Algemene Loopthread

Persoonlijk tel ik mijn warmup & cooldown mee in mijn 80%, 't zijn tenslotte ook kilometers die ik loop. Komt neer op 3,5 tot 4,5 km in totaal per training.

Neen (heel) traag lopen (dwz tov uw HR en zones) dient eerder om uw basis te vergroten en op termijn uw HR te laten zakken aan éénzelfde snelheid (waardoor je automatisch ook meer marge op uw HR hebt om sneller te lopen). Intensieve loopsessies is eerder om dat tikkeltje extra te verkrijgen.

Je moet je lichaam gewoon laten worden aan "snel" lopen (intensieve trainingen) maar om snel te "kunnen" lopen met je juist (heel) trage loopsessies inlassen. Zo heb ik het toch altijd min of meer begrepen.

En ja het klopt dat elke schema anders is. Mijn schema is niet perse goed voor iemand anders. Het is opgesteld na een lactaattest door iemand met kennis van zaken he en het is bedoeld voor de 10 miles.
Laat het me zo zeggen: als je in een niet uitzonderlijke week van in totaal 40 kilometer, wat hypothetisch je weekgemiddelde is, 12 kilometer intensief hebt gelopen (=30%) moet je die week niet plots 20 kilometer niet-intensief extra gaan doen om toch maar onder de 20% uit te komen. Uiteindelijk heb je maar 4 niet-intensieve kilometers minder gelopen dan je anders zou doen. Daar is je basis niet plots van verdwenen en daar moet je zeker niet voor compenseren door plots 20km extra te lopen die week.

Daarnaast steekt dat 20/80-principe niet zo nauw. Als je basis heel goed is, kan het om te pieken of in weken van tijdgebrek zelfs helpen om enkele weken in totaal wat minder kilometers te doen maar toch meer intensieve kilometers te maken, en bv. richting 40/60 te gaan. 🤷

Edit: en onder een bepaald volume maakt het helemaal niet uit. Ik liep bv. een snellere Ten Miles met een weekvolume van nog geen 20 km bestaande uit 1-3 progressieve temporuns dan met een weekvolume van 60 km dat mooi het 20/80-principe volgde. Kort door de bocht: Zolang je fit genoeg bent om een inspanning tot een goed einde te brengen, zal meer kwaliteit normaal een snellere tijd opleveren.

Ik kan zo ook al 3 lopers in m'n omgeving opnoemen die (met wat talent) een marathon onder 2u50 hebben gelopen op 40 km/week waarvan het grootste deel aan het marathontempo of sneller. 🤷 Op zich is vooral snel lopen niet per se een heel slechte training als je weinig tijd hebt om te trainen. Ik ben er redelijk zeker van dat die met 40km/week volgens een conventioneel schema niet sneller zouden lopen. Het is niet duurzaam en da's een heel ander verhaal, maar om resultaten te bekomen is dat nog wel redelijk tijdsefficiënt.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk tel ik mijn warmup & cooldown mee in mijn 80%, 't zijn tenslotte ook kilometers die ik loop. Komt neer op 3,5 tot 4,5 km in totaal per training.
je doet bij elke training warmup?

Wat is CU en WD?

Je leest hier toch, ingewikkelde theorieen, begrippen, volledige analyses voor de meestbanale trainingen

;)
Hier begint de drive stilaan wat terug te komen, gisteren en vandaag gaan lopen en morgen nog een training, dan waarschijnlijk een paar dagen niks (buiten de fitness) want moet naar Polen. Daarna eindelijk eens een schema opstellen voor de ten miles, want anders blijft die ten miles onder het uur een verre droom.

Garmin Training status is toch ook maar bagger :p
Ik zit al maanden op "Maintaining" terwijl afgelopen weken mijn Race predictor steeds daalt.
Marathontijd is op een 2 weken tijd met 10min verbetert, das toch niet "Maintaining" dan vind ik.

Wat is CU en WD?

Je leest hier toch, ingewikkelde theorieen, begrippen, volledige analyses voor de meestbanale trainingen

WU en CD, je typt het zelf al ;) Warm Up, Cool Down. Hoewel ik op mijn leeftijd al eens wd-40 nodig lijk te hebben.
;)
Hier begint de drive stilaan wat terug te komen, gisteren en vandaag gaan lopen en morgen nog een training, dan waarschijnlijk een paar dagen niks (buiten de fitness) want moet naar Polen. Daarna eindelijk eens een schema opstellen voor de ten miles, want anders blijft die ten miles onder het uur een verre droom.

En fack, ik heb mezelf daarnet ff een paniekaanvalletje bezorgd: Het zijn nog vier trainingsweken voor KOTK2024 :o

Hangt er misschien vanaf wat je verstaat onder een warming up natuurlijk. 't is niet dat ik speciaal 20+ minuten ga spenderen aan verscheidene oefeningen. Voor mij is dat altijd 10 min rustig inlopen met eventueel knieën heffen en hakken billen vooraleer mijn gewenst tempo aan te nemen. Bij intensievere trainingen doe ik er 5 min bij voor extra versnellingen om de hartslag wat omhoog te krikken. Cooldown houd ik ook altijd op ~10 min. Op mijn lange afstanden op zondag let ik er niet speciaal op, dan loop ik vanzelf wel warm, tempo is dan toch trager.

