Algemene Loopthread

Een (vals) gevoel van progressie!

Ik heb problemen met mijn hartslag. Het is te zeggen: die gaat tijdens het lopen erg hoog. in mijn gesprek met de cardioloog kwam er niets speciaals naar boven, dus ik wijt dit gewoon aan het feit dat ik een quasi onbestaande basis heb. Ja, ik kan duurlopen doen tot en met een halve marathon, maar dat is eerder op karakter dan op een goede en gezonde conditie.

Zone 2 is voor mij onbestaande. Ik moet dan echt richting de 8:00/km gaan o.i.d. en dat lukt mij fysiek gewoon niet. Ik strompel, ik maak rare bewegingen en vooral: ik heb er geen plezier in. Mijn focus ligt dus echt op rond zone 3 te blijven. En daar merk ik nu (lichte) progressie in. Ik begin op regelmatige basis loopjes te kunnen doen die onder de 6:00/km zitten en waar ik 'maar' gemiddeld 154bpm haal. Een half jaar geleden was dat gegarandeerd aan 6:30/km.
Ik merk ook op dat ik verkeerd adem en als ik bewust hiermee bezig ben het makkelijker is om de hartslag relatief onder controle te houden.

Na mijn laatste lopen precies wat last van mijn linkerknie. Pijn nog niet echt, maar wel gevoeliger dan normaal. Ga ik toch in het oog moeten houden. Trainingskilometers zijn ook wel de hoogste in gegaan en volgende vrijdag ook mijn eerste x 30km. Hopelijk is het maar iets tijdelijk 😅

Zone 2 is voor mij onbestaande. Ik moet dan echt richting de 8:00/km gaan o.i.d. en dat lukt mij fysiek gewoon niet.
Mijn zone 2 was meteen na mijn lactaattest bijgesteld van max 147 naar max 145 maar na (grondige) analyse nog verder bijgesteld naar max 140 (dus nog lager dan wat ik dacht dus die nieuwe lactaattest was toch wél nuttig voor mij :tongue: ).

Ik heb even gekeken wat mijn tempo's waren tijdens mijn trage duurloopjes tot op heden (sinds ik gestart ben met mijn nieuw schema)

8km - 6:49/km - HR 136
10km - Geschrapt wegens ziekte
10km - 7:24/km - HR 137
12km - 7:05/km - HR 134
10km - 6:37/km - HR 136

Ok dat is niet top (mede doordat ik griep gehad heb en ik nog steeds slijmen ophoest), maar nu ook weer geen 8:00/km.

Ik zou als ik jou was inderdaad een lage zone 3 lopen en zo stilletjes aan toch proberen richting zone 2 te gaan wanneer dit mogelijk is. Je loopt namelijk gelijkaardige tempo's als mij. Maar uw basis is dan toch (ietsje) minder goed (je had dit ook al aangegeven maar ik geloofde je eerst niet). En je zou toch moeten pogen om daar <7:00/km gemiddeld van te maken. :tongue:

Ik probeer persoonlijk richting 6:30 te gaan met een HR < 140 gemiddeld (wat wel zal lukken eens ik volledig genezen ben). Mijn basis is degelijk / ok maar het kan nog altijd beter en daar gaan we naartoe werken.

Laatst bewerkt:
Moest er iemand zijn die een ticket wil voor marathon van gent, ik heb er eentje te koop.
Is er een plaats waar je deze kan verkopen?

Een (vals) gevoel van progressie!

Ik heb problemen met mijn hartslag. Het is te zeggen: die gaat tijdens het lopen erg hoog. in mijn gesprek met de cardioloog kwam er niets speciaals naar boven, dus ik wijt dit gewoon aan het feit dat ik een quasi onbestaande basis heb. Ja, ik kan duurlopen doen tot en met een halve marathon, maar dat is eerder op karakter dan op een goede en gezonde conditie.

