,03,5109,2
24:0018,01801894,33,3109,7

VO²-max51,9ml.kg-1.min-1
VMAX18,0km/u

LactaatSnelheid (km/u)HF (bpm)VO² (l/min)
2-mmol15,21823,21
3-mmol16,51853,52
4-mmol17,61883,34

Wel een bedenking: de test werd (door hun) stopgezet na 18km/u vanwege "veiligheid" maar ik had nog wel even kunnen doorgaan denk ik. Mijn benen en ademhaling voelde nog redelijk oké aan. Hierdoor is de maximale VO²-max en de maximale lactaat niet bereikt. Aan de andere kant stel ik mij wel vragen over hoe comfortabel ik aan 19.5km/u op een loopband zou kunnen lopen (met dan vooral schrik om er af te vallen).

Conclusie:

1. Ik sta ook een paar kilogram te zwaar. Ik denk dat het wel haalbaar moet zijn om naar 74-75kg te gaan met 12 a 13% BF.
  2. Mijn VO2max is "goed" voor mijn leeftijd. Ik vermoed (vanwege bovenstaande reden) dat deze wel iets hoger ligt.
  3. Mijn doel van 2u55 op de marathon Gent is amibitieus maar haalbaar. Het zal wat afhangen van de weeromstandigheden, snelheid v.h parcours, .... Op lange termijn zou 2h50-2h45 op de marathon ook realistisch zijn.
  4. Mijn lactaat stijgt traag maar mijn maximale ligt ook lager. De doktor vermoed dat dit rond de 7mmol zal liggen. Bij mijn vorige inspanningstest lag mijn maximale rond 7.5mmol (waar ik wel voluit ben kunnen gaan). Hierdoor is mijn lactaatdrempel die ik kan volhouden op een marathon ook lager (in verhouding tot mijn maximale) en zal deze rond de 2mmol (+- 15km/u) liggen. Dit ligt in lijn met mijn doel.
  5. Op rustige duurtrainingen max ik tot 14km/u gaan. Geen probleem want hier zit ik meestal tussen de 11-12km/u.
  6. Mijn hartslag ligt heel hoog. Dit was bij mijn vorige inspanningstest ook aangehaald dat ik van nature gewoon een zeer hoge hartslag heb. Ik vermoed dat de warmte en de spanning ook wel heeft bijgedragen tot een verhoogde hartslag. Mijn rustige trainingen (buiten) zit ik meestal rond de 150. Op een marathon zit ik rond de 175 (waarbij de doktor, voor ik dat getal aanhaalde, ook inschatte dat dat realistisch is).
Al bij al bemoedigende resultaten. VO2max had ik wel hoger ingeschat en %BF liefs lager gezien. Verder ben ik heel blij met hoe hard mijn drempels zijn opgeschoven in vergelijking mijn vorige test 4 jaar geleden. Ik heb ook het gevoel dat er nog veel marge op zit sinds dit ik eigenlijk de eerste keer is in mijn loopcarriere dat ik één jaar blessurevrij heb kunnen lopen.

Enkel nog het slechte nieuws: ze zagen een afwijking op de ECG waardoor er bijkomende testen vereist zijn (bij mijn weten is dat wel niet de reden dat ik vroeger ben moeten stoppen). Ik mag blijven sporten maar moet voor de zekerheid momenteel even zware inspanningen vermijden (ik had het even nagevraagd en bijvoorbeeld zondag moest ik normaal 27km met 18 aan MP doen: de 27km is oké maar de 18 vermijden). Ze denken dat het niet ernstig is maar willen toch een dubbelcheck. Dinsdag is al een eerste die hopelijk al wat uitsluitsel kan geven. De belangrijkste test is op 07/03

Terug
Bovenaan