Garmin Training status is toch ook maar bagger :p
Ik zit al maanden op "Maintaining" terwijl afgelopen weken mijn Race predictor steeds daalt.
Marathontijd is op een 2 weken tijd met 10min verbetert, das toch niet "Maintaining" dan vind ik.
Idem bij mij, ik kijk ook eerder naar de race predictor en de zogezegde VO2Max of die in stijgende lijn zijn dan naar die training status..

Laatst bewerkt:
Hier toch ook elke run een warming-up sinds ik die Stryd schema's volg. Ni slecht eigenlijk om dat voor wat tempoblokken te plannen. Vroeger was dat gewoon thuis vertrekken en quasi direct knallen. Nu voel ik veel minder de vermoeidheid tijdens en na.

Idem bij mij, ik kijk ook eerder naar de race predictor en de zogezegde VO2Max of die in stijgende lijn zijn dan naar die training status..
De training status heeft dan ook puur te maken met hoeveel TSS je pakt en hoe de verdeling qua belasting zit.
Een goed systeem, maar het zegt niet alles natuurlijk.

Ik ben sinds eind november niets vooruitgegaan volgens runanalyze maar ook niets achteruitgegaan. :tongue:
Dat zal wel kloppen want ik heb onderhoudend gelopen en ik ben pas opnieuw gestart met een nieuw schema.

Ik zie staan: HM geschatte tijd: 1u53min15sec

Dat zal wel kloppen. Ik liep in november 1u56min04sec met 2x een pauze van rond de minuut. Doe daar nog een gangmaker bij en je zit aan die tijd. En mijn conditie is hetzelfde gebleven.

Dilemma’s: mijn garmin forerunner 945 is uit garantie sinds een maand of 2. Heb het gevoel dat we batterij wat achteruit aan het gaan is wat ook niet onlogisch is. Ik gebruik die quasi dagelijks (gemiddeld zo’n 12h sport per week, incl zwemmen).
2dehands het gevoel dat ik er nog 140-180 voor kan krijgen.
Bij aankoop nieuwe sporthorloge is een van mijn enige vereistes het kunnen lopen met kaarten. Al die andere bullshit rond trainingsadvies en status, contactloos betalen, muziek, … interesseert me niet.
Ik ben nu garmin gewoon en ook mijn fietscomputer is dat..
Als ik kaarten wil om te lopen dan dien ik verplicht naar de forerunner 955 of 965 te gaan wat toch echt wel prijzig is…
Iemand ervaring met het lopen met een minder geavanceerd model waar je turn by turn navigatie krijgt? Ik loop ook regelmatig trails waar het wel leuk is een kaartje te hebben.
No idea wat te doen..

Ik zou de 945 houden. Zo doe ik het ook, met ongeveer dezelfde trainingsduur per week. Voor echt lange tochten of wedstrijden zet ik wel de notificatie per km af. (Dat maakt om een onverklaarbare reden een enorm verschil in batterijduur.)
Ik heb deze nu sinds 2020.

Ik zou de 945 houden. Zo doe ik het ook, met ongeveer dezelfde trainingsduur per week. Voor echt lange tochten of wedstrijden zet ik wel de notificatie per km af. (Dat maakt om een onverklaarbare reden een enorm verschil in batterijduur.)
Ik heb deze nu sinds 2020.
Daar zat ik inderdaad mee in me hoofd..
Om 9h30 had ik nog 34% batterij en nu om 15h52 nog 29%. Dat is 5% zonder acitiviteit op ongeveer 6h. Dat is 20% per dag zonder acitiviteit, vind ik toch echt wel veel, niet?

Om 9h30 had ik nog 34% batterij en nu om 15h52 nog 29%. Dat is 5% zonder acitiviteit op ongeveer 6h. Dat is 20% per dag zonder acitiviteit, vind ik toch echt wel veel, niet?
Welke firmware? Heb je een aangepaste watchface? Kan vanalles zijn wat een drain veroorzaakt.

De verminderde functie zou me meer storen dan de batterij om de 3 dagen op te laden, maar ik begrijp dat dat een persoonlijke voorkeur is.

Zelfde gehad met een 945. Absurde drain, 2% per uur idle. Gereset, firmware update, maps update via connect, niets hielp.

Welke firmware? Heb je een aangepaste watchface? Kan vanalles zijn wat een drain veroorzaakt.
Ik heb een aangepaste watchface via die connect store dingens. ‘T is nu niet dat er veel dynamische zaken op staan. Vroeger was de battery drain een heel stuk minder. Het is pas sinds een week of 2-3 dat het plots echt wel opvalt

Vandaag eerste keer 25km tempoduurloop gedaan. Had dezelfde route gepakt als mijn trage loopjes maar was vergeten dat er in het midden een helling was, net in mijn snelste blokje. In totaal 200m geklommen maar toch onder de 2u gebleven voor HM. Toch wel een beetje trots op mezelf want de laatste weken was het mentaal erg lastig om te gaan lopen en ben dan ook niet veel geweest.

Terug
Bovenaan