Zone 2 is voor mij onbestaande. Ik moet dan echt richting de 8:00/km gaan o.i.d. en dat lukt mij fysiek gewoon niet. Ik strompel, ik maak rare bewegingen en vooral: ik heb er geen plezier in. Mijn focus ligt dus echt op rond zone 3 te blijven. En daar merk ik nu (lichte) progressie in. Ik begin op regelmatige basis loopjes te kunnen doen die onder de 6:00/km zitten en waar ik 'maar' gemiddeld 154bpm haal. Een half jaar geleden was dat gegarandeerd aan 6:30/km.
Ik merk ook op dat ik verkeerd adem en als ik bewust hiermee bezig ben het makkelijker is om de hartslag relatief onder controle te houden.
Beetje zelfde situatie hier.
Echt traag lopen lukt mij niet, das zeer ongemakkelijk.

Vanaf een tempo rond 6:30/6:00 loop ik confortabel maar gaat HR de hoogte in. Tegenwoordig kan ik het al een paar kilometer in groen houden op mn garmin (zone3 dus al blijkbaar?) maar vaak gaat die over de 150 (oranje) tot op het einde eerder 160 of meer (rood)...

Bon PR gelopen op de HM aan 5:24/km. Denk dat dit ook zo een beetje een realistisch doel is voor de KOTK op 17 maart qua snelheid. Denk dat ik mijn garmin ga instellen tussen de 5:10/km en 5:35/km qua snelheid en dan zien we wel waar we uitkomen.

Loopuurwerk kwijtgeraakt 2 maand geleden, en ik ben bijna geen enkele keer meer gaan lopen

Dus dringend een nieuw uurwerk kopen, want het heeft toch wel een grote invloed op de motivatie en het doelen stellen :)

Daar nu bijna een halve dag mee bezig geweest, maar wat een gigantische explosie van modellen zeg tegenwoordig :sop:
Garmin fenix 6 hier en echt super content van, vooral navigatie is top!!!
Ik lees als je de fenix 7 overweegt beter naar de epix 2 kijkt.

Ik ben tevreden van mijn fenix 6x.
Alé, eindelijk nieuw loopuurwerk gekocht, 5 maand later.
En hartslagmeter, al weet ik niet goed waarom.

Let the running begin (again)!

Ik voel mij wel wat zoals die dikbuikige wielrenners die alle professionele gear aanschaffen, en een carbonfiets van 10.000 euro kopen omdat die 200 gram lichter is.
Terwijl ze in feite beter gewoon een kilo afvallen en daarmee hun prestaties veel meer verbeteren dan met al die extra gadgets :laugh:

Ik voel mij wel wat zoals die dikbuikige wielrenners die alle professionele gear aanschaffen, en een carbonfiets van 10.000 euro kopen omdat die 200 gram lichter is.
Terwijl ze in feite beter gewoon een kilo afvallen en daarmee hun prestaties veel meer verbeteren dan met al die extra gadgets :laugh:
wat heb je gekocht?

wat heb je gekocht?
Epix pro Gen 2, 51mm.

Ik wilde eerst de Garmin 255 music kopen (met prijzen in mijn gedachten zoals mijn vroegere 735xt, wat ik prijs/kwaliteit dan wel goed vond, vergeleken met de rest in hun serie).
Maar shit, dat was al tegen de 400 euro... die prijzen in vergelijking met 5 jaar geleden zeg :)

Hun basic model (vroeger de Forerunner 30 die ik nog kocht voor 99 euro voor mijn vriendin) is nu de Forerunner 55, en daar mag je al bijna 200 euro voor uit de zak halen...

Dan maar all the way gegaan aangezien het verschil tussen alles hebben (superlange batterijduur, navigatie met maps, lokale muziek, laatste hartslagssensor etc.) en de prijs/kwaliteits keuze dan al niet zo heel groot meer was.

Eerste concreet doel: halve marathon half juni onder de 1.50u.
Huidige conditie: 40min aan pace 6.15, hartslag zone 3 :unsure:
Vorig jaar wel nog 1.53u gelopen na een 1,5 maand lopen, dus het is wel realistisch. (mits kwijtraken van 10kg)

14 weken 3x per week programma van Garmin 'coach'.
Eens zien of de nudging via het horloge mij wat extra motiveert :)

Ik loop na 1y niks te doen relatief vlot 10k in 50-55 min. Maar dat stagneert redelijk snel als ik gewoon random loop.

Heb me in covid eens bezig gehouden met zo effectief via een training programma 3-4x per week te trainen (ook garmin). Resultaten waren verbluffend. Na 12 weken liep ik 10k <40 min en kon ik op een random zaterdag ochtend 25k lopen in 2h.

Was wel een schema om snotje kapotje van te gaan. 2 min zone 3 *piep* 3 min zone 1 * piep* ... 1h lang. 2d later 30 min volle gas, 10 min recup, 30 min volle gas, 1h normaal tempo. Etc etc gewoon het horloge volgen
Maar jij bent redelijk mager hé.
Ik zeul 110kg mee die er 90 moeten zijn...

Vorig jaar wel nog 1.53u gelopen na een 1,5 maand lopen, dus het is wel realistisch. (mits kwijtraken van 10kg)

Laat me vooral eens weten hoe je die 10kg op 14 weken kwijt raakt, want ik heb er ook wel 10+ te gaan (en zit al aan week 8 van de 15 🤣)

Beetje zelfde situatie hier.
Echt traag lopen lukt mij niet, das zeer ongemakkelijk.

Vanaf een tempo rond 6:30/6:00 loop ik confortabel maar gaat HR de hoogte in. Tegenwoordig kan ik het al een paar kilometer in groen houden op mn garmin (zone3 dus al blijkbaar?) maar vaak gaat die over de 150 (oranje) tot op het einde eerder 160 of meer (rood)...

Ik denk dat dit gewoon ligt aan het verder uitbouwen van een basisconditie.
Ik merk dat ook bvb redelijk hard wanneer ik marathonfit ben tov wanneer ik wel redelijk wat loop maar niet focus op de langere afstanden. Dan begint mijn hartslag OK, maar heb ik vanaf pakweg 15km toch al wat hartslagdrift naar boven toe.
Nu ben ik nog een maand verwijderd van de volgende marathon en ondertussen is die hartslag zeer hard gelinkt aan het tempo dat ik loop en blijft dat ook quasi vlak. Een LSD van 20K bvb, dan zit ik na anderhalve kilometer op een hartslag die ik 15km verder nog steeds heb.

Dan weet je dat je basis er ligt :)

Bon PR gelopen op de HM aan 5:24/km. Denk dat dit ook zo een beetje een realistisch doel is voor de KOTK op 17 maart qua snelheid. Denk dat ik mijn garmin ga instellen tussen de 5:10/km en 5:35/km qua snelheid en dan zien we wel waar we uitkomen.
Howhowhowhowhow!
5:30 is al mijn toplimiet voor dan, hoor. 5:45-5:30!!

1708587497649.png

Overigens gisteren weer 1 van mijn favoriete trainingen van Trenara gedaan: de split 28K. Doel: 28 kilometer lopen op een dag, in 2 sessies opgesplitst. Dus gisterenmiddag een 15K gedaan en gisteravond een 13K :)

Die van gisteravond was dan nog duidelijk de betere loop met lagere hartslag. Benen gaven ook niet echt een probleem, geen noemenswaardige vermoeidheid.

Nog beter dan een kilo afvallen, is wat trage kilometers extra te trainen ;)

Ik ken je wel al. Dus je bent half aan het trollen voor meer reacties, en half overtuigd van je gelijk. Maar dit is een vreselijk plan. Op elk vlak.
Als je echte input wilt, zijn er genoeg mensen hier die er willen geven volgens mij, als je daarvoor openstaat. Indien niet kunnen we best al een topic reserveren rond energiedeficiëntie en blessures...

Terug
Bovenaan